Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از تدوین ۱۳ هزار استاندارد طی پنج سال اخیر خبر داد و گفت: اگر تنها یک درصد از گردش مالی صنعت غذای حلال که رقمی معادل ۲۵ میلیارد دلار است توسط ایران انجام شود، می‌تواند وابستگی کشور به اقتصاد نفتی را کاهش دهد. آفتاب‌‌نیوز : نیره پیروزبخت در حاشیه سفر یک روزه خود به استان مرکزی و اراک در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های مختلف سازمان استاندارد در طول ۴۰ سال اخیر بیان کرد: در حوزه بین‌المللی موفق به تغییر جایگاه سازمان استاندارد کشور شده‌ایم؛ به طوری که در بین ۱۶۳ کشور جایگاه ۲۲ جهان در اختیار ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه سازمان در حوزه نظارت بر اجرای استاندارد در بخش‌های مختلف مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خودرو و به صورت کلی ایمنی و سلامت مردم فعالیت‌های مختلفی انجام داده است، افزود: تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد توسط سازمان تدوین شده است که ۱۳ هزار مورد در طول پنج سال اخیر انجام شده و در واقع یک سوم استانداردهای تدوین شده در طول عمر سازمان را تشکیل می‌دهد.
پیروزبخت تصریح کرد: با تصویب قانون جدید سازمان، فعالیت‌های مختلفی به سازمان اضافه شد که یکی از این فعالیت‌ها بحث مواد غذایی حلال است که صدور گواهی حلال به غیر از بحث ذبح و صید تنها توسط سازمان استاندارد انجام خواهد شد.
وی تعداد آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد را ۳۰۰۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی اعلام کرد و با بیان اینکه شرکت‌های بازرسی مختلف در داخل و خارج نیز با سازمان همکاری دارند، افزود: این فعالیت‌ها برای برون‌سپاری وظایف انجام شده و امید است که بتوانیم برای حوزه‌های مختلف مانند شهربازی‌ها، آسانسورها، زمین‌های بازی، مهدهای کودک، مدارس، ایستگاه‌های CNG خدمات کنترلی انجام دهیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی بر توجه جدی به این ساختار و شاکله صنعتی تاکید کرد و گفت: صنایع مستقر در استان صنایع با اهمیتی هستند و در حوزه تولیدات استاندارد باید فعالیت‌های زیادی انجام شود. این واحدها اغلب از استانداردهای خوبی برخوردار هستند، اما انتظار این است که در شرایط خاص کشور توجه ویژه‌ای به استاندارد و مردم داشته باشند.
وی استاندارد را پایه توسعه اقتصادی کشورها دانست و بیان کرد: اگر صادراتی انجام می‌شود، حتماً باید با توجه به استانداردها انجام شود. اگر به استانداردها توجه نشود مسلماً کشور مقصد خواهان محصولات تولیدی ایران نخواهد بود. البته در برخی از موارد شاهد گله برخی از کشورها در خصوص استاندارد برخی از کالاها هستیم و باید به استاندارد کشورهای مقابل نیز توجه شود که این توجه ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت. در بُعد واردات نیز سازمان استاندارد تمام تلاش خود را به کار گرفته است که جلوی ورود کالاهای بی‌کیفیت گرفته شود و ارز از کشور خارج نشود.
پیروزبخت در خصوص تغییر مدیریتی اداره کل استاندارد استان مرکزی گفت: به هرحال تغییراتی مدیریت در همه سازمان‌ها وجود دارد و طی یکی دو سال اخیر در اکثر استان‌ها این تغییرات اعمال شد و دلیلی نیست که در مقابل آن مقاومتی صورت گیرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص عملکرد مدیرکل سابق استاندارد استان بیان کرد: وارد جزئیات نمی‌شوم، اما به هرحال هر جابه جایی برای تعالی و پیشرفت سازمان و افراد صورت می‌گیرد و قطعاً این تغییر مدیریتی در استان نیز با این هدف و نیت انجام شد.
گردش مالی سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلاری صنعت غذای حلال در دنیا
پیروزبخت همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، گردش مالی غذای حلال دنیا را سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلار و تجارت غذا را ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر تنها یک درصد از این گردش مالی که رقمی معادل ۲۵ میلیارد دلار است توسط ایران انجام شود، می‌تواند وابستگی کشور به اقتصاد نفتی را کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد کشور یک سازمان نظارتی، حاکمیتی و فرابخشی است که نمی‌توان یک وظیفه واحد و خاص را برای آن متصور بود، افزود: وظایف و مسئولیت‌های سازمان استاندارد با زندگی مردم مرتبط است و با ۲۵ وظیفه اصلی خود دارای هشت مرجعیت است.
او سازمان استاندارد را تنها مرجع تدوین استاندارد در ایران دانست و گفت: امروز قوانین استاندارد در کشور و در بین مردم به صورت محاوره جاری و ساری است و حتی مجموعه دولت نیز به شاخص‌های استاندارد تاکید و توجه ویژه‌ای دارند؛ به طوری که امروز در تولیدات غذایی، ساخت‌و سازها، تجهیزات پزشکی و دارو و درمان شاهد اعمال حاکمیت استاندارد هستیم.
پیروزبخت تصریح کرد: یکی از مواردی که سازمان استاندارد با جدیت دنبال می‌کند، بحث تولیدات حلال است که تنها مرجع صدور مجوز و نشان حلال قلمداد می‌شود. در جمهوری اسلامی همه اقلام حلال است، اما برای تجارت، تبادل اطلاعات، کالا و خدمات باید ثبت نشان حلال بر محصولات صادراتی به دیگر کشورها مورد توجه قرار گیرد که در این راستا به منظور نگارش استانداردهای غذای حلال و استانداردهای بین‌المللی، آیت‌الله جوادی آملی کمک‌های شایانی انجام داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تدوین استانداردهای گردشگری حلال با زعامت مرحوم آیت‌الله شاهرودی انجام شد افزود: در حال حاضر آیت‌الله احمد مبلغی به عنوان فقیه مجتهد و صاحبنظر در امر حلال با سازمان استاندارد کشور همکاری دارند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سازمان ملی استاندارد نیره پیروزبخت غذای حلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۶۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر زند شامگاه چهارشنبه در همایش سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، پیاده سازی، راهکارها و چالش‌ها توضیحاتی از روند تدوین این سند ملی مطرح کرد و گفت: امنیت غذایی موضوعی فرابخشی است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی دخیل این امر در کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکلات پیش روی تأمین امنیت غذایی کشور باید بررسی شود که در این مسیر موضوعاتی همچون نداشتن تئوریسین و نپرداختن به تئوری‌ها، تدوین شاخص‌های امنیت غذایی کشور بر پایه شاخص‌های بین المللی، برقراری ارتباط بین همه اندیشکده ها و پژوهشکده‌های فعال در زمینه امنیت غذایی و ارائه مدل سالم سازی مواد غذایی قابلیت بررسی و اقدام را دارد.

بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تقدیر از همراهی و دغدغه مندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در محور قرار دادن سیاست‌ها و برنامه‌های بخش کشاورزی در استان و همچنین بیان نقش اساسی دانشگاه در تربیت نیروهای انسانی نخبه برای بخش کشاورزی، اظهار داشت: در استان مازندران توسعه همه زیربخش ها عملاً مرتبط با توسعه بخش کشاورزی است و جایگاه نخست کشاورزی مازندران از لحاظ ارزش افزوده محصولات کشاورزی تولیدی بیانگر جایگاه ویژه این بخش در اقتصاد استان و کشور است.

تهیه ۵ برنامه جهش تولید

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شعار امسال مقام معظم رهبری که بر روی جهش تولید تأکید دارد و مشارکت مردم را به عنوان یک قید بسیار مهم برای این جهش معرفی کرده است، به عنوان مسیر و چراغ راه راه این سازمان تعریف شده و ۵ برنامه با موضوعات جهش تولید گوشت قرمز، شناسنامه دار کردن واحدهای تولیدی، تولید محصول سالم با محوریت برنج، توسعه کشت محصولات کم آب بر و گلخانه‌ای و تقویت اقتصاد دریاپایه به عنوان اهداف اصلی سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری تعیین شده است.

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، نقش بخش کشاورزی استان در اقتصاد کشور را قابل توجه دانست و افزود: در جلسات کارگروه برنامه ریزی و توسعه استان چهار موضوع زراعت و باغبانی، صنایع تبدیلی و غذایی، حمل و نقل و لجستیک، آب و انرژی برای توسعه اقتصاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و با نگاه برنامه ریزی مسأله محور، مسائل و مشکلاتی از جمله پایین بودن کیفیت و سلامت غذایی و استاندارد تولید محصولات کشاورزی، عدم ثبات بازار محصولات کشاورزی، پایین بودن توان بازاریابی و رقابت واحدهای کوچک صنایع تبدیلی و غذایی، ناترازی آب و انرژی و ضعف در لجستیک و حمل و نقل را به عنوان مسائل اصلی حول محور رشد اقتصادی مطرح کرد.

کد خبر 6088170

دیگر خبرها

  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بوشهر نیز با سازمان نوسازی مدارس کشور
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی