Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود نوریان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در طراحی و ساخت کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد و نیز کارخانه احیای مستقیم این مجتمع، برای اولین بار در کشور از آخرین فناوری روز جهان یعنی تکنولوژی هات شارژ استفاده شده است.

وی افزود: در این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای حداقل۶۵۰ درجه،  به طور مستقیم وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می شود و در نتیجه موجب صرفه جویی ۳۵ درصدی مصرف برق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوریان عنوان کرد: در روش قدیمی که در بیشتر واحدهای تولید شمش فولاد مرسوم است، آهن اسفنجی به صورت کاملاً سرد وارد کوره‌های ذوب می شود که برای ذوب آن نیاز به مصرف برق بیشتری است اما در روش هات شارژ، آهن اسفنجی قبل از سرد شدن و با دمای ۶۵۰ درجه وارد کوره می شود و در نتیجه مصرف برق کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در مصرف سایر اقلام از جمله الکترود که یکی از گرانترین تجهیزات ذوب فولاد است و نیز نسوزها، صرفه جویی می شود.

صرفه جویی ۴۵ درصدی در مصرف آب

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر در طراحی این واحد تولیدی، پیاده‌سازی سیستم خنک کننده های مدار بسته است که از هدر رفتن آب جلوگیری می کند و با اجرای این روش، بالغ بر ۴۵ درصد در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

نوریان عنوان کرد: واحد مگا مدول احیای مستقیم چادرملو قرار بود تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلات ترخیص کالا در گمرکات کشور، بخشی از تجهیزات این واحد با تاخیر تحویل شد اما خوشبختانه در حال حاضر همه تست‌های اولیه با موفقیت انجام شده و این واحد آماده افتتاح رسمی است.

وی با یادآوری اینکه هر دو واحد فولادسازی و احیای چادرملو در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور ساخته شده و بخش اعظم تجهیزات آن با بهره‌گیری از توان متخصصان و تولیدکنندگان داخلی بومی سازی شده است، افزود: کارخانه فولاد چادرملو در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال جاری بیش از ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید خواهد کرد که این میزان بیش از برنامه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو اظهار امیدواری کرد: با وارد مدار شدن واحد احیای مستقیم چادرملو در سال آینده، ظرفیت تولید شمش فولاد چادرملو نیز از مرز یک میلیون تن عبور کند.

نوریان، مهمترین دستاورد این اقدامات توسعه‌بخش را خوداتکایی چادرملو در تامین مواد اولیه در هر مرحله از تولید، کاهش هزینه‌های حمل و نقل مواد اولیه و صرفه جویی در انرژی عنوان کرد و گفت: همه این اقدامات موجب افزایش راندمان و کاهش هزینه تولید و  د رنتیجه، افزایش سودآوری شرکت خواهد بود که اتفاق مبارکی برای سهامداران حقیقی و حقوقی این شرکت است.

دوراندیشی و حاشیه امن در چادرملو

نوریان در مورد تاثیرات نوسان نرخ ارز بر روند فعالیت‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز عنوان کرد: مدیران شرکت چادرملو در حد امکان، پوشش تاثیرات نوسان نرخ‌های ارزی را در برنامه‌های شرکت پیش‌بینی کرده‌اند و تمام تلاش شرکت برای استفاده از تخصیص ارز در قالب سیاست‌های جاری بانک مرکزی معمول شده است اما بی‌تردید در بهای تمام شده محصولات تولیدی مؤثر خواهد بود.

وی افزود: این تاثیرات قیمتی با توجه به ترکیب هزینه های شرکت به طور عمده، بر هزینه تأمین مواد اولیه کمکی شمش فولاد و قطعات و لوازم یدکی با منشاء تأمین کننده خارجی تأثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل چادرملو خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تمهیدات پیش‌بینی شده، قبل از آغاز تحریم‌های جدید، شرکت توانسته است با تامین به موقع قطعات و لوازم یدکی پر مصرف خارجی تا حدی اثرات منفی تحریم‌ها را در کوتاه مدت کاهش دهد.

نوریان اضافه کرد: مقدار موجودی‌های فعلی قطعات و لوازم یدکی پر مصرف خارجی به میزان دو سال مصرف ماشین آلات و تجهیزات معدن، کارخانه‌های تولید کنسانتره، گندله،  آهن اسفنجی و فولاد را تامین می کند و از این لحاظ، شرکت در حاشیه امنیت نسبی قرار دارد.

ساخت ۱۱ هزارو ۲۸۷ قطعه صنعتی

مدیرعامل چادرملو در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یکی از شاخص‌های بهره‌وری در چادرملو برخورداری از توان و تخصص و نوآوری‌های کارشناسان و متخصصان داخلی برای طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز است و این امر در تاسیسات معدنی و کارخانجات صنعتی چادرملو از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اتکا به تکنولوژی ساخت داخل موجب کاهش ریسک و ضامن تداوم فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی خواهد بود.

وی تصریح  کرد: این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده‌ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی، همواره در پی استفاده از ظرفیت‌های داخلی بوده و تاکنون نیز بالغ بر ۵۰ پروژه تحقیقاتی و پژوهشی را اجرا کرده و تکمیل کرده است.

نوریان با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت تاکنون بالغ بر ۱۱ هزار و ۲۸۷ قطعه صنعتی در مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو بومی سازی شده است، گفت: تنها در سال گذشته ۵۵۰  قطعه جدید در این شرکت بومی سازی شده است.

وی افزود: همه تلاش ما این بوده که علاوه بر بومی سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهانی در بخش‌های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته‌ایم بخش اعظم پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی کنیم وعلاوه بر میلیون‌ها دلارصرفه جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک قابل توجهی کنیم.

مشارکت در طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس

 به گفته نوریان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ به ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی نه تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون برای کاهش آلاینده های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحرانهای آتی را نیز اتخاذ کرده از جمله این اقدامات حیاتی، پیش‌بینی بحران آینده کشور به ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است.

وی اظهار داشت: این شرکت همراه با دو شرکت گل‌گهر و مس سرچشمه  با تدبیری دوراندیشانه از چند سال پیش اقدام به عملی ساختن طرح شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد و شهرستان اردکان کرده است.

نوریان بیان کرد: چادرملو و دو شرکت گل‌گهر و مس سرچشمه برای اجرای این طرح عظیم ملی و استراتژیک،  ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی کرده‌اند که تاکنون بخشی از آن را تامین و پرداخت کرده اند.

وی افزود: با اجرای این طرح سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب آب به شهرستان اردکان منتقل می شود که قادراست علاوه بر تامین آب مورد نیاز صنایع، آب شرب اهالی را نیز تامین کند.

رشد سود قابل توجه ۲۱۴ درصدی  نماد کچاد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این سئوال که این شرکت با نماد (کچاد) در حال حاضر چه جایگاهی در بازار سهام دارد، تاکید کرد: روند سودآوری چادرملو که از سال ۹۴ سیر صعودی داشته طی سال جاری نیز سرعت بیشتری یافته و طی دوره سود دهی و گزارش عملکرد، در ردیف ۱۰ شرکت برتر بورس قرار گرفته است.

نوریان تصریح کرد: شرکت چادرملو همچنین درصدد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۳ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال به ۶۷ هزار میلیارد ریال بوده و بر این اساس، اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در تاریخ ۲۳ آبانماه سال جاری، در سامانه کدال قرار گرفته و تشریفات قانونی این افزایش سرمایه در حال انجام است.

مدیرعامل چادرملو افزود: هدف از این افزایش سرمایه، جبران مخارج سرمایه گذاری در بهره برداری از معادن جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر است.

کد خبر 4532609

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۳۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان در حاشیه بازدید از برخی واحد‌های صنعتی و تولیدی این شهرستان به مناسبت هفته کار و کارگری، گفت: کمیسیون کار و کارگری که با حضور دستگاه‌های مرتبط به‌صورت ماهانه برگزاری جلسات تخصصی دارد به دنبال حل مشکلات کارگران و واحد‌های تولیدی و صنعتی در این شهرستان است.
حسین ولایتی  با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درزمینه مشکلات شرکت‌های تولیدی و خدماتی،افزود: تنها دو شرکت حدود دو ماه معوقه پرداخت حقوق کارگران خود را دارند و مابقی واحد‌های صنعتی و تولیدی در قوچان پرداخت حقوق کارگران و کارکنانشان را به‌روز و ماهیانه انجام می‌دهند و مشکل دیگری در حوزه کار و کارگری در سطح شهرستان وجود ندارد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان گفت: موضوعات و مباحث دیگری درزمینه درخواست‌ها و مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی هم موردبررسی قرار می‌گیرد که عمده آن به پرداخت تسهیلات، نبود نقدینگی و بدهی به تأمین اجتماعی، مالیات و دارایی و شرکت گاز مرتبط است و باید با همکاری و هماهنگی بین دستگاهی این مشکلات نیز مرتفع شود.

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات بزرگ فارس
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات فارس
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • انتصاب مدیرعامل جدید گروه ملی فولاد ایران
  • اتصال ۳۴۲ واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی