Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@11:45:17 GMT

صنعت آبزی‌پروری؛ کلید محرومیت‌زدایی از بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۳۳۵۱

صنعت آبزی‌پروری؛ کلید محرومیت‌زدایی از بلوچستان

‌سواحل مکران در جنوب شرق ایران، از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در شرق، سواحلی راهبردی و پرظرفیت برای ایران ‌محسوب می‌شود که قرار است در یکی‌ از استراتژیک‌ترین طرح‌های توسعه‌ای تاریخ ایران‌، توسعه سواحل مکران‌ به مرکز تجارت‌، ترانزیت و تولید تبدیل شود.

‌به گزارش ایسنا- ‌یکی‌از اصلی‌ترین قابلیت‌های سواحل مکران، آبزی پروری است، به گواه کارشناسان مراکز تحقیقات شیلاتی، بیش‌از 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش آبزی و میگو در خط ساحل مکران شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گواه کارشناسان، سواحل مکران به‌دلیل اقیانوسی بودن، نزدیکی به خط استوا و صدالبته آب و هوای مطلوب قابلیت پرورش میگو در 8 ماه از سال را دارد؛ کارشناسان می‌گویند، این مقدار اراضی مستعد و این میزان از دوره پرورش در ایران بی‌سابقه و جهان کم‌سابقه است.

صنعت آبزی‌پروری کلید محرومیت‌زدایی از بلوچستان

محسن نگهدای کارشناس شیلات می‌گوید: بنا به برآوردها و مطالعات شیلاتی، 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگوی سواحل مکران، قابلیت تولید سالانه 60 هزارتن میگو را دارد؛ در هر مزرعه 20 هکتاری در گواتر یکی از سایت‌های پرورش میگوی سواحل مکران، هم‌اکنون 2 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول‌ بوده و با تولید 60 هزار تن میگو برآورد می‌شود 50 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم فقط در صنعت میگو و آبزی سواحل مکران ایجاد می‌شود که بخش مهمی از محرومیت محروم‌ترین استان ایران را می‌زداید.

وی می‌افزاید: در سواحل مکران، 20 سایت مستعد پرورش میگو در مجموع‌ با 42 هزار هکتار شناسایی شده که کارشناسان به آن به‌خاطر آب‌وهوای مطلوب و زمین‌های مستعد، بهشت آبزی پروری ایران لقب داده‌اند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: از 20 سایت پرورش میگو، هم‌اکنون با توسعه زیرساخت دو سایت گواتر و رودیک در شرق چابهار را به زیر کشت می‌بریم‌.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با ایسنا می‌افزاید: سایت پرورش میگوی گواتر حدود 2800 هکتار مساحت مفید پرورش میگو دارد که از سال 94 به مراتب با فراهم شدن زیرساخت و دعوت از سرمایه‌گذاران هرسال با رشد قابل توجهی به زیر کشت رفته است. سایت رودیک هم به‌تازگی اواخر تابستان امسال با همت یک سرمایه‌گذار کویتی ایرانی‌تبار به زیر کشت رفت‌.

وی تصریح می‌کند: در سایت گواتر کشت میگو از اواخر اسفند شروع می‌شود و سه‌ ماه بعد در خردادماه آماده برداشت می‌شود و تا شهریورماه برداشت ادامه دارد؛ سرمایه‌گذاران امسال 700 هکتار را به زیرکشت بردند و مجموعا 1600 تن میگو برداشت شد؛ هم ‎ زمان با برداشت میگو در سایت گواتر به‌دلیل قابلیت منحصر به فرد سواحل مکران در کشت و برداشت در سه مرحله از سال، برای نخستین بار، 140 هکتار از سایت رودیک نیز اواخر تابستان امسال به همت یک سرمایه گذار کویتی به زیرکشت رفت که هفته پیش نخستین دوره برداشت موفقیت آمیز میگو را شروع کرد، سایت رودیک حدفاصل بندر رمین و بریس در شرق چابهار است که درمجموع 1500 هکتار مساحت دارد که با تکمیل زیرساخت‌ها ازجمله ساخت اسکله، برق‌رسانی، جاده دسترسی و آب آشامیدنی؛ 140 هکتار آن به زیرکشت رفت و در مجموع هزار هکتار آن به مراتب به زیرکشت می‌رود.

صادرات میگوی مکران به 4 کشور

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: میگوی تولیدی مکران که از نوع وانامی شیشه‌ای است، به‌دلیل آب‌وهوای مطلوب، زمین‌های حاصلخیز و دوری از مراکز آلودگی صنعتی و شهری، مرغوب‌ترین میگوی ایران است و خواهان بسیاری در بازارهای بین‌المللی دارد و تا قبل از برداشت از سوی خریداران بین‌المللی پیش خرید می‌شود؛ سال گذشته از 1025 تن میگوی تولیدی در گواتر درمجموع 320 تن به کشورهای امارات، چین، تایلند، ویتنام، هنگ گنگ و اندونزی صادر شد که با احتساب هر کیلو 5 دلار در بازار جهانی ارزآوری خوبی برای کشور دارد. امسال نیز 800 تن میگوی تولیدی گواتر به 4 کشور عمان، امارات، هنگ‌کنگ و تایلند صادر شد.

میرمرادزهی تاکید می‌کند: مقدار مساحتی که هم‌اکنون در سایت‌های گواتر و رودیک به زیرکشت می‌رود، در برابر مساحت مستعد پرورشی که در سواحل مکران و حتی خود این دو سایت وجود دارد اصلا در خور و قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت، کمبود اعتبارات دولتی و سرمایه‌ در گردش سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران عمده‌ترین دلایل عدم استفاده حداکثری از مزارع مستعد پرورش میگوی سواحل مکران است، می‌گوید: در سند توسعه شیلاتی سواحل مکران در افق 1404، افزایش میزان دوره و مزارع کشت در دستور کار قرار گرفته است، امسال برنامه‌داریم با فراهم کردن زیرساخت 1500 هکتار از مرزعه گواتر و بخشی از مزرعه رودیک را به زیرکشت ببریم، ضمن آنکه در سند چشم‌انداز 1404، 15 هزار هکتار از مزارع ما به‌مراتب به ‌زیر کشت خواهند رفت که بر این مبنا در وهله اول، 3 هزار هکتار در سایت بریس با مشارکت یک شرکت کره‌جنوبی، هزار هکتار در رودیک با مشارکت یک ایرانی‌تبار کویتی و 100 هکتار را هم در منطقه تنگ با مشارکت سپاه پاسداران با فراهم شدن زیرساخت به‌زیرکشت خواهد رفت.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بابیان اینکه اشتغال و ارزآوری میگوی مکران منجصر به فرد است، خاطرنشان می‌کند: بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران با زیرکشت بردن هر مزرعه 20 هکتاری در گواتر به‌طور متوسط 600 میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند ضمن‌آنکه به‌ازای هر مزرعه 2 شغل نیز ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید در ایجاد زیرساخت برای سایر سایت‌ها و دعوت از سرمایه‌گذاران با عزمی جامع تعجیل کرد.

گزارش از: سید امیرحسین عظیمی، خبرنگار ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان

دبیر: زهرا حبیب پور

‌انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت آبزی پروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۳۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا علیمرادی در تشریح این خبر، افزود: براساس بارشهای فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان، حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان از طریق رودخانه بمپور آبگیری شد.

وی ادامه داد: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت، از طریق آورد سالانه رودخانه‌های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سالهاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پیرو بارندگی‌های سیل آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم اکنون جان دوباره گرفت.

کد خبر 6089068

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد