Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@04:04:25 GMT

جاذبه های طبیعی مشهد در نوروز 98

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۲۰۵۴۹

اگر از جنوب مشهد خارج شوید در کیلومتر ۵۰ جاده قدیم مشهد به نیشابور و به فاصله یک کیلومتر از آن مجموعه چشمه گراب دیده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مشهد یکی از شهرهای پرجاذبه ایران است که علاوه بر جاذبه های زیارتی، جاذبه های طبیعی فراوانی دارد. در تور مشهد می خواهیم شما را با سه جاذبه طبیعی این مقصد گردشگری پرطرفدار آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سد گلستان

این سد قدیمی در استان خراسان رضوی، ۸ کیلومتری شهر مشهد و در نزدیکی طرقبه قرار دارد. در کنار روستای گلستان، رودخانه ای با همین نام جاری است که سد گلستان بر روی آن احداث گردیده است. سه رود دهبار، مایان و جاغرق به هم می پیوندند تا این رودخانه زیبا را در نزدیکی روستای حصار تشکیل دهند. از این رودخانه نهرهایی منشعب می شود تا باغ های اطراف را سیراب نماید. هدف از ایجاد بند گلستان ذخیره آبی بوده که در هنگام سیلاب جاری می شده است. بنابراین در زمستان و بهار آب پشت سد جمع می شود و اگر سال پر بارشی باشد دریاچه پشت سد تا پایان تابستان پر آب باقی می ماند. تاریخ احداث این سد به زمان حکومت سلطان ابوسعید میرزا در قرن ۹ هجری قمری باز می گردد.

 

بند گلستان دارای تاجی به طول ۱۰۱ متر است که در قسمت پایین سد به ۶۰ متر کاهش می یابد و از نوع سدهای وزنی است. این سد ۱۵ متر ارتفاع دارد که رسوبات رودخانه بخش قابل توجهی از آن را اشغال کرده اند. در ساخت این بند قدیمی مصالحی مثل سنگ، آجر و ملاتی از شن و آهک و خاک بکار رفته است به طوری که هسته مرکزی آن را ملات و سنگ و سطح بیرونی را با آجر ساخته اند. در سال ۱۳۵۱ جهت افزایش ظرفیت سد، آستان قدس رضوی اقدام به بازسازی آن نمود که نتیجه آن افزایش ۳۰ متری طول تاج، ساخت ۵ دریچه خروج آب و افزایش ارتفاع سد به ۲۱ متر بود. روند بازسازی در فروردین ۵۳ به پایان رسید و به طور رسمی از آن بهره برداری شد. سد گلستان وقف آستان قدس رضوی و مسجد گوهرشاد می باشد که منافع هفت سهم از آن به آستان رضوی و ۴ سهم به مسجد گوهرشاد می رسد.

 

چشمه گراب

اگر از جنوب مشهد خارج شوید در کیلومتر ۵۰ جاده قدیم مشهد به نیشابور و به فاصله یک کیلومتر از آن مجموعه چشمه گراب دیده می شود. چشمه گراب از چندین چشمه تشکیل شده که هر کدام بالاتر از سطح زمین و دارای دهانه مخروطی می باشند. اما چشمه اصلی بر روی ارتفاع متوسط ۳۰ متری یک تپه مخروطی قرار دارد و سطح پیزومتری آن از سطح دشت ۱۰ متر بلندتر است.

 

آب چشمه گرداب خواص درمانی دارد و علت آن وجود املاح معدنی مانند کلر و سولفات می باشد. آب این چشمه را می توان جزو آبهای کلروه سدیک دارای آهن و هیپوترمال با اسیدیته و باقی مانده خشک زیاد دانست. ترکیبات داخل آب چشمه به حد اشباع رسیده اند که نشان می دهد با منابع غنی زیرزمینی ارتباط دارد. چنین ترکیباتی مربوط به دوره تریاس است که از باقی مانده دریاهاست.

 

آب چشمه گرداب دفع کننده سموم بدن و زیاد کننده ترشحات صفرا، معده، پانکراس و بزاق می باشد. همچنین مواد معدنی آن تسکین دهنده دردهای مفصلی است و مردم محلی برای بهبود زخم های سطحی پوستی به عنوان دارو از آب چشمه استفاده می کنند.(سفر به مشهد با سایت گردشگری توریاب آسان است فقط کافیست تور ارزان مشهد خود با فیلترهای جستجو انتخاب کنید)

 

روستای جاغرق

این روستای ییلاقی در ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده که با مشهد حدود ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. آب و هوای این روستا معتدل کوهستانی و باغ هایی پر از میوه، رودهایی پر آب و دره هایی سرسبز دارد. روستای جاغرق مکانی است که گردشگران در زیبایی هایش غرق می شوند. جاغرق از ترکیب دو کلمه جا و غرق تشکیل شده که اولی به معنی مکان و دومی به معنی زیر آب بودن است. می گویند می گویند چون روستا آب فراوان داشته و دارد این اسم را برایش انتخاب کرده اند. بعضی دیگر اعتقاد دارند جام یکی از پادشاهان در یکی از چشمه های روستا افتاده و غرق شده است. در لغت نامه دهخدا اسم «جاغرگ» یا «جغرگ» برای این روستا نوشته شده که ساکنان روستا نیز از نام جغرگ استفاده می کنند.

 

پیاده روی در کوچه باغ های جاغرق که از هر طرف آن جوی آبی می گذرد آرامش بخش است. وجود آلاچیق ها و استراحتگاه ها، باغ های سرسبز و پرمیوه و مهمان نوازی اهالی موجب می شود که بازدید از این روستای کهن را در سفرهای بعدی خود به مشهد در نظر داشته باشید.

 

طبیعت تور مشهد جاذبه های زیبایی دارد که از دیدن آنها شگفت زده خواهید شد. توصیه می کنیم در کنار زیارت بارگاه امام هشتم (ع) حتما از مناظر و مکان های طبیعی مشهد بازدید نمایید. با خرید تور لحظه آخری می توانید بهترین خدمات مسافری را با پایین ترین قیمت دریافت نموده و از مزایای تور ارزان مشهد  بهره مند شوید.وب سایت دیگر که همواره میتوانید قیمت تور مشهد را در آن چک کنید لست تورز میباشد

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان

بارش باران که از عصر گذشته در گلستان آغاز شده بود علاوه بر متوقف کردن قطار مسافربری با ۲۷۰ مسافر، اب‌گرفتگی معابر شهری و روستای به چند پل روستایی در مناطق شرقی این استان خسارت زد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، با ورود سامانه سرد بارشی از عصر روز سه‌شنبه به گلستان بارش باران در مناطق غربی این استان آغاز و سپس همه گستره گلستان را فرا گرفت. بارش‌های بهاری در منطقه شیرآباد رامیان به رکورد بالای ۱۰۰ میلیمتر رسید. بارندگی‌ها تردد در معابر و خیابان‌های شهر‌ها و روستا‌ها گلستان را با مشکلاتی مواجه و خساراتی به برخی زیرساخت‌های این استان از جمله در حوزه راه‌های ارتباطی وارد کرد.

چند پل در محدوده شهرستان کلاله، گالیکش، مینودشت، علی آبادکتول، بندرترکمن و بندرگز دچار آبگرفتگی شد. آمد و شد در برخی روستا‌ها را به صورت موقت مسدود شد که عوامل راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند.

راه‌ها و پل‌های مواصلاتی روستا‌های براین شهرستان مینودشت، روستای سیدکلاته شهرستان رامیان، روستای بایلر شهرستان گالیکش، روستای اوقچی شهرستان کلاله، روستای آق بند شهرستان گنبدکاووس و روستای خمرآباد شهرستان بندرترکمن دچار گرفتگی شد.

صبح امروز مسیر ریلی در غرب بندرترکمن دچار آبگرفتگی شد که با هدف جلوگیری از حادثه احتمالی قطار مسافربری تهران به مقصد گرگان که شب گذشته از تهران به سمت گرگان حرکت کرده بود؛ صبح امروز در حوزه ریلی شهرستان بندرگز متوقف شد و ۲۷۰مسافر آن با مینی بوس و اتوبوس به گرگان و بندرترکمن منتقل شدند.

همچنین در محور کوهستانی توسکستان گرگان به شاهرود، در مسیر"چالچالیان بارش برف به ثبت رسید که تردد در این محور را ملزوم به داشتن زنجیر چرخ کرد. به گزارش مدیر کل هواشناسی گلستان این سامانه ناپایدار عصر امروز از شرق گلستان خارج می‌شود.

دیگر خبرها

  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • امدادرسانی به ۲۸ خانواده سیل‌زده گلستانی
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • امدادرسانی هلال‌احمر گلستان به ۱۱۲ نفر در مناطق تحت تاثیر آبگرفتگی
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد