منزلت تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست؟/ محبت حضرت زهرا(س) معیار شناخت منافق از غیر منافق است
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۲۱۴۶
نبی مکرم اسلام در شأن او فرمود: «فاطمه(س) کسی است که منافق را از دیگران جدا میکند.» حضرت فاطمه(س) همان کسی که لایق دریافت بهترین هدیه از نبی مکرم اسلام شد: تسبیحات حضرت زهرا(س). ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تولد حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها در خانه پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله و حضرت خدیجه سلامالله علیها، اتفاقی مبارک و خیری کثیر بود؛ خیری که بعد از شهادت مظلومانهاش نهتنها از بین نرفته و محو نشد، بلکه شعاع آن گستردهتر شده و کل تاریخ را در برگرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما شناخت درست این الگوی بزرگ زمانی انجام میشود که جنبههای گوناگون از زندگی کوتاه آن بانوی بزرگوار از جمله جنبههای فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد تحلیل و شناسایی دقیق و سنجیده قرار بگیرد.
خبرگزاری تسنیم برای شناخت درست از برخی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، گفتگویی با حجت الاسلام صادق قرهی، کارشناس دینی و پژوهشگر اسلامی انجام داده است. چنانکه این محقق دینی تصریح میکند حضرت زهرا سلامالله معیار تعیینکننده و شاخص شناخت منافق از غیر منافق است. درواقع نفاق همان خصلتی که در اعماق وجود مسلمان هم رخنه میکند و شناخت آن بسیار دشوار است، خصلتی که محبت فاطمی آن را شناخته و در محشر رسوا میکند. به این ترتیب منافقان همان کسانی هستند که در لباس اسلام و ایمان، تاب تحمل حق را ندارند و برای دسترسی پیدا کردن به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، لازم میبینند که حضرت زهرا سلامالله علیها را از میان بردارند. همانها که هرچند در صف مبارزان سپاه پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله قرار گرفتند، اما نتوانستند حضور و حق عزیزترین نبی مکرم اسلام را پاس بدارند و نفاق درونیشان، منجر به رسواییشان در تاریخ شد.
این پژوهشگر اسلامی در حین گفتگو تأکید کرده است که: «پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله درباره ایشان فرمودند: «فاطمه سلامالله علیها کسی است که منافق را از دیگران جدا میکند.» تحقق این حدیث در دوست داشتن، محبت و تبعیت از حضرت فاطمه سلامالله علیها است. به این معنا که امکان ندارد منافق آن بانوی بزرگوار را دوست داشته و دلش محبتی از ایشان داشته باشد. همین محبت است که تعیینکننده نفاق و جدایی او از سایرین میشود. درنهایت دشمن برای برچیدن اسلام باید ابتدا از نفاق شروع کند و چهره منافق خود را پوشش بدهد. بعد از آن میتواند به سراغ مشخصکننده مؤمن از غیر مؤمن برود. قاتل آن حضرت همین نکته را متوجه شده بود که مادامی که حضرت زهرا سلامالله علیها در قید حیات است، دسترسی پیدا کردن به امام علی علیه السلام غیرممکن است.»
رقم خوردن شهادت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها در دفاع از حریم امامت و ولایت از همین نفاق شروع شد؛ خصلتی که دل را میپوساند و ایمان را خشک میکند.
زمانی که شخصیت حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها از بعد فردی مورد تحلیل قرار میگیرد، ایشان را به عنوان عزیزترین خلق خدا در نزد رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله میشناسیم. چگونه چنین جایگاهی برای ایشان در نظر گرفته شده و چه خصلتی در وجود مبارک ایشان چنین منزلتی را رقم زده است؟
از رویکرد فردی، حضرت زهرا سلامالله علیها شخصیتی است که نه به دلیل رابطه فرزندی، بلکه به دلیل برخورداری از بهترین سجایای اخلاقی و کمالات معنوی محبوبترین افراد نزد نبی مکرم اسلام است. به اندازهای که رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: «عزیزترین اشخاص در نزد من فاطمه است.» به تصریح روایات مستند از اهل بیت علیهمالسلام، این کلام نبوی بر اساس شخصیت والای رسول مکرم اسلام، از بعد احساسی و رابطه پدر و فرزندی بیان نشده است.
چنانکه آن حضرت در روایت دیگری فرمودهاند: «عزیزترین افراد در نزد خدای تعالی، پرهیزکارترین آنهاست.» بنابراین چگونه ممکن است رسول خدا صلیالله علیه و آله شخصی را که از این صفت برخوردار نباشد، عزیزترین بنامد؟ بنابراین به حتم ویژگیهای شخصیتی و معنوی حضرت زهرا سلامالله علیها موجب شد که ایشان را به چنین رتبهای در نزد خدا و رسول او برساند.
بیشتر بخوانید: شهادت حضرت زهرا(س) نماد احساس مسئولیت در کنار عاطفه سالم نسبت به امام زمان بود
گفته میشود که یکی از راههای شناخت جایگاه حضرت زهرا سلامالله علیها در نزد خداوند متعال، شناخت آثار و نشانههای آن است. اما این نشانهها را چگونه و در کجا باید جستوجو کنیم تا شأن و منزل بانوی بزرگ اسلام را بدانیم؟
درست است. نشانهها را در شرایط گوناگون میتوان مشاهده کرد. نمونه آن، اسماء حضرت زهرا سلامالله علیها است. ایشان نه اسم دارند که همه آنها اسمائی هستند که میان حضرت زهرا سلامالله علیها و خداوند متعال بوده و تنها به ایشان اختصاص دارد. اسمهایی مانند راضیه، مرضیه، محدثه، فاطمه، مبارکه، زهرا و طاهره که خداوند متعال آن حضرت را با این اسماء صدا میزند.
در عین حال حضرت زهرا سلامالله علیها 18 نماز دارند که اقتدا به ایشان با خواندن این نمازها، موجب قرب الهی شده و امور و مشکلات زندگی را برای انسان آسان میکند.
شأن تسبیحات حضرت زهرا سلامالله علیها
یکی دیگر از اموری که به حضرت زهرا سلامالله علیها اختصاص دارد، تسبیحات ایشان است. در اینجا این پرسش مطرح میشود که شأن تسبیحات حضرت زهرا سلامالله علیها چیست و چرا رسول خدا صلیالله علیه و آله با وجود ذکرها و تسبیحات دیگر، چنین تسبیحی را به ایشان آموزش دادند؟
موضوع این تسبیح امر مهمی است که باید به آن دقت شود. باید بدانیم که اگر عملی، ذکر و تسبیحی در شأن و منزلت از این تسبیحات والاتر و بالاتر بود، حتماً پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله آن را به حضرت فاطمه سلامالله علیها آموزش میدادند. درواقع نبی مکرم اسلام بهترین را به دختر بزرگوار خود هدیه دادهاند که ذکر کثیر است.
پس آیا میتوان نتیجه گرفت که تسبیحات حضرت فاطمه سلامالله علیها مصداق همان ذکر کثیری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده که «وذکروا الله ذکرا کثیرا»؟
بله. در روایتی اشاره شده است که همین سؤال را از اهل بیت علیهمالسلام پرسیدند و جواب گرفتند که «ذکر کثیر همان تسبیح مادرمان حضرت فاطمه علیها سلام است.» بنابراین اگر کسی از روی اعتقاد این تسبیح را بگوید، درواقع ذکر کثیر را گفته است.
برکتهای تسبیحات حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها
چه برکات و فضایل دیگری برای تسبیحات حضرت زهرا سلامالله علیها نقل شده است؟
فضیلت دیگر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، پاک شدن از گناهان است. چنانکه در روایتی نقل شده است که شخصی به خدمت امام صادق علیه السلام رفت و از زیاد بودن گناهان خود پیش آن حضرت درددل کرد. امام صادق علیه السلام به او فرمودند که برای پاک شدن و دور ماندن از گناهان، تسبیح مادرم را بگویید و در پایان آن ذکر استغفرالله را تکرار کنید. با این روش هم شیطان از شما دور میشود و هم خداوند متعال از شما راضی میشود.
در اعمال خیر پیشینیان و آیندگان شریک شوید
یکی دیگر از برکتهای تسبیحات حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها همردیف کردن گوینده آن با صدقه دهندگان در راه خداست. چنانکه روایت شده است عدهای از مردم فقیر و افرادی که توان مالی برای صدقه دادن و کمک به دیگران را نداشتند، در خدمت امام جعفر صادق علیه السلام اظهار ناراحتی کردند که: «ما مانند مردم ثروتمند دارایی و املاکی نداریم که بتوانیم در راه خدا صدقه بدهیم. آیا راهی برای جبران برای ما وجود دارد؟»
امام علیه السلام در جواب آنها هم ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلامالله علیها را تجویز کردند با توضیح که بعد از آن، ذکر «لا اله الا الله» را ده مرتبه تکرار کنند. به این روش گوینده ذکر در هر عمل خیری که مردم پیشینیان انجام دادهاند و بعدیها انجام میدهند، شریک میشود.
سبک زندگی فاطمی را بیاموزیم
میدانیم که حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها ترتیب شده در مکتب رسول خدا صلیالله علیه و آله است. پس رازهای اسلام را باید در سیره و سبک زندگی آن حضرت جستوجو کنیم. چنانکه آن بانوی بزرگوار در کنار حضرت امیرالمؤمنین اما علی علیه السلام هم الگوی سبک زندگی خانوادگی هستند.
درست است. امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودهاند: «اگر خدای تعالی امام علی علیه السلام را برای حضرت زهرا سلامالله علیها خلق نکرده بود، در تمام زمین برای او هیچ همسر شایستهای وجود نداشت.» درواقع این دو بزرگوار در کنار یکدیگر قرار گرفته و به همسری هم درآمدند تا مردم در طول تاریخ الگوی درستی برای زندگی خانوادگی داشته باشند. هم مردها بدانند چگونه باید با همسر خود مراوده داشته و به او محبت کنند و مسئولیتهای مردانگی را بدانند و هم خانمها نقش همسری و مادری را به بهترین وجه ممکن از حضرت فاطمه سلامالله علیها یاد بگیرند و الگوی کاملی در این زمینه داشته باشند. در عین حال نسل امامت و ولایت در اثر این ازدواج مبارک ادامه پیدا کرد.
چنانکه وقتی رسول خدا صلیالله علیه و آله بعد از ازدواج آن دو بزرگوار، به خانه ایشان رفته و از هر یک درباره دیگری سؤال کرد، امام علی علیه السلام در پاسخ فرمودند که «او را بهترین یاور برای اطاعت از خدا یافتم.» این نکته نشاندهنده عظمت شخصیتی حضرت زهرا سلامالله علیها است، در عین آنکه به خانمها تذکر داده و آموزش میدهد که در برابر همسران خود این گونه باشند.
بر همین اساس بوده که آیه تطهیر در شأن حضرت زهرا سلامالله علیها و همسر و فرزندانش نازل شد؟
بله، آیه تطهیر در شأن این خانواده نازل شد که در آیه 33 سوره مبارکه احزاب میفرماید: «إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا؛ به درستی که خداوند مىخواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»
البته آن زمان برای عدهای از مردم این سؤال مطرح شد که منظور از اهل بیت پیامبر صلیالله علیه و آله که در آیه شریفه به آن اشاره شده است، چه کسانی هستند؟ نبی مکرم اسلام برای اینکه هم آن مردم و هم مردم در طول تاریخ بدانند مقصود از اهل بیت در آیه تطهیر چه کسانی هستند، هر روز تا زمان رحلتشان در زمانی که از در خانه خود خارج میشدند تا نماز صبح را در مسجد بهجا بیاورند، به در خانه حضرت زهرا سلامالله علیها میرفتند و با صدای بلند طوری که همه مردم بشنوند و به خاطر بسپارند میفرمودند: «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه!» و بعد از آن آیه تطهیر را تلاوت میکردند.
معیار شاخص منافق از غیر منافق
گفته شده که در قیامت گروهی به نام «فاطمیون» شناخته میشوند. آیا چنین روایتی صحت دارد؟
بله. درست است. فاطمیون در قیامت گروهی را تشکیل میدهند که میدرخشد و همه مردم آنها را میشناسند. چنانکه شاعر میگوید: هنگام شفاعت چو رسد روز جزا/ کافی است برای شیعه تنها زهرا (سلامالله علیها).
این افراد چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند؟
این افراد همان مؤمنان هستند که درک درستی از مقام امامت و مقام و منزلت حضرت زهرا سلامالله علیها دارند. همان طور که پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله خطاب به امام علی علیه السلام میفرمود: «تو همان کسی هستی که مؤمن از طریق او از غیر مؤمن شناخته میشود.» گروهی مسلمان هستند اما ایمان درستی نیاوردهاند و درک حق از طریق حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام موجب باایمان شدن آنها میشود. همان گونه حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها به عنوان شهید در راه دافع از امامت و ولایت به نهایت و بالاترین درجه ایمان رسیده است.
این گونه است که نبی مکرم اسلام درباره ایشان فرمودند: «فاطمه سلامالله علیها کسی است که منافق را از دیگران جدا میکند.»
چگونه حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها منافقان را از دیگران جدا میکند؟ درواقع میخواهیم بدانیم مقصود از این حدیث نبوی چیست و چطور محقق میشود؟
تحقق این حدیث در دوست داشتن، محبت و تبعیت از حضرت فاطمه سلامالله علیها است. به این معنا که امکان ندارد منافق آن بانوی بزرگوار را دوست داشته و دلش محبتی از ایشان داشته باشد. همین محبت است که تعیینکننده نفاق و جدایی او از سایرین میشود.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت فاطمیونی که اشاره کردیم در قیامت درخشش خاصی دارند، همان افرادی هستند که از هرگونه نفاق بری شدهاند.
بر همین اساس است که دشمن ابتدا به سراغ حضرت فاطمه سلامالله علیها میرود تا بعد از آن به حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام دسترسی پیدا کند؟
درست است. دشمن برای برچیدن اسلام باید ابتدا از نفاق شروع کند و چهره منافق را پوشش بدهد. بعد از آن میتواند به سراغ مشخصکننده مؤمن از غیر مؤمن برود.
قاتل آن حضرت همین نکته را متوجه شده بود که مادامی که حضرت زهرا سلامالله علیها در قید حیات است، دسترسی پیدا کردن به امام علی علیه السلام غیرممکن است. همینها زمینهای برای به شهادت رساندن آن حضرت شد که امام علی علیه السلام عبارت «قلت حیلتی» را به کار بردند. چون ماجرای کوچه ظلمی بود که نمیشد از آن چشمپوشی کرد.
گفتگو از: مریم مرتضوی
انتهای پیام/
R1522/P/S4,37/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/