Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار اخبار رویت ملخ های صحرایی در استان شاید نگران کننده نباشد اما باید پیش بینی لازم و اقدامات پیشگیرانه از سوی مسئولین انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ ملخ‌های صحرایی‏ یکی از انواع خانواده ملخ ها هستند که نسبتا بزرگ‌ترند و جسم آنها قوی و طولشان به‌طور متوسط 4۵ تا 5۵ میلیمتر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بال آنها شفاف بوده و دارای لکه‌های تیره است اما در زمان های خاص رنگ‌شان به زرد روشن تغییر می‌کند.

مشکل ملخ صحرایی از سالیان دور در کشاورزی ایران، به‌خصوص در استان‌های جنوبی مطرح بوده اند و دستجات این ملخ که مبداء تشکیل آنها کشورهای آفریقایی، عربستان، هند و پاکستان بوده هر‌چند سال یک‌بار باغات و مزارع این مناطق را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.

از آنجا که این آفت از سمت عربستان از خلیج فارس عبور کرده و خود را به سواحل جنوبی ایران می‌رساند، به آن «ملخ دریایی» می‌گویند که در برخی از سال‌ها نیز از طرف جنوب شرقی سیستان (هندوستان و پاکستان) مزارع ایران را مورد حمله قرار می‌دهند. از طرف دیگر چون موطن اصلی این نوع ملخ مناطق بیابانی قاره آفریقاست، به آن «ملخ صحرایی» نیز می‌گویند.

ملخ‌ها بیشترین موجودات روی زمینند که هر روز دوبرابر وزن خود غذا می‌خورند و خسارت این آفت از دیرباز در ایران مورد توجه بوده چراکه در مواقع هجوم سبب قحطی و ویرانی شده و  طغیان و مهاجرت از تمام گیاهان حتی پوست درختان می‌خورد.

در روزهای اخیر اخبار رویت ملخ صحرایی در استان بوشهر منتشر شده است و در واکنش به این اخبار مان الله حیدری مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: تراکم این ملخ ها در روستاهای شول و گماران با شدت بالا و در دیگر روستاها به صورت پراکنده بوده است.وی اضافه کرد: به محض اطلاع از ورود ملخ های صحرایی به این مناطق، با همراهی فرماندار بازدید میدانی از مزارع گندم روستای شول انجام و باتوجه رویت و اهمیت موضوع به اطلاع رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر بصورت تلفنی رسیده است.

وی اظهارداشت: از همه مردم بویژه کشاورزان منطقه درخواست می شود نسبت به ردیابی ملخ های صحرایی اقدام و درصورت مشاهده سریع به این مدیریت اطلاع دهند.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: خسارت ملخ صحرایی در حالت تهاجمی بسیار زیاد است و دسته های پیاده ملخ (پوره ها) و بالدار هرگونه سبزی را در سر راه خود از علوفه، غلات، صیفی گرفته تا درختان و حتی علف های ببینند از بین می برند.

وی افزود: ملخ به عنوان مهم ترین آفات محصولات کشاورزی به شمار می آید و باید بموقع مهار و از بین برود.

اخبار رویت ملخ صحرایی به استان بوشهر محدود نمی شود و در روزهای اخیر حمدمهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کانون اصلی این ملخ ها در سودان و عربستان است و احتمال می دهیم در کانون اصلی این آفت، اقدامات پیشگیرانه صورت نگرفته باشد، به همین دلیل برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی آمادگی کامل داریم تصریح کرد: به همین منظور، ستادهای بحران استان فعال شدند.

گفت: در برخی استان های جنوبی کشور این آفت دیده شده اما در استان فارس تاکنون در شهرستان مُهر مشاهده شده و اقدام های لازم برای مقابله با آن در قالب سم پاشی و ... صورت گرفته است

در همین ارتباط، اداره جهاد کشاورزی شهرستان مُهر با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به گزارشات سازمان فائو مبنی بر شروع عملیات مبارزه علیه ملخ صحرایی در کشورهای عربستان، عمان و امارات و ورود دستجات این آفت از مرزهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از کشاورزان، دامداران و عموم مردم استان های فارس وهرمزگان و استان‌های همجوار تقاضا داریم که در صورت مشاهده این ملخ، مراتب را سریع به جهاد کشاورزی گزارش دهند.

در این اطلاعیه از این ملخ به عنوان مهمترین آفت همه محصولات کشاورزی یاد شده و آمده است: با توجه به آلودگی بندر نخیلو از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان به این آفت و مشاهده آن به صورت پراکنده و دسته ای در سطح شهر بستک، هوشیاری همه شهروندان و کشاورزان در این زمینه ضروری است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۷۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد محمدی زاده اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر بیان کرد: این شهر در ساحل خلیج فارس در منطقه دلوار قرار دارد و این مجموعه در مساحت ۸۵۰ هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموع در ۲ شهر مولد کشاورزی استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰ هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۸۵۰ هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهر‌های مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان دارد.

دیگر خبرها

  • الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است
  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • مجموعه سپاه همیشه همراه جامعه کشاورزی استان بوشهر است
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • رویت نور مشکوک در آسمان چند نقطه از ایران | فیلم
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • براثر بارش‌های چند روز گذشته تالاب حله شهرستان بوشهر جانی تازه گرفت.