Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@04:58:55 GMT

تاسیس ۳ بانک افغانستان در چابهار

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۳۹۹۱

تاسیس ۳ بانک افغانستان در چابهار

افغانستان، ایران و هند در اجلاسی سه جانبه بر تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری در بندر چابهار توافق کردند و حالا در ادامه این مسیر قرار است سه بانک افغانستان پس از طی مراحل اداری و موافقت بانک مرکزی فعالیتشان را در این منطقه آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، افغانستان با توجه به مرز مشترکی که با کشورمان دارد یکی از بازارهای عمده برای کالاهای ایرانی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه های اخیر حجم مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یافته است. افغانستان و ایران در سال 91 در پایان چهارمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های بین دو کشور یک موافقتنامه همکاری دوجانبه در کابل امضا کردند. این موافقتنامه در ۵ فصل و ۵۶ بند شامل همکاریهای اقتصادی، امنیتی و گسترش روابط دوجانبه است که توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شده است.

 

به گفته مسئولان اتاق تجارت افغانستان، سالانه حدود 2 میلیارد دلار کالا از مسیر بندر عباس و از راه ایران وارد افغانستان می شود. حجم دادوستد ایران و افغانستان در سال ۹۵ نزدیک به دو و نیم میلیارد دلار برآورد شده که بیشتر آن، صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان است و طرف افغانستانی هم این کالاها را می‌پذیرد؛ به‌طوری‌که «آذرخش حافظی»، رئیس روابط بین‌الملل اتاق تجارت افغانستان در شهریورماه گفته بود این میزان می‌تواند تا یک دهه دیگر به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار هم افزایش یابد.

 

پیش از این و در حاشیه اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران، اجلاس سه جانبه افغانستان، ایران و هند برگزار شد که در آن هر سه کشور بر تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران توافق کردند. حالا در ادامه این مسیر معاون اقتصادی و سرمایه ‌گذاری منطقه آزاد چابهار خبر داده است که سه بانک افغانستان درخواست ایجاد نمایندگی در منطقه آزاد چابهار دادند که پس از طی مراحل اداری و موافقت بانک مرکزی فعالیتشان را آغاز می کنند.

 

«غلامرضا پناه» با اعلام این خبر به ایرنا گفته است: «اکثر بانک‌ های ایرانی در منطقه آزاد چابهار شعبه دارند و بر این اساس بانک های افغانستان نیز پس از طی روند اداری می توانند در این منطقه فعالیت کنند. هیچ محدودیتی برای راه اندازی شعب بانک های خارجی و سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار وجود ندارد. «غضنفر بانک» به عنوان یکی از این سه بانک افغانستانی است که پیگیری هایشان به مراحل نهایی رسیده است.»

 

 

بنا به گفته وی «بیش از 160 شرکت از کشور افغانستان در منطقه آزاد چابهار فعال هستند و متقاضیان جدید نیز می توانند در کمترین زمان نسبت به ثبت شرکت اقدام و فعالیت خود را شروع کنند. بیش از سه هزار شرکت سرمایه گذاری در این منطقه ثبت شده و روند ثبت شرکت به 48 ساعت رسیده است.»

 

بنابراین گزارش، گمرک ایران آماری از میزان صادرات کالاهای در چهارماهه نخست کالا منتشر کرد که در آن صادرات ایران به افغانستان از لحاظ وزنی و ازلحاظ ارزشی افزایش یافته است. براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری در این مدت دو میلیون و ۱۸۸ هزار تن انواع کالا از ایران به افغانستان صادر شده است که بر این اساس ارزش صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان به یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار می‌رسد. صادرات ایران به افغانستان در این مدت ۵.۸۵ درصد از کل صادرات ایران از لحاظ وزنی و ۷.۱۷ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می‌شود

.

 

این در حالی است که میزان صادرات ایران به افغانستان در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۸۹۹ هزار تن به ارزش ۸۴۸ میلیون و ۷۱ هزار دلار بوده است. صادرات ایران به افغانستان در چهار ماهه نخست سال گذشته ۵.۰۴ درصد از کل وزن صادرات انجام شده و ۶.۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

 

به این ترتیب با توجه به این آمار، حجم صادرات ایران به افغانستان با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش این صادرات بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است، بنابراین قیمت متوسط کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده است.

 

یادآور می شود: صنایع غذایی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و مخابراتی، حمل‌ونقل، لوازم خانگی، دکوراسیون، مبلمان و مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی، موکت و کف‌پوش، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، الیاف و منسوجات، پوشاک، پوست و چرم، محصولات آرایشی و بهداشتی، تابلوفرش و صنایع دستی، فرش دستباف و ماشینی، زیورآلات و نقره از جمله کالاهای صادراتی ایران به افغانستان را تشکیل می دهد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی گروه سرود جشنواره فیلم فجر خبرگزاری شبستان سرود 12 بهمن اجرای گروه سرود یوم الله 12 بهمن بندر چابهار افغانستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۳۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد

جواد سپاهی  فرماندار ویژه چابهار گفت: مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان این شهرستان در محدوده بخش‌های پیرسهراب و پلان سرعت گرفته و از همه مهمتر کارشناسان این حوزه با مشارکت کشاورزان و مردم بومی در حال محقق کردن این خواسته بوده و بزودی شاهد توسعه وآبادانی این منطقه خواهیم بود تا آب بجای تبخیر در سد به اشتغال و تولید و رونق کمک کند.

جواد سپاهی اظهارکرد: کشاورزان پایین دست سد زیردان، با تجربه چندین ساله در این امر ما را یاری و در کنار کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی خواهند بود تا موفقیت در تقسیم آب و مدیریت و بهره‌برداری هر چه سریعتر تحقق پیدا کنند.

وی به مردمی سازی تمامی امورات در شهرستان چابهار اشاره کرد و افزود: برای عملیاتی کرد شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌ریزی به سمت و سویی خواهد بود که در کمترین زمان ممکن خود مردم تحولات را لمس و در مدیریت زمان برنامه ریزی خواهند کرد.

فرماندار ویژه چابهار ادامه داد: با مدیریت آبرسانی استاندارد به زمین‌های پایین دست کشاورزی شاهد رونق دوچندان منطقه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: از فرصت های خدادادی منطقه استراتژیک چابهار در بخش کشاورزی باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم.

سپاهی تجربه چندین ساله کشاورزان را برای محقق ساختن جهش تولید با مشارکت مردم را مهم دانست و گفت: در سالجاری برای حوزه کشاورزی طوری برنامه ریزی شده از کمترین زمین کشاورزی در هر روستا نهایت بهره وری را خواهیم داشت و این امر نیازمند همراهی کشاورزان منطقه است.

وی با اشاره به اینکه سد مخزنی زیردان (جگرکوه) در محدوده بخش ساربوک قصرقند و ۱۴۰ کیلومتری شمال شهر چابهار بر روی رودخانه فصلی کاجو قرار دارد، بیان کرد: این سد در مجموع با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده و هم اینک ظرفیت آن در آستانه سرریز شدن است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!