خاطره آیت الله صانعی از دوران دادستانی کل
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۱۲۹۸
آیتالله یوسف صانعی از شاگردان و نزدیکترین چهرههای روحانی به امام خمینی است که بعد از پیروزی انقلاب در اسفند ۱۳۵۸ از طرف ایشان، بهعنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد. آفتابنیوز : آیتالله صانعی در دیماه ۶۱ از شورای نگهبان کنارهگیری کرد و از طرف امام بهعنوان دادستان کل کشور انتخاب شد تا سال ۱۳۶۴ که از این مسئولیت هم استعفا داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او بعد از کنارهگیری از مسئولیتهای رسمی عازم قم شد و به درس و بحث پرداخت که حاصل آن ارائه فتواهای نوگرایانه در حوزه دین است. این مرجع تقلید شیعیان به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در قم و محل دفترش پذیرای سؤالات ما درباره جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی شد. به اعتقاد آیتالله صانعی مردم در اندیشه امام اصل است و اساساً مفهوم فقه پویا تطبیق مسائل جدید با خواست مردم است.
جایگاه مردم در اندیشه مرحوم امام (ره) چگونه بود؟قبل از پاسخ به سؤال شما لازم میدانم این نکته را یادآور شوم که امروز، هر کس به اندازه توانش باید برای حفظ نظام و آرمانهای بنیانگذار آن همت به خرج دهد. دشمنانی چه در خارج و چه بعضاً در داخل علیه امام و راه او وجود دارد که داخلیها ممکن است از روی قصور و ناآگاهی یا بعضاً از روی آگاهی و تقصیر باشد. لذا معتقدان به جمهوری اسلامی باید ملاحظاتی را رعایت کنند برای حفظ این نظام. در سیره ائمه ما تقیه را داریم که برای حفظ و گسترش مذهب بوده است. منتها به اشتباه برخی تصور میکنند تقیه برای حفظ جان فرد یا افراد بوده است حال آنکه از منظر امام و همچنین نگاه بنده که شاگرد امام بودم، تقیه نه از ترس جان فرد بلکه برای حفظ مذهب بوده است. در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و در زمانهای دیگر ائمه هم همین گونه بوده است. «علی ابن یقطین» را اگر در دربار خلیفه نگه میداشتند نه برای حفظ جان او یا اینکه ائمه از جان خود ترسی داشتند، بلکه برای آن بود که مذهب را حفظ کنند. برخی ائمه گاهی حکم خلاف ما انزلالله را بیان میکردند برای حفظ مذهب. بنابراین امروز هم ما باید به این مهم اهتمام داشته باشیم و لذا بنده هم معتقد به این هستم که خود را در صحبت کردن مقید میدانم نه از ترس جان - که عمر ما سپری شده و بهدنبال ریاست و ثروت هم نبوده و نیستیم - بلکه به خاطر تداوم نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای امام.
و اما درباره سؤال شما و جایگاه مردم در اندیشه امام؛ مردم در نگاه ایشان اصل بودند و همه چیز دیگر در ادامه و بهدنبال آن است. یعنی باید ببینیم مسائل مطرحشده با خواست مردم مطابق است یا نه. اگر هماهنگ بود قاعدتاً مطابق با نظر امام هم هست در غیر این صورت مخالف نظر ایشان است. از منظر فقه هم همین مهم است. شما اگر یک کبریت در خیابان پیدا کنید که نشانهای دارد دال بر اینکه مال مردم است باید اعلام کنید و آن را به صاحبش برگردانید. جایی که دیگر مطمئن شدید صاحبش پیدا نمیشود بعد میتوانید آن را برای صاحبش صدقه بدهید. این یعنی آنکه مال مردم را بدون رضایت آنها نمیشود تصرف کرد. مال هم منظور فقط بحث مادی و مالی نیست بلکه هر چیزی که برای مردم ارزش دارد از جمله حقوق مردم در هر جامعهای بهترین ثروت و ارزش آنان است. اموال عمومی، انفال و بودجههایی که تصویب میشود و مالیاتهایی که گرفته میشود مال مردم است و بدون رضایت مردم هیچ مقامی نمیتواند در آن تصرف کند. تصرف در مال مردم بدون رضایت آنها جایز نیست. امام اصل را بر آرا و اندیشه مردم میداند. خارج از اندیشه مردم را خلاف شرع میداند.
یکی دو جمله از امام را برایتان میخوانم تا این موضوع روشنتر شود. ایشان در ۱۲ بهمن ۵۷ در بهشت زهرا فرمودند: «فرض کنیم یک ملتی تمامشان رأی دادند یک نفر سلطان باشد، بسیار خوب اینها از باب اینکه مسلط بر سرنوشت خود هستند و مختار به سرنوشت هستند رأی آنها برای خودشان ارزش دارد، لیکن اگر چنانچه رأی داد ولو تمامشان به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد این رأی به چه حقی سرنوشت ۵۰ سال بعد از ملت را معین میکند؟ سرنوشت هر ملتی بهدست خودشان است.»
در جای دیگری میفرمایند: «ما بنا نداریم تحمیلی بر مردم بکنیم و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری کنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت هر طور رأی داد ما هم از آنها تبعیت میکنیم. حق نداریم، خدای تعالی به ما حق نداده است که ما به ملت چیزی را تحمیل کنیم». عالیترین دموکراسی و عنایت به ملت در این سخنان آشکار است. امام اصل را مردم میداند.
این توجه به رأی و نظر مردم در اندیشه امام از چه آبشخور فکری میآید؟ ناشی از نوع نگاه امام به دین است یا ناشی از توجه ایشان به مقتضیات حکومت در عصر جدید است؟این از نگاه دینی امام میآید. عرض کردم که از منظر دین شما حق تصرف در مال مردم را ندارید. این ریشه دینی دارد. بزرگان و علمای دینی ما در اعصار گذشته که مخالف سلطنتها بودند بهخاطر این بود که سلطنتها شیوه استبدادی داشتند. به جای مردم مدام میگفتند من یا ما حکم میکنیم. اما مرحوم امام میگویند: «مردم یکی را تعیین میکنند که رئیس جمهوری باشد. ما هم علناً رأیمان را اظهار میکنیم. شما میل دارید به این رأی بدهید، میل دارید ندهید، آزادید. آرای عمومی نمیشود خطا بکند.» این هم برهان عقلیاش.
این جایگاه دینی را از ۱۴۰۰ سال پیش هم داشتهایم اما در مواجهه با دنیای جدید بخصوص که تجربه مشروطیت هم داشتیم و قرین موفقیت نشد بین روشنفکران و علما اختلاف افتاد و از دل آن استبداد رضاخانی بیرون آمد. این هنر امام در اینکه تفسیری از دین بدهد که با آموزههای جدید تطبیق داشته باشد بهنظر میرسد ناشی از نوع فقهی است که امام به آن باور داشتند. وجه تمایز امام برای سازگاری بین دین و دموکراسی نسبت به دیگران در کجاست؟
تفسیری که امام از دین داشتند به فقه یا ریشهیابی امام از مسائل برمیگردد. اگر آنچه را امام میفرمودند و زیربنایش را معین کردند عمل شود، مشکلی به وجود نمیآید. من از زمان مشروطه بدگویی نمیکنم اما در آن دوره خوب عمل نشد یعنی آمدند وعده دادند که آرای شما مطرح است بعد دیدیم که بعضیها خوب عمل نکردند و نتیجه آن رضاشاه شد. رضاشاه هم البته خدمات داشته اما بزرگترین خیانتش به فرهنگ این کشور بوده یعنی علوم کشور دست روحانیت بود و روحانیت به علوم مسلط بودند که باقیماندهشان آقا شیخ عباسعلی ادیب در اصفهان بود و بزرگان دیگر. اما خوب عمل نکردند و مردم سرخورده شدند و رضاخان هم با قدرت استبدادی و حیله روی کار آمد و علما و دین را تحقیر کرد. بنابراین وجه تمایز امام در همان فقهی است که ایشان باور داشتند و مشکلگشا بود نه بنبست آفرین.
*بعد از انقلاب قاعدتاً انتظار بود که آرمانهای امام در قالب ساختارها نهادینه شود. به نظر شما ساختارها ظرف مناسبی برای نهادینهشدن آن اندیشهها بود؟در زمان امام که عملکردها مناسبتر بود ساختارها هم جواب میداد. مضاف بر اینکه مرحوم بهشتیها، مفتحها، طالقانیها، مطهریها، بازرگانها و ... حضور داشتند که خودشان از پایهگذاران انقلاب در حوزه و دانشگاه بودند اما بعدها هر کدام به دلایلی ترور یا حذف شدند. مرحوم امام در زمان حیات خود نسبت به حفظ و تداوم ارزشهای انقلاب و مردم اهتمام داشتند و خودشان به آنچه میگفتند باور داشتند و در همان جهت عمل میکردند. مثلاً ایشان هیچگاه در کار قضایی دخالتی نداشتند. من دادستان کل از طرف امام بودم. شما فکر میکنید از طرف امام یا بیت امام چقدر سفارش به دادستانی میشد؟ یک مورد بود که من در اتاقم در شورای عالی قضایی نشسته بودم، زنگ زدند که دختر امام با شما کار دارد. فکر کردم میخواهد درباره مسأله زمینشان صحبت کنند. چون خانواده اشراقی از زمینداران بزرگ قم بودند. اما دختر امام گفت من خدمت امام بودم و سؤالی درباره نماز مسافر داشتم. دیدم امام جواب صریحی نداد عرض کردم اجازه میفرمایید از آقای صانعی سؤال داشته باشم چون میگویند آقای صانعی نظرات شما را ساده بیان میکنند. آقا فرمودند مجازید. در طول دوران دادستانی من، فقط همین مورد تماس از طرف بیت امام بود. هیچ دخالتی در کار قضا نداشتند. یک مرتبه هم به من گفتند حاج احمد آقا از دست یک نفر شکایت کرده و او را که یک روحانی محترمی بوده بازداشت کردهاند. من آقای اشراقی را که نماینده ما بود خواستم. گفت احمدآقا شکایت کرده، ما هم حق داشتیم و بازداشتش کردیم. گفتم شما یک روحانی را بازداشت کردید. راهش این بود که میگفتید از تهران خارج نشود و هر وقت خواستید بیاید. راههای راحتتری بود که بازداشت نشود. همین الآن بازداشت را فک کنید و بگویید برود قم هر وقت خواستید بیاید. آقای اشراقی گفت حاج احمدآقا ممکن است شاکی شود. گفتم من میدانم بیت امام ناراحت نمیشوند و آزادش کردیم. احمدآقا زنگ زد و گفت شنیدم فلانی را آزاد کردید، گفتم بله. گفت این بیاحترامی کرده به امام. گفتم خب بیاحترامی کرده شما هم شکایت کردهاید و شکایت بررسی میشود. اصرار کرد که مطلوب نیست چون به امام بیاحترامی کرده. از او اصرار و از من انکار. آخر سر کار به اینجا کشید من به ایشان گفتم درست است که شما شاکی هستید اما من دادستانم. شما اگر مایلید غیر از این عمل شود راه دارد. راهش این است که من الان استعفایم را مینویسم میدهم خدمت شما، بدهید خدمت امام. امام قبول کند و یک کس دیگری را انتخاب کند تا به خواسته شما عمل شود. آقای احمدآقا گفت اینکه نمیشود. بعد هم قضیه فراموش شد. من راضی نشدم یک روحانی چندین ساعت بازداشت شود.
شما البته یک بار هم استعفا دادید که امام قبول نکردند. شما در دلایل استعفا ضعف نیروی جسمانی را گفتید و البته داشتن آرای «شاذ» به تعبیر برخی آقایان که در برابر آن مقاومت میشود و کم لطفی برخی از مقامات در مورد پشتیبانی از دادستانی. این دلایل درست بوده است؟بله، درست است و من که نمیتوانستم هر روز مزاحم امام شوم.
این نظرات شاذ باعث فشارها به شما و دادستانی میشد؟بله، فشار وارد میشد. بعدش هم که آمدیم به قم و مسأله نوشتیم و الان دارد جزو اصولی میشود که طرفداران دموکراسی اسلامی از آن استقبال میکنند. از جمله مسألههایی هم که خیلی مورد توجه قرار گرفته تساوی دیه زن و مرد، قصاص مسلمان و غیرمسلمان بوده است.
برخی از جمله منتقدان یا مخالفان خارج از نظام ادعا میکنند که امام در پاریس متفاوت با امام در تهران و بعد از انقلاب بود. شما این ادعا را میپذیرید؟نه، اینطوری نبود. زمانی یکی از همین تحلیلگران رسانههای خارج که البته ایرانی هم هست اذعان کرد که امام هیچ چیزی را بهصورت مطلق نگفت. امام فرمودند مردم و گروهها آزادند به شرط اینکه به اسلام و مملکت ضربهای نزنند. امام به اسلام و انقلاب علاقه داشت. هر جا میدید به اینها ضربه میرسد جلویش را میگرفت به هر قیمتی. بنابراین نمیشود گفت امام در تهران تغییر کرده است. اما مواردش که ضربهزدن به اسلام بود، بعد از انقلاب پیدا شد.
شما نسبت به فقه امام که از آن به فقه پویا تعبیر میشود خیلی اصرار دارید اما به نظر میرسد بعد از رحلت ایشان اطرافیان و شاگردان امام هم خیلی ادامهدهنده این راه نبودند. فقهی که در مواجهه با مسائل جدید راهگشا بود.
ما متأسفانه به افکار کسانی که دلسوز اسلام و دنیای مردم هستند توجهی نمیکنیم. خطر تحجری که امام همیشه نسبت به آن هشدار میداد جدی است. لذا در برابر مسائل جدید هم خیلی مواجهه مناسبی دیده نمیشود. مثلاً امروز به جایی رسیدهایم که شخصی رئیس جمهوری امریکا شده و دارد ما را آزار میدهد و برای کشور سختیهایی را ایجاد کرده است. به گونهای که یکی از مسئولان اقتصادی گفته فروش نفتمان کم شده و آنچه را میفروشیم هم برای دریافت پولش مشکل داریم. حالا البته اروپاییها هم میخواهند کاری برای ما بکنند فرض که بانکی را هم برای نقل و انتقال مالی باز کنند. نفتمان را چه طوری میخواهیم بفروشیم؟ حال خوب بود طوری تدبیر میشد که برای حفظ مذهب و کاستن از رنج مردم مواجهه دیگری در سیاست خارجی داشتیم.
یعنی معتقدید برای حفظ نظام و جلوگیری از رنج بیشتر مردم جاهایی باید کوتاه آمد؟بله، بنده معتقدم برای حفظ نظام و این مردم باید جاهایی کوتاه آمد. وقتی مردم به رنج افتادند و ناراضی شدند چه نظامی باقی میماند؟ عرض کردم که ائمه ما تقیه میکردند گاهی خلاف حکم خدا هم سخن میگفتند برای اینکه مذهب بماند نه برای حفظ اشخاص. امروز برای حفظ مذهب و نیفتادن مردم به رنج هر جوری بتوانیم باید اقدام کنیم. البته نه اینکه حقیر و ذلیل شویم بلکه مقداری که به نظام آسیب نرسد و ملت به رنج نیفتد. همین قضیه پولشویی را ببینید چه گرفتاری به وجود آورده است. آقایان مسئولان دولت داد میزنند میخواهیم بهانه را از دست دشمن بگیریم ولی برخی قبول نمیکنند و حرف خود را میزنند.
پس در حقیقت در فقه پویا بیشتر تطبیق شرایط روز به نفع مردم است؟بله، شکی نیست. فقه پویایی که بنده معتقدم و شاگرد امام بودهام همین است. اسلام دینی برای جذب و مشکلگشایی و از بین بردن عسر و حرج است، نه برای دفع و طرد. میگویند زن، برده شوهر است و پایش را بدون اجازه شوهر نباید از خانه بیرون بگذارد اما مرد میتواند برود و هر وقت خواست برگردد و یک زن صیغهای هم بیاورد! این را در دنیای جدید هیچکس نمیپذیرد. با همان فقه قدیمی جواهری شیخ انصاری این مشکلات را میشود حل کرد. هدف، حل مشکل مردم است. برخی از آنها که البته به نظر من قصوراً تحجر دارند ریشهیابی درست مسائل را از امام نگرفتهاند.
با این اوصاف شما آسیبهای مترتب بر آینده پیش روی انقلاب را در چه میدانید؟ یعنی کجاها باید تأمل و اهتمام بیشتری کرد؟به نظر من، ما در حال حاضر هنوز با تحقق آرمانهای امام فاصله داریم. یکی از آسیبهای اصلی به نظرم تندروی است و اینکه به افکار و اندیشههای اندیشمندان صالح کمتر ارزش میدهیم. دنیای امروز بر اساس منطق و عقل پیش میرود و زمینه برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) فراهم میشود. ما معتقدیم همه بشر روزی زیر یک پرچم و قانون زندگی خواهند کرد. جنگ، دیوانگی است. آمریکا هم علیه ما وارد جنگ نمیشود و تمرکزش را بر فشار اقتصادی گذاشته است. چنانکه نیروهایش را از سوریه بیرون میبرد. بنابراین باید از تندروی جلوگیری کرد و به آزادی بها داد. امام معتقد بود که مردم آزاد هستند. حکومتها را مردم نگه میدارند و باید به خواسته آنها تن داد.
دومین آسیب، خطر سخنگویان بیمسئولیت است. امروز میبینیم افرادی که دارای رسانه و تریبون وابسته به برخی جاها هستند در مقابل تصویب قوانین اظهار نظر میکنند و افراد تصمیمگیرنده را تهدید میکنند بدون اینکه در مقابل اثرات و بازتاب سخنانشان اگر به ضرر ملت تمام شود بازخواست شوند. افرادی که منتخب مردم نیستند و در مقابل منتخبان مردم و تعهدات بینالمللی نظام کارشکنی میکنند و هیچ کس هم نیست که در مقابلش پاسخگو باشد. البته افراد آزادند نظر بدهند، نه با امکانات ملت و علیه ملت و منتخبان واقعی مردم بدون اینکه خود را مسئول بدانند و این یکی از آسیبهای امروز و آینده است که باید مسئولان به آن توجه کنند و اینگونه نباشد که هرکس حق داشته باشد با امکانات ملت در مقابل تصمیمات نظام بایستد و به قول امام (ره) کسانی که توانایی اداره یک نانوایی را ندارند، نظریاتشان گوش فلک را کر کرده است.منبع: اعتمادآنلاین
منبع: آفتاب
کلیدواژه: آیت الله صانعی شورای نگهبان دادستان کل کشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، آیتالله حسینی همدانی در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه هفتم اردیبهشتماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه کرج بابیان اینکه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر را به خانواده بزرگ کارگران، کارفرمایان، تولیدکنندگان و رزمندگان میدان تولید خدا قوت و تبریک عرض میکنم، بیان داشت: بیانات مفصل و چندجانبه رهبر معظم انقلاب، درباره کار و کارگر را همه شنیدید و حرف تازهای در این زمینه نمیماند که بخواهیم بگوییم مگر عمل کردن طبق آنچه خواستهشده تا نتیجه مطلوب که خودکفایی و استقلال همهجانبه اقتصادی است به دست بیاید.
کارگر فقط کسی که در کارخانه کار میکند نیست
وی در ادامه بابیان اینکه بعد از «رونق تولید» ایشان امسال «جهش تولید» را فرمودند آنهم با مشارکت مردم، چون با تولید مشکلات معیشت، اشتغال، ارزش پول، استقلال اقتصادی و امثال اینها حل میشود، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا ارزش کار را برای جامعه روشن کنیم؛ طوری شود که کسی بیکار نباشد و هر کس برای خودش مشغولیتی که تأمینکننده زندگی یا بخشی از آن باشد را داشته باشد. باید رسانهها و فضاهای تبلیغاتی طوری تبلیغ کنند که بیکاری مورد مذمت باشد و کار ارزش باشد؛ هر کاری که میتواند انجام دهد. حضرت آقا در بیانی فرمودند: «کارگر آنکسی است که دارد کار میکند تا ملت و کشورش به عزتِ استقلال دست پیدا کند. یا اینکه کارگر ستون فقرات اقتصاد کشور است و استقلال کشور وابسته به کار کارگر است». کارگر فقط کسی که در کارخانه کار میکند نیست. یکوقت میبینید کسی در خانه مشغول کاری است که در مسیر خودکفایی دارد عمل میکند.
نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند
امامجمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه روی این مطالب باید آنقدر کار بشود تا نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند، عنوان کرد: اگر به آموزههای دینی هم توجه کنیم، اسلام به جایگاه کارگر اهمیت لازم را داده است؛ و اساساً تنآسایی و مصرفگرایی را بهشدت مذمت کرده. همگان را به تولید و اشتغال ترغیب کرده است. لذا رسول خدا و اهلبیت علیهمالسلام خودشان اهل کار و فعالیت برای خود و دیگران بودند؛ که موارد فراوان است اگر بخواهم وارد شوم. مثلاً معلى بن خنیس مىگوید: «امام صادق علیهالسلام مرا دید که دیر به بازار در محل کار خود مىروم. فرمود: «صبح زود بهطرف عزت و بزرگى خود بیرون برو»» چه تعبیر بلندی امام علیهالسلام بهکاربرده است! درست برخلاف کسانی که کار را براى خودشان ننگ و عار مىدانند و به کارگر به چشم حقارت نگاه مىکنند، امام صادق کار را سبب عزت کارگر مىداند.
بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود
آیتالله حسینی همدانی بابیان اینکه با پیروزی انقلاب و اهتمام امامین انقلاب به جایگاه کار و کارگر، این دستور اسلامی بهعنوان یکی از گفتمانهای اصلی نظام اسلامی مطرح است؛ بهخصوص در این نبرد اقتصادی تنگاتنگ با سلطهگران جهانی، تصریح کرد: حضرت آقا راجع به امنیت شغلی عزیزان هم تأکید داشتند که به نظرم در این رابطه هم دستگاهها وظایفی دارند که باید دنبال کنند و انجام دهند و هم مردم که در بُعد مردمی، مهمترین کار برای امنیت شغلی این عزیزان گفتمان سازی و فرهنگسازی به جهت خرید کالای ایرانی بهعنوان حاصل کار و تلاش کارگر ایرانی است. بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود و باید خرید کالای ایرانی بهعنوان وظیفه عمومی و یک امرِ معروف و خرید کالاهای خارجی که مشابه ایرانی دارند، بهعنوان یک منکر در جامعه، گفتمان غالب باشد.
استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است
وی در بخش دیگری با اشاره به ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سالگشت شهادت معلم شهید حضرت علامه مرتضی مطهری (ره)، گفت: مرحوم شهید خصوصیات منحصربهفرد فراوانی داشت که از مهمترین آنها نظم و برنامه داشتن بود. نقش نظم در سامان دادن به مسائل مختلف زندگی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف بزرگ بر کسی پوشیده نیست؛ و اگر بررسی کنید میبینید که یکی از عوامل مهم موفقیت انسانهای بزرگ، نظم آنان بوده است. شهید مطهری هم نظم فردی داشت و هم نظم اجتماعی و از همه لحظات عمر به بهترین وجه استفاده میکرد.
نماینده ولیفقیه در استان البرز بابیان اینکه از ویژگیهای مهم استاد مطهری توجه به نیازهای فکری و اعتقادی جامعه و پاسخ به شبهات و معضلات فکری بود، گفت: بهخصوص در دهه ۳۰ تا ۶۰ شمسی که جریانات متعددی سروصدا داشتند. غربزدهها و مروجین فرهنگ استعماری، یا افرادی که التقاطی بودند و از اسلام و از ایسمهای دیگر تلفیقی درست کرده بودند و با رنگ و لعاب به خورد جامعه و جوانان میدادند. گاهی قرآن را بر مذاق مارکسیستها ترجمه میکردند و امثال اینها که اسلام را از کار بیندازند و استاد در این میدان مبارزه یکهتاز بود، با پاسخهای متقن و جامع. لذا حضرت آقا فرمودند: «اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پر مضمونی دارد»؛ هنوز کتابهای ایشان نیازهای فکری و عقیدتی و فلسفی را پاسخگوست.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است؛ و الگو برای کسانی که در این مسیر حرکت میکنند، گفت: او هم آموزش میداد و هم تربیت معنوی و دعوت الهی داشت و پرورش میداد. مانند انبیاء الهی هم معلم بود و هم مربی؛ بعضی از معلمها مربی نیستند.
فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود
وی با تأکید بر اینکه امروز مهمترین راهبرد برای انقلاب اسلامی تربیت نسلی است که هم عالم باشد و هم بافرهنگ و آموزههای مکتب اهلبیت علیهمالسلام پرورشیافته باشد، خاطرنشان ساخت: فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور ازاینجهت منحرف شود و در دامان سکولارها و تکنوکراتها و امثالهم بیفتد. یا در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود؛ معلمان عزیز بدانند که نباید به معلمى بهعنوان شغل و حرفه نگاه کنند؛ معلمی هنر است؛ ذوق است؛ جلوهای از هنر الهی است که «عَلَّمَ ٱلإِنسَنَ مَا لَم یَعلَم». اول خالق بودن است و بعد معلم بودن. لذا روز معلم روز تکریم عشق و ایثار است. روز تکریم از کسانیاست که قدّشان در راه ساختن و تربیت انسانها و نسل آینده خم شد و مویشان سپید.
معلمان ما باید انسانهای بصیر و دشمنشناس پرورش دهند
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه وظیفه معلمی همیشه خطیر بوده است؛ اما امروز به خاطر رفعت جایگاه ایران در بینِ مللِ اسلامی، وظیفه سنگینتر شده است، افزود: معلمان ما باید روح امید را در دل دانشآموزان خود بدمند و آنان را انسانهای بصیر و دشمنشناس پرورش دهند. دشمنی شناس و استکبارستیز، زیر بار ظلم نرو، اهل ایثار و مجاهده و اهل غفلت نکردن از امور دیگران بار بیاورند. معلم باید با ایجاد روحیه تفکر، انسانهایی متعهد و ارزشمدار و آرمانخواه و اهل معرفت و دغدغهمند به مسائل جامعه تربیت کند.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اگر تحول و تغییر در نظام آموزشی لازم است این مهم محقق نمیشود مگر با تغییر در پرورش معلمان تراز بهعنوان عوامل اصلی تغییر، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «قدرت، اعتبار و آبروی کشور، بیش از هر چیزی وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند». و حضرت امام فرمودند: «شما معلمین، یک شغل بسیار بزرگ دارید که همان شغل الله است، و یک مسئولیت بسیار بزرگ دارید که همان مسئولیت انبیا است… شغل شما (معلمان)، شغل انسانسازى است». مجدداً از همه معلمان و اساتید بزرگوار و عزیز استان تشکر و قدردانی میکنم و بر دست همه اساتید خودم هم بوسه میزنم.
لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد بهخصوص شورای امنیت آن ثبت شد
وی در بخش دیگری با اشاره به مسائل بینالملل، عنوان کرد: یک لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد بهخصوص شورای امنیت آن ثبت شد. بعدازاین همه تلاش صهیونیستها برای حذف فلسطین از نقشه جهانی، کشورهای جهان پذیرفتند که کشور فلسطین ۱۹۴مین عضو رسمی سازمان ملل باشد، اما آمریکای صهیونیست، بهعنوان اقدام شتابزده آن را وتو کرد؛ جالب است انگلیس که رژیم صهیونیستی ساخته دست اوست، او هم مخالفت نکرد. البته کشورهای جهان با آمریکا مخالفت کردند. وتو یعنی فقط دم از صلح میزنیم ولی نمیخواهیم صلحی در جهان برقرار باشد. از صلح میگویند؛ اما مهمات و تسلیحات نظامی به اسرائیل میدهند؛ شده کوسه ریشپهن.
خطیب نماز جمعه کرج در ادامه تصریح کرد: اما در داخل در قضیه طوفان الاقصی و وعده صادق؛ خب یک عده قلم به مزدی که اعتقاد به هیچ مرامی ندارند هر افتخاری برای ملت را نادیده میگیرند، کتمان میکنند، لوث میکنند یا شبهه درست میکنند، دل مردم را خالی میکنند، امید به آینده را از بین میبرند. چه جوابی باید به اینها داد؟ برای پاسخ به این افراد بیان حضرت آقا کافی است که فرمودند: «موضوع اصلی در قضایای اخیر اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بینالمللی است؛ نه تعداد موشکهای شلیکشده و یا به هدف اصابت کرده». که البته آن تعداد و آن اصابتها سرجایش محفوظ است؛ ولی آن چیزی که مهم است همین است.
امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
آیتالله حسینی همدانی افزود: اگر این نکته خوب برای افراد جا بیفتد که چه اتفاق مهمی افتاده، بقیه مسائل، جانبی و حاشیهای میشود. مهم این است که ما با این حرکت، به مردم آزاده و ستم دیده دنیا جرئت طوفان دادیم. پف اسرائیل خبیث سفاک خوابید. خواب یک عده بزدل و مرعوب استکبار را پریشان کرد. اگر برای بعضی هیبتی داشت آن هیمنه فروریخت. امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است.
وی با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت با هوشمندی تمام و با دقت و تقسیم وظائف راه نفس کشیدن دیو خونآشام را بسته و به شماره انداخته است، گفت: ارباب پلیدتر از خودش هم با تنفس مصنوعی و وتو کردن و اسلحه و مهمات دادن و بعضی بیچارههای منطقه با کمکهای مقطعی دیگر نمیتوانند او را مثل قبل احیا کنند. نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است و آزادگان جهان آزادانه شعار مرگ بر آمریکا میدهند.
اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه غزه در این نبرد پیروز شد، گفت: غزه پیروز است چون در دل دنیای غرب همه را به سمت مظلومیت خود و پلیدی استکبار متوجه کرد. اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است. اینکه در انگلیس و دیگر کشورها تظاهرات گسترده چند صدهزارنفری به نفع غزه برگزار میشود یعنی غزه پیروز است. اینکه در سازمانهای بینالمللی بر لَه او حکم میکنند و آمریکا وتو میکند یعنی غزه پیروز است. اینکه بعدازاین همه شهید و خانهخرابی بر روی پای خود ایستاده و مقاومت میکند یعنی غزه پیروز است. اینکه پول خرج کردند و همه رسانهها را به نفع خود بسیج کردند که خبری از غزه پخش نشود اما همه دنیا بر ضد صهیونیستهای پلید شده است یعنی غزه پیروز است. غزه پیروز است چون اسلام پیروز است.
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مسئله عفاف و حجاب، عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند». بیان ایشان حکایت از مسائلی دارد.
کمکاری و ترک فعل مشهود است / نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب در استان چه بوده است؟
وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه با گشتی که دیروز و یکی دو نوبت دیگر در شهر زدم کمکاری و ترک فعل مشهود است، گفت: بنده اینجا مطالبه میکنم عزیزان گزارش بدهند نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب چه بوده است؟ بالاخره جلسه سوم و چهارمش اگر خروجی نداشته باشد به سی جلسه رسیدن واقعاً محل بحث است. باید یک نمودی و یک بروزی در بیرون داشته باشد. مغازهها که همان مغازه است قیافهها که همان قیافههاست. ۳۰ جلسه گرفتید چه کار کردید در جلسات؟!
همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی
رئیس ستاد امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز افزود: البته بنده تذکراتی به دستگاههای مربوطه دادم اما آنچه مهم است بعد از مسائل مربوط به دستگاهها، حمایت همهجانبه از اجرای قانون و کمک به مجریان قانون است. همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی. این بخش باید به قوانین ملتزم باشد ادعای اینکه من دولتی نیستم پس ملزم نیستم حرف بیربطی است کسی که در این کشور زندگی میکند باید قوانین را رعایت کند. هرکسی در هر کشوری که زندگی میکند باید ملتزم به قوانینش باشد نمیتواند بگوید من بخش خصوصی هستم پس رعایت نمیکنم. باید قانون درباره آنها هم اعمال شود. در بعضی از مراکز بعضی تخلفات را آزادانه انجام میدهند که مطلوب نیست. این را باید دستگاه مربوطه ورود داشته باشند. بعضی وقتها زحمات دستگاههای دیگر را اینها خراب میکنند.
نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیمگیری خود بانوان دارند
آیتالله حسینی همدانی تصریح کرد: نکته دوم اینکه بانوان محترم توجه داشته باشند؛ اخیراً مجدداً رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیمگیری خود بانوان دارند؛ یعنی محور همه کارها در این حوزه خود بانوان باید باشند و لو مسئولیت اقدام بر عهده دستگاههای متعدد هست؛ اما اقدام آنها حمایت از عملکرد بانوان است. قسمت مهم این معضل را باید خود بانوان اقدام داشته باشند و حل کنند؛ با حضور خودشان و مطالبه گری خودشان و درخواست خودشان.
از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم
وی با تأکید بر اینکه این معضل تحمیلشده که توسط بیگانگان و کمکاری بعضی مسئولین، امنیتی هم شده را در این بخش دستگاه دنبال میکنند و ما هم کامل حمایت میکنیم، گفت: از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم. تمام دستگاههای استان -حالا در کشور سر جایش ولی در استان خودمان- همه دستگاهها باید به کمک نیروی انتظامی بیایند. همه مردم باید حمایت کنند از نیروی انتظامی در مسیری که واردشده برای کار پشتصحنهای که دشمنان راجع به این قصه دارند. باید حمایت کرد و کمک کرد.
امامجمعه کرج خاطرنشان ساخت: بخش دیگر که مسئله امربهمعروف و نهی از منکر است که وظیفه همگانی است و نباید کوتاهی کرد و در بخشهای فرهنگی هم باید باحوصله و ابتکار و سلیقه وارد شویم تا قضیه حل شود. بدنه مردم باید با ابتکار و سلیقه در بخش فرهنگی وارد شوند؛ و در بخش امربهمعروف و نهی از منکر هم مسئولیتش با دستگاههاست در بخشی؛ و در بخش دیگر هم باز متوجه مردم است. آنجاهایی هم که مربوط به مسائل امنیتی است و حساس است و پشت پردههایی دارد دستگاههای مربوطه وارد میشوند و کارشان را انجام میدهند و شما و ما و همه باید حمایت کنیم که این کار با قوه و باصلابت پیش برود.
نسبت به دور دوم انتخابات بیتفاوت نباشید
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه نسبت به دور دوم انتخابات بیتفاوت نباشید و با همان اهتمام اولیه در این دور هم شرکت کنید، گفت: بیتوجهی و اهمیت ندادن گاهی خسارات غیرقابلجبران به بار میآورد. مواظب باشید نگویید حالا دور دوم است و مهم نیست؛ نه اینطور نیست. یک رأی هم اثر دارد. با دقت انتخاب کنید و وارد قصه شوید.
وی در بخش پایانی بابیان اینکه طبق وعده، توجهی به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه بدهم، گفت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ» خیلی عجیب است! داوود رقی آمد محضر مبارک امام صادق علیهالسلام بعد که کارش تمام شد و داشت میرفت، اجازه مرخصی خواست. امام صادق درحالیکه عمیقاً به او نگاه میکرد او را بدرقه کرد و بعد فرمود: اگر کسی نگاه کردن به یکی از اصحاب حضرت حجت او را شاد میکند به این مرد نگاه کند؛ یعنی اشاره کرد به داوود رقی. اولاً روایت دارد تذکر میدهد که مهم نیست در چه زمانی زندگی میکنیم؛ بلکه مهم این است که چگونه زندگی میکنیم. در هر عصری هر جوری زندگی کنیم نوع زندگی ما میتواند ما را جزو یاران حضرت حجت قرار بدهد. داوود رقی کسی است که در زمان رجعت برمیگردد؛ چون عمرش تمامشده. شاخصههای زندگی او چگونه بوده که حضرت چنین نکتهای را گفتند؟ در جای دیگری دارد که امام صادق فرمودند: او برای من بهمنزله مقداد برای رسول خداست.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در خاتمه افزود: مقداد چگونه بود؟ انسان بصیری بود. انسان ولایت مداری بود. انسان صبوری بود. استقامت بر حق داشت. بر حق مستقیم بود. این ویژگیهای مقداد بود. امام صادق علیهالسلام میفرماید که داوود جایگاهش برای من مثل مقداد برای رسول خداست؛ یعنی ما هم اگر این صفات را در خودمان به وجود بیاوریم بصیر باشیم، دشمنشناس باشیم، ولایتمدار باشیم و استقامت بر حق داشته باشیم و صبور باشیم، میتوانیم جزو یاران حضرت حجت باشیم.