بهره مندی ۴۸ هزار نفر از خدمات آستان قدس رضوی در کرمان
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۱۹۳۵۶
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید حسین صابری مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمان گفت: در زمان تاسیس دفتر نمایندگی در استان کرمان، ۲ منطقه محروم نهضت آباد و کوهستان با هدف محرومیت زدایی به عنوان دهستانهای هدف انتخاب شدند و تاکنون خدمات ارزندهای در حوزه ساخت مسجد، مدرسه، آبرسانی توسط خادمیاران در این ۲ منطقه انجام گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمان با اشاره به خشکسالی قنوات این دهستانها بیان داشت: نمایندگی آستان قدس رضوی با مشارکت شورای اسلامی روستاها کار لایروبی و احیای قنوات را در دستور کار قرار داده است و انشالله در آینده نزدیک شاهد احیای قنوات در این ۲ دهستان خواهیم بود.
وی افزود: در طی ۲ سال اخیر حدود ۱۵ هزار نفر از محرومین زیارت اولی استان کرمان در قالب طرح مهر درخشان به فضای معنوی حرم رضوی اعزام شده اند.
صابری با اشاره به اعزام گروههای جهادی به مناطق محروم استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۶۰۰ نفر از محرومین مناطق رودبارجنوب و روستاهای شهرستان رفسنجان از خدمات پزشکی خادمیاران رضوی بهرهمند شده اند.
وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۹۹۰ بسته ارزاق و هشت هزار و ۲۰۹ بسته لوازم التحریر با کمک خیران جمع آوری و بین خانوادههای نیازمند و دانش آموزان محروم توزیع شد.
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمان با اشاره به جذب و گزینش خادمیاران رضوی افزود: در حال حاضر بیش از ۹ هزار نفر در استان کرمان به عنوان خادمیار ثبت نام کرده اند.
وی افزود: همچنین در حال حاضر ۱۵ کانون محلهای نیز در مناطق مختلف استان و با محوریت مساجد تشکیل شده است.
صابری با بیان اینکه استان کرمان رتبه دوم موقوفات آستان قدس رضوی در کشور را دارد تاکید کرد: جهت ترویج فرهنگ وقف در سال جاری فضایی برای ورزش باستانی زورخانهای در کرمان و خانهای نیز در شهرستان سیرجان برای مقاصد مشخص وقف شده است.
وی بیان کرد: مقدمات تبدیل باغ بیرم آباد به اردوگاه دانش آموزی انجام شده و به دنبال احداث فضای مناسب تفریحی، فرهنگی، ورزشی برای استفاده دانش آموزان هستیم.
مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمان گفت: احداث مجتمع چندمنظوره فرهنگی ورزشی، تفریحی و درمانی در مجاورت جنگل قائم شهر کرمان نیز از برنامههای این نمایندگی بشمار میرود.
انتهای پیام/س
کرمان رتبه دوم موقوفات آستان قدس رضوی در کشور را دارد
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: آستان قدس رضوی اخبار فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
حدیثی بر کاشی زرین فام
یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشیهای زرینفام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیثهای شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آنها را بر کاشیهای زرینفام نشانده تا به زیبایی هرچه تمامتر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آنها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:
"قال الصادق علیهالسلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیهالسلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"
برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشتپر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتیچندرسانه شده است.
قرآن وقفی شاه عباس
دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخههایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.
اولین نسخهای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقفنامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
سید محمدرضا فاضلهاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما میدهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود بهویژه در خط ثلث و محقق محسوب میشود.»
به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمیگردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار میآید، در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»
او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه میکند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتیمتر کتابت شده است. یک ترنج کنگرهای مذهّب و مرصّع مزیّن به گلهای اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گلهای ختایی هشت پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسورهها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»
قرآن وقفی شاه طهماسب
این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) میگوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»
«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه میکند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتیمتر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسورهها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستارهای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»
لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.
زهرا زنگنه