Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، متری شش و نیم دومین ساخته بلند سعید روستایی، پس از حرف و حدیث های بسیاری که در خصوص توقیف فیلم مطرح شد در نهایت توانست به نمایش درآید، حواشی که به گرم تر شدن تنور اکران فیلم کمک نمود و سابقه کارگردان در فیلم قبلی مزید بر علت شد که تماشاگران با اشتیاق بیشتری به استقبال متری شش و نیم بروند اما بیننده تا چه حد پاسخ این اشتیاق را می گیرد جای بررسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف نگارنده در اینجا نگارش یک نوشتار تئوریک محض درباره اصول فیلمسازی نیست اما برای هرچه بهتر فهمیدن کلیت فیلم مورد بحث نیاز است که کمی بیشتر در خصوص واژه تم (Theme) صحبت شود! اگر تم فیلم را به عنوان سیرت فیلم در نظر بگیریم هدف غایی و نهایی که فیلمساز به دنبال آنست را تم فیلم می توان بر شمرد، به طور مثال اصغر فرهادی معتقد است که تم مشترک فیلم هایش قضاوت است! در واقع تمامی اجزای مختلف فیلم در کنار هم می گیرند که یک معنای فرامتنی و غیر عریان به ذهن بیننده منتقل شود که مثلاً قضاوت اشتباه در مورد یکدیگر می تواند آثار مخربی به جای گذارد.

با تعمیم این گذاره به فیلم سعید روستایی ابتدا باید گفت که بر خلاف انتظار فیلم فاقد یک تم یکسان و واحد است! قطعاً وی به خوبی با کارکرد تم در فیلم آشنایی دارد اما دلیل اصلی فراموش کردن این مهم را شاید بتوان طمع در قصه گویی و پرداختن بیش از حد به چند داستانک مختلف عنوان کرد. اتفاقی که نه تنها باعث تغییرات اساسی در روند کلی داستان فیلم می شود بلکه حتی باعث تغییر در فرم ظاهری می شود. گویی که دو فیلم با یک بلیت به نمایش در آمده است. درست است که یک فیلم می تواند دارای چند تم مختلف باشد اما نه اینکه در میانه راه یکی را کاملا فراموش کرده و فقط به دیگری پرداخته شود.

فیلم با تلاش چند پلیس برای دستگیری یک قاچاقچی به اصطلاح گردن کلفت مواد که نبض اصلی بازار مواد مخدر را در دست دارد آغاز می شود و این روند تا زمان دستگیری شخص تبهکار ادامه می یابد، قهرمان اصلی در این بخش شخصیت پلیس به عنوان یک تن واحد و تم تفکر بیینده در مورد مشاغلی همچون مشاغل انتظامی است، مصائبی که مأموران در راه وظایف خود به دوش می کشند سبب می شود که شما به آنها حق بدهید، بر خلاف سایر فیلم های پلیسی (ایرانی) شخصیت پلیس عینی تر و ملموس تر به تصویر کشده شود، پلیسی که برخورد خشن هم دارد، پلیسی که مشکلات خانوادگی هم دارد، پلیسی که ارتقاء درجه وی را قلقلک می دهد که حتی مجدداً با زن طلاق گرفته اش رجوع کند، پلیسی که سیگار می شود، پلیسی که به همکارش پشت می کند و نمونه های بسیاری که می توان بر شمرد. این بخش فیلم سرپاست، کارگردانی شما را وادار می کند که لحظه ای از فیلم چشم بر ندارید و دیالوگ ها شلاقی و کوبنده است تا زمانی که ناصر خاکزاد دستگیر می شود. حتی تا کمی جلوتر نیز همین روند ادامه دارد اما طمع روستایی به ادامه دادن فیلم سبب می شود که تم دیگر فیلم پررنگ شود، جایی که کارگردان می خواهد با تغییر شخصیت اصلی از پلیس به تبهکار یک ضد قهرمان خلق کرده، بیینده را هرچه بیشتر با شخصیت یک تبهکار آشنا کند و اینگونه القاء کند که شرایط بد اجتماعی به خلق یک مجرم منجرمی شود و عاقبت جرم مجازات است! در این بخش با یک ملودرام شعاری، کمی روانشناختی و عمدتاً خسته کننده طرفیم، می خواهم زنده بمانم، هیس دخترها فریاد نمی زنند و... نمونه های بهتری از خلق یک ملودرام اینچنینی است. حتی در نهایت شکل کارگردانی در سکانس نهایی فیلم کاملا مجزای از دیگر فیلم است. در مجموع می توان گفت اگر روستایی بر ولع خود غلبه می کرد نتیجه ای بهتر برای به تماشا نشستن وجود داشت.

انتهای پیام/

279 / 279

نویسنده:

سعید روستایی متری شش و نیم جشنواره فجر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سعید روستایی متری شش و نیم جشنواره فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| ماجرای مصدومیت شدید سعید آقاخانی چیست؟/ حال کارگردان نون خ خوب است

حمیدرضا آذرنگ در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از مصدومیت سعید آقاخانی در پشت صحنه نون خ خبر داد که منجر به تغییراتی اجباری در فیلمنامه شده بود. این اتفاق مربوط به ۴ ماه قبل بوده و حال این کارگردان و بازیگر درحال حاضر خوب است .

دیگر خبرها

  • انجام ۳ ماموریت پلیسی در استان سمنان/کلاهبردار به دام پلیس افتاد
  • عکس| ماجرای مصدومیت شدید سعید آقاخانی چیست؟/ حال کارگردان نون خ خوب است
  • دستگیری قاتل در پوشش زباله گرد در لرستان
  • قاتل زباله گرد در الشتر دستگیر شد
  • بيش از 89 هزار تماس با مرکز فوريت هاي پليسي گلستان
  • واکنش متفاوت دستیار رئیسی به رفتارهای تند پلیسی با بی‌حجابی | فیلم
  • کارگردان پیشکسوت درگذشت
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ خودروی حامل تریاک توقیف شد
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد