Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سیدوکیلی با بیان اینکه فرقه ها درصدد حساسیت زدایی جامعه نسبت به خود هستند، گفت: جذب شدگان فرقه ای مظلوم ترین، بی دفاع ترین و در واقع آسیب پذیرترین اقشار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست «جریان شناسی و آسیب شناسی فرق و نحله های نوظهور در ایران»، با حضور حجج اسلام «عبدالقادر همایون»، «سید هادی وکیلی» و «مرتضی سلطانی تهرانی» صبح امروز (شنبه، 13 بهمن) در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام «سید هادی سید وکیلی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: نکته اول که باید به آن توجه کرد، این است که فرقه چیست و چه زمانی شکل می گیرد؟، فرقه ها و جریان های انحرافی و خارج از آن جریان های فکری اصیل، دو جریانی هستند که در جامعه وجود دارد. در این بین جریان اصیل شاید ضعف هایی هم داشته باشد که از سوی اندیشمندان و نخبگان اصلاح و به آن جریان ریشه دار ارایه و پاسخ برایش پیدا می شود. مبنای این جریان اصیل اصل عقلانیت و فطرت است که قرآن هم به آن اشاره دارد.

 

این محقق و کارشناس فِرَق و ادیان گفت: در راستای کمک به عقل و فطرت خداوند حجج خود را ارسال کرد تا عقل و فطرت بشر را شکوفا کنند، با این حال جریاناتی ما را از این مسیر منحرف می کنند، یعنی رهبری فرقه ها همان کاری را انجام می دهند که شیطان در مسیر انحراف از مسیر الهی انجام می دهد، نکته مهم در آسیب شناسی آن است که باور کنیم فرقه ها، خطر و آتش هستند و همان قدر که از آتش پرهیز می کنیم باید از فرقه ها پرهیز کنیم. آنها برای فکر مردم، برای کشور و ملیت ما خطر هستند. به دنبال بهره کشی و سوءاستفاده از مردم، ثروت ها، ملیت و دین را به نفع خودشان جهت می دهند تا بتوانند جریان انحرافی را قوت ببخشند.

 

وی ادامه داد: مهمترین چالشی که در این بین با آن مواجهیم، آن است که فرقه ها سعی می کنند با ایجاد یک نوع بی تفاوتی نسبت به خود، در واقع بیشتر خودشان را رواج دهند، وقتی حساسیت نباشد مسئول ما برای جریان فرقه ها قانون تصویب نمی کند. امروز فرقه ها در محیط های مختلف خطرآفرین هستند. وقتی خلا قانونی باشد این می شود. برخی فعالان فرقه ای به مراکز تصمیم گیر مراجعه و عنوان کرده بودند که این مساله جدی کشور نیست تا خلاهای قانونی همچنان باقی بماند. این اتفاقات نتیجه عدم حساسیت است و فرقه ها نیز به دنبال همین مساله هستند.

 

حجت الاسلام سیدوکیلی با طرح این پرسش که فرقه چیست؟، افزود: اگر بخواهیم مهمترین عناصر فرقه ای را نام ببریم، معمولا فرقه ها دارای رهبری خودکامه هستند که مصالح خودش و فرقه را بر مصالح پیروانش ترجیح می دهد. جذب شدگان فرقه ای واقعا مظلوم ترین، بی دفاع ترین و در واقع آسیب پذیرترین اقشار هستند و باید به آنها به این دید نگاه کرد که مورد استثمار قرار گرفته اند.

 

وی اضافه کرد: رهبر فرقه معمولا از دسترس خارج است، یا خارج از کشور زندگی می کند یا اگر هم خارج نیست به او دسترسی نیست. برای مثال مرکز جریان بهائیت اسراییل است اما هیچ بهایی بدون اجازه تشکیلات نمی تواند به اسراییل برود. یعنی رهبر فرقه جایی رفته که از خطرات دور بماند.

 

حجت الاسلام سیدوکیلی تاکید کرد: فرقه ها در شرایط بحرانی خود را ناجی ملت نشان می دهند و افرادی تحت تاثیرشان معمولا از جوانان هستند که با تهییج هیجانات آنها اهدف شان را پیش می برند چون فرقه ها  هیجان مدار هستند و روی موج همین هیجان ها سوار می شوند. آنها قشر جوان را با وعده ساختن آینده بهتر فریب می دهند و با شعارهایی نظیر عدالت طلبی، سنت شکنی و ... جوان را جذب و مدل و الگوی جدید را معرفی می کنند که ظاهر زیبایی دارد اما در واقع آن جوان را برای فداکاری برای فرقه ترغیب می کنند.

 

پژوهشگر عرفان های نوظهور در پایان خاطرنشان کرد: امروز  فضای مجازی (با نقاط مثبتی که دارد) به این ماجرا دامن می زند، برای مثال فرد فکر می کند با گوشی تلفن همراهش از همه چیز اطلاع دارد اما در واقع مطلع نیست. از سوی دیگر هویت او تحت شعاع قرار می گیرد و این چنین می شود که جریان ها و نحله های کاذب در میان جامعه جای خود را باز می کنند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی گروه سرود 12 بهمن جشنواره فیلم فجر کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد سرود فرقه های انحرافی عرفان های نوظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس تلفنی برای بیمه شدن کلاهبرداری است

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ بر اساس تماس‌های تلفنی بیمه شدگان با سامانه ۱۶۶۶ و پیگیری امور بیمه‌ای مشخص شده است که برخی شرکت‌های سودجو به دنبال سوءاستفاده از نام و عنوان بیمه سلامت در ارائه خدمات به بیمه شدگان این سازمان هستند.

این در حالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند؛ لذا، این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.

از سوی دیگر تاکید شده است که شهروندان برای اطلاع از آخرین اخبار و آدرس دفاتر پیشخوان طرف قرارداد به سایت سازمان به نشانیihio.gov.ir مراجعه و یا با سامانه ۱۶۶۶ تماس حاصل کنند.

کد خبر 6094889 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • تماس تلفنی برای بیمه شدن کلاهبرداری است
  • معلمان مؤثرترین اقشار جامعه در فرایند تعلیم و تربیت هستند
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم
  • فیلم| دانشجویان معترض آمریکایی جزو کدام اقشار جامعه هستند؟
  • معلمان شاخص ترین عنصر در تعلیم و تربیت فرزندان مردم هستند
  • ظرفیت نخبگان بسیجی قم در رونق تولید باید به کار گرفته شود
  • مصاحبه پذیرفته شدگان در آزمون بهزیستی استان برگزار می شود
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم