Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه ۱۶۳ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل، به بحث و بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته شهرسازی اسلامی در مقطع دکتری اختصاص داشت و دکتر سید حمید طالب‌زاده دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گزارشی از روند تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در این جلسه که به بحث و بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته شهرسازی اسلامی در مقطع دکتری اختصاص داشت، دکتر سید حمید طالب‌زاده دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گزارشی از روند تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.

پس از سخنان دکتر طالب‌زاده، دکتر پیر بابایی از اعضای کارگروه هنر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی به تشریح جزئیات این رشته درسی پرداخت.

وی با تشریح مفهوم معماری اسلامی و ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند هنر اسلامی، حکمت اسلامی و… بر لزوم در نظر گرفتن این متغیرهای مهم در تعریف معماری اسلامی تأکید کرد.

در بخش دیگری از گزارش کارگروه هنر با اشاره به حاکمیت و سیطره مکاتب غربی بر معماری کشور بر لزوم توجه به نظریه‌های معماری و شهرسازی نیز تأکید شد.

در ادامه گزارش بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته شهرسازی اسلامی ضمن تشریح نظریه حق به شهر بر لزوم نظارت شهروندان بر همه امور شهری و از جمله معماری و شهرسازی، مبانی و نحوه اعمال این نظریه تشریح شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدعلی کی‌نژاد نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع معماری و شهرسازی اسلامی از سال ۱۳۷۸ در دستور کار دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز قرار گرفته است.

وی افزود: به لحاظ پیوستگی این حوزه با حوزه هنر اسلامی موضوعات فوق به موازات دیگر مورد توجه قرار گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع لازم است در این زمینه تسریع شود.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در مورد هنر اسلامی گفت: ایشان نسبت به حفظ مواریث مکاتب هنری اسلامی و ایرانی تأکید زیادی داشته و دارند.

پس از سخنان دکتر کی‌نژاد، دکتر حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: در طول این ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ده‌ها شهر در کشور ساخته شده که در آنها از معماری اسلامی استفاده نشده است.

وی افزود: معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است و حتماً بر تمدن و سبک زندگی هر ملتی تأثیرگذار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معماری فعلی کشور یک معماری بدون هویت است.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: باید کار از جایی شروع شود و این شیوه که از یک دانشگاه به‌صورت پایه باید تلاش را شروع کنیم کار درستی است.

وی افزود: در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بناهایی که نشان دهند مکتب معماری ایرانی و اسلامی باشند شاید وجود نداشته باشد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: شهرسازی اسلامی محل تلاقی دین و دنیا و نماد پیوستگی حیات دنیوی و اخروی است.

وی افزود: در این شهر بازار یعنی نماد معاش دنیوی همواره با حوزه علمیه به عنوان کانون علم دینی پیوستگی داشته است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان دکتر حداد عادل، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: دقت انتخاب عنوان این رشته درسی توجه به نقش عرفان اسلامی در شکل‌گیری مکاتب معماری تمدن اسلام و استفاده از تجربیات سایر کشورهای اسلامی.

بر پایه همین گزارش پس از سخنان و ارائه نظرات اعضا، کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و سپس بررسی جزئیات برنامه درسی رشته شهرسازی اسلامی در دستور کار جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی قرار گرفت.

در این بخش نیز اعضا ضمن تأکید بر لزوم رعایت مقررات مربوط به واحدهای درسی مقطع دکترا که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعمال می‌شود بر موارد ذیل نیز تأکید کردند: تجلی عدالت به عنوان یک ارزش بنیادین اسلامی در همه ابعاد شهر اسلامی، مقابله با شکل‌گیری کانون‌های مستعد فساد در شهر اسلامی، تهدید اقتصاد شهر اسلامی با ساخت مجتمع‌های تجاری به سبک غربی، در نظر گرفتن حکمت شهرسازی به عنوان یک سرفصل مستقل درسی و ارتباط معضلات و مشکلات شهری با ناتوانی‌های موجود در علوم انسانی.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه بررسی جزئیات این رشته درسی به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۸۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جلسه علنی عصر مجلس

چلسه علنی عصر مجلس شورای اسلامی برای ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه شروع شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به جدوال را به پایان رساندند.

سپس مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر ایرادات باقی مانده از برنامه هفتم توسعه را مورد رسیدگی قرار می دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است