Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از اتفاقات بدی که در دوران پس از انقلاب در فضای آموزشی و عمومی ما رخ داده، غفلت و بی‌خبری از تاریخ است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع دانشجویان هیئت دانشجویی دانشگاه تهران که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، با اشاره به آیه ۵ سوره ابراهیم (ع) که می‌فرماید «و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور»، گفت: خداوند در این آیه به موسی (ع) می‌فرماید که قومت را به‌یاد روز‌های خدا بیفکن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: ذکر و به‌یاد بودن جزو توصیه‌های همه انبیا به امت‌های خودشان بوده است. اما باید به دنبال کلید اهمیت ذکر گشت، چراکه در قرآن به این موضوع بار‌ها اشاره شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: وقتی که قرآن دستور می‌دهد موضوعی را به‌یاد داشته باشید، معنایش این است که به‌یاد داشتن آن موضوع یک مسیری برای رشد است که اگر این یاد وجود نداشته باشد آن مسیر را از دست خواهیم داد. بعضی جا‌ها قرآن امر کرده است که به‌یاد خدا باشید، بعضی جا‌ها هم امر کرده که به‌یاد نعمت‌های خدا باشید. بخشی از چیز‌هایی که خود قرآن یادآور شده است، کمک‌های خاصی است که برای بعضی گروه‌ها قائل شده است؛ مانند قوم بنی‌اسرائیل که به آن‌ها می‌فرماید: به‌یاد داشته باشید که شما کم بودید و خدا زیادتان کرد و یاریتان نمود.

رستمی ادامه داد: خداوند در آیه ۵ سوره ابراهیم (ع) به حضرت موسی (ع) می‌فرماید انسان‌ها را به‌یاد روز‌های خدا بینداز. بعضی از روایات و مفسرین می‌گویند هر روزی که خداوند یک اعجاز ویژه‌ای برای مومنان در آن روز نشان داده باشد از روز‌های خداست؛ به‌طور مثال بنی‌اسرائیل که تحت ستم و در حال فرار از دست فرعونیان بودند، در حال فرار به آب رسیدند و به‌یاری خدا همین آب موجب نجات آن‌ها و باعث هلاکت دشمنانشان شد. خداوند می‌فرماید این روز خدا بود و باید به یاد چنین روز‌هایی باشید. بعضی روایات هم روز‌های مشخصی را به‌عنوان ایام‌الله بیان کرده‌اند؛ مانند روز غدیر که طبق آیات قرآن روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: نقطه مقابل ذکر غفلت است. انسان غیرذاکر انسان غافل است و این فرد در معرض سقوط است، اگرچه نمازگزار باشد. نقطه سقوط جوامع بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی است.

رستمی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه خود در جمع مسلمانان مهاجر و انصار که در مسجد پیامبر (ص) حضور داشتند، به بیان برخی از مشکلات مهم اجتماعی اعراب اشاره می‌کنند، بعد بیان می‌کنند که به برکت حضور پیامبر اکرم (ص) بود که از این مشکلات رهایی یافتید. حضرت در این خطبه به‌یاد مردم می‌آورد که در چه وضعی بودید و حالا در چه وضعی هستید.

وی تاکید کرد: اکنون نیز به‌یاد نعمت‌های خدا و به‌یاد روز‌های خدا بودن مسئله حائز اهمیتی است. از اتفاقات بدی که در دوران پس از انقلاب در فضای آموزشی و عمومی ما رخ داده است غفلت و بی‌خبری از تاریخ است. قبل از انقلاب مشکلات فراوانی حتی در مسائل معیشتی مثل آب و سوخت و حتی در بحث کرامت انسانی وجود داشت و اعتراضات امام (ره) بر همین مسئله بود که باعث تبعیدش شد. در آن دوران چهل‌هزار مستشار آمریکایی با خانواده‌شان در ایران زندگی می‌کردند و طبق قوانین رسمی کشور اگر آن‌ها مرتکب هر جرمی می‌شدند، حتی اگر شاه مملکت را می‌کشتند، کسی در ایران حق محاکمه آن‌ها را نداشت.

وی ادامه داد: نباید گذشته را فراموش کرد. ما دوره‌ای را پشت‌سر گذاشتیم که در آن سفیر آمریکا برای کشور ما نخست‌وزیر تعیین می‌کرد! اسدالله علم در خاطراتش می‌نویسد روزی شاه را دیدم که خیلی ناراحت است. وقتی علت را جویا شدم گفت: «مطلع شده‌ام آمریکایی‌ها هواپیما‌های نیروی هوایی ما را برداشته‌اند و در ویتنام دارند با آن می‌جنگند، بدون اینکه به ما خبر دهند». شاه حق جابجایی نخست‌وزیرش را هم نداشت و آمریکا باید اجازه چنین کاری را به او می‌داد. حضرت فاطمه (س) به ما می‌آموزد که به‌یاد داشته باشید که چه روزگاری داشتید و اسلام شما را به کجا رساند.

رستمی در ادامه مجددا به آیه ۵ سوره ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: در انتهای همین آیه خداوند می‌فرماید «ان فی ذالک لایات لکل صبار شکور». صبر و شکر دو وظیفه انسان مومن است. اگر این ذکر اتفاق نیفتد، اگر جامعه‌ای آنچه را که در پرتو ولایت غیرخدا بر او گذشته است و آنچه را که در پرتو ولایت خدا به‌دست آورده است را به‌یاد نیاورد، منجربه فراموشی نعمت خواهد شد و فراموشی نعمت‌ها هم منجر به تغییر ارزش‌ها خواهد شد و سقوط جامعه از تغییر ارزش‌ها به‌وجود می‌آید. اگر نعمت یادآوری نشود انسان پس از مدتی دیگر آن را نخواهد دید و برایش کم‌ارزش می‌شود. اگر انسان دائماً به‌یاد نعمت‌های خدا نباشد آسیب‌ها شروع خواهند شد.

وی در همین خصوص به ماجرای شهادت امام حسین (ع) اشاره و مسیر تاریخی این اتفاق را مرور کرد و گفت: واقعه شهادت امام حسین (ع) اتفاقی بود که در اثر همین غفلت و به‌یاد نیاوردن جریانات اجتماعی روی داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به جمله‌ای از مقام معظم رهبری اشاره کرد گفت: رهبر انقلاب جمله‌ای دارند که می‌فرمایند «مراقب باشید جای جلاد و شهید عوض نشود». اما چه زمانی جای جلاد و شهید عوض می‌شود؟ زمانی که ما جامعه را به‌یاد جلادی‌های دژخیمان نیندازیم و مظلومیت شهدا را یادآور نشویم. اگر ما از یادآوری غفلت کنیم، دیگرانی هستند که دست به تحریف تاریخ بزنند.

وی در پایان گفت: یکی از مصادیق عالی ذکر ایام‌الله، انقلاب اسلامی است و یادآوری آن جزو وظایف ما است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رستمی نهاد رهبری در دانشگاهها دانشگاه تهران هیات دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۸۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان

 حجت‌الاسلام والمسلمین وحید خوش رو در نشست خبری هفته عقیدتی و سیاسی با اصحاب رسانه بیان کرد: شهادت معلم انقلاب دکتر مرتضی مطهری که از روحانیون برجسته و همراه حضرت امام (ره) بود و در مسیر آرمان‌های انقلاب برای ایران اسلامی جانفشانی ها کرد و به درجه رفیع شهادت نائل شد، به پاس گرامیداشت یاد و خاطره وی هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه نامگذاری شد.

 مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مهرستان تصریح کرد: غبار روبی گلزار شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا، محفل انس با قرآن، نشست‌های بصیرتی، نشست‌های وبیناری در فضای مجازی، آذین بندی سطح شهر، تجلیل از هادیان سیاسی، معلمان، دیدار با ائمه جمعه و روحانیون تشیع و تسن از جمله برنامه‌های این هفته است.

 وی به اهمیت نقش خبرنگاران اشاره کرد و گفت: خبرنگاران صدای رسای همه اقشار جامعه و به نمایش گذاشتن اقدامات مسئولین و انقلاب اسلامی برای دنیا و مطالبات و مشکلات مردم بدون واسطه به دستگاه‌های زیرربط است.

 حجت الاسلام خوش رو عنوان کرد: دردنیایی که رسانه‌های دروغ پراکن و تا دندان مسلح دشمنان بر علیه ایران، اذهان عمومی را اغفال و متشنج می‌کنند، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی به عنوان افسران جنگ نرم به صورت شبانه روز در مقابل آن‌ها ایستاده و از جبهه حق علیه باطل دفاع می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟
  • خاطره فواد ایزدی از دوران تحصیلش در آمریکا + فیلم
  • اضافه شدن ۱۹۵ کلاس درس به فضای آموزشی مسجدسلیمان
  • تاریخ دقیق قرعه‌کشی جام حذفی ایران مشخص شد
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری