Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:02:41 GMT

حدود یک صدم جمعیت ایران مبتلا به صرع هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۹۹۱۷

حدود یک صدم جمعیت ایران مبتلا به صرع هستند

‌رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز اعتقاد دارد بر اساس معیار آماری جهانی، حدود هشت دهم تا یک صدم از جمعیت ایران نیز به بیماری صرع در سطوح مختلف مبتلا هستند.

‌به گزارش ایسنا‌، دکتر علی‌اکبر اسدی‌پویا، یکشنبه ۱۴ بهمن در جلسه هم‌اندیشی کمک به بیماران صرعی، گفت: بر اساس برآوردهای جهانی، در ایران حدود ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به صرع هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تعداد بیماران مبتلا به صرع در استان فارس با حدود پنج میلیون جمعیت را بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تخمین زد و گفت: علی‌رغم اینکه هنوز بهترین راه درمان بیماران مبتلا به صرع، دارو درمانی محسوب می‌شود اما مقاومت دارویی در یک سوم بیماران دیده شده است.

اسدی‌پویا ادامه داد: بر اساس نرم موجود، حدود ۱۵ هزار نفر از بیماران مبتلا به صرع در استان فارس، با مقاومت دارویی مواجه هستند و به داروها جواب نمی‌دهند؛ لذا این دسته از بیماران در انجام امور روزانه و فعالیت شغلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های درمان صرع، جراحی‌‌های مغز است، ادامه داد: از حدود ۱۱ سال قبل این روش درمانی در بیمارستان نمازی انجام می‌شود و علیرغم تمام محدودیت‌ها موفقیتی مشابه سایر کشورها در زمینه درمان بیماران صرعی به شیوه جراحی، کسب شده است.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد این بیماران، با جراحی مغز بهبود پیدا می‌‌کنند و این یک آمار استاندارد است، هر چند ما از نظر امکانات بسیار محدود هستیم؛ هزینه جراحی صرع در کشورهای پیشرفته، حدود ۴۵ هزار دلار و در شیراز با ارز دولتی، کمتر از ۵۰۰ دلار یا کمتر از دو میلیون تومان است که همه اقدامات نظیر MRI ، نوار مغز کامپیوتری و جراحی را شامل می‌شود .

این پزشک متخصص گفت: به همین دلیل توسط مجامع مختلف بین‌المللی در کنگره جهانی نورولوژی و کنگره جهانی صرع، از متخصصان بیمارستان نمازی شیراز دعوت شده که تجربه خود را در اختیار دیگر کشورهای در حال توسعه قرار دهیم؛ اینکه چگونه توانسته‌ایم با امکانات محدود به این موفقیت بزرگ دست پیدا کنیم و خدمات ما مورد تأیید و تشویق مجامع علمی جهانی قرار گرفته است.

او افزود: برخی بیماران کاندید مناسبی برای جراحی مغز نیستند که برای این گروه، راه‌های دیگری از جمله رژیم‌های غذایی خاص وجود دارد، همچنین دستگاهی به نام VNS برای تحریک عصب واگ وجود دارد که در این عمل دستگاهی مانند باطری برای بیمار کار گذاشته و امواجی به مغز ارسال می‌شود که شدت تشنج‌ها را کم می‌کند.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی گفت: این عمل حدود ۲۲ سال است که در دنیا مورد تأیید و استفاده قرار گرفته است.، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در دنیا عمل VNS را انجام داده‌اند و متوجه شده‌ایم که تشنج ۵۰ درصد از بیماران کم شده و در درازمدت اثرات مثبتی در بهره‌وری آنها داشته است، زیرا این بیماران می‌توانند به جامعه بازگردند و شغل داشته باشند، اما VNS عمل بسیار پرهزینه‌ای است‌.

اسدی‌پویا گفت: با توجه به اینکه صرع جز پوشش حمایتی بیماری‌های خاص محاسبه نمی‌شود، کمک نیک اندیشان برای تأمین هزینه VNS و تجهیز بخش صرع بیمارستان نمازی گامی مؤثر برای کمک به بیماران صرع است.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صرع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم

امیرحسام علیرضایی به بهانه روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و همچنین روز جهانی تالاسمی، با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت به عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامگذاری شده درباره وضعیت بیماری‌هایی از این دست اظهار کرد: ام‌اس، تالاسمی، هموفیلی جزو موارد پرتکرار بیماری‌های خاص به حساب می‌آیند. بررسی‌ها بیانگر این است حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور به بیماری ام‌اس مبتلا هستند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی به ترتیب  ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر و ۱۴ هزار نفر است. سرطان جزو بیماری‌های صعب‌العلاج به حساب می‌آید و برآوردها حاکی از آن است حدود ۴۰۰ هزار نفر در کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۳۸ هزار و ۹۵۱ بیمار دیالیزی در ۶۸۲ بخش دیالیز تحت درمان قرار دارند. همچنین تعداد تخت و دستگاه‌های دیالیزی موجود در کشور معادل ۹ هزار و ۱۹۹ مورد است. ۵ قلم از لوازم مصرفی دیالیز، تولید داخلی است و ۲نوع دستگاه دیالیز در کشور تولید می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره وضعیت دارویی بیماران دیالیزی گفت: داروهای اساسی بیماران دیالیزی به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می‌گیرد.

بیمه رایگان برای تمام بیماران خاص

علیرضایی با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: تمام بیماران خاص از پوشش بیمه‌ای رایگان برخوردار هستند. اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی برای صندوق بیماری‌های خاص‌ و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده بود اما با توجه به افزایش تعداد بسته‌های خدمتی، این مبلغ به افزایش بیشتر در سال ۱۴۰۳ نیاز دارد.

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در ارتباط با بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج توضیح داد: «تدوین بسته‌های جامع تشخیص و درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج  با پوشش حمایتی از محل بیمه‌های پایه و صندوق بیماران صعب العلاج»، «افزایش تعداد بیماری‌های تحت پوشش»، «افزایش خدمات در هر بسته حمایتی» و «تشکیل کمیته های مشورتی علمی مرتبط در معاونت درمان» جزو اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به حساب می‌آید.

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش حمایت‌ها از بیماران خاص و صعب‌العلاج

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در خصوص بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال جاری گفت:  «افزایش حفاظت مالی»، «کمک به تامین هزینه‌ها از محل اعتبارات بیمه پایه و صندوق بیماران خاص» و «افزایش بیماری‌های تحت پوشش» از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی تالاسمی است، اظهار کرد: در حال حاضر، حدود ۱۹ هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور ثبت‌شده‌اند که ۱۵هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد جزو «تالاسمی ماژور» هستند. همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ نفر جزو بیماران «اینترمدیا» و یک هزار بیمار نیز جزو «سیکل‌سل» و سایر اختلالات هموگلوبینوپاتی هستند.

علیرضایی درباره مراکز خدمات تخصصی تزریق خون در کشور برای بیماران تالاسمی نیز گفت: ۲۴۰ بخش مرکز خدمات تخصصی تزریق خون در بیمارستان‌های دولتی به بیماران خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. خدمات مراکز تخصصی تزریق خون شامل تزریق خون ،  تزریق داروهای ویژه آهن‌زدا و  سایرخدمات معمول می‌شود. همچنین آزمایش‌های تخصصی مانند فریتین، MRI.T۲، توانبخشی و دندانپزشکی در ۳۰ قطب دانشگاهی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره جامعه آماری مبتلایان به بیماری تالاسمی گفت: ۵ استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، گیلان و مازندران نسبت به دیگر استان‌ها با بیماری تالاسمی بیشتر مواجه هستند.

چگونگی دسترسی و پوشش بیمه‌ای داروهای تالاسمی

وی درباره دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی گفت: داروهای آهن‌زدای تولید داخل شامل داروهای خوراکی و تزریقی به میزان کافی موجود است. همچنین داروهای برند خارجی بر اساس  مقررات در دسترس بیمارانی که به این داروها نیاز دارند، قرار می‌گیرد و به میزان ۹۷ درصد تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند. 

علیرضایی درباره کیفیت داروهای داخلی در مقایسه با داروهای خارجی گفت: بررسی و تایید کیفیت داروهای تولید داخل توسط ادارات ذی‌ربط در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

اهمیت غربالگری بیماری تالاسمی در زوج‌ها

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره غربالگری بیماری تالاسمی در کشور گفت: پیش از ازدواج، غربالگری زوج‌ها انجام می‌شود و در صورت ناقل بودن زوج و تمایل به ازدواج، آزمایش ژنتیک والدین و جنین در مراکز دولتی با پوشش کامل بیمه‌ای انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/
  • سفر گروه فوق تخصصی جراحی ابن سینا به یاسوج
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد