Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   فرید گلکار با بیان این که ارتباط بارورسازی ابر‌ها با تولید آب یکی از مهمترین چالش‌های ایجاد شده در راستای بهره‌مندی از این تکنولوژی است، اظهار کرد: اگر انجام عملیات بارورسازی ابر‌ها منجر به افزایش یک درصدی بارش‌ها شود، همه هزینه‌ها جبران شده و بیهوده نیست.

 

وی با اشاره به این که بارورسازی ابر‌ها اقدامی کاملاً علمی است که پیامد‌های مثبت زیادی برای کشور به همراه دارد، افزود: افزایش باران با استفاده از بارورسازی ابر‌ها در همه جای دنیا ثابت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابر‌ها با اشاره به این که در کشور‌های خارجی بارورسازی ابر‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشور ما هیچ هزینه کلانی برای بارورسازی ابر‌ها انجام نشده ودرسایرکشور‌ها هم انجام نمی‌شود.وی بابیان این که بسیاری ازکشور‌های کم باران برای جبران کم آبی ازروش‌های بارورسازی ابر‌هااستفاده می‌کنند،تصریح کرد:کشور‌هابرای بهره مندی ازثروت،هزینه‌هارامتحمل می‌شوند.

 

گلکار در ادامه اظهار کرد: در کشور برای مدیریت آب به بارورسازی ابر‌ها نیاز داریم و باید این طرح به صورت مستمر انجام شود. ایران پتانسیل انجام عملیات بارورسازی با استفاده از توان داخلی را دارد؛ کشور‌های اطراف ایران این پتانسیل را ندارند بنابراین به حمایت کشور‌های پیشرفته نیاز دارند.

 

این مسئول یادآور شد: بارورسازی ابر‌ها اقدامی طبیعی است و هیچ چیزی جز تشدید آنچه که در طبیعت رخ می‌دهد نخواهد بود.پیش از این مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها در آذرماه گفته بود، پس از امضای چند قرارداد از سوی وزارت نیرو با سازمان هوافضا و شرکت هواپیمایی تهران، عملیات باروری ابر‌ها از دو هفته آینده، آغاز خواهد شد.

 

فرید گلکار  با بیان این‌که تمام اقدامات لازم برای شروع این کار انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مدیران ارشد وزارت نیرو، قرارداد‌های منعقد شده را در سریع‌ترین زمان ممکن امضا کنند که بتوانیم عملیات اجرای کار را آغاز کنیم. متأسفانه با وجود این‌که قرار بود در آبان‌ماه پرواز داشته باشیم، اما متأسفانه به‌دلیل وجود برخی مشکلات، از برنامه عقب ماندیم.

 

او درباره چگونگی انجام عملیات باروری ابر‌ها تاکید کرد: در حال حاضر با یک هواپیمای ساخته‌شده از سوی سپاه، کار را پیش خواهیم برد و اگر امور به خوبی پیش برود، دو فروند دیگر نیز اضافه خواهیم کرد.وی با تاکید بر این مساله که قرار است وزارت نیرو بخش قابل توجهی از هزینه‌های اجرای این کار را عهده‌دار شود، ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها، نهایتاً تا دو هفته آینده در استان مرکزی، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، عملیات را آغاز خواهیم کرد.

 

رئیس سازمان هواشناسی: بارورسازی ابر‌ها بحران آب کشور را حل نمی‌کند

پیش از این، اما رئیس سازمان هواشناسی در اواخر سال ۹۶ با تاکید بر اینکه بارورسازی ابر‌ها تأثیر آشکاری بر جبران کم‌بارشی و خشکسالی کشور ندارد، موضع این سازمان را در مورد باروری ابر‌ها اعلام کرد و نسبت به خطرات ناشی از باروری هشدار داد.

 

باروری ابر‌ها مشکل خشکسالی را حل نمی‌کند

استاد گروه مهندسی آب، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز به ایسنا گفته، باروری ابر‌ها در سطح کلان نمی‌تواند مشکل خشکسالی را برطرف کند. باروری ابر‌ها (cloud seeding) نوعی رفتار هوشمندانه با ابر در جهت افزایش بارش است که معمولاً از طریق پاشیدن یدور نقره (silver iodide) به داخل ابر و به منظور افزایش تعداد هسته‌های میعان یا تراکم (condensation nuclei) ابر انجام می‌شود.

 

پاشیدن یخ خشک به داخل ابر نیز روش دیگری است که برای بارورسازی ابر انجام می‌شود. در این روش، یخ به دلیل دمای بسیار پایین شروع به تبخیر می‌کند و این تبخیر همزمان باعث سردتر شدن و اشباع بسته هوا و رشد بلور‌های یخ داخل ابر می‌شود.

 

شیوه سوم برای تحریک ابرها، تقویت حرکت‌های صعودی داخل ابر به شکل مصنوعی است. فرآیند ایجاد بارش به چند عامل مانند رطوبت کافی، حرکت‌های صعودی، وجود قطرک‌های باران یا کریستال‌های یخ و توزیع و اندازه مناسب آن‌ها در داخل ابر، وجود هسته‌های میعان و در نهایت فرآیند چگالش بستگی دارد که در صورت وجود همه این مولفه‌ها در ابر، بارش صورت می‌گیرد.

 

پیشینه بارورسازی یا تحریک ابر‌ها برای تولید باران مصنوعی در دنیا به ۷۰ سال پیش و در کشور ما به ۴۰ سال پیش بر می‌گردد که در تمام این سال‌ها، استان یزد به عنوان یکی از اصلی‌ترین مناطق برای انجام باروری ابر‌ها انتخاب شده است.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون کم آبی جام نیوز وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی یزد به درستی مدیریت شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، عزیزالله سیفی، در یکصد و نود و یکمین جلسه علنی این شورا افزود: مشکلات آبگرفتگی در شبانه روز گذشته کمتر اتفاق افتاد و اقداماتی که شورای شهر یزد برای دفع آب‌های سطحی انجام داد باعث شد بسیاری از مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: بیشترین بارندگی در منطقه ۳ شهرداری یزد بود و حجم روان آب‌های زیادی را شاهد بودیم و البته سیل بند‌های این منطقه نیز نگرانی ایجاد کرده بود که امکان سر ریز وجود داشت و خوشبختانه طی بازدیدی که انجام شد برای افزایش تاج سیل بند‌ها اقدام شد و مشکلی وجود نداشت.

رییس شورای اسلامی شهر یزد افزود: روان آب‌ها در منطقه ۳ و شهر حمیدیا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که شهرداری‌ها با مشارکت یکدیگر سریعا ورود کرده و این مشکل رفع شد و انشاالله در بارندگی‌های بعدی این چند نقطه که مشکل دار است نیز رفع شود تا نگرانی مردم این مناطق نیز در بارندگی‌ها حل شود.

سیفی ادامه داد: شهر یزد شیب مناسبی ندارد و در طراحی‌های اولیه نیز این مسئله لحاظ نشده است، در این شورا با اقدامات سال‌های اخبر، مسیر رودخانه مرکزی یزد احیا شد و با تکمیل این رودخانه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی اظهار داشت:برای لوله گذاری معابر و همچنین اصلاح گذر در جای جای شهر اقدام و بیش از ۸۰۰ چاه جذبی نیز حفر شد و امیدواریم با ادامه این مسیر و اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام خواهد شد، شاهد کمترین مشکل در این زمینه باشیم.

دیگر خبرها

  • واکنش اوسمار به حذف؛ خوردن ۴ گل ناراحتم می‌کند!
  • بازی همیشگی‌مان را مقابل آلومینیوم انجام ندادیم
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • مدیریت درست بارندگی در یزد
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • بارندگی یزد به درستی مدیریت شد
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟