«متری ششونیم»: دوپاره و عجیب/ فرصتسوزی به سبک سعید روستایی
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۲۰۳۲۳
هرقدر هم که بخواهی «متری ششونیم» را بدون مقایسه با «ابد و یک روز» ببینی و بفهمی، نمیشود. سعید روستایی در فیلم جدید، مسیری که با فیلم اولش آغاز کرده را ادامه میدهد. این بار سبعانهتر، مهیجتر و البته میخکوبکنندهتر.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- محمدصالح سلطانی؛ هرقدر هم که بخواهی «متری ششونیم» را بدون مقایسه با «ابد و یک روز» ببینی و بفهمی، نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«متری ششونیم» در آغاز، یک فیلم پلیسی جذاب است. با یک سکانس افتتاحیهی نفسگیر و آغازی هولناک در اداره پلیس مبارزه با مواد مخدر. پیمان معادی نقشآفرینی بینظیری در فیلم دارد و تصورات ذهنی مخاطب از یک افسر پلیس را فرسنگها جابجا میکند. یک ساعت اولِ «متری ششونیم»، روایت مهیّجی از تعقیبوگریز پلیس با تولیدکنندگان و توزیعکنندگان مواد مخدر است. روایتی آمیخته با نقدهایی صریح به عملکرد نیروی انتظامی که البته به دام بیانصافی نمیافتد. پلیسهایش با همه خشونتی که در مواجهه با معتادان به نمایش میگذارند، بیعاطفه نیستند. فصل مواجهه «صمد» و پسر 12 ساله در بازداشتگاه، یکی از درخشانترین فصلهای فیلم است. از سوی دیگر، بدمنهای فیلم هم کاریکاتوری نیستند و لحظات نابِ انسانی فراوانی در فیلم خلق میکنند. لحظاتی که تا مدتها ذهن مخاطب را درگیر میکند. اشکهای ناصر در مسیر انتقال به دادگاه شاید بهترین مثال از این وجههی فیلم باشد. خلاصه که یک ساعتِ اول «متریششونیم» شاید بهترین فیلم پلیسی سینمای ایران باشد. با فضاسازیهای فوقالعاده و بازیهای درخشان.
از جایی به بعد اما، فیلم رویهی دیگری میگیرد. درست از جایی که «ناصر» بیشترِ قابها را پر میکند و عنان روایت را به دست میگیرد، «متری ششونیم» از یک فیلم پلیسیِ اجتماعی به یک فیلم تلخِ اجتماعی تغییر موضع میدهد. تلخی البته برای فیلم نقطهضعف نیست. آنچه «متری ششونیم» را در نیمهی دومش آزاردهنده و غیرقابل تحمل میکند، حمایت عجیب کارگردان از سردسته باند بزرگ تولید و توزیع مواد مخدر است. کسی که آن قدر مواد مخدر تولید و توزیع کرده که در جهان داستان و به اعتراف خود فیلم، توانسته قیمت «شیشه» را بیش از 80 درصد کاهش دهد! کسی که باز هم به اعتراف خود فیلم، حدود 500 کیلوگرم مواد مخدر توزیع کرده. کسی که آنقدر از این راه پول به جیب زده که پنتهاوسی 600 متری در شمال تهران دارد و برای آزادی از بند، حاضر است 4 میلیارد تومان نقد به افسر پلیس رشوه دهد. سعید روستایی در نیمه دوم «متریششونیم» آشکارا پشتِ چنین شخصیتی میایستد! و او را تا سرحد یک قهرمان بالا میآورد.
حرفهای اصلی فیلم البته در همین نیمه دوم مطرح میشوند. ناصرِ «متری ششونیم» از جایی به بعد انگار وجههای نمادین میگیرد. خاصه جایی که مشغول درددل کردن با وکیلش است و از جانکندنهایش برای بهتر شدن زندگی خانوادهاش میگوید و از اینکه این خانواده به بدبختی خود راضی است، فریادش به آسمان بلند میشود. ناصر در «متری ششونیم»، با اراده سعید روستایی، از جایی به بعد شمایل سردسته باند مواد مخدر را کنار میگذارد و در جایگاه یک مصلح اجتماعی مینشیند. یک ساعتِ پایانیِ «متری ششونیم» دربست متعلق به ناصر است. مردی که سعید روستایی میخواهد از او یک جوان دلسوز، آیندهنگر، شیک و البته مظلوم بسازد. تنها تماشای سکانس پایانی فیلم، با آن اجرای نفسگیر و خیرهکننده، کافی است تا بفهمیم روستایی در تقابل پلیس-مجرم، آشکارا طرف مجرم را گرفته و به او برای همه جنایتها و جرمهایش حق داده. این، عجیبترین اتفاق در «متری ششونیم» است. اتفاقی غیرقابل تصور و حیرتآور. که موضع مردمستیز فیلمساز را تقویت میکند.
«متری ششونیم» اما در فرم، بسیار خوب و قدرتمند است. کارگردانی فیلم پخته است و بازیها در حد قابل قبول. پیمان معادی برای نقش «صمد» شایسته سیمرغ است و نوید محمدزاده اگرچه از پس نقش ناصر به خوبی برآمده، اما همچنان در عوالمی شبیه «ابد و یک روز» و «لانتوری» سِیر میکند و آشکارا به تکرار افتاده.
فیلم دوپارهی سعید روستایی یک نیمه درخشان دارد و یک نیمه عجیب. اگر نیمه دوم را نداشت و اگر آشکارا ضدمردم نمیشد و در تقابل صمد-ناصر طرف یک نفر را نمیگرفت، شاید یکی از بهترین آثار جشنواره امسال میشد. حالا اما بیشتر شبیه یک فرصت از دست رفته است. فرصتی که میتوانست یک فیلم پلیسی-اجتماعی کمنظیر با فضاسازیهای خیرهکننده را به مخاطب هدیه دهد؛ اما حالا فقط برای مخاطب حسرت به جا میگذارد. حسرت اینکه چرا «متری ششونیم» پس از 90 دقیقهی درخشان ابتداییاش، تمام نشد؟
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: فجر37 جشنواره فیلم فجر سعید روستایی متری شش و نیم پیمان معادی نوید محمد زاده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ستاره تیم ملی در یک قدمی آقای گلی جام ملتها
به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتسال ایران در مسیر قهرمانی آسیا هجده گل به ثمر رسانده، بیش از هر تیم دیگری در رقابتها. اگر ایران را با قهرمانیهایش تعریف میکنند در کنار تعاریف متعددی که میشود، خط حمله زهرآگین و ترسناکش در طول تاریخ را هم یاد کردهاند. این بار، سعید احمدعباسی برحسب وظایف و ماموریتی که به او سپرده شده بار گلزنی تیم ملی را بر دوش کشیده و اکنون با هفت گل زده بهترین گلزن جام ملتها و تیم ملی فوتسال بوده است.
احمدعباسی نبوغ زیادی در آوار کردن دروازهها دارد. او با استفاده از فیزیکبدنی که دقیقا برای چنین نقشی چکش خورده و ساخته شده به خوبی در نبردهای تنبهتن موفق بوده و با توجه به سرعت پا به توپی که دارد به راحتی هر مدافع یا مدافعینی را کنار میزند و در نهایت قدرت فوقالعادهاش در شوتزنی با هر دو پا، از سعید یک گلزن تمام عیار و ذاتی ساخته است.
مردی درشت اندام که به سادگی شانههای خود را بالا میاندازد، ستون میکند و توپ را به تور میکوبد. با این حال، یک ثبات کنجکاو و مسحورکننده در نحوه به ثمر رساندن گل هایش وجود دارد. تمامی گلهای او در جام ملتهای آسیا، خارج از باکس ( شش قدمی محوطه جریمه فوتسال ) به ثمر رسیده که اکثریت آن با پای تخصصی راست و به صورت شلیک غیر قابل مهار بوده است. یک گل او در دیدار با بحرین که در نگاه اول، گل زدن از آن منطقه و فاصله بعید به نظر میرسید، با پای چپ و در شرایطی که او را محاصره کرده بودند، موفق به گلزنی شد و همچنین دو گل دیگر را زمانی که تیم حریف به سیستم پاورپلی ( بازی با پنج نفر بدون دروازهبان) روی آورده بود از زمین خودی به ثمر رساند. ذهنی که زوایای و فضاها را قبل از رشد میبیند، ضعفهای دفاعی حریف را بو میکشد و سرانجام گلزنی میکند.
چهار گل سعید احمدعباسی با ترفند ماهرانه فردیاش بوده است و خود او توپ را از حریف ربوده، دریبل زده و شلیک کرده. یک گل دیگر از روی نقطه پنالتی زده شد که مهار آن توسط دروازهبان غیرممکن بود. با این وصف اگر جام ملتها را بدون سعید احمدعباسی تصور کنیم، تعداد گلهای تیمملی به هجده نمیرسید و چه بسا مسیر شاگردان شمسایی در راه قهرمانی بسیار پیچیده میشد.
جدول گلزنان جام ملتهای آسیا تا به اینجای مسابقات:
سعید احمد عباسی از ایران با هفت گل
مهدی کریمی از ایران با چهار گل
طارق زیاد از عراق با چهار گل
با توجه به حذف عراق، تنها رقیب جدی احمدعباسی برای کفش طلا مهدی کریمی دیگر ستاره ایرانی به شمار میرود. مگر اینکه محمد عثمان فوق ستاره سه گله تایلندیها در نیمه نهایی و شاید فینال، معجزه کند.
تفکیک گلهای سعید احمدعباسی در جام ملتهای آسیا 2024:
دو گل به تیم ملی افغانستان
دو گل به تیم ملی بحرین
دو گل به تیم ملی کویت
یک گل به تیم ملی قرقیزستان
تیم ملی فوتسال ایران در حالی روز جمعه در نبرد نیمه نهایی جام ملتهای آسیا به مصاف ازبکستان خواهد رفت که سعید احمدعباسی برابر ازبکها سه بار به میدان رفته است. دو بازی دوستانه و یک جدال در جام جهانی و مجموعا هفت مرتبه موفق به گلزنی شده است. 2 دبل در دوئل های تدارکاتی و یک هتریک در آوردگاه جهانی که ازبکها را میخکوب کرد.