Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت یازدهم و دوازدهم طرح محرومیت زدایی را از اولویت های خود قرار داده است تا جایی که طی ۵ سال گذشته هر روز به ۱۰ روستا گازرسانی شده و در ادامه این مسیر قرار است تا پایان سال ۳ هزار روستای دیگر نیز از نعمت گاز برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مناطق روستایی و توسعه انها و توجه به رونق و آبادانی این مناطق برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها جزو اولویت های نظام در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته تا جایی که سیل مهاجرتی که در سال های قبل از انقلاب از روستاها به شهرها وجود داشت با اقدامات دولت پس از پیروزی انقلاب جهت معکوس پیدا کرده و شاهد افزایش مهاجرت به روستاها و توسعه این مناطق هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طرح های آبرسانی، برق رسانی، گازرسانی بخش هایی از اقدامات دولت های مختلف در این زمینه بوده است اما دولت یازدهم و دوازدهم به این حوزه توجه یژه ای داشته و این اقدامات را جزو افتخارات خود می دادند. دولت یازدهم برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، تمام زیرساخت های لازم برای توسعه گازرسانی در داخل کشور را به ویژه گازرسانی به روستاها فراهم کرده است.

 

پوشش گازرسانی روستاهای کشور در سال 1392 از نظر جمعیتی 55 درصد بود اما با اجرای طرح های جدید گازرسانی به روستاها در دولت یازدهم، پوشش خانواده های روستایی برخوردار از گاز به حدود 70 درصد می رسد. بر اساس گزارش ها، در طول دولت یازدهم به 9 هزار و 200 روستا گازرسانی شده است. در سال 1395، گازرسانی به پنج هزار و 600 روستا کلید خورد که از این تعداد، سه هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل و بقیه نیز تا پایان سال 96 از نعمت گاز برخوردار شدند.

 

 

با توسعه گازرسانی به روستاها در دولت یازدهم، اکنون تعداد روستاهای متصل به شبکه سراسری گاز در کشور به 23 هزار روستا رسیده، نکته قابل توجه در گازرسانی به روستاها این است که این اقدام بدون تکیه بر منابع بودجه ای کشور انجام شده است. دولت یازدهم، منابع مالی گازرسانی به روستاها را از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت های مایع تامین کرده است. بر اساس گزارش ها تا پیش از آغاز کار دولت یازدهم، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز، حدود ۱۴ هزار روستا بود که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مسوولان، این رقم به ۲۷ هزار روستا رسیده است.

 

در ادامه طرح های دولت برای گازرسانی به روستاها و مناطق محروم، دولت در لایحه پیشنهادی بودجه برای سال ۱۳۹۸ در بند «د» تبصره یک برنامه‌ای را برای اتمام طرح‌های نیمه تمام گازرسانی پیش‌بینی کرده است. در این بند آمده است: «به منظور تسریع گازرسانی به روستاها و اتمام طرح (پروژه) های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها با اولویت تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی گاز ایران تا میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

حالا در ادامه این مسیر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داده است که «سه هزار خانوار روستایی تا پایان امسال از نعمت گاز طبیعی برخوردار می شوند.»

 

ایرنا به نقل از «حسن منتظری تربتی» در این باره نوشته است: «تا قبل از این هر سال هر خانوار روستایی دو هزار لیتر نفت سفید مصرف می کرد که این میزان به قیمت امروز برای دولت 100 تا 120 میلیون ریال هزینه داشت. این در شرایطی است که با بهره مندی هر خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی که سالانه 250مترمکعب مصرف می کند حدود 50 میلیون ریال برای دولت هزینه دارد و این بدان معناست که دولت می تواند با فروش نفت سفید آن خانوار روستایی برای خود درآمد تولید کند.»

 

وی گفته است: «وزارت نفت پارسال از محل همین منابع 2 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اعتبار دریافت کرد و آن را در مسیر توسعه شبکه گازرسانی به روستاها و واحدهای صنعتی هزینه کرد.»

 

این در حالی است که چندی پیش بنا به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران دولت تدبیر و امید طی پنج سال گذشته در هر یک روز به 10 روستا گازرسانی کرد و میزان گازرسانی به روستاها طی دولت تدبیر و امید با تعداد کل روستاهای بهره مند از نعمت گاز در طول انقلاب اسلامی برابری می کند. 13 هزار روستا در دولت روحانی از نعمت گاز بهره مند شدند همچنین 97 درصد مناطق شهری کشور امروز به شبکه گازرسانی ملی متصل است.

 

همچنین تا پایان آبان‌ماه امسال، حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به بخش‌های مختلف خانگی تا نیروگاهی کشور تحویل شده است. وزارت نفت به نقل از «سعید مومنی»، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره حجم گازرسانی به بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاهی کشور در هشت ماه سال ۹۷ نوشته است: «از آنجا که تعداد شهرها و روستاهای گازرسانی شده کشور افزایش یافته، میزان گاز تحویلی به بخش‌های مختلف نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است. از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آبان‌ماه، ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های سراسر کشور ارسال شده است. صنایع عمده از دیگر مقاصد گازرسانی هستند که در مدت یاد شده، ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به آنها تحویل شده است. در هشت ماه امسال، ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز به بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ارسال شده است.»/

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی فیلم فجر کانون های مساجد مجلس نشست خبری کانون های فرهنگی هنری مساجد گروه سرود گازرسانی به روستاها گازرسانی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت

مهدی نقدی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹۰ درصد شهرستان شفت از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار کرد: پروژه گاز رسانی شهرک امام زاده ابراهیم (ع) با همت اداره گاز شهرستان نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با گازرسانی شهرک امام زاده ابراهیم (ع) خوشبختانه تمامی روستاهای این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخودار خواهند بود، افزود: اعتبار هزینه شده این پروژه بیش از ۵۵ میلیارد ریال بوده است.

نقدی با اشاره به اینکه متراژ خط لوله پروژه ۳۶۲۲ متر است که تاکنون این پروژه ۱۷۰۰ متر توسط پیمانکار اداره گاز اجرا شده است، افزود: با اتمام این پروژه ۵۲۰ خانوار از نعمت گاز طبیعی در شهرک امام زاده ابراهیم (ع) برخوردار و بیش از ۲۶۰ علمک گاز نصب خواهد شد.

وی با اتمام این پروژه مهم و بزرگ در امام زاده ابراهیم (ع) بیان کرد: حضور گردشگران و اقتصاد گردشگری برای اهالی این روستا از اهمیت بالای برخوردار خواهد شد و با اتمام این پروژه تمامی روستاهای شهرستان شفت سبز و تا پایان فصل بهار از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

کد خبر 6093135

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • تزریق گاز به خطوط لوله ۶ روستای شهرستان سوادکوه
  • ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهر قم ۹۹.۵ درصد است
  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان