Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که افرادی به عنوان کارشناس به برنامه‌های سینمایی ایام جشنواره فیلم فجر دعوت می‌شوند که یا حرف می‌زنند یا انتقاد می‌کنند و هیچ ایده‌ برنامه‌سازی در پس آن وجود ندارد؛ مگر اینکه شانس بیاورید و یک منتقد یا مجری خوب در برنامه حاضر شود و خوب صحبت کند.

شاهین امین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان مطالب بالا درباره وضعیت برنامه‌های سینمایی که در ایام جشنواره فیلم فجر از تلویزیون به روی آنتن می‌روند، گفت: اساساً سینمای ما ظرفیت این حجم از برنامه سینمایی را ندارد و مشکل این است که تعداد برنامه‌های سینمایی در طول جشنواره فیلم فجر بیشتر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: شک ندارم در هالیوود و بالیوود که ۱۰ برابر تولید ما را دارند، آنقدر برنامه سینمایی ساخته نمی‌شود. اگر تعداد برنامه‌های سینمایی تلویزیون نسبت به قبل هم کم شده باشد باز مهم نیست به دلیل اینکه این تعداد برنامه سینمایی هم در هیچ جای دنیا وجود ندارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اغلب برنامه‌ها با سوژه تکراری پخش می‌شوند و عوامل برنامه‌ای که به مناسبت جشنواره فیلم فجر تولید می‌شوند در سینمای رسانه‌ها مستقر هستند، انگار هیچ اتفاقی در جای دیگری پیش نمی‌آید.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه برخی برنامه‌های سینمایی تلویزیون به سرعت و ارزان تهیه می‌شوند، اضافه کرد: در واقع تولیدی این نوع برنامه‌ها و کیفیت‌شان به حضور مجری یا منتقد بستگی خواهد داشت.

امین ادامه داد: سینمای ما ظرفیت جریان‌سازی ندارد که تعداد زیادی برنامه سینمایی ساخته شود. متأسفانه سر و صدای سینما بیش از اصل سینماست، این سر و صدا آفت و به ضرر سینمای ماست.

او درباره مهمانانی که به عنوان کارشناس در این برنامه‌ها دعوت می‌شوند، بیان کرد: دو نفری که به این برنامه‌ها دعوت می‌شوند اینگونه نیست که فقط منصفانه صحبت کنند؛ البته گاهی آقای مدقق در برنامه شهر فرهنگ تلاش می‌کرد که دو طرف را نگه دارد اما گاهی اینگونه پیش نمی‌رود و اوضاع در اختیار آن افراد نیست به دلیل اینکه می‌خواهند برنامه را به سرعت در ایام جشنواره پر کنند. همچنین افرادی که به این برنامه‌ها می‌آیند یا موافقند یا مخالف یا هر دو، موضع واحدی دارند که جذاب نیست.

این منتقد سینما و تلویزیون گفت: به برنامه‌سازی درباره سینما جدی نگاه نمی‌شود. در ایام جشنواره هم شدت، سرعت و بی‌کیفیتی دیده می‌شود و گروهی در برنامه‌ها وجود ندارند که در طول هفته کار کنند. همچنین گفت‌وگوها جذاب نیست و اغلب کشش ندارد. اگر جدی نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که برنامه‌ساز باید برنامه خوب تولید کند. این در حالی است که عده‌ای انگار در برنامه‌شان بیانیه می‌دهند یا گاهی از پیش برنامه‌ریزی ندارند و هر کس که دم دستشان باشد به عنوان کارشناس برنامه می‌آورند. در واقع برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد که مهمانان و کارشناسانی را به برنامه دعوت کنند که خوب حرف بزنند؛ بنابراین گاهی بحث کارشناسی در برنامه‌ها رخ نمی‌دهد.

امین درباره ویژگی مجریان برنامه‌های سینمایی بیان کرد: مجری باید بلد باشد که گفت‌وگو را پیش ببرد. گاهی ما ضعف شدید برخی از مجریان را می‌بینیم و برخی هم با سینما آشنایی ندارند. برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند مجریانی را بیاورند که به سینما آشنا باشند. اصولاً در رسانه، کسی دیگر حوصله سخت گرفتن و سختی کشیدن را ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برنامه های سینمایی تلویزیون سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی