Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@02:18:16 GMT

اکثر روستاهای چابهار ‌از شبکه آب‌ محروم هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۵۰۰۴

اکثر روستاهای چابهار ‌از شبکه آب‌ محروم هستند

‌رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: چابهارنشینان با ۵۰ هزار نفر حاشیه‌نشین؛ ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تشنه و ۷۷ هزار نفر جمعیت بی‌برق دارای مشکلات اجتماعی زیادی هستند؛ جنس مشکلات ما متفاوت است؛ تنها راه استقرار مراکز تصمیم‌گیری و ادارات کل حساس مانند آموزش و پرورش، آب و…است.

‌معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا- اظهار کرد: اگر قبول داریم محور توسعه انسان است و اگر قبول داریم پیش‌شرط توسعه سواحل مکران، انسان مکرانی است، باید شاخص‌های انسانی در چابهار حداقل به مطلوب و متعادل کشوری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در جلسات با مدیران تهران‌نشین زمانی که ما فاجعه آب در شهرستان چابهار با وجود ساحلی بودنش را مطرح می‌کنیم؛ آن‌ها می‌گویند معضل در همه جای کشوراست اما نمی‌دانند در چابهار سال‌هاست فاجعه است؛ کجای کشور شاخص ۲۱ درصدی در دسترسی به آب داریم؟ کجای کشور ۴۰۰ روستای نوار ساحلی فاقد شبکه آب هستند؟

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تصریح کرد: در حوزه‌های آموزش، آب، حاشیه‌نشینی، بهداشت و درمان چابهار با وجود اهمیت راهبردی آن پایین‌ترین شاخصه‌های کشوری را تجربه می‌کند، حتی در بسیاری از شاخصه‌ها مانند سرانه فضای آموزشی، چابهار در استان محروم سیستان و بلوچستان هم محروم‌تر است و پایین‌ترین را بین شهرستان‌های این استان دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: اگر قبول داریم چابهار اهمیتی فراملی دارد و قلب توسعه سواحل مکران به‌عنوان یکی از استراتژیک ترین طرح‌های کشور است باید تبعیض مثبت بودجه‌ریزی برای چابهار تا رسیدن شاخص‌های انسانی به مطلوب کشوری اتفاق بیفتد.

سعیدی با بیان این‌که محرومیت‌ها و کمبودهای عمقی چابهار با وجود اهمیت راهبردیش در شاخص‌های توسعه انسانی با نظام بودجه‌ریزی حاضر وجد دارد، گفت: وقتی مشکل آب خوزستان مطرح می‌شود و یا مثلاً خشکی دریاچه ارومیه به میان می‌آید تمام مدیران ارشد برای رفع آن پیش قدم می‌شوند، غافل از آنکه در چابهار ما ۵۰ سال است مشکل و معضل آب داریم و اکثر روستاهای چابهار و در معنای کلی‌تر بلوچستان با وجود خشکسالی از شبکه آب در کنار سواحل عمان محروم هستند.

وی با اشاره به ظرفیت بخش دشتیاری چابهار برای شهرستان شدن گفت: بخش دشتیاری با بیش‌از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر نگور در شرق شهرستان چابهار توانمندی لازم برای شهرستان شدن را دارد و شرایطش برای شهرستان شدن نسبت به بقیه بخش‌های سیستان و بلوچستان نظیر بمپور و سرباز مساعدتر است.

سعیدی ادامه داد: بخش دشتیاری یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشور است و شهر نگور به‌عنوان مرکز بخش از دهه ۳۰ شمسی هم‌زمان با شهرهایی مثل یزد شهرداری داشته است؛ علاوه‌بر آن بسیاری از ادارات نیز در این بخش مستقر هستند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار با برشمردن پتانسیل‌های دشتیاری تصریح کرد: دشتیاری با بنادر مهمی مانند بریس و پسابندر که قطب‌های شیلاتی و صید سیستان و بلوچستان هستند دارای مرز دریایی است و با مرز رسمی ریمدان که دومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان پس از مرز میرجاوه در شهرستان میرجاوه است، دارای مرز زمینی است.

وی ادامه داد: به لحاظ کشاورزی نیز دشتیاری معروف به هندوستان کوچک است و دارای باغات متعدد موز و انبه عمدتاً در اراضی ۶ هزار هکتاری منطقه باهوکلات است؛ درست است خیلی از این باغات پس از قهر طبیعت و خشکسالی بی‌سابقه سیستان و بلوچستان خشک شدند اما پتانسیل کشاورزی در دشتیاری پتانسیل بی‌بدیلی است.

سعیدی تأکید کرد: کاملاً به این موضوع واقفیم که برای تقسیمات کشوری نیاز به شاخص‌هایی است باید آن شاخص‌ها اعمال شود و تقسیمات اتفاق بیفتد اما بخش دشتیاری تمامی این شاخص‌ها را دارد و با توجه به فاصله‌ها و محرومیت‌هایی فاحشی که شهرستان چابهار دارد؛ یکی از مهم ترین راه‌ها برای توجه به چابهار متناسب بااهمیت راهبردی آن مستقل شدن این شهرستان و آوردن مراکز تصمیم‌گیری به اینجاست، نسخه‌هایی که زاهدان و یا تهران با فاصله‌های فاحش از چابهار برای آن می‌پیچند، دوای درد مردمان این دیار نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب روستاها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۵۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری

رئیس پارک فناوری پردیس در آیین افتتاحیه رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ اظهار کرد: در سطح فنی اکوسیستم‌های نوآوری در جهان ۶ شاخص مهم مطرح است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی صفاری‌نیا؛ رئیس پارک فناوری پردیس در آیین افتتاحیه رویداد اینوتکس 2024 اظهار کرد: در سطح فنی اکوسیستم‌های نوآوری در جهان 6 شاخص مهم مطرح است که نخست وضعیت استعدادها و نیروی انسانی است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند.

صفاری‌نیا ادامه داد: دوم سطح دانش فنی و دسترسی به دانش فنی در این مناطق است. سوم میزان دسترسی به بازار، چهارم چگونگی تأمین مالی، پنجم عملکرد و ارزش اقتصادی زیست بوم و ششم شبکه‌های ارتباطی فعال در زیست بوم است.

وی تأکید کرد: شبکه‌های ارتباطی برای استارتاپ‌ها،‌ سرمایه‌گذاری و هم افزایی را به دنبال دارد. هرچقدر شاخص ها و دسترسی پذیری مناطق به صنایع بالاتر باشد آن زیست بوم فعال تر است.

رییس پارک فناوری پردیس گفت: صدها شرکت فناور در اینوتکس 2024 این زمینه را فراهم می‌کنند تا اعضا به همکاری‌های داخلی و خارجی دسترسی پیدا کنند.

وی گفت: جایزه مصطفی، المپیک فناوری و شبکه تبادل فناوری به عنوان مجموعه‌ای از رویدادهای بین‌المللی است که به آنها می‌پردازیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دریافت مهر اصالت برای پنج اثر از صنعتگران و هنرمندان چابهار
  • برگزاری ۱۵ عنوان برنامه در هفته بسیج سازندگی
  • اجرای طرح‌های ساماندهی حوزه آب و فاضلاب بصورت آزمایشی در روستاهای شهرستان ارومیه
  • ارتفاعات و روستاهای تکاب در چهل و نهمین روز بهار سفیدپوش شد
  • ۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری
  • بارش برف بهاری در روستاهای شهرستان اسکو + فیلم
  • آب شرب پایدار ۲ هزار ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت