Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنبد سرخ بنای تاریخی با آجرهای ارغوانی در دشت شمیل بندرعباس بنا شده و تداعی‌کننده سبک معماری پیش از اسلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛گنبد سرخ یکی از آثار بنام تاریخی هرمزگان است که عمر آن سده میانی دوره اسلامی می رسد، این بنای تاریخی در روستای گنبد سرخ در میان قبرستان قدیمی و در فاصله 60کیلومتری از مرکز استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنای تاریخی گنبد سرخ در جاده بندرعباس ـ میناب و در محدوده دهستان شمیل واقع شده  که در سال 1381 توسط سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان به شماره 6494 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما تاکنون هیچگونه مطالعۀ تطبیقی و تاریخ گذاری دقیق رو آن صورت نگرفته است.

گنبد سرخ بنایی کاملا آجری با پلان مربع گنبددار در دشت شمیل بنا شده و تداعی‌کننده چهار طاقی و معماری سبک پیش از اسلام است و برخی آن را به دورۀ ایلخانی ربط می دهند اما از آنجایی که پژوهش های دقیقی از آثار دوره ایلخانی در خلیج فارس صورت نگرفته و سنگ قبر نوشته ای در محدوده بنا وجود ندارد، عمر دقیق آن سر به مهر است.

 

 

مصالح به کار رفته در این بنا آجر قرمز رنگ و ملات ساروج قرمز بهمراه قطعات سنگریزه سفید و بدون هیچ گونه تزئینات ویژه ای است؛ آجر های این بنا مربع شکل و با ابعاد 22×22×5 سانتی متر می باشد همچنین در قسمت طاق ورودی ها و  بالای بخش هشت ضلعی، آجرهایی با ابعاد 5×10×10 سانتی متر به کار رفته است.

پلان گنبد سرخ از داخل چلیپایی و از خارج مربع شکل بوده در طول تاریخ گنبد بنا فرو ریخته و هم اکنون  فاقد پوشش سقف است.

در دوره ایلخانیان بناهای گنبدی برای مقابر بزرگان و علما احداث می شد اما در پرونده ثبتی کاربری این بنا نامشخص است لذا با توجه به قرار گرفتن گنبد میان قبرستان قدیمی احتمالاً بقعه و یا بنای یادبود باشد از سوی دیگر نوع ساختار، ابعاد و ارتفاع بنا حکایت از آن دارد که این بنا پیش از دوره ایلخانیان نیز مورد استفاده قرار می گرفته است .

 

شواهد و قرائن موجود در گنبد سرخ عمر این بنا را به پیش از دوران ایلخانی و مربوط به دوره سلجوقی می رساند لذا دست یابی به سابقه تاریخی این بنا و تعیین کاربری آن نیازمند انجام تحقیقات باستان شناسی و کاوشگری است.

ابنیه تاریخی هرمزگان با وجود قدمت بالایشان بسیار مهجور هستند و جایگاه و اثر بخشی آن به واسطه بی توجهی مسئولان به حاشیه رانده است علی ای حال گنبد سرخ به عنوان بنایی خاص با تاریخچه سربه مهر هیچ نگاه خریدارانه ای را به خود مبذول نداشته و در جریان تندباد زمان دچار افول شده است.

در طول دوره های مختلف بخش های زیادی از این بنا ویران شده و یا در آستانه نابودی قرار دارد که می طلبد با ورود مسئولان امر به موضوع علاوه بر حفظ و احیای این بنای تاریخی و معرفی آن به گردشگران زمینه آشنایی نسل های آینده را با تاریخ بلند خلیج فارس فراهم کرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس

ابوالفضل رحیمی گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت و افزایش کیفیت آب شرب روستای فوق و همچنین تعویض لوله‌های فرسوده با توجه به قدمت بالای شبکه آبرسانی اجرای کامل اصلاح شبکه آبرسانی در این روستا به طول ۶۰۰۰ متر در مراحل پایانی است. 

او در خصوص پیامد‌های وجود شبکه‌های فرسوده آبرسانی بیان کرد: شبکه‌های توزیع آبرسانی فرسوده مرتباً دچار شکستگی می‌شوند که این موضوع سبب هدر رفت آب می‌شود ضمن اینکه به دلیل افزایش جمعیت و قطر پاییین لوله‌های موجود دیگر پاسخگوی نیاز آب شرب مشترکین نیست و شاهد افت فشار آب در زمان اوج مصرف در مناطقی که شبکه آن باید اصلاح شود هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: هزینه اجرایی این عملیات بیش از ۴۸ میلیارد ریال بوده که با پایان عملیات فوق جمعیتی بالغ بر ۷۶۹ نفر از اهالی این روستا از این پروژه برخوردار می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • گروه‌بندی دور چهارم مرحله گروهی لیگ بسکتبال ملی ایران
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • برگزاری مسابقات والیبال بانوان فرهنگی در هرمزگان
  • امپراطوری ستاره ایرانی در رومانی با ۵۶۲ امتیاز!