Web Analytics Made Easy - Statcounter

عزیزالله حبیبی (رئیس دانشگاه خوارزمی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت اشتغال دانش‌‎آموختگان این دانشگاه توضیح داد: طی چهار، پنج سال اخیر دانش‌آموختگان ما در رشته‌‎های مختلف بین ۵۵ تا ۷۰ درصد اشتغال داشته‌اند. البته آن تعدادی که رصد نشده‌اند، احتمالا خانم‌هایی بوده‌اند که ازدواج کرده و دیگر مشغول به کار نشدند یا بعد از فارغ‌التحصیلی به خدمت سربازی رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع در دانشگاه ما درصد بیکاری خیلی بالا نیست.

وی اضافه کرد: برخی از رشته‌ها اشتغال پذیری بالاتری دارند، حتی آمار ۸۰ درصدی هم از اشتغال دانش‌‍‌‌‌آموختگان داریم، اما من آمار نسبتا پایین‌تر را گفتم تا اغراق آمیز نباشد. البته در رشته‌های حسابداری و حقوق دانشجوی بیکار نداریم.

رییس دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که دفتر ارتباط با صنایع دانشگاه خورازمی چقدر فعال است؟ گفت: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ما در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های فنی فعالیت کمتری دارد، اما امید داریم که بتواند فعالیت بیشتری به نسبت قبل داشته باشد، این دفتر در حال رشد است، اما فعلا با آن ایده‌آل مطلوب فاصله دارد.

حبیبی در خصوص رصد وضعیت اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی گفت: معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی بحث دیگری را با عنوان رصد اشتغال دانش‌آموختگان در دست بررسی دارد که در همین راستا گزارش یک سال از وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان به وزارتخانه ارسال شده و در آنجا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. این طرح به ما کمک می‌کند، شرایط اشتغال و بیکاری دانش‌آموختگان را رصد کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا مرکز کاریابی تخصصی تاسیس شده که می‌تواند، در زمینه اشتغال به دانشجویان مشاوره بدهد و حتی دانش‌آموختگان را به جاهای مختلفی جهت کار معرفی کند. در حال حاضر این دفاتر در شهرک‌های صعنتی مستقر هستند و حدود ۱۵۰۰ دانشجو از اطلاعات و مشاوره‌های آنان طی سال‌های ۹۶ و ۹۷  استفاده کرده‌اند.

رییس دانشگاه خوارزمی با اشاره به اقداماتی که در راستای توانمندسازی دانشجویان دانشگاه خوارزمی برای ورود به بازار کار انجام شده است، توضیح داد: در حال حاضر معاونان ما طبق چارچوب و سیاست‌های وزارت علوم در زمینه اشتغال محورهای متعددی را در نظر دارند و در این زمینه فعالیت می‌کنند. یکی از آن محورها بسترسازی و تصویب مقرراتی است که امکان استفاده از دوره "کهاد" را به دانشجویان می‌دهد. این طرح تصویب و به دانشگاه‌های دیگر نیز ابلاغ شده‌است.

وی ادمه داد: ضمن اینکه مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی در حوزه پژوهشی طرح‌های متعددی را در راستای آموزش مهارت‌های مختلف در نظر دارد. مثل طرحی تحت عنوان "۲۰۲۰" که مبدع آن هم دانشگاه خودمان بوده است. در این طرح دانشجویانی که در سن ۲۰ سالگی هستند، باید بتوانند ۲۰ مهارت عمومی و تخصصی در زمینه‌های مختلف را بیاموزند، این طرح به آنها جهت اشتغال و کارآفرینی کمک می‌کند.

حبیبی در این باره توضیح داد: طرح "۲۰۲۰" به وزارت‌خانه ارسال شد و اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت و بر همین اساس بنا شد، آن را به دانشگاه‌های دیگر هم ارسال کنند. طرح "۲۰۲۰"  تقریبا چهار سال است که در راستای اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود.

رییس دانشگاه خوارزمی درباره اقداماتی که این دانشگاه در راستای مهارت‌آموزی انجام داده است، گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه در این زمینه فعالیت دارد و دوره‌های عمومی مربوط به رایانه را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در همین چارچوب ما طرح دانش و مهارت‌های اشتغال با نام اختصاری "دما" را داریم که مهارت‌های خاص در خصوص خلاقیت در کارهای سازمانی، مهارت‌های نوشتن از جمله نامه، رزومه، گزارش کار و همچنین مهارت‎های ارتباطی، شغلی را به دانشجویان می‌آموزد.

حبیبی ادامه داد: همچنین طرح دیگری به ناب "تاک" یا همان توسعه ایده‌های کارآٰفرینی را داریم که از سال ۹۴ به بعد اجرایی شده است. در این طرح ایده‌های دانشجویان ارزیابی و عیارسنجی می‌شوند و در نهایت ایده مورد نظر بررسی می‌شود تا به کسب و کار منجر شود. کار پژوهشی ما در زمینه اشتغال و افزایش مهارت‌افزایی بوده که سه طرح "۲۰۲۰"، "دما" و "تاک" در این راستا در حال انجام است. تاکنون بیش از هزار دانشجو این طرح‌‌ها را گذرانده‌اند و در حال ارزیابی هستیم که نتیجه استفاده از آنها چطور بوده است. به طور کل سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان ما با اجرای این نوع طرح‌ها افزایش پیدا کرده است.

رییس دانشگاه خورازمی در پایان با توضیح در خصوص"هسته‎های فناور" که هدفشان حمایت از ایده‌های دانشجویان است، گفت: هسته‎های فناور گروهی از دانشجویان را که ایده‌ای دارند یا موضوعی به عنوان تحقیق مدنظرشان است، تحت عنوان هسته‌هایی که بتوانند به فناوری، تولید و اشتغال برسند مورد حمایت قرار می‌دهد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: رئیس دانشگاه خوارزمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۸۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است.

امین آزادبخت امروز، هشتم اردیبهشت در آیین اختتامیه مرحله استانی مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ که به همت جهاد دانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات شهید میربهرسی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به استقبال دانشجویان لرستانی از مسابقه ملی سدید بیان کرد: این مسابقات بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی، بیانی و ایده‌پردازی در دانشجویان، کاربردی کردن پژوهش‌ها و تحقیقات دانشجویی، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم است.

وی با اشاره به اینکه این رویداد پیش از این در قالب دو مسابقه ملی پایان‌نامه و کتاب سه‌ دقیقه‌ای اجرا می‌شد که در دور جدید، با تجمیع مسابقات قبلی و با عنوان مسابقات ملی سدید در پنج بخش پایان‌نامه، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی و اختراع برگزار شده است، افزود: در لرستان این مسابقه ملی با حضور ۵۳ نفر در مرحله استانی به همت جهاد دانشگاهی و با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه بودیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان به اجرای برنامه‌های مختلف از قبیل مناظرات دانشجویی، مناظرات اساتید و پویش‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: جهاددانشگاهی یک نهاد دانشگاهی است که با برخورداری از ظرفیت‌هایی همچون خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی(ایسپا)، سازمان انتشارات، کانون‌های دانشجویی و... می‌تواند ارتباط خوبی با دانشجویان داشته باشد و برنامه‌های متنوعی در عرصه‌های مختلف برگزار کند.

آزادبخت با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در استان و کشور و اینکه دانشجو نقش‌آفرین و آینده‌ساز است، گفت: دانشجویان باید مروج، مبلغ و معرف کتاب و کتابخوانی باشند و با تشویق هم‌کلاسی‌ها، دوستان، خانواده نقش خود در مروج عرصه مطالعه کتاب را ایفا کنند.

وی در خاتمه از اهدای دو هزار جلد از سوی جهاددانشگاهی واحد لرستان به دانشگاه لرستان جهت تجهیز کتابخانه‌های سراهای دانشجویی دانشگاه لرستان خبر داد و گفت: طرح جمع‌آوری کتاب با عنوان رستا سال گذشته از سوی جهاددانشگاهی لرستان اجرا و بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب جمع‌آوری شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • جشن فارغ‌التحصیلی به سبک دانشجویان عراقی + فیلم
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند
  • تداوم اعتراضات و سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • تداوم اعتراضات در آمریکا | لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا؛ با وجود بازداشت‌ها، دانشجویان به تحصن ادامه می‌دهند