Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@07:36:32 GMT

کلیات رشته شهرسازی اسلامی در شورای تحول تصویب شد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۴۵۶۱

کلیات رشته شهرسازی اسلامی در شورای تحول تصویب شد

خبرگزاری تسنیم: به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، صد و شصت و سومین، شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل برگزار شد.

در این جلسه که به بحث و بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته شهرسازی اسلامی در مقطع دکتری اختصاص داشت، سید حمید طالب‌زاده دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گزارشی از روند تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سخنان طالب‌زاده، پیربابایی از اعضای کارگروه هنر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به تشریح جزئیات این رشته درسی پرداخت.

وی با تشریح مفهوم معماری اسلامی و ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند هنر اسلامی، حکمت اسلامی و... بر لزوم در نظر گرفتن این متغیر‌های مهم در تعریف معماری اسلامی تأکید کرد.

در بخش دیگری از گزارش کارگروه هنر با اشاره به حاکمیت و سیطره مکاتب غربی بر معماری کشور بر لزوم توجه به نظریه‌های معماری و شهرسازی نیز تأکید شد.

در ادامه گزارش بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته شهرسازی اسلامی ضمن تشریح نظریه حق به شهر بر لزوم نظارت شهروندان بر همه امور شهری و از جمله معماری و شهرسازی، مبانی و نحوه اعمال این نظریه تشریح شد.

به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی کی‌نژاد نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع معماری و شهرسازی اسلامی از سال ۱۳۷۸ در دستور کار دانشگاه هنر‌های اسلامی تبریز قرار گرفته است.

وی افزود: به لحاظ پیوستگی این حوزه با حوزه هنر اسلامی موضوعات فوق به موازات دیگر مورد توجه قرار گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع لازم است در این زمینه تسریع شود.

رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی تبریز با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در مورد هنر اسلامی گفت: ایشان نسبت به حفظ مواریث مکاتب هنری اسلامی و ایرانی تأکید زیادی داشته و دارند.

پس از سخنان کی‌نژاد، حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: در طول این ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ده‌ها شهر در کشور ساخته شده که در آن‌ها از معماری اسلامی استفاده نشده است.

وی افزود: معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است و حتماً بر تمدن و سبک زندگی هر ملتی تأثیرگذار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معماری فعلی کشور یک معماری بدون هویت است.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: باید کار از جایی شروع شود و این شیوه که از یک دانشگاه به‌صورت پایه باید تلاش را شروع کنیم کار درستی است.

وی افزود: در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بنا‌هایی که نشان دهند مکتب معماری ایرانی و اسلامی باشند شاید وجود نداشته باشد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: شهرسازی اسلامی محل تلاقی دین و دنیا و نماد پیوستگی حیات دنیوی و اخروی است.

وی افزود: در این شهر بازار یعنی نماد معاش دنیوی همواره با حوزه علمیه به عنوان کانون علم دینی پیوستگی داشته است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان حداد عادل، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند، دقت انتخاب عنوان این رشته درسی توجه به نقش عرفان اسلامی در شکل‌گیری مکاتب معماری تمدن اسلام و استفاده از تجربیات سایر کشور‌های اسلامی از اهم این پیشنهادات بود.

بر پایه همین گزارش پس از سخنان و ارائه نظرات اعضاء، کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و سپس بررسی جزئیات برنامه درسی رشته شهرسازی اسلامی در دستور کار جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گرفت.

در این بخش نیز اعضا ضمن تأکید بر لزوم رعایت مقررات مربوط به واحد‌های درسی مقطع دکترا که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعمال می‌شود بر موارد ذیل نیز تأکید کردند: تجلی عدالت به عنوان یک ارزش بنیادین اسلامی در همه ابعاد شهر اسلامی، مقابله با شکل‌گیری کانون‌های مستعد فساد در شهر اسلامی، تهدید اقتصاد شهر اسلامی با ساخت مجتمع‌های تجاری به سبک غربی، در نظر گرفتن حکمت شهرسازی به عنوان یک سرفصل مستقل درسی و ارتباط معضلات و مشکلات شهری با ناتوانی‌های موجود در علوم انسانی.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه بررسی جزئیات این رشته درسی به جلسه آینده موکول شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: رشته شهرسازی اسلامی علوم انسانی تصویب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۴۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش قدس آنلاین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد.

اولین مصوبه این جلسه نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که با رای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

این سند با وجود برخورداری از غنای مبنایی، فاقد نقشه راه اجرایی بود که با تلاش شش ماهه وزارت آموزش و پرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کلیات آن تدوین و در جلسه امروز این شورا تصویب شد.

همچنین در جلسه امروز دو نفر از اعضای حقیقی شورای سیاستگذاری جایزه دکتر کاظمی آشتیانی و پنج نفر از اعضای حقیقی برای عضویت در هیئت امنای بنیاد سعدی با نظر موافق اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی