Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدف انقلاب چه بود؟ چانه‌زنی دولت و کارگران بر سر افزایش حقوق، واکنش‌ها به لغو سخنرانی لاریجانی در کرج، گلایه ظریف از خنجر زدن‌های داخلی ها، بدون داشتن مشکل طلاق ممنوع، پوپولیسم و پولشویی میراث احمدی نژاد، استقبال بخش خصوصی از «اینستکس»، پشتیبانی مجدد ایران از دولت قانونی ونزوئلا، جولان جوانان در جشنواره فجر، مالیات علیه سوداگران در دستور کار دولت، خندوانه تهدید، قهر یا پایان؟، تراکنش‌های بانکی در تور بانک مرکزی و درخشش معنادار ارتش در ۴۰ سال اخیر از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز یکشنبه چهاردهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که موضوع کانال تجاری INSTEX و نقد و بررسی‌ها پیرامون آن برای دومین روز در روزنامه‌های امروز برجسته شده است. تیتر‌ها و عناوینی همچون استقبال بخش خصوصی از INSTEX و «اینستکس» تکرار آرزوی ترامپ است؛ تکلیف مجمع روشن شد دور رویکرد روزنامه‌های دو جریان سیاسی عمده به اینستکس است. ماجرای لغو سخنرانی علی لاریجانی در کرج و حواشی آن در کنار موضوعاتی همچون حمایت روحانی از دولت قانونی ونزوئلا و یادداشت‌ها و مقالاتی درباره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز در روزنامه‌های امروز مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

راز لغو سخنرانی لاریجانی در کرج چیست؟
صلاح الدین هرسنی مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل در یادداشتی که روزنامه قانون آن را در صفحه نخست خود منتشر کرده درباره دلایل لغو سخنرانی علی لاریجانی در مراسم دهه فجر در کرج نوشت: پس از آنکه اعلام شد که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سخنران اصلی مراسم روز ۲۲ بهمن در شهرستان کرج است، اما خبر رسید که سخنرانی وی با مخالفت جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب معروف به جمنا لغو شد. از منظر جناح گرایی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب متعلق به جریان اصولگرایی است و از جمله گروه‌های سیاسی است که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ تلاش داشت که زمینه را برای شکست روحانی در راهیابی به پاستور فراهم کند.

با توجه به تعلقات سیاسی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب، لغو سخنرانی دکتر لاریجانی دور از انتظار نیست. دلیلی را که آن‌ها برای اعتراض و لغو سخنرانی اقامه می‌کنند ریشه در تعلقات و گرایشات جدید علی لاریجانی دارد. علی لاریجانی آن‌گونه که از کنش‌ها و الگو‌های رفتاری او پیداست، هم اینک از منظر جناح گرایی به جریان اصلاحات و به نماد تغییر در جریان‌های سیاسی معروف شده است.

همین تغییر و گرایش اصلاح طلبی بود که به او فرصت داد تا با ائتلاف با جبهه اعتدال، قوه مجریه را از چنگ اصولگرایان در آورد. همین کنش او سبب شد که برخی از جریان‌های اصولگرا او را جزو خواص بی بصیرت و در زمره اصحاب و ساکتان فتنه قرار دهند. البته او هیچ‌گاه از چنین اتهامی نهراسید و ترجیح داد که در مدار اعتدال، رویکرد‌های سیاسی خود را تعریف کند. در شرایط حاضر نیز از او به بدنه اصلی و لجستیک و همچنین حامی اصلی دولت تدبیر و امید یاد می‌کنند و در حقیقت با رایزنی‌ها و لابی‌های او است که طرح‌ها و لوایح دولت می‌تواند از سد اصولگرایان در بهارستان عبور کند. حل بحران هسته‌ای و نهایتا تصویب برجام و گرفتن رای اعتماد برای کابینه اول ودوم دکتر روحانی در مجلسی یکدست اصولگرا و در ادامه تلاش برای عدم استیضاح برخی وزرای کابینه امید در دولت دوازدهم، مهم‌ترین نشانه و سند آشکار دکتر لاریجانی در حمایت از دولت تدبیر و امید است. البته حمایت از برجام مهم‌ترین سند افتخار او است و با حمایت همه‌جانبه از تصویب آن طرح جریان موسوم به دلواپسان در مجلس را با شکست سنگینی مواجه کرد. مهم‌ترین پیامی که از این کنش لاریجانی مخابره می‌شود آن است که او به طور کامل در طیف حامیان دولت و راست‌های اعتدالی قرار گرفته و خط مشی و سیاست خود را از گروه‌های موسوم به دلواپسان جدا کرده است. البته او با همه انتقادات، هیچ‌گاه دولت را رها نکرد و حتی با عقلانیت توانست جاه‌طلبی‌های سیاسی دلواپسان و نابرجامیان را با طمأنینه مهار کند. در بعد دیگر، همسویی و راهبرد‌های همکاری جویانه دکتر لاریجانی با حاکمیت آن‌هم برای پیگیری برخی مطالبات معوقه قانونی جریان اصلاح طلبی، بخش دیگری از کنش و الگو‌های رفتاری او در دولت تدبیر و امید است. این الگو و کنش‌ها سبب حجم وسیعی از مخالفت‌ها و فاصله گیری معنا دار اصولگرایان از او شده است. اگر گفته شود که او به خاطر این تغییر و قرار گرفتن در جبهه اعتدال استخوان در گلو و خوار چشم اصولگرایان و دلواپسان شده است، سخنی به گزاف نیست. با این همه آنچه بیش از همه موجب خشم اصولگرایان و دلواپسان از او شده است، مجاهدت و تلاشی است که او در تصویب CFT از خود نشان داده است. آن‌گونه که پیداست او تلاش دارد که لوایح دیگر FATF را نیز در مجلس تصویب کند. به این ترتیب با تلاشی که علی لاریجانی در تصویب این لوایح و لوایح مشابه به انجام می‌رساند، از سوی اصولگرایان عامل نفوذی و جاده صاف کن پروژه نفوذ غرب و نماد مداخله گرایی تدریجی استعمار و غرب شده است. به این ترتیب راز اصلی لغو سخنرانی او در همین نکته نهفته است.

سازوکار جدید اروپایی را سیاه و سفید نبینیم
هادی محمدی طی یادداشتی که روزنامه خراسان در شماره امروز خود منتشر کرده درباره INSTEX نوشت: هرچند تاخیر ۹ ماهه به ثبت رسیدن سازوکارمالی اروپایی موسوم به INSTEX و ابهامی که باقی مانده، نتوانسته نگرانی‌های ایران را از بین ببرد، اما همین ابتدا در داخل برخی این سازوکار را بی فایده، نمایشی و بدون کاربرد‌های موثر در دور زدن تحریم‌ها توصیف می‌کنند. فارغ از نیت خوانی این سیاه نمایی‌ها که سم مهلکی در سیاست خارجی به حساب می‌آیند، می‌توان گفت: ادامه چنین نگاهی به مباحث سیاست خارجی که قطعا سیاه و سفید نیست و باید به صورت برایندی مورد تحلیل قرار گیرد تنها به ناامیدی بیشتر مردم می‌انجامد ضمن این که از سوی دیگر بزرگ نمایی خیالی چنین سازوکاری باعث افزایش بی اعتمادی و مطالبات غیرواقعی خطرناکی خواهد شد. اما در خصوص چند ابهام این سازوکار جدید به صورت اجمالی می‌توان گفت: این سازوکار - هر چند هنوز در مراحل اولیه است -دقیقا برای دور زدن تحریم‌ها طراحی شده که اگر چنین نبود اولا برای ایران اهمیتی نداشت و نیازی هم به این اتلاف وقت نبود و ثانیا اروپا نیز می‌توانست در همان هفته‌های ابتدایی طرح ناپخته و ساده‌ای را اعلام کند که هم آمریکا خیالش راحت باشد و هم ایران فشار نیاورد.

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هم ساعاتی قبل از اعلام سازوکار اینستکس در توئیتی نوشت: " در ساعات آینده، فرانسه به همراه آلمان و بریتانیا، یک نهاد مالی مستقل اروپایی ایجاد خواهد کرد که به ما اجازه می‌دهد با ایران تجارت کنیم و تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا را دور بزنیم. "
از سوی دیگر برخی می‌گویند ما در دارو و غذا تحریم نیستیم که البته حرف درستی است، اما بیانیه اروپا تصریح دارد که دارو و غذا برای شروع است. این که در گام آغازین، مراجعه کنندگان به این مسیر بیشتر از میان کسانی باشند که در حوزه‌های غذایی، دارویی و کشاورزی فعال هستند به دلیل ترس کمتر این فعالان اقتصادی از تحریم‌های آمریکاست ضمن این که در عمل به رغم تحریم نبودن کالا‌های انسانی، به دلیل مشکلات انتقال پول عملا این کالا‌ها نیز دچار مشکلات تحریمی بودند و گشایش در این اقلام اهمیت زیادی خواهد داشت. موضوع دیگر پوشش دادن پول نفت است در حالی که می‌دانیم به زودی شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند از ایران خریدی داشته باشند و عملا پول نفتی در اروپا باقی نمی‌ماند تا این سازوکار بر اساس آن عمل کند، بیشتر فایده «اینستکس» زمانی است که بتوان پول نفت ایران در کشور‌های دیگر همچون هند، کره جنوبی، ژاپن و ... را از طریق آن مبادله کرد تا مجبور به استفاده از ارز محلی یا مسدود شدن حساب‌ها نشویم. نکته دیگر این که اصولا قرار نبوده و نیست که با وجود این سازوکار ابزار اقتصادی دیگر برای تامین نیاز‌های کشور کنار گذاشته و بقیه مسیر‌ها قربانی اس پی وی شود. بلکه باید از هر روزنه و معبری برای تامین نیاز‌های کشور استفاده کرد. با همه این‌ها همان طور که مقامات کشورمان نیز گفته اند INSTEX تنها قدم اول و با تاخیر اروپاست و این سازوکار اگر آب‌نباتی کوچک یا اقدامی قابل توجه باشد باز هم پایان مطالبات ایران از ۴+۱ نیست و ما باید همچنان مطالبه گر تعهدات ۴+۱ در قبال تداوم انجام تعهدات برجامی ایران و عملی کردن قدم‌های اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش منافع اقتصادی برجام باشیم.

آیا واقعا می‌توان به INSTEX امیدوار بود؟
مهدی مطهرنیا آینده‌پژوه سیاسی و اجتماعی در یادداشتی که روزنامه آرمان امروز منتشر کرده درباره INSTEX نوشت: سازوکار مالی میان ایران و اروپا که تحت عنوان سازوکار مالی ویژه برای اینستکس اکنون از آن یاد می‌شود در محافل گوناگون خبری و محافل سیاسی مختلف مطرح است. با ثبت رسمی سازوکار مالی اروپایی که به همین نام INSTEX یاد می‌شود و از تغییر نام SPV به وجود آمده است پرسش‌های متفاوتی را در اذهان زنده کرده و سوالات گوناگونی در این زمینه پرسیده می‌شود. اصلی‌ترین سوال که ستون فقرات سوالات را تشکیل می‌دهد آن است که آیا این سازوکار واقعا در عمل کار خواهد کرد و می‌توان دریچه‌های امیدی را در چارچوب این سازوکار مورد عنایت قرار داد؟ SPV تلاشی بود که اتحادیه اروپا برای زنده نگاه داشتن برجام از طریق ایجاد یک سازوکار ویژه بین اتحادیه اروپا و ایران دنبال می‌کرد. امروز این سازوکار مالی اروپایی، INSTEX نام گرفته است تا نکات چندی در این زمینه مشخص شود. این نکات را می‌توان در چند مورد بررسی کرد. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد اظهارات مقامات اروپایی از جمله وزیر امور خارجه آلمان در ارتباط با فراگیری این سازوکار برای مبادلات کالا و خدمات انسان‌دوستانه نظیر مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی شکل و محتوا پذیرفته است. به عبارت دیگر همان رویکرد‌های بشردوستانه به SPV اضافه شده و نام INSTEX به خود گرفته است. از سوی دیگر نباید فراموش شود که این‌سازوکار پس از تاخیر‌های بسیار اعلام ثبت رسمی شده و همچنان هم به گفته مقامات اروپایی تا زمانی که FATF پذیرفته نشود و لوایح چهارگانه آن مانند پالرمو به ثبت نرسد، مسائل دیگر حل و فصل نخواهد شد.

اروپایی‌ها به سادگی حتی پیش از اعلام رسمی و چگونگی گستره این سازوکار و فعلیت بخشی به آن در ابعاد گوناگون محتمل موجود در این سازوکار مالی از ایران درخواست دارند که به توافقات ضد پولشویی ملحق شود و آن را به طور کامل به اجرا دربیاورد، امری که باید تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به صورت جدی از آن عبور نمایند و تصمیم نهایی را در این زمینه اخذ کنند. تجدید فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپایی مبنی بر عدم تاثیرگذاری این سازوکار بر روابط فراآتلانتیکی که شائبه هماهنگی و توافقات قبلی آمریکا و اروپا را در این زمینه تقویت می‌کند مساله دیگری است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. اروپای متحد سال‌هاست که قصد دارد تا از قید تسلط و چیرگی ایالات متحده آمریکا خارج شود، اما در عمل هیچ‌گاه این عارضه سیاسی نخبگان کشور‌های اروپایی که می‌توان در کتاب «استراتژی بزرگ برای غرب» مطالعه کرد، عملیاتی نشده و هنوز هم اروپا نمی‌تواند از چیرگی اقتصاد جهانی ایالات متحده آمریکا خود را رها کند. از سوی دیگر باید قبول کرد که از این سازوکار هیچ توضیحی مبنی بر عملکرد مالی این ساختار ارائه نشده است. هنوز ابهامات بسیاری درباره تامین مالی این سازوکار وجود دارد و اینکه در چه کمیتی و با چه کیفیتی این کار انجام خواهد شد. در شرایط نیاز ایران به تامین مالی به این موضوع چه تضمینی در زمینه فروش نفت و تسهیلات مرتبط با این فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شکل خواهد گرفت؛ لذا با توجه به تاکید عناصر اروپایی در ارتباط با کارکرد این سازوکار در زمینه‌های انسان‌دوستانه باید اذعان کرد که نیاز مالی ایران به تامین این شرکت در زمینه فروش نفت و محصولات مرتبط و خرید محصولات و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز ایران در این‌سازوکار مالی چندان دیده نشده است. باید قبول کرد که زمانی که اظهارات مقامات اروپایی از جمله وزیر امور خارجه آلمان در این زمینه مطرح می‌شود، بررسی و تعمق در این زمینه تا حدود زیادی نشان‌دهنده آن خواهد بود که این سازوکار مالی با هماهنگی شکل گرفته است، تلاش دارد تا خط ارتباطی اروپا و آمریکا از یک سو حفظ شود و از سوی دیگر پل ارتباطی اتحادیه اروپا با ایران از سوی اتحادیه اروپا منقطع نگردد. این موضوع از معنای مندرج در این‌سازوکار مالی و بررسی و تعمق در ابعاد آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اگر اراده وجود داشته باشد سازوکار‌های درونی می‌تواند فعال‌تر و با ایجاد یک وحدت ملی مبتنی بر منافع و اهداف ملی تعریف‌شده مشارکت‌خیزانه و انگیزه‌مندانه در جهت ایجاد فضای مناسب و برای مدیریت آینده منابع طبیعی حرکت کرده و بدین ترتیب در گذار تاریخی خود به خوبی عمل کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مرور مرور روزنامه ها سازوکار ویژه مالی سازوکار ویژه مالی اروپا اینستکس بخش خصوصی ونزوئلا ترامپ علی لاریجانی لغو سخنرانی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب لغو سخنرانی لاریجانی افزایش حقوق گلایه ظریف طلاق پوپولیسم پولشویی تراکنش های بانکی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۳۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آن‌ها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

به گزارش کجارو، در قبرستان سفید چاه سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری‌ دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901420

دیگر خبرها

  • با 11 مدال طلای کشتی، توقع یک طلا از تیم ملی، واقعا بی‌انصافی است
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • سمنان در اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی است
  • عملیات وعده صادق همه مستضعفان جهان را امیدوار کرد
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم