Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@00:19:30 GMT

طرح سرباز فرهنگ در اختتامیه جشنواره شعر فجر معرفی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۰۴۱۸

طرح سرباز فرهنگ در اختتامیه جشنواره شعر فجر معرفی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم پایانی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر عصر امروز طی مراسمی در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره تجلیل شدند. 

در این مراسم که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی به همراه مسئولان بنیاد شعر و ادبیات داستانی در آن حضور داشتند،   بهمن ساکی دبیر علمی سیزدهمین جشنواره شعر فجر در سخنانی  با آرزوی اینکه بتوان شاهد روز بود که شعر پیغامی سراسر عدالت و برابری برای همه جهانیان باشد از وصول ٤١٩٧ اثر به دبیرخانه جشنواره و داوری آنها خبرداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی دیگر از این مراسم اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی نیز در سخنانی کوتاه عنوان داشت: انقلاب اسلامی ما به فرموده امام خمینی (ره) انفجار نور بود. این روزها شاهدیم که گاهی در مباحث، انقلاب را فرهنگی و یا ایدئولوژیک می خوانند و با این صفات به شرح آن می پردازند غافل از اینکه انقلاب ما چه فرهنگی و چه ایدیولوژیک باشد  در شکل‌گیری اش  باورهای مردم و منش و روش مردم فرهنگ حرف اول را زده و می زند

وی تاکید کرد: آنچه این انقلاب را ماندگار کرد در حقیقت گفت‌وگو و واژه‌هایی است که در زبان مردم جاری شه است و شعر به عنوان یکی از هنرهای جاری بر زبان و بیان مردم می تواند این انقلاب و بیان مردمی آن را ماندگار کند و خود نیز ماندگار باقی بماند.

در ادامه این مراسم و پس از آنکه از سوی برگزار کنندگان مراسم اعلام شد با همکاری وزارت ارشاد و مرکز نخبگان نیروهای مسلح جوانان نخبه میتوانند دوره سربازی خود را در جایگاه و شرایطی که شان فرهنگی‌شان اقتضا می‌کند، سپری کنند، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری ۱۵ رویداد ملی فرهنگی طی پنج سال گذشته در بنیاد و نیز تدوین و ابلاغ آیین‌نامه انجمن‌های ادبی توسط وزیر ارشاد ابلاغ شد که برای اولین بار انجمن‌های ادبی را دارای سندکرده است، عنوان کرد: طرح سرباز فرهنگ که امروز شاهد اعلام آن بودیم یک اتفاق را نادر  در ایران است و امیدواریم طی این طرح، جوانان نخبه را به پروژه‌هایی که در شان فرهنگی آنهاست متصل کنیم تا دوران سربازی خود را سپری کنند.

در همین زمینه رییس بنیاد نخبگان نیروهای مسلح نیز در این مراسم و در سخنانی بیان داشت: نخبگان حوزه فرهنگی پس از طی ١٤ ماه طرح پژوهشی و دفاع از آن بعلاوه ٤٥ روز آموزش نظامی کارت پایان خدمت دریافت خواهند کرد.

به گفته این مقام مسئول سرباز فرهنگ را در واقع بکارگیری نخبگان دانشگاهی رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های مرتبط در حوزه‌های فرهنگ دانست.

در بخشی دیگر از این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  شعر را هنری با ایران همزاد دانست، گفت: تاریخ ایران هزاران سال پا به پای شعر حرکت کرده و به امروز ایران رسیده است و این همراهی موجب شده شعر همواره چشمه حیات ایران و ایرانی باشد و چون آب گوارا و روان در رودخانه تاریخ ایران به جریان بیافتد. ایرانیان ملتی بوده و هستند که با شعر سخن گفته‌اند و  با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و حتی پیام‌آوری آسمانی چون زرتشت نیز در گاتاهایش پیامش را با زبان شعر منتقل کرده است.

صالحی با تاکید بر اینکه ایران و ایرانی همه جا و همواره با شعر شناخته شده و  شاعران ایران همواره پرچم کشورشان بوده اند، افزود: در هر دوره‌ای از تاریخ پر فراز و نشیب ایران کهرگاه که حادثه ای مهم رخ داده است، پیش نیاز آن شعر بوده است شعر همراه با آن جریان داشته و در پسینه‌اش هم شعر حرکت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر ار سخنان خود با اشاره به اینکه در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب خود را مدیون شعر و شاعران و وام‌دار کلمات شاعرانه می دانیم، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران انقلاب کلمات است. کلماتی که گاه در قالب خطابه و گاه شعر جاری شدمد و  در انقلاب راه یافتند و در این میان چه بسیار کسانی که به خاطر واژگان زندانی شدند و چه کسانی که به خاطر کتاب شعر به زندان رفتند. به همین روی  وقتی سهم شعر و ادب را در تاریخ انقلاب می‌نگریم شاعران در آن برجسته می‌شود.

صالحی در ادامه با اشاره به شاعران خطه خراسان و تاثیرگذاری آنها در شکل گیری انقلاب اسلامی گفت: از اخوان تا شفیعی کدکنی در زمره شاعران خراسانی هستند که با سروده‌هایشان هیجانات اجتماعی را به سمت آزادی، استقلال و مقاومت مردم کشاندند و در میان آنها یکی از عزیزان نیز آقای سید علی موسوی گرمارودی است که طریق شعرهای سیاسی، اجتماعی و نوآئینی حرکت‌هایی انقلابی  را سال ۴۲ تا ۵۷ ایجاد کرد و جریانی شاعرانه در ادبیات میان حماسه و مذهب و عرفان است پدید آورد.

کد خبر 4531472 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات جشنواره شعر فجر خدمت سربازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار بیجار پیش از ظهر جمعه در اولین جشنواره خوشنویسی امیر نظام گروسی که در مجتمع فرهنگی و هنری امیرنظام گروسی برگزار شد اظهار کرد: خوشحالیم که برنامه‌ای در شأن این شخصیت بزرگ و چند بعدی با حضور مهمانان برجسته کشوری در شهر بیجار در حال برگزاری است.

وی افزود: امیرنظام گروسی فردی است که دارای مناصب و موقعیت‌های زیادی را داشت و در کنار این وظایف و مناصب تالیفات بی‌شماری داشته است.

محبیان اضافه کرد: تلاش می‌شود تا آثار این شخصیت بزرگ کردستانی مجدد چاپ شود تا مورد استفاده عموم مردم قرار بگیرد.

وی به اهمیت برگزاری این جشنواره اشاره کرد و ابراز داشت: این جشنواره برای پرداختن به یکی از ابعاد این بزرگ مرد است و امیدواریم با اختتامیه این جشنواره و خروجی آن با ابعاد شخصیتی این فرد و ابر مرد بیش از پیش آشنا شویم.

محبیان ادامه داد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است تا چنین برنامه‌هایی در سطح شهرستان افزایش پیدا کند.

وی گفت: هرگونه برنامه‌ای که در راستای شناسایی و معرفی شخصیت‌های بزرگ گروسی در بیجار برگزار شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت و از ادارات فرهنگی خواستار اجرای برنامه‌های بیشتر و بهتری در این حوزه هستیم.

گفتنی است؛ دکتر قلیچ خانی و شهیدانی از مهمانان کشوری و از خوشنویسان برتر کشور هستند.

کد خبر 6095624

دیگر خبرها

  • نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • فرهنگ ایثار و شهادت باید به جهانیان معرفی شود
  • معرفی برترین‌های جشنواره نواشهر در قزوین
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد