Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری شنوایی کشور گفت: نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد و میزان شیوع نقص شنوایی حدود ۳ تا ۵ در هزار نفر است. عوارض گسترده این نقص شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و …، بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحید قبادی دانا، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران سازمان بهزیستی افزود: غربالگری شنوایی یک خدمت بهداشتی خاص نوزادان است تا به کمک آن معلولیتی که در معاینات معمول نوزادان قابل شناسایی نیست، در زمان مناسب یعنی زیر یک ماه غربال شده و در زمان مناسب، زیر سه ماه تشخیص و مداخله مطلوب (زیر شش ماه) در مورد آن صورت پذیرد.

وی با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری شنوایی کشور گفت: تعداد نوزادان غربال شده در ۶ ماهه اول سال جاری ۵۹۴ هزار و ۳۵۰ کودک گزارش شده است.

وی با بیان اینکه نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد است، اظهار کرد: میزان شیوع نقص شنوایی حدود ۳ تا ۵ در هزار نفر است و عوارض گسترده آن شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و …، بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه‌ها مستقر هستند، تحت آزمون TEOAE قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن ظرف مدت ۲ تا ۴ هفته این آزمون با دستگاه AABR مجدداً تکرار می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه موارد مشکوک برای ارزیابی‌های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی‌سنجی ارجاع داده می‌شوند، تصریح کرد: در صورت تأیید تشخیص شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه جهت انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت می‌شود. از سال ۱۳۷۶ معاونت پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با استفاده از توان کارشناسی و اجرایی خود برنامه‌های متنوعی را برای شناسایی و مداخله زودرس نقایص شنوایی طراحی و اجرا کرده است.

قبادی دانا ادامه داد: از جمله این موارد، برنامه جامع غربال، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران است. در سال ۱۳۷۸ مقدمات غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران توسط این معاونت با استفاده از روش‌های ساده رفتاری به صورت آزمایشی در بهزیستی شهرستان ورامین به اجرا درآمد و از سال ۱۳۸۰ اولین آزمون‌های غربالگری با کمک دستگاه‌های الکتروفیزیولوژیک در آن شهرستان به انجام رسید و نتایج مثبتی نیز به همراه داشت.

وی در ادامه توضیح داد: این طرح از سال ۱۳۸۴ به صورت فراگیر پس از بازنویسی و تهیه پیش‌نویس توالی مراحل اجرایی آن توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری و همچنین استفاده از نظرات کارشناسی حوزه‌های تخصصی ذینفع و ارسال بخشنامه ریاست محترم سازمان بهزیستی کشور و نیز دستورالعمل تنظیمی، در کلیه استان‌های کشور آغاز شده در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی، در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران هستند.

براساس آمارهای موجود از ابتدای برنامه در سال ۸۴ قریب ۹ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۶۶۵ نوزاد و شیرخوار در سراسر کشور تحت آزمون‌های غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند، که از این تعداد حدود ۲۷۸۰۰ کودک جهت اقدامات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شده‌اند.

به گفته وی، پوشش برنامه حدود ۸۰ درصد موالید زنده کشور است و تعداد نوزادان غربال شده در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷، تعداد ۵۹۴ هزار و ۳۵۰ کودک گزارش شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رییس سازمان بهزیستی غربالگری شنوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۷۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جعفریان افزود: زندگی صنعتی باعث میشود که فعالیت فیزیکی کم شود، رژیم غذایی که نامناسب می شود، افراد به طرف چاقی میروند ودر نهایت کبد چرب بروز میکند؛ متاسفانه این اتفاق خیلی سریع جلو میرود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در دنیا به خصوص کشورهای غربی و شرق آسیا شایعترین علت کبد چرب، مصرف الکل و ابتلا به بیماری هپاتیت بوده است، افزود: متاسفانه در فهرست بیماران پیوندی کشور که از سال ۱۳۸۰ تا کنون، اولین علت نارسایی کبد و نیاز به پیوند، عارضه کبد چرب ثبت شده است.

فلوشیپ جراحی کبد، مجاری صفراوی و پیوند کبد گفت: درصد مصرف الکل در کشورما خوشبختانه زیاد نیست و حدود دو ونیم درصد مریض های ما به علت مصرف الکل پیوند کبد شدند و هپاتیت B و C به واسطه واکسیناسیون و دارو در کشورمان کنترل شده است اما کبد چرب عارضه شایع و رتبه بالاتری محسوب میشود؛ بیماریهای خود ایمنی هم مواردی از نیاز به پیوند را شامل میشود که به وراثت بستگی دارد.

دکتر جعفریان با بیان اینکه گاهی ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد که کبد فرد تخریب شود و این روند در هر فرد متفاوت است، افزود: تعداد قابل توجهی از موارد نیاز به پیوند کبد، قابل پیشگیری است؛ رژیم غذایی نا سالم و فعالیت فیزیکی کم، شیوه مناسب زندگی نیست و خطر امراض قلب و عروق و کبد چرب را بالا میبرد که عارضه بسیار بسیار خطرناکی است و روند ایجاد آن مزمن و طولانی خواهد بود.

رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران با تاکید بر اینکه حدود نیمی از موارد ابتلا به کبد چرب متاسفانه به سمت تخریب بافت کبد و نارسایی آن خواهد رفت، گفت: از این میزان حدود ۱۰ درصد به پیوند کبد منجر می شود.

دبیر علمی چهل وپنجمین کنگره سالیانه جامعه جراحان که ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود، افزود: کبد ارگان مقاومی است و شاید سالیان سال به سمت تخریب پیش نرود ولی فردی که کبد چرب دارد، طی دراز مدت در معرض تخریب کبد است و بالارفتن آنزیم های کبدی «علامت مهم و زنگ خطر» برای این بیماری محسوب می شود.

این جراح پیوند کبد افزود: بالا رفتن آنزیم های کبد و طولانی شدن این وضعیت به سمت عارضه سیروز کبدی پیش میرود ولی همه این موارد به پیوند نیاز ندارند بلکه حدود ۲۰ درصد موارد سیروز کبدی نیازمند پیوند خواهند شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با رژیم غذایی و کنترل وزن میتوان این روند را متوقف کرد و حتی سلامت کبد را بازگرداند؛ چاقی در بچه ها شایع است و نباید اجازه داد فرزندانمان کم تحرک شوند حتی در یک آپارتمان کوچک هم باید شرایط فعالیت فیزیکی فرزندان را فراهم کنیم.

جعفریان افزود: اگر فرض کنیم از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور فقط ده درصد چاق باشند، چیزی حدود ۸ میلیون نفر خواهد بود و اگر ۱۰ درصد این تعداد کبد چرب داشته باشند و به پیوند برسند، رقمی حدود ۸۰۰ هزار نفر خواهد بود که این رقم خیلی بزرگ است و در مقایسه با تعداد کل یکسال پیوند کبد در ایران که حدود هزار مورد است، رقم بالایی خواهد بود؛ اگر ظرفیت های موارد مرگ مغزی را به حداکثر استفاده ممکن برسانیم شاید این رقم به دو هزار مورد پیوند کبد در سال برسد.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پیام مهم سلامتی «زنگ خطر بروز کبد چرب» در جامعه است و نکته بسیار مهتر اینکه در حال حاضرهیچ دارویی برای جلوگیری و کنترل عارضه کبد چرب در ایران و جهان وجود ندارد.

فلوشیپ جراحی کبد، مجاری صفراوی و پیوند کبد با تاکید بر اینکه عارضه کبد چرب، دارویی به عنوان درمان اصلی ندارد و داروها اکنون در قالب مکمل دارویی یا گیاهی است، افزود: شرکتهای داروسازی در تلاش هستند ولی هنوز خبری نیست؛ اگر یک شرکت دارویی موفق به تولید داروی موثر و اثربخش برای درمان کبد چرب باشد، سود خوب و رشد اقتصادی چشمگیری دارد. چون دارویی وجود ندارد، مساله تا اطلاع ثانوی بسیار بسیار جدی است.

وی گفت: الان بجز رژیم غذایی، کنترل وزن و تحرک فیزیکی، راه حل دیگری وجود ندارد. هرچه به عنوان دارو در بازار تبلیغ میشود در اصل داروی کبد چرب نیست و اثر درمانی ندارد بلکه داروی مکملی است که شاید به بعضی جهات به کارکرد کبد کمک کند ولی به هیچ عنوان جلوی ابتلا کبد چرب را نمیگیرد و نقشی درکنترل پیشرفت آن ندارد. درمان کبد چرب در گرو اصلاح فرهنگ خانواده است. کار خوبی که دولت در سال های اخیر انجام داده درج برچسب ارزش غذایی و میزان کالری، قند و چربی روی بسته بندی مواد غذایی است. این یک ضابطه خوب است که طی حدود ۸ سال اخیر اجرا می شود. گام بعدی از وظایف دولت تخصیص بودجه برای درمان بیماری و انجام پیوند خواهد بود.

جعفریان با بیان اینکه امروزه دارو و تجهیزات پزشکی، چالش مهم در حوزه پزشکی است ابراز نگرانی کرد که یکی از داروهای مهم و کاربردی در بخش پیوند «فیبرینوژن» است و متاسفانه از چندین ماه پیش موجود نداریم و این به قیمت جان بیمار تمام میشود، چون اگر یک بیمار مشکل انعقادی داشته باشد و داروی فیبرینوژن در اختیار نداشته باشیم، متاسفانه فوت خواهد کرد؛ داروی فیبرینوژن، جایگزین مناسب و موثری ندارد.

تازه های جراحی در رشته های مختلف، جراحی عروق، پیوند اعضا، درمان های نوین جراحی در ایران و جهان امسال در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با چهلمین سالگرد تاسیس جامعه جراحان ایران؛ با حضور جراحان تخصص ها و شاخه های مختلف مطرح خواهد شد.

کد خبر 6093980 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پوشش همایش پیرغلامان حسینی با تمام ظرفیت رسانه‌ای کرمان
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند