Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@23:18:14 GMT

6 اثر منفی شبکه های اجتماعی بر سلامت روان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۷۳۵۷

6 اثر منفی شبکه های اجتماعی بر سلامت روان

وابستگی ما به شبکه های اجتماعی می تواند اثر مضری بر سلامت روان ما داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ ظهور شبکه های اجتماعی به خاطر ارتباط بیشتر نسبت به گذشته با جمعیت جهانی است. وابستگی ما به شبکه های اجتماعی می تواند اثر مضری بر سلامت روان ما داشته باشد.

ایندیپندنت گفت، با اینکه پلتفرم های شبکه های اجتماعی منافع خود را دارند، اما استفاده مکرر از آنها احساس ناخوشی فزاینده و منزوی شدن را به ما می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  در اینجا به 6 راهی که شبکه های اجتماعی اثر منفی بر سلامت روان ما می گذارد اشاره می کنیم:     - عزت نفس   همه ما ناامنی های خودمان را داریم. برخی در مورد آنها صحبت می کنند، اما بعضی ترجیح می دهند حرفی در این رابطه نزنند.   بنابراین، مقایسه خود با عکس ها، فیلم ها و روابط دوستانه ی دیگران در اینستاگرام و فیس بوک، عدم اعتماد به نفس را به ما القا می کند.   طبق تحقیقات، افرادی که سایت ها و صفحه های پرطرفدار که از خوشحالی خود می گویند را دنبال می کنند، آسیب زیادی می بینند.       - ارتباط انسانی   به عنوان یک انسان مهم است که با دیگران ارتباط داشته باشیم.   اما وقتی به جای آشنایی های رو در رو به سراغ صفحه مستطیلی مجازی دیگران روی می آوریم از شناخت خودِ واقعی آنها غافل می شویم.   مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی Epidemiology نشان می دهد که استفاده منظم از فیس بوک اثر منفی بر سلامت فردی دارد.       - خاطره   شبکه های اجتماعی برای یادآوری خاطرات گذشته و چگونگی رخداد آنها خوب است.   بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف گرفتن عکسی بی نقص از جاهایی می کنند که در واقع دست اول نیستند. در واقع، صرف وقت زیاد در این زمینه ما را از لذت بردن از زندگی و دیدنی های آن محروم می کند.     - خواب   داشتن خواب کافی از اهمیت فراوانی برخوردار است.   بسیاری از ما قبل از به خواب رفتن از تلفن خود استفاده می کنیم.   مشاهده عکس و فیلم های ناراحت کننده و اضطراب آور در شبکه های اجتماعی قبل از خواب با ارسال پیام به مغز مانع خوابیدن ما می شود. به علاوه، نور صفحه گوشی که چند سانتی متر از چشم ما فاصله دارد منجر به رها شدن ملاتونین شده که احساس خستگی را در ما افزایش می دهد.   عزم خود را جزم کنید و 40 دقیقه تا یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از گوشی استفاده نکنید. اینگونه لذت خواب راحت و آرام را تجربه خواهید کرد.     - محدوده توجه   اغلب با رویدادهایی که در اطرافمان رخ می دهد دچار استرس می شویم، اما به لطف اطلاعات فراوان و سرگرمی های فوری و قابل دسترسی که شبکه های اجتماعی در اختیار شما می گذارند، بخش ناخودآگاه مغز دستور پریشانی و اضطراب می دهد.   برای رهایی از این مشکل باید تمرین کنید که گاهی گوشی را از خود دور کرده و به مسائل مهم زندگی خود بپردازید.     - سلامت روان   استفاده مفرط و بدون آگاهی از شبکه های اجتماعی نه تنها باعث ناراحتی ما می شود، بلکه منجر به پیشرفت مسائل مرتبط با سلامت روان از جمله؛ تشویش یا افسردگی می گردد.   معصومه میرحسینی   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فرشیدی افزود: مراکز سراج در ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۵ استان کشور راه اندازی شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: به سمت درمان مشکلات اجتماعی پیش می‌رویم با مشارکت‌های مردمی، سعی کردیم که ارتباطجامعه با روانشناسان را تقویت کنیم.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: طی سال گذشته غربالگری سلامت روان با ۸ شاخص برای غربالگری اختلالات اضطرابی و خلقی اجرا شده و ۱۲ و ۶ دهم درصد باید تکمیل شود که تاکنون به ۸ و ۴ دهم درصد رسیده است. به گفته مسئولان بیمه سلامت ۶ خدمت از خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته­ و این پوشش دهی در حال افزایش است. مصلحی از فعالیت سه هزار و ۳۰۰ روانشناس در شبکه بهداشت و درمان کشور خبر داد و گفت: خدمات سلامت روان به صورت رایگان در مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور