Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دستاوردهای سی ساله دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط رییس و معاونین این دانشگاه در استان کرمانشاه تبیین شد.

در ابتدای جلسه حبیبی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان آمار عملکرد و گزارشی از اقدامات انجام شده و در حال انجام را ارائه داد و اعلام کرد که ۲۵ درصد از جمعیت ۶۰ هزار نفری دانشجویی استان در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام مرتضی جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در ادامه فعالیت‌های این نهاد را تشریح کرد و گفت: با توجه به جایگاه ویژه علم در تمدن‌سازی هدف بانیان این دانشگاه هم حرکت به سمت تولید علوم اسلامی است و مهمتر از آن هم تربیت نیروی انسانی اسلامی است.

وی کمک در ایجاد دانشگاه اسلامی را وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: تحول در علوم انسانی از مهمترین برنامه‌هاست که با مدیریت جدید یک معاونت علوم انسانی نیز در دانشگاه ایجاد شده که با همین نگاه تولید علوم انسانی اسلامی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی و ضیافت اندیشه اساتید است که دنبال می‌شود.

۱۰ درصد تامین مالی دانشگاه آزاد از محل خارج از شهریه است

علیرضا مرادی، معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم در ادامه عنوان کرد که ۱۰ درصد از درآمدهای این دانشگاه از محل منابع خارج از شهریه تامین می‌شود که این منابع از طرق مختلفی همچون شرکت‌های دانش‌بنیان، زیرمجموعه‌هایی مثل مجتمع‌های استخر و سونا و مجموعه‌های دامپروری و خوابگاه‌ها حاصل شده است.

وی بیان داشت: سالانه ۵۰۰۰ فقره تسهیلات از محل صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد به دانشجویان این دانشگاه اعطا می‌شود.

محمدرضا قطب، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم به بیان آماری از وضیت امورات عمرانی این دانشگاه پرداخت و گفت: بیش از ۱۴۴ هزار مترمربع ساختمان برای دانشگاه در استان ساخت، تهیه و خریداری شده است که ۶۵ درصد آن مربوط به واحد کرمانشاه است.

تحصیل ۵۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجو در مراکز سما

سیروس احمدی رییس مرکز سمای دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز از تحصیل ۵۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجو در مراکز سما از پیش‌دبستانی تا دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: سما از معتبرترین مراکز آموزشی فرهنگی غرب کشور است.

وی با بیان اینکه در اکثر نقاط استان مراکز آموزشی سما دایر است، افزود: در دانشگاه نیز در ۱۳ رشته کاردانی فعالیت داریم که بر اساس نیازهای استان بومی‌سازی شده است.

مجید فرهنگیان مدیرکل آموزش دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: ۵۰ درصد بار آموزشی استان بر روی دوش دانشگاه آزاد است آن هم با امکانتی که صرفا بر پایه شهریه دانشجویی است.

وی بیان داشت: ۱۳۸ رشته در شهر کرمانشاه و ۴۲۲ رشته تحصیلی در کل استان در دانشگاه‌های آزاد تدریس می‌شود و درصدد افزایش رشته‌ها علوم پزشکی هم هستیم.

قماشی، مدیر کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز با تصریح اینکه ۵ درصد کل بودجه دانشگاه صرف پژوهش می‌شود، گفت: مدیران دانشگاه حمایت تمام عیاری را از پژوهشگران دارند.

این مسئول تعداد مقالات ثبت شده در ISI دانشگاه را ۱۰۴۷ مورد و کتب موجود در کتابخانه‌ها را بیش از ۱۴۴ هزار مورد عنوان کرد و افزود: ۷۹ عنوان کتاب تالیف شده و ۲۷ عنوان ترجمه شده از فعالیت‌های انتشاراتی است.

۲۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه آزاد

در پایان هم باغ‌فلکی، قائم‌مقام این دانشگاه نیز از فارغ‌التحصیلی ۸۷ هزار نفر در این دانشگاه تاکنون خبر داد و بیان داشت: ۲۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه آزاد داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه واحد و ۵ مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان‌های استان کرمانشاه دایر است و سعی کرده‌ایم در ایجاد فرصت‌های آموزشی در مناطق مختلف استان در غیاب بخش دولتی گام برداریم و این توزیع عادلانه آموزش را در نظر داشته باشیم.

کد خبر 4533464

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران دانشگاه آزاد اسلامی دهه فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است

معاون علمی رئیس جمهور معتقد است "مالکیت فکری" برای عدالت ضروری است. این نظام مالکیت فکری به پدیدآورندگان فناوری حق می‌دهد تا از دستاوردهای خود سود ببرند و در عین حال، دیگران نیز می‌توانند از این دستاوردها استفاده کنند. - اخبار اجتماعی -

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم پیرامون موضوع مالکیت فکری در ایران، به نقش دوگانه‌ فناوری در تشدید یا کاهش شکاف‌های طبقاتی  اشاره کرد و گفت: فناوری، همچون تیغی دو لبه، می‌تواند شکاف‌های طبقاتی را عمیق‌تر کند و یا در جهت عدالت و توسعه‌ آن به کار گرفته شود.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه، دسترسی به منابع علمی را به عنوان نمونه‌ای از این دوگانگی مطرح کرد و تصریح کرد: پیش از ظهور اینترنت، دسترسی به منابع علمی نظیر کتاب‌ها، مقالات و ... محدود به قشر خاصی از جامعه بود. این امر به دلیل هزینه‌ بالا و نیاز به ارتباطات و مجوزهای خاص، مانع از بهره‌مندی بسیاری از افراد از این منابع ارزشمند می‌شد اما امروز به واسطه فن‌آوری اینترنت، دسترسی همه مردم و فرصت دسترسی همه مردم برای رسیدن به یک اطلاعات، تقریباً فراهم است.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما عدالت را ترویج فرصت‌های برابر برای تمام افراد جامعه در جهت کسب و کار و خلق ارزش می‌دانیم؛ اگر بتوانیم در هر زمینه‌ای فرصت‌های برابر را برای افراد فراهم کنیم، آنگاه می‌توانیم مدعی داشتن جامعه‌ای عدالت‌محور باشیم.

.

وی ادامه داد: هر فرد با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌تواند از این فرصت‌های برابر بهره‌مند شود. اینترنت نمونه بارز و زمینه‌ای عمومی برای بهره‌مندی یکسان همه افراد از فرصت‌ها است.

فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی پیش‌شرط اجرایی شدن "قانون مالکیت فکری" است

دهقانی اظهار کرد: در مقابل، همین فناوری اگر به مثابه ابزاری برای انحصار و سلطه به کار گرفته شود، می‌تواند به ابزار سیطره و قدرت تبدیل شود. بدین معنا که عده‌ای خاص در یک جامعه یا جامعه جهانی که از این ابزار برخوردار باشند، می‌توانند نسبت به سایرین برتری یافته و این امر مغایر با عدالت است.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به تمایز علم و فناوری، بر لزوم حمایت از حقوق پدیدآورندگان فناوری تأکید کرد. 

وی بیان کرد: ایجاد نظام مالکیت فکری کارآمد و تشویق فناوران به ثبت و عرضه دستاوردهای خود در قالب نظام‌مند و عادلانه، دو مزیت کلیدی دارد: فایده اول این است که ارزش‌های پدیدآورندگان یک اثر حفظ می‌شود و فایده دوم این است که جامعه مخاطب آن و جامعه یک کشور می‌تواند فرصت‌های خوبی برای دسترسی به آنچه که دیگران بدست آوردند داشته باشد.

دهقان بر اهمیت برقراری یک نظام مالکیت فکری عادلانه تأکید کرد و گفت: چنین سیستمی می‌تواند مشوقی برای پدیدآورندگان، به‌ویژه در حوزه فناوری، باشد تا در چارچوب این نظام فعالیت کنند. این امر نه تنها به حفظ ارزش‌ها و قدردانی از تلاش‌ها منجر می‌شود، بلکه زمینه را برای به اشتراک‌گذاری عادلانه این دستاوردها با سایر جوامع در یک نظام ارزشی عادلانه فراهم می‌کند.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام مالکیت فکری بستری را فراهم می‌کند که 10 جامعه با یکدیگر همکاری کنند، دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و از طریق یک سیستم ارزش‌گذاری عادلانه، از نوآوری‌ها و اختراعات یکدیگر بهره‌مند شوند.

دهقانی با تأکید بر اهمیت شکل‌گیری مباحث مالکیت فکری در کشور، خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی کل اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

وی تأکید کرد: این شرکت‌ها باید با سازوکارها و دستورالعمل‌های مربوطه آشنا شده و از آنها در جهت حفظ منافع خود استفاده کنند.

وی همچنین حضور فعال در نشست‌ها و مباحث تخصصی را برای ارائه نظرات و دیدگاه‌ها و در نهایت، شکل‌گیری نظامی پخته‌تر، کامل‌تر و بی‌نقص‌تر در حوزه مالکیت فکری را ضروری دانست.

دهقانی گفت: از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه توسعه فن‌آوری دعوت می‌کنم که دراین نشست شرکت کنند و نظرات و نکات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • تاکیدامام جمعه خوی براهتمام اعضای شوراهابه توزیع عادلانه امکانات
  • توزیع عادلانه امکانات مدنظر اعضای شوراها باشد
  • ماراتُن علمی متقاضیان آزمون سراسری برای تصاحب صندلی‌های دانشگاه‌ها