Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز 14بهمن‌ماه در نشست خبری «سوگواره یاس نبوی» که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، گفت: سوگواره یاس نبوی به منظور تعظیم شعائر دینی از 17 بهمن آغاز و تا 21 همین ماه ادامه دارد.
وی تصریح کرد: سوگواره یاس نبوی در 56 بقعه شاخص به صورت ویژه و در مجموع در 70 بقعه برگزار می‌شود، در این ایام که مقارن با ایام دهه فجر نیز هست 53 سخنران شاخص در امامزادگان شاخص به ایراد سخن می‌پردازند در 29 بقعه نیز شام غریبان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام دلاوری با اشاره به برپایی 9 نمایشگاه غرفه محصولات فرهنگی، اظهار کرد: برپایی 12 خیمه ویژه کودک و نوجوان، گردهمایی هیئات مذهبی در 56 بقعه متبرکه، برپایی نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و مغرب در 47 بقعه، اعزام 27 مبلغ غیربومی متخصص، و 30 مبلغ بومی از دیگر برنامه‌های سوگواره یاس نبوی است.
وی از برپایی 22 ایستگاه «همه واقف باشیم» با استقرار کارشناس آشنا به وقف خبرداد و گفت: از دیگر برنامه‌های این ایام می‌توان به برپایی 33 خیمه مشاوره و خانواده، 23 همایش ویژه «رهروان یاس نبوی» با محوریت دختران انقلاب، قرائت خطبه فدکیه و زیارت حضرت زهرا(س) در 38 بقعه و استفاده از سخنران ملی و استانی در سطح بقاع اشاره کرد.
حجت‌الاسلام دلاوری با بیان اینکه تقارن ایام شهادت حضرت زهرا(س) با ایام دهه فجر بهترین فرصت برای معرفی دستاوردهای اوقاف به عموم شهروندان است، اضافه کرد: برپایی غرفه اوقاف در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب در 40 سالگی به منظور تشریح چگونگی وقف‌های مختلف و آشنایی هرچه بیشتر مردم با این فرهنگ از برنامه‌هایی است که در ایام دهه فجر تعریف شده است، لذا اوقاف اجرای 100 برنامه را در این دهه در دستور کار دارد.
وی با اشاره به قدمت وقف از دیرباز تاکنون، بیان کرد: امروز خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در تمام شهرستان‌ها اداره اوقاف وجود دارد که این مهم حاکی از رشد در این حوزه است، ساخت 6 هزار واحد مسکونی و واگذاری به اقشار کم درآمد و محروم از دیگر خدمات ارائه شده اوقاف است.
حجت‌الاسلام دلاوری گفت: ایجاد فضای تجاری مناسب همچون ثنا و آسمان، ساخت مجتمع پزشکی نوین در کرهرود، ایجاد مزرعه مکانیزه و پیشرفته کشاورزی با 1200 هکتار، ایجاد گاوداری صنعتی بزرگ با 550 رأس دام، اسانس‌گیری از گیاهان، پرورش 3 هزار رأس دام سبک و فعالیت در حوزه تولید گوشت و طیور از دیگر خدمات اوقاف در طول خدمت خود است.
وی در خصوص پروژه‌های بازسازی بقاع متبرکه هم گفت: در 120 بقعه متبرکه مشغول بازسازی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای هستیم، بازسازی بقاع متبرکه میراثی نیز با کمک میراث فرهنگی انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام دلاوری اضافه کرد: سال گذشته در قالب طرح دست‌های مهربانی 320 بسته به ارزش 30 میلیون تومان به نیازمندان از محل موقوفات و نیت واقفان اهدا شد، امسال این بسته‌ها به 700 مورد افزایش می‌یابد، همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون 70 وقف جدید در استان به ثبت رسیده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی موقوفات اوقاف استان مرکزی سوگواره یاس نبوی استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۹۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی  اظهار کرد: در جریان ترویج فرهنگ وقف یکی از راهکارهای موثر اطلاع مردم از برکات وقف است؛ متأسفانه این کار طی سال‌های طولانی انجام نشده و مردم فقط موقوفات را دیدند و اینکه از آنها درست استفاده نشده و یا توسط افراد دیگر تصرف شده و اوقاف کاری انجام نمی‌دهد.

وی یادآور شد: با این روش جدیدی که در پیش گرفته شده حرکت ارزشمند و بزرگی برای احیای وقف شکل گرفته که موجب افزایش توانایی وقف در حوزه اقتصادی (اقتصاد نوین) و افزایش میزان اعتماد مردم به وقف و بهره‌مندی بیشتر آنها از برکات وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان تصریح کرد: با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در سازمان اوقاف جریان وقف کاملاً متحول شده و به سمت بهره‌وری و استفاده بهینه و خدمت بیشتر به جامعه رفته است. 

حجت‌الاسلام مسعودی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی فرهنگ وقف برای مردم و مسئولان ادامه داد: اهتمام همه پرسنل در اوقاف این است که اجازه ندهیم حتی ذره‌ای از حقوق وقف در جایی ضایع شود. 

وی بیان کرد: ترویج فرهنگ وقف باعث افزایش وقف جدید می‌شود، در گذشته میزان وقف‌های نوین کمتر بود؛ امروزه اما وضعیت تغییر کرده و شاهد افزایش میزان وقف به ویژه وقف جدید هستیم چون مردم بر این باور هستند آنچه را وقف کردند، به حقیقت نیت عمل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان با انتقاد از تعرض برخی دستگاه‌های دولتی به موقوفات عنوان کرد: مسئولان متأسفانه با فرهنگ وقف آشنا نیستند و چون اطلاع ندارند، در قبال وقف و موقوفات احساس مسئولیت نمی‌کنند؛ خیلی مواقع به املاک موقوفات دست‌درازی و آن را از حیز انتفاع خارج می‌کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی افزود: مردم به صورت ملموس برکات وقف را حس نمی‌کنند ولی اگر به آنها گفته شود با رغبت سراغ وقف می‌آیند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان با بیان این که بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف شناسایی و ثبت شده اضافه کرد: کمک به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت و کم بضاعت، کمک به خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست، تأمین هزینه دارو و درمان خانواده‌های نیازمند، فعالیت مجموعه‌های خیریه، فعالیت مجموعه‌های جهادی با وقف زمان افراد از جمله برکات وقف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی بیان کرد از برکت وقف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیادی در سراسر کشور داریم که به مردم خدمت می‌کنند؛ به برکت وقف هزینه‌های دارو و درمان، تهیه جهیزیه و اسکان زوج‌های جوان فراهم شده است.

وی اظهار کرد: به برکت موسسات و شرکت‌های دانش بنیان بسیاری از موقوفاتی که بلااستفاده بود وارد چرخه سرمایه‌گذاری شدند؛ آنها به کمک مراکز دانش بنیان آمده و موقوفات را رونق دادند. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: تلفیق شرکت‌های دانش‌بنیان و وقف باعث شده که نخبگان دیگر به فکر مهاجرت نباشند؛ حتی تحریم‌ها به واسطه همین کار خنثی شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید در بقاع متبرکه مدنظر داشته باشیم، تهیه و تأمین منابع درآمدی است؛ موقوفات تا زمانی که منبع درآمد پایداری نداشته باشند، نمی‌توانند به مراکز و قطب فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند‌. 

وی با بیان اینکه بقاع متبرکه هزینه‌های کلانی دارند، گفت: باید برای بقاع متبرکه برنامه‌ریزی کرد و برای این کار هم باید هیأت امنای متخصص داشت.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشریح اقدامات سال ۱۴۰۲ بسیج سازندگی استان مرکزی
  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ سارق روی دکل برق دستگیر شد