آشنایی با احکام دیه سقط جنین
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۲۷۵۳۰
سقط جنین شرعاً حرام هست و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم هست و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار هست و اگر مضغه باشد شصت دینار هست و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار هست و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مىشود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مقاله احکام با طرح سوالاتی به بررسی مسئله سقط جنین می پردازیم:
سوال: آیا کشتن جنین در شکم حرام هست؟ حکم آن، قبل و بعد از چهار ماهگی چیست؟ آیا فرد، قاتل حساب میشود و باید قصاص شود؟ در چه موقع این کشتن گناه محسوب میشود؟ چه موقع باید دیه پرداخت؟ چه موقع باید قصاص کرد؟ دیه را باید به چه کسی پرداخت؟
سقط جنین حرام و از گناهان کبیره هست و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره «دو ماه روزه متوالی» دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد:
جنین از وقتى که در رحم قرار مى گیرد، به مدت 40 روز، نطفه هست. و دیه اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه دار هست که هر مثقال، هیجده نخود مى باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده هست و دیه آن 40 مثقال هست، بعد، 40 روز مضغه یعنى پاره گوشتى هست، که دیه آن 60 مثقال هست. «که مجموع چهار ماه مى شود» پس از آن به صورت استخوان مى شود. و دیه آن 80 مثقال هست.
احکام دینی دیه سقط جنین
بعد گوشت روییده و صورتبندى مى شود، و دیه آن 100 مثقال هست. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیه او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه دار هست. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى هست و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیه آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمىبرد، بلى چنانچه ورثه جنین، وی را عفو کنند دیه ساقط مى شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب هست. «لنکرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل، ج1، ص 515»
اما در هر حال تا زنده به جهان نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین هست:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای «مد ظله العالی»:
سقط جنین شرعاً حرام هست و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم هست و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار هست و اگر مضغه باشد شصت دینار هست و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار هست و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مىشود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ندارد. دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى «6 /3 گرم» مىباشد و قیمت آن را مىتوان از بازار بدست آورد.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی «مد ظله العالی»:
اسقاط جنین حرام هست، ولى هرگاه جنین در مراحل ابتدایى باشد، و به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن به تصدیق اهل اطّلاع متدیّن باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگى جایز هست، و احتیاطاً باید دیه را بدهند و دیه جنین بر کسانی هست که در سقط دست داشته اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهده اوست، و باید اضافه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده قبل را جبران نمایند و دقت داشته باشید
جنین قبل از آن که روح در آن دمیده شود دارای پنج مرحله هست، نطفه، علقه، مضغه، عظام و لحم، و دیه آن بنابر احتیاط واجب به شرح زیر هست: در بیست روز اوّل «که نطفه هست» 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم «که علقه هست» 30مثقال، و در بیست روز سوّم «که مضغه هست» 45 مثقال، و در بیست روز چهارم «که عظام هست» 60 مثقال، و در بیست روز پنجم « که لحم هست» قبل از آن که خلقت جنین کامل شود و در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیه کامل، و در دختر نصف دیه کامل تعلّق میگیرد.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی «مد ظله العالی»:
کشتن جنین مطلقا حرام هست و دیه دارد که به وارث او در صورتی که سبب سقط نباشند میرسد و چنانچه ولوج روح هم شده باشد«جنین روح داشته باشد» کفاره هم دارد ولی تا زنده به جهان نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
چند سوال از محضر آیة الله العظمی وحید خراسانی«دام ظله» در مورد دیه سقط جنین:
سوال: دیه سقط جنین چقدر است؟
حمل در چهل روز اول نطفه بوده و دیه آن بیست دینار «مطابق با 15 مثقال طلای رایج» و چهل روز بعد علقه بوده و دیه آن چهل دینار و چهل روز بعد مضغه بوده و دیه آن شصت دینار هست و دیه در میان این مراتب به همین حساب تقسیم میشود «هر دو روز یک دینار» و بعد از آنکه دارای استخوان شد هشتاد دینار و پس از آنکه گوشت پیدا کرد صد دینار و هنگامیکه روح در او دمیده شد اگر پسر باشد دیه او هزار دینار و اگر دختر باشد دیه او پانصد دینار هست.
سوال: دیه سقط جنین بر عهده چه کسی می باشد؟
دیه بر عهده کسی هست که متصدّي عمل سقط جنین بوده، پس اگر مادر با خوردن قرص بچه را سقط کرده بر عهده مادر هست و اگر پزشک با آمپول زدن بچه را سقط کرده بر عهده پزشک هست.
سوال: دیه سقط جنین به چه کسی باید پرداخت شود؟
اگر مادر متصدی سقط جنین شده دیه آن را باید به پدر یا در صورت فقدان پدر به سایر ورثه بپردازد و اگر پدر متصدی آن شده باید دیه را به مادر بدهد و اگر شخصی دیگر متصدی آن شده باید دیه را به پدر و مادر بدهد، و به عبارت دیگر هر کس مباشر در سقط هست دیه به او نمیرسد ، و دیه به طبقه بعد باید داده شود و اگر پدر و مادر به سقط جنین راضی باشند هر چند مباشر در سقط نباشند ، احتیاط واجب این هست که دیه به طبقه بعد داده شود و پدر و مادر دیه را نگیرند.
منبع: تالاب
منبع: پارسینه
کلیدواژه: احکام دینی سقط جنین دیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۷۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
حجاب پوششی است که برای پوشاندن سر و بدن به آن در دین مبین اسلام دستور داده شده است برای حفظ مقام و جایگاه زن برای قرب الله بر حفظ حجاب دستور داده شده است و در کشور ما نیز بر این بسیار تأکید شده است.
حجاب پوششی از نگاه دینی برای نشاندادن شرافت یک فرد به کار میرود کاربرد واقعی اجتماعی - فرهنگی و روانشناختی حجاب به طور گسترده برای حفظشان، مقام و جایگاه زن به آن تأکید شده است.
حجاب در ادیان یهودیت، مسیحیت و بهویژه اسلام مورداستفاده و به آن تأکید شده است در بسیاری از ادیان دیگر نیز بر انواع پوشش برای زنان و مردان توصیه شده است حجاب نماد موقعیت زنان است.
در بین افراد جامعه برخی با این سؤال مواجهه میشوند باتوجهبه تأکیدات مختلف و دعوت به رعایت حجاب بهخصوص در جوامع ایرانی برای برخی از افراد این سؤال پیش میآید که بااینهمه تأکید و ضرورت بر حفظ آن آیا در قران کریم که کتابی از جانب پروردگار است تأکیدی بر این امر شده است؟
آیا در قرآن، منبع اصلی دین اسلام بر حجاب تاکید شده است؟
حجتالاسلاموالمسلمین محمد غلامی، مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان بیان کرد: گاهی اوقات سؤال میشود که تأکید در پوشش و حجاب در قرآن نیست این امر ذکر شده و در آیات قرآن که منبع اصلی دین ماست به این مطلب آیا توجه و حساسیتی وجود دارد که شما نیز تا این حد حساسیت دارید.
وی ادامه داد: باید بدانیم مطالب و معارف دینی ما چند منبع دارد و مجتهدین و فقها اعزام زمانی که میخواهند حکمی دهند ممکن است از یکی از چهار منبع این حکم را ارائه کنند که هر کدام نیز حجت است یکی از آنها قرآن کریم است اصلیترین منابع است.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان تصریح کرد: دیگری سنت پیامبر و اهلبیت علیهالسلام است سومین منبع اثبات عقل مسلم انسان است که شرایط خود را دارد و چهارمین منبع دینی اجماع علما است مطلبی در قرآن دیده نشود از ائمه نیست روایتی دریافت نشود و عقل انسان نیز بر آن درکی نداشته باشد برای همه فقها برای متفق هستند که این امری دینی است.
وی افزود: اگر مطلبی در هیچکدام از این چهار منبع یافت نشد آنگاه میتوان گفت که این دینی نیست و بدعتی در دین است؛ اما خیلی از احکام در قرآن نیامده در روایات آمده است خیلی از احکام در روایات نیامده؛ اما در قرآن است بسیاری از احکام عقل حکم میکند.
بسیاری از احکام دینی در زندگی از اجماع فقها است
حجتالاسلاموالمسلمین غلامی تشریح کرد: بسیاری از احکامی که در زندگی پیاده میکنیم از اجماع فقها است به طور مثال از نکاتی که در قرآن نیامده؛ اما همه به آن عمل میکنیم میتوان به جزئیات نماز پنجگانه اشاره کرد.
وی ادامه داد: اینکه صبح باید دو رکعت نماز بخوانیم ظهر ۴ رکعت از ۴ رکعت مغرب سه رکعت و برای نماز عشا نیز چهار رکعت باید بخوانیم اینکه تسبیحات اربعه باید آرام گفته شود هم و قل والله باید بلند گفته شود.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان اذعان کرد: اینکه در حرکت دو سجده و یک رکوع وجود دارد اینکه در رکعت دوم باید دعای دست و تشهد خواند اینکه در روزه باید ۳۰ روز روزه گرفت و مبطلات آن چه است اینکه در خمس هر آنچه که در سر سال اضافه آمده است باید داده شود یا هدیه به مراجع خمس ندارد.
وی افزود: در پرداخت زکات بسیاری از توضیحات احکامی که انجام میشود بر فتوا و اجماع علماست حتی برخی از کلیات نیز در قرآن نیامده است دلیل اینکه به آن عمل میکنیم بر این است که در روایات صحیح آمده است؛ چون بر آن دلیل عقل داریم اجماع علما بر آن آمده است.
حجتالاسلاموالمسلمین غلامی اذعان کرد: قرار نیست همه احکام در قرآن آمده است تا آن را بپذیریم خیلی از آنها پذیرفتیم و به آن یقین داریم ممکن است در قرآن نیامده باشد؛ اما در روایت ذکر شده باشد.
وی ادامه داد: و اما بحث حجاب در قرآن نیست بسیاری از آیات حجاب ذکر شده است اگرچه در روایات ریز مبانی حجاب روایت و دلیل داریم؛ اما در قرآن نیز بسیاری از دلایل گفته شده است.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان در پایان گفت: در قرآن هم از نوع پوشش هم از نوع گفتار هم از نوع رفتار ذکر شده است تماماً به آن اشاره شده است سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه نور در این دو سوره مبارک بسیار از حجاب ذکر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان