Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@15:47:11 GMT

از 670 مقاله به بیش از 52 هزار مقاله در سال رسیده ایم

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۶۷۱۱

از 670 مقاله به بیش از 52 هزار مقاله در سال رسیده ایم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: در آخرین سال پیش از انقلاب تعداد کل مقالات علمی کشور 670 مقاله بود که اکنون در 40 سالگی انقلاب با تولید 52 هزار و 500 مقاله علمی از کل کشورهای منطقه بالاتریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  دکتر ملک‌زاده گفت: از نظر تولید علم قبل از انقلاب 5 دانشکده پزشکی فعال داشتیم و در سال 56 کل تولید علم ایران 670 مقاله در سال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بعد از انقلاب در زمان جنگ تعدادی از تولیدات علمی ما کاهش پیدا کرد اما امروز با تولید 52 هزار و 500 مقاله علمی در کل علم که 30 درصد آن در زمینه پزشکی است از کل کشورهای منطقه به ویژه از ترکیه در کلیه پایگاه های استنادی بالاتریم و علاوه بر تعداد مقاله که یک شاخصی کمی است از نظر کیفی و مستندات علمی با رقم 86 هزار استنداد پزشکی نیز از کشورهای منطقه، ترکیه، رژیم صهیونیستی، خاورمیانه و شمال افریقا پیشی گرفته ایم.  تولیدات علمی و مقالات علمی برای تبدیل به دستاورد علمی زمان می برد اما اصل اینکه تولیدات علمی در کشوری بالا رود نشان دهنده پیشرفت آن کشور است.

او افزود: مهمترین دستاوردها در چهل سال انقلاب شاخص های سلامت بوده است. از مرگ و میر کودکان زیر یک سال و 5 سال که عددهای بالای 100 بوده به 12 و 13 هزار رسیده ایم که کاهش چشمگیر را نشان می دهد و مرگ و میر مادران در هنگام زایمان که  از عدد 170 در صد هزار به 12 رسیده ایم، این شاخص ها نشان می دهد که به اهداف سال 2030 رسیده ایم.  تنها چالش پیش روی ما بیماری های غیرواگیر است که عمده علت آنها تغذیه نامناسب است و به دلیل اینکه تقریبا 90 درصد ایرانیان تحرک فیزیکی کمی دارند سبب شده که مهمترین علت مرگ زودرس در بین ایرانیان سکته های مغزی و قلبی باشد. یکی از دستاوردهای مهم این است که نظام بهداشتی مناسب در کشور مستقر شده است و همه شاخص های بهداشتی اصلاح شده است و بیماری های واگیر به طور کلی کنترل شده است.   او گفت: قبل از انقلاب عمل های پیشرفته پزشکی در کشور نداشتیم و عمل های جراحی قلب در خارج کشور انجام می شد اما امروز در همه مراکز استان ها عمل جراحی قلب انجام می شود. پیوندهای کبد، مغز استخوان در کشور انجام می شود و توسعه پیدا کرده است و به جرات می توان گفت: در تمام خدمات پزشکی امکان انجام در داخل کشور فراهم است و نیازی به خارج کشور نیست.

قبل از انقلاب امید به زندگی 50 تا 56 سال بوده است که اکنون به 77 و 79 سال رسیده است و تلاش ما بر این است که  در دهه پنجم انقلاب سن امید به زندگی در مردان و زنان را به 80 سال برسانیم.

ملک زاده گفت: از 2000 دانشجوی پزشکی در قبل انقلاب به 30 هزار دانشجوی پزشکی رسیده ایم و توانسته ایم با اعتماد به نفس در خیلی از دستاوردها مثل سلول های بنیادی پیشرفت های خوبی داشته باشیم.

در درمان ناباروری جزو 5 کشور اول دنیا هستیم و اینکه می توانیم 95 درصد داروهای مورد نیاز را در کشور تولید کنیم و گران ترین و پرفروش ترین داروها را در کشور تولید و صادر کنیم نشان می دهد ما پتانسیل عظیمی داریم که باید این را باور کنیم. بهترین تخت های پزشکی و وسایل پزشکی در داخل کشور تولید می شود که نشان می هد پیشرفت های خوبی در چهل سال انقلاب در زمینه پزشکی داشته باشیم.  دکتر ملک زاده در ادامه گفت: اکثر تحقیقاتی که می تواند به یک محصول تبدیل شود و فناوری هایی که سلامت را ارتقا می  دهند در تبدیل نظام دیجیتال پزشکی مهم است.  از 400 طرح تحقیقاتی که موجب ارتقای سلامت می شود حمایت شده است که نشان می دهد در آینده می تواند به جهش علمی در آینده کمک کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری­ های راهبردی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری دیگر مهمان برنامه گفت: در طلیعه انقلاب در سال 57 در هیچ یک از نظامات ارزیابی علمی دنیا و حضور نداشتیم و اسمی از ایران در آن زمان نبود اما امروز هم از لحاظ کیفی هم از لحاظ کمی به جایی رسیده ایم که در جهان برجسته هستیم.

 در طول 40 سال انقلاب 3 تا 4 نسل دانشگاهی را تجربه کرده ایم. تعداد دانشجویان در سال 57  حدود 250 زهار نفر بوده که نزدیک به 50 هزار نفر در خارج کشور تحصیل می کردند اما امروز در سال 97 و در چهلمین سال انقلاب آمار دانشجویان از 4 و نیم میلیون نفر فراتر رفته است و 35 درصد این دانشجویان نیز دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند حال آنکه تعداد دانشجویان خارج کشور نیز از 50 هزار نفر فراتر نرفته است.
اکنون بعد از 4 دهه از انقلاب روند رو به رشد و پرشتاب علم در کشور دیده می شود و تلاش محققین و دانشمندان ما و ظهور  نسل جدید از نهادهای توسعه فناوری در حوزه های علمی نشان می دهد نه تنها در تولید علم پیشرفت کرده ایم بلکه از نظر فناوری هم رشد قابل توجهی داشته باشیم و از لحاظ روند تولیدات علمی در جایگاه برجسته ای ایستاده ایم.

قادری فر گفت: با توجه به اینکه کشور ما یک دهه درگیر جنگ بوده است امروز در زمینه پزشکی به جایی رسیده ایم که نه تنها بیمار به خارج  کشور اعزام نمی کند به این خودباوری رسیده ایم که به فکر توسعه گردشگری سلامت هستیم.

در حوزه سلامت بیش از 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم بوسیله متخصصان و فناوران کشور تولید می شود.  تفکر ما می توانیم و تقویت اردده عزم ملی که به برکت انقلاب حاصل شده استف پیشرفت های علمی را رقم زده است.  رئیس مرکز توسعه فناوری­ های راهبردی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری گفت: نظام ملی سلامت مبتنی بر توسعه بهداشت بوده است و در طلیعه دهه پنجم به دنبال فناوری های نوین و به روز هستیم که در کشورهای دنیا انجام می شود.  او افزود: در حوزه فناوری نانو با یک برنامه 10 ساله جامع که از اوایل دهه 80 شروع شده به رتبه چهارم در کشور رسیده ایم. در حوزه قراردادن ماهواره در فضا به رتبه نهم در دنیا رسیده ایم. از نظر داروهای نوترکیب رتبه 13 دنیا را به خود اختصاص داده ایم.  شاخص جهانی نوآوری در نیمه سال 2018 برای کشور ما با یک جهش 35 پله ای به رتبه 64 رسیده است و این امید را می دهیم که در سال آینده نیز جهش 10 پله ای را داشته باشیم.

قادری گفت: در حوزه مهمی مثل علوم شناختی به باوری رسیده ایم که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ تولیدات فناوری محصولات را وارد عرصه خدمت به مردم کنیم.  در حوزه فناوری های همگرا نیز کمتر از 10 یا 15 سال است که شروع به فعالیت کرده ایم و خودباوری ها باعث شده که دانشجویان ما به سمت فناوری های نوین بروند و برای تولید ملی و نظام سلامت نافع باشند.
فرصت تحریم فرصت شکوفایی و بهار عملی است که می تواند با خودباوری اندیشمندان کشور از فرصت تحریم برای خودباوری استفاده کند تا ایران با استفاده از این فرصت ها بیش از پیش در جهان بدرخشد.

قادری گفت: در این مقطع تاریخی از انقلاب در نقطه عطفی قرار گرفته ایم، دست یابی به قله های پیشرفت افقی است که پیش رو داریم و اقتصاد دانش بنیان شاه بیت اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به قله های پیشرفت است بنابراین باید جامعه جوان و نخبگان و استعدادهای جهان شکوفایی روزافزون برای اقتصاد به ارمغان بیاورند. او افزود: در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسالمی تعداد شرکت های دانش بنیان از 4 هزار گذشته و به 4 هزار و 60 شرکت رسیده است.  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دستاوردهای انقلاب چهل سالگی وزارت بهداشت فناوری راهبردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در سی و یکمین آیین تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری که ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه‌ای فرهنگ آن جامعه و سرمایه جاودان آن جامعه است. جامعه فهیم دانشگاهی، پویش و پالایش دانشگاهی را مدنظر خود قرار داده و همواره فرهنگ‌های جدیدی را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری زمان‌بر و پرهزینه‌ است

وی افزود: همانطور که کلمات و جملات جدید به زبان هر کشور اضافه می شود، علم و فناوری و نوآوری جدید همراه خود فرهنگ جدیدی را خلق می کند. استادان فرهنگ ساز و امید افرین، الگو و اسطوره برای نسل های فعلی و آینده ایران هستد و نسل های بعدی باید بدانند که قدردان پیشینیان خود باشیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای که استاد دانشگاهی ساکن شود، آن منطقه و محله ارزش بیشتری می یاید. کوی دانشگاهیان در هر شهری ارزش بیشتری دارد. بنابراین سرمایه های نمادین کشور باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

زلفی گل با بیان اینکه تجلیل از استادان نمونه کشوری، در راستای ارتقای مرجعیت علمی است، یادآور شد: هر کدام از استادانی که امروز تجلیل می شوند در رشته خود سرآمد هستند. انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است. وقتی این فرایند طی می شود می خواهیم شاخص های افراد مرجع را به نمایش بگذاریم.

وی همچنین گفت: تعداد دانشمندان یک درصد و ۲ درصد بین الملل روز به روز افزایش می یابد و نشان می دهد مسیر جامعه علمی ما درست است.

وزیر علوم به بیانات رهبر معظم انقلاب درمورد وظیفه دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به علم و عالم وظیفه دانشگاه‌ها است.

زلفی گل ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور یعنی عملیات وعده صادق در سطح بین المللی نشان دهنده مرجعیت علمی است که اولویت وزارت علوم است.

وی یادآور شد: در قوانین وزارت علوم سعی کردیم برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه اجرایی داشته باشیم، همچنین از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم و این قوانین را در احکام برنامه گنجاندیم، از جمله این اقدامات که انجام شده و در برنامه هفتم توسعه نیز قید شده است، دستور العمل اعطای پژوهانه جامع، دستور العمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش است.

وزیر علوم افزود: امروز دنیا دنبال جنگ و صلح ارزان است، کشور گشایی مشروع از طریق علم و فناوری مقدور و مشروع است‌ وقتی دانشمندان و استادان نمونه کشوری دانشی تولید می کنند و بروندادهای علمی بین المللی دارند، این کتاب در هر جای دنیا تدریس شود یعنی ما در آن کشور نفوذ کرده و آن کشور را تسخیر کرده ایم.

زلفی گل تاکید کرد: بهترین و موفق ترین سربازان کشورگشای ایران اسلامی استادان هستند که کشورگشایی از طریق آنها محبوب و معمول است. این موفقیت قدرت نرم است، جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی به قدری توانمند است که هم قدرت سخت و هم قدرت نرم را می تواند ایجاد کند. از این جهت است که همه هزینه ها برای علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری برای کشور است.

وی از استادان برگزیده خواست تلاش کنند تا نسلی بهتر و توانمندتر از خود تحویل جامعه دهند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1229016 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان