Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وضعيت زنان در عربستان نگران کننده است و مقامات ارشد سعودي مسئول شکنجه فعالان سياسي زن هستند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، سازمان ديده بان حقوق بشر در گزارشي با اشاره به نقض حقوق اساسي و اوليه زنان در عربستان به ويژه زنداني شدن، شکنجه و در آستانه اعدام قرار گرفتن شمار زيادي از آنان ، وضعيت اين قشر از جامعه سنتي سعودي را نگران کننده ارزيابي کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازمان ديده بان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است در گزارش خود با اشاره به پناهنده شدن يکي از زنان سعودي به نام "رهف القنون" به کانادا ، نوشت: اقدام وي بخشي از حقيقت تلخ زندگي زنان در جامعه عربستان است که از حقوق اوليه خود محروم هستند و در معرض خشونت رفتاري قرار دارند.
مايکل پيج معاون مدير اجرايي امور خاورميانه و شمال آفريقا در ديده بان حقوق بشر مي گويد: بسياري از سياست ها و اقدامات رژيم سعودي تبعيض آميز بوده و زنان را در جامعه تضعيف مي کند.
وي افزود: محروم کردن زنان از حقوق اوليه خود پشت پرده ادعاهاي محمد بن سلمان، وليعهد سعودي ، در ارتباط با اصلاحات فرهنگي را برملا ساخته و ثابت مي کند که اين ادعاها مضحک و غيرحقيقي است.
ديده بان حقوق بشر در ادامه گزارش خود با بيان اينکه زنان در عربستان براي خريد هم نمي توانند بدون اجازه ازمنزل خارج شوند و حتي در انتخاب همسر اينده هم نقشي ندارند ، افزود : بر اساس گزارش وزارت کار و توسعه اجتماعي عربستان در سال 2015 بيش از هشت هزار و 16 مورد آزار و اذيت جسمي و رواني در خانواده هاي عربستاني ثبت شده است.
بر اساس اين گزارش، طبق قوانين مصوب پزشکي سال 2014 در عربستان، اگر زني بخواهد براي معالجه خود به بيمارستان مراجعه يا نزد متخصص برود بايد قيم خود را در جريان قرار دهد و موافقت وي را به بيمارستان اعلام کند.
نظام حقوقي و قانوني عربستان به مردان اجازه مي دهد بدون اطلاع همسران خود، آنان را غيابي و بدون هيچ علت خاصي طلاق دهند و پس از طلاق نيز با وجود اينکه دادگاه فرزندان را به مادر مي سپارد مادر هم چنان ولي قانوني فرزندان خود به شمار نمي رود.
اين سازمان حقوق بشري مي افزايد: پس از روي کار آمدن محمد بن سلمان وليعهد سعودي، مقامات اين کشور بسياري از مخالفان رژيم سعودي، فعالان حقوق بشر و روحانيون و مبلغان سرشناس را بازداشت کرده و فعالان حقوقي زن معترض را به شدت سرکوب کرده اند.
چند هفته پيش از رفع ممنوعيت رانندگي زنان نيز بسياري از فعالان حقوقي زن در اين کشور به اتهام خيانت به کشور و جاسوسي دستگير شدند.
ديده بان حقوق بشر مي گويد: اين رفتار ها و خشونت هاي اجتماعي زن ستيزانه در عربستان از سوي جامعه زنان اين کشور پذيرفتني نيست.

کنترل زنان عربستاني با يک اپليکيشن
اپليکيشني براي کنترل سفرهاي زنان در عربستان سعودي راه اندازي شد.
به گزارش اسپوتنيک، پايگاه اينترنتي بيزنس اينسايدر (Business Insider) اعلام کرد دولت عربستان سعودي با به اجرا در آوردن يک سامانه نظارتي مانع از فرار زنان و دختران عربستان سعودي از خانواده هايشان و ترک اين کشور خواهد شد.
طبق قانون کنوني، زنان سعودي براي سفر بايد از قيم خود اجازه نامه داشته باشند. با استفاده از اپليکيشن جديد موسوم به «ابشر» مردان مي توانند با چند کليک اين مجوز را اعطا يا ابطال کنند. زماني که زنان گذرنامه خود را در هنگام خروج از مرز يا فرودگاه ارائه مي دانند اين اپليکيشن براي مردان پيام هشدار ارسال مي کند. وزارت کشور عربستان سعودي اين پيام را به طور مستقيم و از طريق اين اپليکيشن ارسال مي کند.
به اين ترتيب زماني که زني گذرنامه خود را در فرودگاه ارائه مي دهد در صورتي که قيم او نخواهد وي نمي تواند سوار هواپيما شود. گاهي زنان براي آنکه تحت تعقيب قرار نگيرند تلفن همراه قيم خود را مي دزدند و رمز عبور آن را تغيير مي دهند. برخي زنان نيز تلاش کرده اند شماره تلفني را که پيام هشدار براي آن ارسال مي شود، تغيير دهند.
در بسياري موارد خانواده ها زن فراري را پيدا مي کنند اما از چند سال پيش شبکه هاي کمک رساني به زنان توسعه يافته است و زناني که از کشور گريخته اند به زنان ديگري که مي خواهند زندگي در خارج از عربستان سعودي داشته باشند کمک مي کنند.

شکنجه زنان سعودي تحت نظارت مقامات ارشد سعودي
سه قانونگذار انگليسي روز دوشنبه گزارشي را تأييد کردند که از شکنجه فعالان سياسي زن دستگيرشده در عربستان حکايت دارد. به گفته اين افراد، مسئوليت اين شکنجه‌ها که احتمالاً نقض قوانين بين‌المللي محسوب مي‌شود بر عهده "مقامات عالي‌رتبه سعودي" است.
نتايج اعلام‌شده از سوي اين هيأت تحقيق و تفحص از افزايش نارضايتي‌ها در ميان متحدان غربي عربستان سعودي به دليل گسترش موارد نقض حقوق بشر در زمان زمامداري محمد بن سلمان -- ولي‌عهد عربستان -- حکايت دارد. بن سلمان در پي قتل جمال خاشقچي -- روزنامه‌نگار منتقد سعودي -- که در سال گذشته ميلادي رخ داد همچنان تحت فشار است. هم‌اکنون سازمان ملل در حال بررسي پرونده قتل جمال خاشقچي است.
"کريسپين بلانت،" "ليلا موران" و "پال ويليامز" سه قانونگذار انگليسي هستند که اعضاي تيم رسيدگي‌کننده به موارد نقض حقوق بشر از سوي عربستان سعودي را تشکيل مي‌دهند. آن‌ها مي‌گويند گزارش‌هاي منتشرشده از سوي گروه‌هاي بين‌المللي حقوق بشر و رسانه‌ها قابل اعتنا و باورپذير هستند. آن‌ها نحوه برخورد با فعالان سياسي زن دستگيرشده در عربستان را "ظالمانه، غير انساني و خوارکننده" خواندند.
بنا بر اعلام آن‌ها، مقامات سعودي با قطع ارتباط اين زنان زنداني با دنياي خارج و محروم کردن آن‌ها از مشاوره حقوقي، قوانين بين‌المللي را نيز نقض کرده اند.
در گزارش نهايي اين هيأت آمده است: «مقامات عالي‌رتبه سعودي مي‌توانند در حقيقت مسئول جرم شکنجه باشند.»

القحطاني شخصا بر شکنجه زنان سعودي نظارت مي کرد
اين گزارش در حالي منتشر مي شود که چند روز پيش نيز منابع آگاه گفتند سعود القحطاني مشاور سابق ولي عهد عربستان شخصا بر شکنجه يکي از فعالان زن سعودي نظارت داشته و او را به تعرض و قتل تهديد کرده است اين در حالي است که افراد وي عهده دار شکنجه و تعرض به زنان ديگر بوده اند.
خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد گروهي از افراد سعود القحطاني، از مه تا آگوست گذشته در يک بازداشتگاه غير رسمي در جده، 4 فعال زن سعودي را با تعرض و تجاوز، شوک الکتريکي و شلاق شکنجه مي کردند.
دو منبع آگاه گفتند که القحطاني در زمان شکنجه يکي از زندانيان در محل حضور داشته و شخصا او را تهديد مي کرده است.
منابع آگاه گفتند 6 نفر از افرادي که دست به شکنجه زنان مي زدند، با افراد هميشگي که زندانيان آنها را شناخته بودند فرق مي کردند؛ اين منابع گفتند اين افراد وابسته به اداره امنيت سايبري و برنامه ريزي شبکه اي بودند. رئيس اين اداره در آن زمان، القحطاني بود.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: زنان عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۸۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • شرط جدید عربستانی ها برای جذب محمد صلاح: اعلام تمایل خودِ صلاح!
  • امید بارسلونا به فروش ۲ بازیکن به عربستانی ها
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد