Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@12:52:11 GMT

منظور از برهنه شدن ساق پا در روز قيامت

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۰۵۱۰

منظور از برهنه شدن ساق پا در روز قيامت

«یَوْمَ یُکْشَفُ عَنْ ساقٍ وَ یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا یَسْتَطِیعُونَ» (به خاطر بیاورید) روزى را که ساق پا‌ها (از وحشت) برهنه مى‏ گردد و دعوت به سجود مى ‏شوند، امّا نمى ‏توانند (سجود کنند). [۱]استعمال لفظ «ساق» در عرف عرب کنایه از شدت و وخامت امر است. چنان که گفته ‏اند: «وقامت الحرب على ساق»، یعنى جنگ برپا ایستاد، یعنى شدت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کشف ساق» کنایه از آمادگى کامل براى انجام کار است؛ به معنى دامن به کمر زدن. زیرا لازمه آن کشف ساق پاست، این آیه طبق استعمال متعارف، دلالت دارد بر این که روز قیامت اوضاع شدت یافته، رو به وخامت مى‏ گذارد و کفار در حالت سختى قرار مى‏ گیرند. هم چنان که در باره یک فرد خسیس فرومایه گفته می‌شود:" او دستش در غل و زنجیر است"، با اینکه نه دستى مطرح است، و نه بسته شدن با غل و زنجیر، و آن عبارت تنها مثلى است که در مورد بخیل مى‏ زنند. ولى اشاعره و اهل تجسیم آن را به ظاهر لفظ گرفته و گفته ‏اند: مقصود ساق پاى خداست که در آن روز برهنه مى‏ شود و کفار مأمور به سجود گردند و نتوانند. [۲]برخی نیز آنرا کنایه از کشف اسرار و بواطن دانسته اند، یعنی مانند کشف ساق پایی که در زیر جامه پنهان است، باطن انسان‌ها در آن روز نشان داده می‌شود. [۳]، اما همان تفسیر اول که دیدگاه اکثر مفسران است، صحیح‌تر است.


پی نوشت:
[۱]. قلم، ۴۲
[۲]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۷۲، ج‏۱۰، ص: ۵۰۹؛ الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل،   دار الکتاب العربی، بیروت، ۱۴۰۷، ج‏۴، ص: ۵۹۴؛ المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ ق، ج‏۱۹، ص: ۳۸۵؛ بررسى نظریه عرفى بودن زبان قرآن، ناهید دامن پاک مقدم‏، نشر تاریخ وفرهنگ‏، تهران، ۱۳۸۰، ص: ۲۵۸-۲۵۷
[۳]. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، تهران، ۱۳۷۸، ج‏۱۳، ص: ۱۴۷

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شفا رحمت نوسازی باطن انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۰۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان گناباد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رجبی اظهار کرد: مأموران انتظامی ایستگاه بازرسی شهید سالاری گناباد حین کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه خودرو سواری مشکوک و این خودرو را به منظور بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان گناباد افزود: مأموران انتظامی در بازرسی از این خودرو، مقدار هفت کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را کشف و در این زمینه یک نفر متهم را نیز دستگیر کردند.

وی خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده مقدماتی به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کد خبر 6091456

دیگر خبرها

  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو صلح نمی‌خواهد
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • کشف ۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان گناباد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر