Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، پس از آنکه منگ وان ژو، مدیر مالی شرکت هوآوی در دادگاهی در کانادا به ۱۳ ماه حبس محکوم شد، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه گذشته از کانادا خواست «به آب و آتش‌زدن به خاطر آمریکا را تمام کند».

تحلیلگران می‌گویند چین در تلاش است آمریکا را از متحدانش جدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توماس رایت، مدیر مرکز نهاد بروکینگز در واشنگتن، در این خصوص گفت پکن می‌خواهد بیشترین فشار را بر تک‌تک کشور‌ها وارد کند و با آن‌ها به صورت گروهی روبرو نباشد.

البته کانادا تنها متحد آمریکا نیست که مورد خشم چین قرار گرفته است. تلویزیون دولتی پکن دولت لهستان را «همدست آمریکا» خوانده و پس از آنکه مقامات ورشو یک کارمند هوآوی را به اتهام جاسوسی بازداشت کردند اعلام کرد ورشو باید بهای این اهانت را بپردازد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، تلاش کرده است این کشور را از سیاست دهه پیشین خود یعنی پایین نگه‌داشتن وجه بین‌المللی دور کرده و جایگاه آن را در جهان بالا ببرد. پکن بسیاری از کشور‌ها را با پروژه‌های اقتصادی مانند طرح‌های «کمربند و جاده»، سرمایه‌گذاری عظیم جهانی که شامل بیش از ۷۰ کشور و بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان می‌شود جذب خود کند.

به گفته روری دنیلز، کارشناس و مشاور امنیت آسیا، با افزایش حضور اقتصادی چین در جهان، لابیگری‌های این کشور با متحدان ناتو و دیگر شرکای آمریکا که پیش از این در رقابت سنتی واشنگتن و پکن حضور نداشتند گسترش یافته است. دنیلز در ادامه ادعا می‌کند که «آنچه پکن انجام می‌دهد آن است که متحدان آمریکا را به اقتصاد رو به رشد چین مرتبط سازد و سپس از آن رابطه اقتصادی به عنوان اهرمی برای پاداش و یا مجازات این متحدان مطابق با منافع چین استفاده کند».

به اعتقاد برخی، تلاش‌های چین متفاوت از تلاش‌های لابیگری و دیپلماتیک سایر کشور‌های نیست. «شی یین هانگ»، متخصص روابط آمریکا و چین در این خصوص گفت: «دست‌کم، آن‌ها می‌خواهند افراد بیشتری از دیدگاه چین آگاه شوند. کاری که چین انجام می‌دهد طبیعی است و اعمال فشار نیست. این اقدام در کوتاه‌مدت تاثیر ندارد؛ اما در بلندمدت در کنار شیوه و زبان مناسب پکن تاثیرگذار خواهد بود».

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چین آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۰۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس می‌گوید که فشار آمریکا بر این جنبش «هیچ ارزشی ندارد» و تاکید کرد هرگونه توافق برای آزادی اسرای صهیونیست باید شامل پایان دادن به جنگ غزه و آتش‌بس دائمی باشد.

به گزارش رویترز، ساعاتی پیش آمریکا به همراه ۱۷ کشور دیگر در بیانیه‌ای مشترک از حماس خواستند که توافق آتش‌بس را بپذیرد. یک مقام ارشد دولت جو بایدن در این خصوص مدعی شد که یک توافق آتش‌بس روی میز است و اکثر درخواست‌های حماس مثل بازگشت آوارگان به خانه‌های خود و برقراری آتش‌بس فوری و طولانی مدت را فراهم می‌کند. 

در طول بیش از ۲۰۰ روز جنگ در غزه، آتش‌بس فقط به مدت یک هفته برقرار شده است. طی این آتش‌بس که در ماه نوامبر اعلام شد، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست را با حدود سه برابر اسرای فلسطینی مبادله کرد.

حماس از پایان ژانویه چارچوب جدیدی برای توافق مطرح کرده که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و دائمی بودن آتش‌بس است. حماس همچنین به ارتش صهیونیست هشدار داده تمامی نیرو‌های خود را از نوار غزه خارج کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران