Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بصیری ظهر شنبه در همایش تالاب بین المللی گاوخونی در  دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: تالاب‌ها نقش کلیدی در نگهداری چرخه‌های طبیعی دارند و طیف وسیعی از تنوع زیستی را پشتیبانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه  احداث سدها سیستم طبیعی و اکولوژیک تالاب‌ها را بهم ریخته است، بیان داشت: سد احداث می‌کنیم تا آب را کنترل کنیم اما این در حالی که طبیعت کنترل‌های دقیق و صحیحی از خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مدیریت ناقص که برای سدها و رودخانه‌ها وجود دارد ما را به این نقطه رسانده است.

وی با بیان این که مدیریت آب کشور به دست مهندسان و نه دست فردی آشنا به اکولوژیست و محیط زیست و کشاورز است، ادامه داد: مهندسان بر اساس دیدگاه پروژه محور و مهندسی  پکه دارند تمام هم و غم خود را بر روی اجرای طرح گذاشته‌اند.

مدیریت آب مهمتر از تامین آب است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان داشت: مدیریت آب مهم تر از تامین آب است در غیر این صورت با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه خشک شدن تالاب به این دلیل است که ظرفیت محیط و رودخانه را در نظر نگرفتیم، اضافه کرد: قوانین مربوط به آب در ایران خوب است، از ابتدا تاکنون چهار قانون آب داشتیم که در هیچ یک از آنها قانونی در راستای تعرض  به آب  و حق آبه  نداریم.

بصیری با بیان اینکه لازم ارزش تالاب‌ها به درستی به همگان شناخته شود، بیان داشت: مدیریت حوضه از سراب تا پایاب باید تحت یک واحد مشترک و یکپارچه در بیاید و حکمرانی صحیح و قوی باید داشته باشیم تا تالاب حفظ شود.

حکمرانی نادرست علت کم شدن حجم آب است

وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته  در کل باران کمی در حوضه زاینده رود بارید  اما با وجود اینکه در بالا دست شاهد بارش فراوان بودیم اما با کمبود آب مواجه شدیم که به دلیل حکمرانی نادرست در این راستا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه بزرگترین مشکل کشور آب بوده اما قابل  رفع است، اظهار داشت: فرصت برای خطا در  ارتباط با آب وجود ندارد و اقداماتی صورت می گیرد و برنامه ها و پروژه هایی در حال اجرا است،گویی که انگار با کم آبی رو به رو نیستیم.

اجرای توسعه ناپایدار و خارج از ظرفیت سبب تخریب شد

وی با اشاره به اهمیت حفظ تالاب ها تصریح کرد: باید اهمیت تالاب ها مطرح و بزرگنمایی شود که رسالت رسانه ها است اما رسانه ها به وظیفه به درستی عمل نمی کنند.

بصیری با بیان اینکه با ورود فناوری به کشور به جان طبیعت افتادیم، گفت: ما علم نداشتیم و تکنولوژی را هم قرض کردیم از این رو توسعه ناپایدار و خارج از ظرفیت را در این راستا به ارمغان آوردیم که نتیجه ای جز تخریب نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه تالاب ها اکوسیستم منحصر به فرد و مولد هستند، تصریح کرد: تالاب ها در حد فاصل زیستگاه های آبی و خاکی قرار دارند یعنی مرز آب و خاک هستند.

کد خبر 4531474

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب گاوخونی دانشگاه صنعتی اصفهان سدسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است

ایسنا/اصفهان فرماندار تیران و کرون گفت: کمبود ظرفیت تولید برق در این شهرستان مانعی برای توسعه مراکز تولید صنعتی و کشاورزی شده است.

علی محمدی کیا، امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت) در نشست مشترک فعالان اقتصادی تیران و کرون با حضور مدیر توزیع برق منطقه اصفهان و مدیرعامل شرکتبرق استان اصفهان، اظهار کرد: با وجود توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و صنعتی در این شهرستان، اما کمبود ظرفیت برق‌رسانی مانعی برای راه‌اندازی گلخانه و شرکت‌های صنعتی شده است.

وی افزود: ۵۰۰ درخواست راه‌اندازی گلخانه به جهاد کشاورزی ارائه شده اما به دلیل کمبود ظرفیت برق امکان صدور مجوز برای آنان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به گفته فرماندار تیران و کرون با توجه به راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در این منطقه توسعه شبکه برق برای فعالیت آن نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود گاز برای گلخانه‌ها طی سال‌های گذشته وجود داشت، اما با احداث یک ایستگاه تقلیل، این نگرانی رفع شد و امروز معضل کمبود برق پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

به اعتقاد محمدی‌کیا تسریع شرکت برق در تأمین انرژی مشکل کمبود برق مصارف خانگی در فصل تابستان را نیز رفع خواهد کرد.

پروژه‌های برق‌رسانی در دستور کار وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان در این جلسه به معضل کمبود برق در استان اشاره و اظهار کرد: توسعه صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی منجر به کمبود برق شده که چند پروژه جدید برای تأمین این نیاز پیش‌بینی شده و در حال اجرا است.

سعید محسنی افزود: پست جدید انتقال برق در حال احداث و راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود تا تابستان امسال در مدار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پست جدید نیز در دستور کار برای انتقال برق منطقه نجف‌آباد و حومه پیش‌بینی شده که این بستر نیز تا ۱۴۰۴ روی خط بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تقاضا برای تأمین برق صنعتی و خانگی افزایش‌یافته و با توجه به هزینه‌های بالای تولید این انرژی، شرایط سخت اقتصادی برای وزارت نیرو به وجود آمده است.

وی مشارکت بین بخش‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای را راهکاری برای تأمین هزینه‌ها و تسریع در اجرای این پروژه اعلام کرد.

محسنی با بیان اینکه افت ولتاژ در بعضی از مناطق اصفهان داریم، تصریح کرد: فاصله زیاد پست توزیع با پست بالادستی منجر به این مشکل می‌شود که باید پست‌های جدید ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • کشف ۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • کشف۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد