Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@22:12:13 GMT

نشست خبری جمشیدیه|یلدا جبلی: جمشیدیه شعار زده نیست

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۱۲۰۲

نشست خبری جمشیدیه|یلدا جبلی: جمشیدیه شعار زده نیست

یلدا جبلی، کارگردان فیلم سینمایی جمشیدیه در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر شعاری شدن فیلم خود گفت: جمشیدیه شعاری نیست بلکه به یک رفتار اجتماعی می‌پردازد که ممکن است همه ما با آن روبه‌رو و درگیر شویم. ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری فیلم سینمایی «جمشیدیه» با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، یلدا جبلی،‌کارگردان این اثر در پاسخ به سوالی مبنی بر شعاری بودن حرکات و حرف‌های پرسوناژها گفت: باید بگویم که من این‌چنین فکر نمی‌کردم که البته اگر می‌خواستم شعاری باشد، قطعا رفتار دیگری داشتم و حرف‌های دیگری می‌زدم.

محمدصادق آذین، تهیه‌کننده این فیلم گفت: وقتی فیلم‌نامه را خواندم، بر روی من بسیار تاثیر گذاشت. البته من نمی‌توانستم که در نقش تهیه‌کننده حضور داشته باشم و زحمت کل فیلم و اجرای طرح را آقای فردین خلعتبری برعهده گرفتند. هدف من از ورود به این اثر، کمک برای ساخت یک فیلم اجتماعی خوب بود.

فردین خلعتبری تهیه‌کننده دیگر این فیلم در مورد روند ساخت و تولید این فیلم گفت: ما با فیلم جمشیدیه زندگی کردیم و آن را ساختیم. فکر می‌کنم که این فیلم در ذهن ما و مخاطب ادامه پیدا خواهد کرد.

او در مورد ضد انسانی بودن این فیلم گفت: شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که چرا ترانه پیش پلیس رفت و خود را معرفی کرد؟ با همین دیدگاه، خود او نیز ممکن است در مقطعی ابراز پشیمانی کرده و بگوید چرا آن اقرار را انجام دادم؟ بنابراین این حرکت او عجیب نیست.

جبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر شعاری بودن حرف‌های پرسوناژها در این فیلم گفت: ترانه آدمی نیست که دور از شکل خود باشد. او کسی است که با خود رو راست است و به راحتی با خودش کنار می‌آید. باید این سوال را پرسید که چرا مدل زندگی ما به گونه‌ای است که جور دیگر حرف زدن، برایمان عجیب می‌شود و احساس می‌کنیم که شعاری حرف می‌زنیم؟

او در مورد انتخاب کیومرث پور احمد گفت: کیومرث پور احمد، بهترین انتخاب برای نقش پدر امیر بود. واکنش‌های متفاوتی را در این‌جا دیدم در حالی که در اکران‌های مردمی، شاهد واکنش‌های دیگری بودم. مردم نقش ایشان را بسیار دوست داشتند. به هر حال، زمانی که ایشان را انتخاب کردیم و در کنار ما بودند، احساس کردیم که بهترین انتخاب هستند.

پانته‌آ پناهی‌ها در مورد نقش خود صحبت کرد و گفت: دلیل انتخاب این نقش، هم زاد پنداری بیش‌تر با خانمی است که در یک 2 راهی سخت قرار گرفته است و به همین دلیل بازی در این فیلم را انتخاب کردم.

یلدا جبلی در مورد دغدغه اصلی خود از ساخت فیلم جمشیدیه گفت: فیلم‌های کمی نیستند که راجع به مسئله قصاص و تصادف و .... حرف می‌زنند اما باید بگویم که مسئله جمشیدیه، قصه دیگری است و موضوع دیگری در آن مهم است. البته برای بیان این دغدغه، انتخاب این راه، راه آشنایی بود. یکی انتخاب می‌کند که دادگاه را نشان بدهد، دیگری انتخاب می‌کند که زندان را انتخاب کند و دیگری درگیری‌ها را به تصویر می‌کشد. من به عنوان کارگردان برای ساخت جمشیدیه این راه را انتخاب کردم.

خلعتبری در واکنش به سوال قبلی مبنی بر شعاری بودن حرف‌ها در این فیلم گفت: دقت کنید که دفاع در دادگاه، یک موضوع رسمی است. چرا فکر می‌کنیم که زبان رسمی، زبان شعاری است؟ می‌بینید که ترانه در جای دیگری حرف می‌زند و اصلا شعاری نیست اما در جایی که راجع به مرگ حرف می‌زند و قرار است سرنوشت او رقم بخورد، مگر می‌شود که حرف رسمی و شعاری نزند؟ او در حال دفاع از خود است. توجه داشته باشید که تا جایی از فیلم قرار نیست که مرگ و قصاص در راه باشد اما از جایی دیگر به بعد موضوع مرگ و قصاص مطرح می‌شود. طبیعی است که او می‌خواهد مستدل و محکم صحبت کند. در مورد مرگ و قتل، دستگاه فلسفه قوی‌ترین دستگاه است.

کارگردان فیلم جمشیدیه در مورد آپارتمانی بودن این فیلم گفت: جمشیدیه پر از لوکشین‌های بیرونی است و اصلا آپارتمانی نیست. البته باید بگویم که قصه‌های آپارتمانی، داستان‌های مورد علاقه من است اما ترجیح دادم که به دلیل مسائل روز سینمای‌مان به این سمت نروم. در مورد فیلم آپارتمانی ساختن باید بگویم که گاهی اوقات جبر، فیلم‌سازان را به این سمت می‌برد. طبیعتا خیلی‌ از آنان دوست دارند که هر آنچه تخیل‌شان خلق می‌کند را بر روی کاغذ بیاورند و تبدیل به فیلم شود اما تنها 10 تا 20 درصد از فیلم‌سازان ما چنین امکانی دارند.

او به تحقیقات گسترده خود پیرامون دادگاه گفت: جرقه این فیلم براساس یک داستان واقعی در ذهن من زده شد. باید بگویم که در بیش از 50 دادگاه حضور داشتم. دادگاه‌هایی برای ما آشنا است که به فضای درگیری، چاقوکشی، طلاق و .... می‌پردازد. به همین دلیل خیلی از چیزهای که از دادگاه‌ها می‌شناسیم با حقیقت ماجرا فرق دارد. خروجی جمشیدیه به شدت تحت تاثیر تحقیقاتی است که در این زمینه داشتم. با چندین قاضی و وکیل صحبت کردم و به پیشنهاد همین وکلا، در بیش از 50 دادگاه با چنین فضایی (قتل) حضور پیدا کردم. مطمئنا اگر در بسیاری از این دادگاه‌ها نمی‌رفتم، کمتر نزدیک بود.

او در مورد انتخاب زوج حامد کمیلی و سارا بهرامی که در این چند سال بسیار تکرار شده است، گفت: زوج ترانه و امیر احساس نزدیکی به مخاطب داشته باشند و من به این آشنایی فکر می‌کردم. حس می‌کردم که این عقبه می‌تواند تاثیر خوبی بر مخاطب داشته باشد.

حامد کمیلی در پاسخ به همین مساله گفت: من یک بازیگر هستم و برایم کمترین اهمیت را دارد که در کنار پارتنری قرار بگیرم که قبلا بارها در کنار او بازی کرده‌ام چرا که در سینما شخصیت پردازی وجود دارد. وقتی که بدانم می‌توانم روی آن شخصیت، پردازش کنم دیگر به این مساله فکر نمی‌کنم.

سارا بهرامی در پاسخ به این موضوع گفت: یکی از دغدغه‌ها و وسوسه‌هایم این بود که من و حامد کمیلی بازی تکراری نکنیم. من با حامد کمیلی زیاد کار کرده‌ام اما روبه‌روی ایشان تاکنون ترانه را بازی نکرده بودم و شخصیت‌ها متفاوت بود.

او در مورد شانس خود برای دریافت سیمرغ گفت: من خیلی جایزه دوست دارم و خدا را شکر می‌کنم که سیمرغ دارم اما هرگز برای سیمرغ بازی نمی‌کنم. البته این نقش برایم بسیار وسوسه‌آمیز بود. یک منتقدی به من گفتند که این فیلم در مورد فحش است و یک ایموجی خنده و گریه گذاشته بودند. واقعا تعجب کردم. اصولا لمپنیسم بخشی از روشنفکری در کشور شده است. تمام قد پای انتخابم ایستاده‌ام و به آن متعهد هستم. جشنواره برای من یک مراسم هیجان‌انگیز است که دوست دارم فقط در آن حضور داشته باشم و به دریافت سیمرغ فکر نمی‌کنم.

فردین خلعتبری در پاسخ به سوالی مبنی بر دورهمی بودن این فیلم گفت: من معنی دورهمی بودن را نمی‌فهمم. دورهمی به این بها که کلی خرج کنیم؟‌ این سوژه تکراری نیست.

در انتهای این نشست، جبلی گفت: فحاشی این قدر موضوعی عادی در جامعه‌مان شده است که فکر می‌کنیم پرداختن به آن تکراری است. مطمئنا اگر فکر می‌کردیم که این سوژه تکراری است، آن را نمی‌ساختم. حرف جمشیدیه این است که رفتار همه ما در هر لحظه می‌تواند ما را به جایی برساند که در جای یک قاتل قرار بگیریم. جمشیدیه به دنبال بیان همین موضوع است.

انتهای پیام/

R1013149/P/S4,34/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر

سرهنگ پاسدار محمد حسن آهنگر، مسئول معاونت تربیت و آموزش سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان  گفت: نشست ها‌ی تربیت وتعالی به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه وبسیج، حول محور سه عنوان مهم حجاب و عفاف، شعار سال و اندیشه‌های شهید مطهری در قبال جنایات صهیونیست‌ها در حوزه‌های مقاومت برگزار شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در سپاه‌های شهرستانی و نواحی مقاومت، نشست‌های تربیت و تعالی در حوزه‌های مقاومت و کانون‌ها با موضوع‌حجاب و عفاف که از مباحث روز کشور است، برگزار شد.

آهنگر با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب برای جامعه بشری، تصریح کرد:مربیان در نشست‌های تربیت و تعالی، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام و کلام امامین انقلاب نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان نسبت به این موضوع تبیین و روشنگری کردند.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر این مسئله که تلاش در جهت تحقق شعار سال، یک وظیفه عمومی است، خاطر نشان کرد: شعار سال و انتظارات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در تحقق این شعار از مباحث مهم دیگری بود که؛ مربیان راهکار‌هایی را برای حضور قدرتمند بسیجیان در تحقق این مهم ارائه دادند.

 تبیین تفکرات و اندیشه‌های شهیدمرتضی مطهری در خصوص جنایات اسرائیل از دیگر موضوعات نشست بود که آهنگر به آن اشاره کرد و یاد آور شد:وحدت و یکپارچگی، راه نجات امت اسلام است.

وی با بیان اهمیت برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر تصریح کرد: معاندین و دشمنان قسم خورده این مرز وبوم و یژه شیطان بزرگ، در پی برهم زدن امنیت و وحدت مردم ایران خصوصا استان سیستان و بلوچستان هستند تا از این رهگذر به مقاصد شوم خود دست یابند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انتخاب داور بازی به دور از شبهه و حاشیه باشد
  • گزارش تصویری | نشست خبری هفته بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
  • نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • صحبتهای جواد نکونام در نشست خبری پیش از بازی با ذوب آهن
  • پخش زنده| نشست خبری «هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان
  • نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند + اسامی و عکس ها
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند
  • برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر
  • کارگران در تحقق شعار سال نقش غیر قابل انکار دارند