Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، در مراسم بهره برداری از سیستم هوشمند پخش اذان و ادعیه که روز شنبه با حضور فرماندار ورامین، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و مسئولان ورامین برگزار شد ، مسئولان با اقامه نماز در محوطه این مسجد تاریخی، از این سیستم رونمایی کردند.
فرماندار شهرستان ورامین در حاشیه این مراسم گفت: شهرستان ورامین از سابقه درخشان تاریخی و فرهنگی برخوردار است که وجود آثار تاریخی متعدد در این منطقه مؤید این سبقه تاریخی درخشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسین کاغذلو افزود: وجود مسجد جامع 700 ساله ورامین که نه تنها از نظر تاریخی که از نظر فرهنگی نیز یکی از اماکن مقدس، متبرک و معروف استان تهران و کشور است ظرفیت مهمی برای شهرستان ورامین محسوب می شود که باید از این ظرفیت در حوزه جذب گردشگر و ارتقاء سطح فرهنگی دینی شهرستان استفاده کرد.
وی اظهار داشت: هر چند که در سال های گذشته و در چندماهه اول سال، در این مکان نماز جمعه اقامه می شد، ولی باید از این فضای مهم تاریخی استفاده بهینه کرد و آن را به عنوان فضایی پویا و زنده برای حضور مردم معرفی کرد.
فرماندار شهرستان ورامین افزود: به منظور ارتقای کارکردهای مسجد جامع تاریخی ورامین، سیستم هوشمند پخش اذان و ادعیه با در رعایت اصول فنی مورد نظر سازمان میراث فرهنگی خریداری و در این مکان نصب شد و از این پس، در سه نوبت صبح ، ظهر و غروب، اذان و ادعیه از مأذنه های این مسجد تاریخی پخش می شود.
وی تصریح کرد: با همکاری مسئولان شهرستان به ویژه مسئولان فرهنگی و مذهبی تلاش می شود تا در نوبت های عصر و غروب با تأمین زیرساخت های مورد نیاز نماز جماعت برپا می شود تا شاهد پویایی هر چه بیشتر این مکان تاریخی و مذهبی باشیم.
کاغذلو افزود: شهرداری ورامین طرح جامع ساماندهی اطراف مسجد جامع را آغاز کرده که با بهره برداری از این طرح، شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر این منطقه تاریخی و مذهبی خواهیم بود.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
ورامین بیش از 400 محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد 78 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است که مهمترین این آثار مسجد جامع ، برج آرامگاهی علاء الدوله و امامزاده یحیی(ع) است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها استان تهران درآمد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرداری مسجد جامع جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد، گفت: وضعیت کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ بحرانی و نیازمند مرمت هر چه سریعتر است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حیم خاکی بعدازظهر امروز در بازدید از کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ اظهار داشت: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با 53 کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسراهای ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز عنوان کرد: شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه ای  است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 200 میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.

خاکی بیان کرد: کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

ثبت 14 اثر تاریخی البرز در فهرست میراث‌ ملی ‌ کاروانسرای ینگی‌امام ثبت جهانی ‌می‌شود/ داوطلب ثبت جهانی تپه ازبکی ‌هستیم

براساس تحقیقات محلی ، ادبی و تاریخی "ینگی امام" یا "ینگه امام" در زبان آذری به معنای تازه و نو است که این نام به یک مجموعه تاریخی، مذهبی و یک روستا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز اطلاق می‌شود.

در مجموع ینگی امام شامل یک تپه تاریخی مربوط به قرن چهارم هجری قمری با ارتفاع 18 متر از سطح زمین، یک کاروانسرا مربوط به دوران صفویه و قاجاریه، بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع) و یک روستا را شامل می شود که این مجموعه در شرق شهر هشتگرد استان البرز قرار گرفته است.

بررسی های تاریخی بیانگر آن است که در ابتدا نام «ینگی امام» به بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع)، سپس به کاروانسرا و تپه تاریخی و ‌اکنون به روستای واقع در این محدوده اطلاق می‌شود.

قرار گرفتن این مجموعه فرهنگی، مذهبی و تاریخی در یک منطقه خوش آب و هوا موجب شده تا ینگی امام از گذشته ها تاکنون مورد توجه گردشگران و رهگذران قرار گیرد ضمن آنکه احداث کاروانسرای ینگی امام در زمان صفویه در مسیر جاده تاریخی ابریشم بیانگر اهمیت اقتصادی و گردشگری منطقه از دیرباز تاکنون بوده است.

اولین مرحله کاووش های باستان شناسی در تپه تاریخی ینگی امام مربوط به سال 1385 است که در جریان این کاووش ها تعدادی سفال متنوع لعاب دار مربوط به دوران صدر اسلام به دست آمد. کشف 50 شئی مفرغی، میخ های چادر و داس های آهنی از دیگر آثار به دست آمده از این تپه است.

سال 1387 دومین کاووش باستان شناسی در ضلع شرقی این تپه تاریخی با حضور 6 کارشناس میراث فرهنگی کشور انجام شد و سطوح دیگری از یافته های تاریخی به دست آمد.

تپه تاریخی ینگی در 25 اسفندماه سال 1379 به شماره 3504 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید،

بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع ) که  بنای آن مربوط به دوره صفوی - قاجاریه است ؛ در تاریخ 28 دیماه 1379 با شماره 2965 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای ینگی امام نیز در تاریخ 17 آذرماه 1377 به شماره 2175 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در آثار ملی ایران قرار گرفته است.

مجموعه کاروانسرای ینگی امام به وسعت سه هزار مترمربع ادارای اتاق های ویژه برای استراحت مسافران و رهگذران در طول تاریخ فعالیت خود بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است