Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره شعر فجر عصر امروز ۱۳ بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخ و ادبیات کشور گفت: شعر با ایران همزاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزاران سال تاریخ ایران به گونه‌ای پا به پای شعر حرکت کرده و مسیر خود را پیموده به امروز ایران رسیده است. شعر چشمه حیات و زندگی ایرانی است و مانند آب گوارا و روان در رودخانه تاریخ ایران جریان داشته است.

وی افزود: ما ملتی بوده‌ و هستیم که با شعر سخن گفته و سبب شده ارتباط قوی‌تری با آن داشته باشیم، حتی پیام‌آور آسمانی زرتشت در گاتاها، پیامش را با زبان شعر بیان کرده است. از این رو شعر در هویت و جوهره ایران و ایرانی است و همه جای دنیا، ایران را با شعر و ادبیاتش می‌شناسند.

صالحی با بیان اینکه شاعران همانند پرچم ایران، هویت این کشور محسوب می‌شوند، بیان کرد: در هر دوره‌ای از تاریخ پر فراز و نشیب ایران هرگاه حادثه و اتفاق مهمی رخ داده، شعر پیش‌نیاز آن بوده و می‌توان تاریخ این حوادث مهم را در شعر یافت.

صالحی با اشاره به سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اکنون که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، خود را مدیون شعر و شاعران می‌دانیم. چرا که انقلاب ایران، انقلاب کلمات است. کلمه‌ای که گاهی در قالب خطابه و گاهی شعر جاری شده و به گونه‌های مختلف واژگان شاعرانه در انقلاب راه یافت و در نهایت به انقلاب رسید. از این رو شاعران نقش مهم و برجسته‌ای در تهییج فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی سال‌های ۴۲ تا ۵۷ داشتند و بسیاری بر سر همین شعر و شاعری، زندانی و شکنجه شدند.

وزیر ارشاد در ادامه بیان کرد: وقتی سهم تاریخ انقلاب را در هر منطقه بررسی می‌کنیم، نقش شاعران آن منطقه برجسته می‌شود. من در منطقه خودم خراسان، شاعران بزرگی را دیده‌ام و می‌شناسم که در تأسیس انقلاب نقش مهم و مؤثری داشتند. از اخوان ثالث تا شفیعی کدکنی که با سروده‌های خود هیجانات اجتماعی را به طرف آزادی، استقلال و مقاومت کشاندند.

صالحی گفت: یکی از شاعرانی که سبقه خراسانی نیز دارد، آقای موسوی گرمارودی است که با سرودن شعر‌های سیاسی، اجتماعی و آئینی در جریان انقلاب اثرگذار بودند. شعر نو آئینی جریان شعری میان حماسی، مذهبی، دینی و عرفانی است که این ویژگی‌ها در شعر‌های این شاعر، برجسته‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار نشر کتاب اشاره کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته جریان شعر و شاعری رو به رشد بوده و از سال ۵۷ تا دی ۹۷ حدود ۴۵ هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب چاپ اول منتشر شده که ۳۱ هزار و ۲۸ عنوان آن مربوط به شاعران است و این نشان از اهتمام نویسندگان و شاعران به حوزه شعر و ادبیات است.

اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی نیز در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی براساس فرمایشات رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) انفجار نور بود. برخی انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی و برخی نیز ایدئولوژیک و یا سیاسی می‌دانند، اما این انقلاب چه فرهنگی، چه سیاسی یا ایدئولوژیک باشد، در شکل‌گیری باورها، اعتقادات مردم و فرهنگ اثرگذار بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی سبب شد، شعر و ادبیات در جامعه ما، بیش از پیش جریان یابد و همین ادبیات، انقلاب را ماندگار کرد و در جریان انقلاب نیز نقش بی‌بدیلی داشت.

بهمن ساکی، دبیر سیزدهمین دوره جشنواره شعر فجر در ادامه شعر را تجلی فرهیختگی و تبلور اندیشه‌ورزی دانست و گفت: انسان با چراغ کلمه، تاریکی‌ها را در جستجوی رستگاری می‌کاود و درمی‌نوردد. اینک ماییم و میراث عظیمی که مقرر است دست‌های یکایک ما به فردا‌ها و فردا‌های دورتر سفر کند. فرصت اندک و راه طولانی است که باید صبورانه و سخاوتمندانه پاس داشته شود.

وی در ادامه بیان کرد: به یاد بیاوریم شاعرانی را که جانبخش‌ترین کلماتشان را نثار حقیقت و حق‌طلبی، آزادی و آزادگی کرده‌اند. اکنون در سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خشنود و سپاسگزارم که داوران ارجمند سیزدهمین جشنوراه بین‌المللی شعر فجر را در فرایند داوری و انتخاب آثار، با اتکاء به دانش و درک درست و عمیق‌شان از ادبیات، بدون سوگیری خاص و تنها سنجیدگی و فخامت آثار را مایه قضاوت دانستند.

ساکی ادامه داد: در این جشنواره، ۴۱۹۷ عنوان کتاب در سه بخش «شعر بزرگسال»، «شعر کودک و نوجوان» و «دربار شعر»، طی چند ماه و در جلسات متعدد با دقت و رعایت انصاف بررسی و داوری شد.

در ادامه مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: در پنج سال گذشته ١٥ رویداد ملی را برگزار کرده‌ایم که در کنار این رویداد‌های مهم فرهنگی، امسال آئین‌نامه تشکیل انجمن‌های ادبی نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

وی در ادامه طرح سرباز فرهنگ را مورد اشاره قرار داد و افزود: این طرح تاکنون سابقه نداشته و اتفاق نادری است که امیدواریم با اجرای آن، جوانان نخبه به پروژه‌هایی که در شأن فرهنگ است، منتقل شده و دوران سربازی خود را طی کنند.

گودرزی، رئیس بنیاد نخبگان نیرو‌های نیز تصریح کرد: نخبگان حوزه فرهنگی پس از طی ١٤ ماه طرح پژوهشی و دفاع از آن و همچنین ٤٥ روز آموزش نظامی، کارت پایان خدمت دریافت خواهند کرد. این طرح با عنوان سرباز فرهنگ، به دنبال به‌کارگیری نخبگان دانشگاهی رشته‌های علوم انسانی و سایر رشته‌های فرهنگی و هنری است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: جشنواره شعر فجر وزیر ارشاد اختتامیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: برنامه های هفته ملی خلیج فارس از 31 فروردین با اجرای تاتر پرفورمنس در شهرستان بندرخمیر آغاز شده است.
اسماعیل جهانگیری افزود: جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس یکی ازمهم ترین برنامه های جشنواره ملی خلیج فارس است که با حضور 11 گروه موسیقی ملی از روز جمعه 7 اردیبهشت کار خود را آغاز کرده و تا روز یکشنبه 9 اردیبهشت در محل تالار آوینی بندرعباس میزبان علاقمندان به موسیقی است.
وی گفت: جشنواره ملی فیلمنامه نویسی خلیج فارس با موضوع خلیج فارس از دیگر برنامه های در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید؛  برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در بندر کنگ
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: برای شرکت در این جشنواره 81 اثر به دبیرخانه رسیده که از این شمار 9 اثر به بخش پایانی راه یافته است.
جهانگیری گفت: دبروز هم به مناسبت روز ملی خلیج فارس پرواز پاراگرایدر و پاراموتور با حضور30 ورزشکار در بوستان غدیر بندرعباس برگزار شد.
وی گفت: امروز بعداز ظهر نیز برنامه های فرهنگی و هنری در جزیره هرمز برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: جشنواره تولیدات فرهنگی و اختراعات با موضوع خلیج فارس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است.
جهانگیری افزود: اختتامیه جشنواره ملی خلیج فارس روز دوشنبه 10 اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار می شود.
وی گفت: در این جشنوراه از برگزیدگان جشنواره های ملی موسیقی و فیلنمامه نویسی تجلیل می شود.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان افزود: روز اختتامیه از دو کتاب تیشیرا از نویسنده پرتغالی با موضوع خلیج فارس و سفرنامه هرمز پدر، رونمایی می شود. 

دیگر خبرها

  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • راه‌یافتگان نهایی هشتمین جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد
  • چهره برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • تقدیر از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب