Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير کشور حضور پر رنگ زنان در عرصه هاي مديريت شهري و روستايي کشور را از دستاورهاي ارزشمند انقلاب اسلامي دانست و گفت: در حال حاضر 3 هزار و 547 زن عضو شوراهاي شهر و روستا هستند و 7 شهردار زن در کشور داريم.

«مهدي جمالي نژاد» در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا اظهار داشت:: جامعه زنان يکي از محورهاي اصلي و اثربخش در توسعه سياسي، فرهنگي و اجتماعي در کشور هستند و مشارکت آنها در عرصه مختلف مديريت کشور در چهل سال گذشته افزايش چشم گيري يافته است، به طوري که در حال حاضر 2هزار 576 دهيار زن درکشور داريم، که در مديريت محلي، در کنار جامعه مردان، مجموعه مديران نظام جمهوري اسلامي ايران را ياري مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي گفت: چهل سال از انقلاب اسلامي ايران مي گذرد، آنچه به مفهوم توسعه در شهرها و روستاهاي کشور قابل ارزيابي است و مي توان به عنوان اقدام و دستاورد در دوره هاي مختلف دولت ها در اين دوران در حوزه معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي بيان کرد بر مبناي شاخص ها و مولفه هايي مانند «تشکيل نهادهاي مديريت محلي»، «توزيع ماشين آلات و تجهيزات خدمات و شهري و روستايي»، «حمل و نقل درون شهري» و «وضعيت خدمات ايمني و آتش نشاني» در شهرها و روستاهاي کشور قرار مي گيرد.
جمالي نژاد به نگاه ويژه نظام به توسعه روستايي در طول چهار دهه گذشته و افزايش مشارکت جامعه زنان در مديريت محلي اشاره کرد و گفت: دهياري ها پس از پيروزي انقلاب اسلامي و از اواخر دهه 70 در کشور تشکيل شدند که با تشکيل 37 هزار از اين نهاد روستايي تاکنون، 94 درصد جمعيت مناطق روستايي کشور تحت پوشش ارائه خدمات روستايي قرار گرفته اند.
معاون وزير کشور با بيان اين که بيش از 37 هزار «شوراي اسلامي روستا» در کشور تشکيل شده که در مجموع 130 هزار عضو دارند، به افزايش مشارکت و سرمايه گذاري روستاييان در تعاوني ها در طول چهل سال گذشته نيز اشاره کرد و افزود: 896 تعاوني دهياري در سراسر کشور تشکيل شده که حدود 20هزار عضو دارند.
جمالي نژاد توجه به اقتصاد و کارآفرينان روستايي را يکي از رويکردهاي اصلي نظام در طول چهار دهه گذشته عنوان کرد و گفت: اسامي و اطلاعات2500 کارآفرين که در روستاها فعال هستند در يک بانک اطلاعاتي جامع ثبت شده است.
وي همچنين درباره اقدامات عمراني در روستاها نيز با بيان اين که 120 هزار طرح عمراني خرد مقياس در روستاها تاکنون برنامه ريزي و عملياتي شده است، توضيح داد: اجراي سيستم پسماند در 8500 روستا و جمع آوري پسماند روستايي در 28هزار روستا از ديگر اقدامات عمراني و عملياتي است که طول 40 سال گذشته انجام شده است.
رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور با بيان اينکه تا پايان سال 96 به ميزان 15 هزار و 578 ميليارد تومان اعتبار ميان دهياري هاي کشور توزيع شده است، گفت: 900 پايگاه آتش نشاني - که به 9 هزار روستا خدمات پوششي ارائه مي دهند - و همچنين 500 خانه عالم و 2هزار خانه قرآن در روستاهاي کشور در طول سال هاي پس از انقلاب اسلامي احداث شده است.
معاون عمراني وزير کشور بيان کرد: 16هزار و656 دستگاه ماشين آلات در بخش عمراني – خدماتي به دهياري هاي سراسر کشور واگذار شده، که بيش از 5هزار از اين ماشين آلات براي کمک به پيشبرد طرح هاي عمراني و ايجاد درآمد روستايي شامل وسايل سنگين و نيمه سنگين آتش نشاني، حمل زباله، تانکر آبرساني و جاروکشي است.
** توزيع 5400 دستگاه ماشين آلات در روستاها در چهار دهه
جمالي نژاد با اشاره به توزيع 5هزار و 400 دستگاه ماشين آلات عمراني از قبيل انواع لودر، کمپرسي نيمه سنگين و تراکتور براي بهبود سطح خدمات رساني در سطح روستاهاي کشور از ابتداي انقلاب تا کنون، افزود: بيش از يک ميليون تن قير نيز به شهرداري هاي زير 50 هزار نفر جمعيت و دهياري ها براي بهبود سطح ايمني شهري و روستايي توزيع شده است.
رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور در حال حاضر 74درصد جمعيت کشور تحت پوشش خدمات شهري قرار دارند، گفت: تا سال 1357 در مجموع 483 شهرداري در کشور ايجاد شده بود، که اکنون با عضويت 39 هزار 323 نفر در 1276 شوراي اسلامي شهر روند برنامه ريزي و سياستگذاري شهري به نمايندگان مردم واگذار شده است و 1276 سازمان شهرداري در شهرهاي سراسر کشور نيز تشکيل شده که به مردم خدمت رساني مي کنند.
**نوسازي 65هزار دستگاه تاکسي
جمالي نژاد به نوسازي 65هزار دستگاه تاکسي درطول چهار دهه گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 360هزار دستگاه تاکسي در کشور فعاليت مي کند، البته براي کمک به بهبود سطح حمل نقل درون شهري حدود 25هزار و 790 دستگاه اتوبوس، ميني بوس، ميدل باس و ون در شهرها توزيع شده است.
وي بهبود سطح خدمت رساني در حوزه ايمني و خدمات شهري را از مهمترين برنامه هاي اولويت دار سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور دانست و ادامه داد: بيش از 7هزار و 270دستگاه ماشين آلات عمراني انواع ماشين آلات راه سازي و همچنين 7هزار و 12دستگاه انواع ماشين آلات خدماتي و ايمني مانند آتش نشاني نيمه سنگين، حمل زباله و موتور سيکلت در بخش شهري توزيع شده است.
جمالي نژاد با اشاره به سال حمايت از کالاي داخلي و ضرورت رفع نيازها و بر اساس سياست هاي خودکفايي در امر توليد و ساخت تجهيزات توضيح داد: در بخش توليد ماشين آلات خدماتي، از سال 1380 تاکنون 70درصد صرفه جويي و در ساخت واگن مترو به اتکاي شرکت هاي توليد کننده داخلي از سال 1385 تا کنون 38 درصد صرفه جويي کرده ايم.
**رشد 80درصدي سرانه فضاي سبز شهري
رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور، ساماندهي و مديريت بهينه پسماندهاي عادي در شهرهاي کشور را از شاخص مهم در ارزيابي عملکرد خدمات ارائه شده در چهل سال گذشته عنوان کرد و توضيح داد: در حوزه پسماند پيش از انقلاب صرفا به روش هاي سنتي اقدام مي شده است، اما در حال حاضر ميزان بازيافت مواد و انرژي به نسبت کل پسماند عادي توليدي شهري و روستايي 25 درصد افزايش داشته است.
جمالي نژاد گفت: در طول چهل سال گذشته ميزان دفن بهداشتي پسماند به 9درصد از کل، جمع آوري مکانيزه پسماند به 33درصد از کل و ميزان تفکيک پسماند از مبدا به 5درصد از کل پسماندهاي عادي توليدي شهري و روستايي افزايش يافته است.
رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور با بيان اين که «سرانه کل فضاي سبز شهري نسبت به چهل سال پيش 80درصد رشد داشته است»، گفت: اين ميزان به ازاي هر نفر 12 متر مربع است.
** 22هزار نفر آتش نشان در کشور داريم
معاون وزير کشور با اشاره به شاخص هاي ايمني در شهرهاي کشور افزود: خدمات ايمني و آتش نشاني استاندارد 89 درصد از کل جمعيت شهري را پوشش مي دهد.
جمالي نژاد با بيان اينکه در حال حاضر 1850 ايستگاه آتش نشاني و 22هزار نفر آتش نشان در کشور داريم، گفت: اين آمار نشان مي دهد به ازاي هر 50هزار نفر و يا در هر 5 کيلومترمربع يک ايستگاه و به ازاي هر 2500 نفر يک آتش نشان حرفه اي در کشور وجود دارد؛ توان عمليات جهت اعزام تيم هاي آتش نشاني نيز در 3 تا 5 دقيقه پس از اطلاع است.
** تجهيز130 پايگاه آتش نشاني در دولت تدبير و اميد
معاون وزير کشور ارزيابي شاخص هاي عملکرد دولت تدبير از سال 1392 تا 97 در حوزه خدمات شهري گفت: در طول پنج سال گذشته 130 پايگاه آتش نشاني تجهيز شده و اکنون 750 پايگاه مجهز داريم ؛ به طوري که پوشش خدمات ايمني و آتش نشاني در همين مدت 2.5 درصد افزايش داشته است.
جمالي نژاد گفت: فضاي سبز شهري تحت پوشش شبکه آبرساني مستقل در سال 1392 حدود 48.5 درصد بوده که در حال حاضر 53.5 درصد است اين در حالي است که سرانه کل فضاي سبز شهري از 11.8مترمربع به 13مترمربع افزايش داشته است.
وي افزود: پنج سال پيش بازيافت مواد انرژي 21درصد بود اما اکنون به 30درصد رسيده که رشد 9درصدي را نشان مي دهد، از طرفي دفن بهداشتي پسماند در همين مدت از 5 به 13 يعني 8 درصد رشد داشته است.
معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير کشور خاطرنشان کرد: در دولت يازدهم و دوازدهم مکانيزاسيون جمع آوري پسماند 12درصد رشد کرده است و تفکيک از مبدا در پسماندهاي شهري از 4.8 درصد به 16 درصد رشد 11.2درصدي را نشان مي دهد.
جمالي نژاد همچنين احداث و توسعه سامانه هاي اتوبوس تندرو(BRT) در کلانشهرهاي کشور، معاينه فني(سيمفا)، هوشمند حمل و نقل شهري (ITS) و پايش پيماش شهري ناوگان ديزل را از مهمترين دستاوردها و اقدامات شاخص معاونت توسعه عمراني وزارت کشور و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور عنوان کرد.
** چهار لايحه در کميسيون هاي تخصصي دولت در حال بررسي است
معاون وزير کشور همچنين به تدوين و ارائه بيش از 250 لايحه و شيوه نامه و دستور العمل در حوزه هاي مختلف مديريت شهري و روستايي اشاره کرد و گفت : 140 پروژه مطالعاتي و تشکيل 730 سازمان وابسته به شهرداري هاي از ديگر دستاوردهاي حوزه عمراني در وزارت کشور محسوب مي شود.
جمالي نژاد همچنين به اقدامات تهيه و تدوين مقررات در حوزه معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور اشاره کرد و گفت: چهار لايحه «درآمد پايدار شهرداري ها»، «اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت»، « اصلاح قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» و همچنين «اصلاح و الحاق موادي به قانون تاسيس دهياري هاي خودکفا در روستاهاي کشور» به دولت ارسال شده است که در کميسيون هاي تخصصي دولت در حال بررسي است.
وي با بيان اينکه در سال 96 نيز لايحه «اصلاح قانون وظايف و انخابات شوراهاي اسلامي کشور و شهرداران» در مجلس تصويب شد، افزود: لايحه هاي «بازنگري مقررات اداري و استخدامي شهرداري ها و دهياري هاي کشور» و «ساماندهي مديريت پسماندهاي عادي در کلان شهرها و استان هاي ساحلي با مشارکت بخش خصوصي» از دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده و هم اکنون در کميسيون هاي مربوطه در پارلمان در حال بررسي و کارشناسي است.
جمالي نژاد همچنين درباره لايحه مديريت شهري نيز گفت: اين لايحه به دولت ارسال شده است، اما بررسي آن به پس از تعيين تکليف لايحه درآمدهاي پايدار، موکول شده است.
معاون وزير کشور تصريح کرد: لايحه «مديريت يکپارچه ايمني شهر و روستا» از سوي کميسيون خاص کلان شهر تهران و ساير کلان شهرها به وزارت کشور عودت داده شده است که روي موارد مورد نظر در حال کار کارشناسي هستيم.
وي تشکيل «کميسيون خاص امور کلان شهر و ساير کلانشهرها» با هدف سياستگذاري، بررسي لوايح و مقررات و ايجاد ساز و کار مناسب براي ايجاد مدل مطلوب تعامل قوه مجريه (مديريت ملي) و مديريت شهري (مديريت محلي) را يکي از دستاوردهاي ارزشمند حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزارت کشور بيان کرد.
** 7 سند آسيب شناسي را در دولت تصويب کرديم
معاون وزير کشور با بيان اينکه در حوزه عمراني همواره با نگاه کارشناسي تهديد ها و چالش ها را رصد و پايش مي کنيم، گفت: آيين نامه اجرايي ساماندهي مشاغل، صنوف و فعاليت هاي شهري و 7 سند آسيب شناسي را در دولت تصويب کرديم.
جمالي نژاد اضافه کرد: آسيب شناسي در حوزه هاي «مديريت پسماند»، «حوزه آتش نشاني»، «فضاي سبز»، «پنج حوزه حمل و نقل»، « مديريت بحران»، «ميادين ميوه و تره بار و محصولات کشاورزي» و همچنين « اجتماعي و فرهنگي»، هفت سندي است که مصوب شده اند و سندي آخري در مرحله ابلاغ است.
سيام**3070**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۳۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر انتشارات سرو جزئیات حضور این ناشر در بخش مجازی و حضوری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب را تشریح کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو گفت: در راستای عمل به مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره صد برابر شدن تولیدات در حوزه دفاع مقدس؛ اظهار داشت: گام‌های خوب و موثری در جهت تحقق مطالبه امام خامنه‌ای عزیز با مدنظر قرار دادن کیفیت و کمیت کتب دفاع مقدسی، این مجموعه در تلاش است با بیش از 113 عنوان کتاب در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت در هر دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پررنگی را داشته باشد، که از این میان 72 عنوان کتاب در بخش حضوری و 113 عنوان کتاب در بخش مجازی می باشد.

 مدیر نشر سرو گفت: نشرو سرو در حوزه های مختلف ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله پژوهش، ادبیات داستانی، خاطرات، شعر با در نظر گرفتن گرایش های مختلف سنی و فکری در بخش شبستان اصلی (ناشران داخلی – راهرو 23 غرفه 544)نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت.

حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود

وی افزود: از میان 72 عنوان کتاب، 47 عنوان کتاب مربوط به چاپ اول و از چاپ‌های جدید انتشارات سرو به شمار می‌رود که انتهای سال 1402 و بهار 1403 منتشر شده‌اند و قرار است تعدادی از این کتاب‌ها را با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان فرهنگی رونمایی کنیم.

 سلیمی درباره حمایت از علاقمندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و به منظور حمایت و افزایش قدرت خرید علاقمندان به حوزه کتاب انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، تازه های نشر سرو برای افرادی که در طول سال به صورت مستقیم از انتشارات خریداری کنند مشمول تخفیف 10 تا 40 درصدی می شود.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی، انتشارات سرو در نمایشگاه مجازی نیز حضور فعال دارد.

سلیمی در پایان ضمن دعوت از علاقمندان و پژوهشگران فرهنگ ایثار و شهادت برای بازدید از غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، حضور چهره‌های فرهنگی و لشکری کشور در غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های نشر سرو در نمایشگاه امسال دانست و گفت: معرفی تازه های نشر سرو با حضور مسئولین و نویسندگان جوان انقلابی از برنامه های دیگر ما خواهد بود. 

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» 19 تا 29 اردیبهشت‌ماه 1403 در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعیین معین برای ۱۷ استان سیل زده | بازگشایی ایمن راه‌ های روستایی و عشایری 
  • تقدیر مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از مدیرعامل پست بانک ایران و مدیریت شعب استان فارس
  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • خدمات جهاد سازندگی ماندگار است
  • بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!