Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتتاح WEB GIS جهت دسترسی آزاد به اطلاعات زمین‌شناسیبه گزارش بلاغ،علیرضا شهیدی گفت: خروجی بخش اکتشاف منجر به تولید ثروت برای کشور می‌شود و زمین‌شناسی نیز صیانت از ثروت تولید شده را به عهده دارد.

 

به گزارش خبر فوری ، سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به فعالیت سازمان زمین شناسی در دو بخش زمین‌شناسی و اکتشاف افزود: خروجی بخش اکتشاف منجر به تولید ثروت برای کشور می‌شود و زمین‌شناسی نیز صیانت از ثروت تولید شده را به عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته دکتر علیرضا شهیدی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وظیفه پایش مخاطرات طبیعی را بر عهده داشته و با اطلاع‌رسانی مناسب به مجموعه مدیریتی کشور، کمک بزرگی به حفظ منابع کشور در راستای توسعه پایدار می‌کند.

وی با بیان این‌ نکته که در مقایسه دو وظیفه اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نمی‌توان برای هر یک از بخش‌های زمین‌شناسی و اکتشاف اهمیت بیشتری قائل شد، گفت: موضوع اکتشاف همان اندازه اهمیت دارد که زمین‌شناسی دارد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که معدن حدود یک درصد GDP کشور را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: صنایع‌معدنی تا ۵ درصد تولید ناخالص را تشکیل می‌‌دهد و از سویی اگر نتوانیم کشور را به موقع از آسیب مخاطرات طبیعی در امان بداریم چیزی حدود ۵ درصد تولید ناخالص ملی را از دست می‌دهیم که همین امر اهمیت هر دو فعالیت زمین‌شناسی و اکتشاف را برای ما مشخص می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، برای انجام فعالیت معدنی باید اکتشافات صحیح داشته باشیم و اگر اکتشافات صحیح و علمی نباشد به مواد معدنی مناسب دست نخواهیم یافت.

وی ضمن اشاره به وجود یکسری معضلات پیش‌روی فعالیت‌هاب اکتشاف کشور؛ خاطرنشان کرد: گاهی از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان معضل یاد می‌شوند در حالی که در بسیاری از کشورها که قوانین استانداردتری در محیط ‌زیست نسبت به کشور ما دارند، اکتشاف در حال انجام است.

موازی‌کاری مهم‌ترین معضل موجود در بخش اکتشاف کشور

شهیدی یادآور شد: از نظر من مهم‌ترین معضل موجود در بخش اکتشاف کشور مدعیان متعدد اکتشاف در ایران است و سازمان‌های بسیاری هستند که خود را مدعی اکتشاف در کشور می‌دانند و به موازات همدیگر در حال فعالیت هستند در صورتی که یکی از اصلی‌ترین متولیان موضوع اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.

این مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه اکتشاف در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این سازمان در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد، افزود: بر اساس فصل یک اساسنامه این سازمان دولت موکلف شد برای انجام یکنواخت مطالعات زمین‌شناسی در سطح کشور سازمان زمین‌شناسی کشور را درون وزارتخانه مربوطه تاسیس کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس این سازمان از ابتدای شکل‌گیری وظیفه تولید اطلاعات پایه در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی را بر عهده داشته و تاکنون ۲ بار سرتاسر ایران را از نظر زمین‌شناسی در مقیاس‌های یکصدهزارم و یک‌دویست‌پنجاه‌هزارم مورد مطالعه قرار داده و نتایج آن را منتشر کرده است.

وی با بیان این‌که از سال ۱۳۸۳ تولید نقشه‌های زمین‎شناسی یک‌بیست‌وپنج هزارم در ۶ لایه اطلاعاتی را آغاز کردیم؛ گفت: به مرور دقت بررسی و رصد پدیده‌های زمین‌شناسی را افزایش داده‌ایم و در نظر داریم لایه زمین‌شناسی اقتصادی را در صورت تامین منابع از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار ‌کنیم و امیدواریم این نقشه‌ها در افزایش بهره‌وری بخش اکتشاف نقش مناسبی را داشته باشد.

شهیدی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از ابتدا تاسیس تاکنون بالغ بر ۹۵ موضوع نقشه در مقیاس‌های مختلف تهیه و منتشر کرده که بالغ بر ۱۰۰۰ لایه اطلاعاتی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف را شامل می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تولید این تعداد لایه‌های اطلاعاتی موجب شده در بحث آمایش سرزمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان رئیس کمیته علوم زمین انتخاب شود.

افتتاح WEB GIS جهت دسترسی آزاد به اطلاعات زمین‌شناسی

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که وظیفه این سازمان در اختیار قرار دادن اطلاعات تا حد ممکن به صورت رایگان برای کاربران خاص بخش علوم زمین کشور است، تصریح کرد: در بهمن امسال سامانه Web GIS را افتتاح خواهیم کرد که از طریق این سامانه علاقه‌مندان قادر خواهند بود تمام لایه‌های اطلاعاتی زمین شناسی و اکتشافی مورد نیاز خود را در سرتاسر دنیا پس از رجیستری در سامانه مربوطه بر اساس سطوح دسترسی در اختیار داشته باشند.

در ادامه شهیدی با بیان این‌که در سال ۱۳۷۷ بر اساس مصوبه شورای عالی اداری نام سازمان زمین‌شناسی کشور به سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تغییر یافت، گفت: بر همین اساس رئیس این سازمان به عنوان معاون وزیر انتخاب شد و بر اساس این قانون کلیه اختیارات در بخش‌های معاونت زمین‌شناسی و اکتشاف وزارت صنایع و معادن به این سازمان منتقل شد.

به گفته وی، از سال ۱۳۷۹ بر اساس قانون تجمیع و تمرکز صنایع و معادن وظایف سیاستگذاری کلی، نظارات و اجرای پروژه‌های اکتشافی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار شده است.

ثبت ۳۲ پروانه اکتشافی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با ارزش بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار

این مقام مسئول با بیان این‌که این سازمان از زمان تاسیس تاکنون در کنار تولید اطلاعات پایه در اکتشاف معادن نیز فعالیت‌های متعددی را انجام داده، گفت: در بازه زمانی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ این فعالیت‌ها منجر به ثبت ۳۲ پروانه اکتشافی برای عناصر مختلف شده که ارزش این ۳۲ محدوده بر پایه ذخیره قطعی و قیمت‌های بین‌المللی بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از بدو تاسیس تا کنون کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که به واسطه فعالیت زمین‌شناسی و اکتشاف ارزش افزوده‌ عظیمی نصیب کشور کرده است.

شهیدی ضمن اشاره به نقشه راه معدن که مدتی است تصویب و مورد حمایت معاونت‌های معدنی وزارت صمت است، گفت: بر این اساس وظایف اکتشاف در حال ساماندهی بوده و وظیفه اکتشاف مقدماتی تا پروانه اکتشافی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور سپرده شده و بعد از آن اطلاعات در اختیار بخش خصوصی و دیگر علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی طی سال‌های گذشته برای این که بتوانیم فاصله خود را در بخش عمق اکتشاف با کشورهای پیشرو کم کنیم از ابزار ژئوفیزیک هوایی بهره بردیم که تقریبا طی ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام دادیم.

جهش در مطالعات ژئوفیزیک هوایی و اعلام نتایج در دهه فجر

به گفته سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور امسال جهشی در بخش ژئوفیزیک هوایی به وجود آمد و با ایجاد تغییرات در سیستم ساختاری خوشبختانه توانستیم فاصله زمان شروع و پایان پروژه را به چند ماه کاهش دهیم به نحوی که گزارش نهایی در پروژه سقز که از خرداد ماه آغاز شده بود در حال حاضر منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه‌های اخیر ژئوفیزیک هوایی توانستیم به کشف ذخایر فلزی از جمله آهن، طلا و مس دست یابیم که در دهه فجر امسال این اکتشافات را در استان‌های کردستان، آذربایجان‌ و خراسان جنوبی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

شهیدی از ایجاد کمپ‌های مرکزی به منظور صرفه‌جویی در بودجه و متمرکز کردن فعالیت‌ها در سال آینده خبر داد و گفت: در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی و قم در حال ایجاد کمپ‌های مرکزی هستیم و برای اولین بار در آنها مطالعات و پروژه‌های زمین‌شناسی، اکتشافی و ژئوفیزیک هوایی به صورت همزمان انجام خواهد گرفت.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۸۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر ظرفیت بالای ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع معدنی و توانمندی این شرکت‌ها برای رفع نیازهای فناورانه این حوزه تأکید کرد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان با اشاره به برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در حوزه صنایع معدنی که در روزهای پایانی هفته اخیر برگزار شد، یادآور شد: صندوق نوآوری، حامی جدی هر اقدامی است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود،

وی گفت: شاید یک دهه قبل بیشتر به دنبال رشد و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بودیم؛ اما امروز درباره زیست‌بوم بالغی صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در آن مشغول فعالیت هستند. میزان فروش این شرکت‌ها در سال گذشته به ۵۳۰ همت (۵۳۰ هزار میلیارد تومان) رسیده است و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند.

خیاطیان تصریح کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از نمونه‌‎های بارز نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها را در زمان همه‌گیری کرونا در کشور شاهد بودیم. این شرکت‌ها توانستند بسیاری از نیازهای اساسی کشور در حوزه‌هایی مانند تولید ماسک و دستگاه‌های ونتیلاتور را تأمین کنند. امروز با این موجودیت عظیم روبرو هستیم که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم به‌خوبی بالغ شده است. درحال حاضر سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP حدود ۲.۷ درصد است و طبق برنامه‌ریزی باید این سهم تا پایان برنامه هفتم به ۷ درصد برسد. برای دستیابی این هدف باید گام‌های مهمی برداشته شود. به اعتقاد ما، مهم‌ترین رویکرد در این مسیر، توجه به نقش شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های فولادی مانند فولاد مبارکه یا شرکت‌های صنعتی و معدنی مانند چادرملو در اقتصاد دانش‌بنیان است.

خیاطیان افزود: شاید پیش از این، شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی و سیمانی توجه کمتری به حوزه نوآوری داشتند، اما برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نیز به شکل ویژه به حوزه نوآوری و فناوری توجه دارند و این رویکرد کمک می‌کند تا سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP محقق شود. اما چطور می‌توان شرکت‌های بزرگ را برای ورود به حوزه دانش‌بنیان ترغیب کرد؟ در این راستا مشوق‌هایی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شده‌اند.

شرکت‌های بزرگ، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند

به نقل از صندوق نوآوری، وی تأکید کرد: یکی از راهکارها این است که شرکت‌های بزرگ به جای استفاده از محصولات خارجی، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولاتی با استاندارد بالا و در تراز بین‌المللی تولید می‌کنند. راهکار دیگر، قرار گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ است.

خیاطیان، رویکرد سوم را بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVCs) و سایر نهادهای تخصصی، یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این حوزه است. قانون‌گذار نیز با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی، از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به اعتقاد ما، حوزه معدن یکی از بخش‌هایی است که نفوذ فناوری و نوآوری در آن چندان اتفاق نیفتاده است. برگزاری برنامه‌ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو، حاکی از حرکت این صنایع به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری است. ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زنجیره صنایع معدنی و ماشین‌آلات و ... مشغول فعالیت هستند. آمادگی داریم در صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری متقابل، نیازهای فناورانه شما را احصاء و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ارائه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر کرد
  • دریادار سیاری: دسترسی به دریا یک منبع بسیار مهم برای تولید قدرت و ثروت است
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت