Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ ۴۰ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، استان سمنان در سرشماری سال ۵۵ جمعیتی معدل ۲۸۹ هزار نفر داشت و امروز این جمعیت به بیش از ۷۰۲ هزار نفر رسیده است اما در سایه این رشد کمی، آیا شاخص‌هایی شامل اقتصاد، علوم و فناوری، فرهنگ، جامعه و ... نیز رشد داشته‌اند؟ در این گزارش به تحولات روی‌داده در استان سمنان در زمینه‌های مختلفی چون کشاورزی، معدن، صنعت، گردشگری و البته ترویج فرهنگ قرآنی در طول حیات بابرکت انقلاب اسلامی می‌پردازیم دورانی که استان سمنان با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بود اما حضور همیشه و به‌موقع مردم درصحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی سبب شد تا این استان عرصه مردم ولایتمدار و انقلابی لقب بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از آن باید گفت استان سمنان درزمانی که جمعیتش قریب به ۴۰۰ هزار نفر داشت بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد که این امر سمنان را در زمره سه استان اول کشور ازلحاظ تعداد شهید به جمعیت قرار می‌دهد همچنین نشان می‌دهد که مردم این استان همواره در پیش برد اهداف انقلاب اسلامی پیش‌قدم بوده‌اند.

تولید محصولات کشاورزی استان سمنان ۳۵ برابر شد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی برای این استان به خبرنگار مهر، می‌گوید: تولید محصولات کشاورزی استان نسبت به سال‌های پیش از وقوع انقلاب شکوهمند ۳۵ برابر شده است.

سید حسن میرعماد بابیان اینکه مجموع تولیدات محصولات باغی در استان تا سال ۵۵ تنها ۱۰ هزار تن در سال بود که این رقم امروز به ۳۶۰ هزار تن در سال افزایش‌یافته است، می‌گوید: در سال ۹۷ مجموع تولیدات حوزه جهاد کشاورزی شامل دام، کشاورزی، باغداری، زراعت و ... از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز عبور کرد و این در حالی است که مجموع تمام تولیدات حوزه مذکور تا پیش از انقلاب به ۲۰۰ هزار تن در سال هم نمی‌رسید که این نشان از رشد فراوان در این حوزه دارد.

وی در بیان مثالی از توسعه تولیدات کشاورزی، می‌گوید: در رقم تولیدی مانند انگور تا پیش از انقلاب اسلامی شاهد تولید چهارتا شش هزار تن انگور در استان سمنان بودیم این میزان امروز با تمام مشکلات حوزه بی‌آبی و خشک‌سالی و سرمازدگی به رقمی معادل ۱۰۱ هزار تن افزایش‌یافته است همچنین درزمینهٔ تولید زردآلو استان  با سالانه تولید چهار هزار تن در سال ۵۷، رتبه خوبی در کشور نداشت اما امروز تولید این محصول در استان از ۸۷ هزار تن هم عبور کرده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه تولید پسته در سطح استان نسبت به سال ۵۵ قریب به ۸۰۰ درصد رشد داشته است، بیان می‌کند: تولید این محصول در سطح استان تا پیش از انقلاب اسلامی به یک هزار و ۷۰۰ تن نمی‌رسید درحالی‌که امسال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن پسته در استان تولیدشده است و در محصول سیب نیز ما شاهد تولید چهار هزار و ۵۰۰ تنی این محصول در سال ۵۵ به ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن در سال ۹۷ هستیم و این‌ها گوشه‌ای از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی درزمینهٔ کشاورزی و حوزه کاری جهاد است که البته باید کاهش چشم‌گیر منابع آبی و خشک‌سالی را نیز در نظر گرفت.

افزایش چشم‌گیر توسعه معدنی در استان سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز درباره دستاوردهای حوزه معدنی در سطح استان به خبرنگار مهر، می‌گوید: تعداد معادل در حال بهره‌برداری در سال ۵۵ فقط ۵۰ باب بود که این میزان در سال ۹۷ به ۵۹۷ باب رسیده است لذا باید گفت تعداد معادن در حال بهره‌برداری استان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲ برابر شده که این امر توسعه بسیار خوبی را هدیه داده است.

بهروز اسودی می‌افزاید: تعداد جواز تأسیس صادره بخش معدنی در سطح استان طی سال ۵۵ فقط ۱۱ مورد بود که این شاخص در سال ۹۷ به دو هزار و ۴۵۲ مورد رسیده است و همچنین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری از معادن استان از چهار مورد در سال ۵۵ به دو هزار و ۱۲ مورد در سال ۹۷ افزایش‌یافته است.

وی می‌گوید: سرمایه‌گذاری درزمینهٔ جواز تأسیس معادن استان سمنان طی سال ۵۵، تنها ۱۸ میلیارد ریال بوده که این امر در سال ۹۷ به ۱۱۰هزار میلیارد ریال افزایش‌یافته است.

اسودی بابیان اینکه مجموع اشتغال معدنی استان سمنان در سال ۵۵ اعم از بهره‌برداری و اکتشاف ۴۹۶نفر بوده است، تأکید کرد: امروز در بخش بهره‌برداری برای ۵۱ هزار و ۹۰۰ نفر و درزمینهٔ جواز تأسیس ۶۶ هزار و ۵۷۰ نفر شغل ایجادشده است.

تربیت ۲۰۰۰ مربی قرآن در استان سمنان

توسعه در استان سمنان در طول حیات بابرکت انقلاب اسلامی تنها مختص به صنعت، کشاورزی و معدن نیست بلکه درزمینهٔ فرهنگی و معنوی نیز استان سمنان دارای پیشرفت‌های عظیمی بوده است، حجت‌الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان  دراین‌باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: دو هزار مربی قرآنی در این چهار دهه تربیت‌شده است.

شکری بابیان اینکه از دستـاوردهای قرآنی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، می‌توان به تربیت دو هزار نفر معلم قرآن کریم در رشته‌های مختلفی چون روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم، حفظ و پیش‌دبستانی اشاره کرد که این افراد موفق به اخذ گواهینامه تربیت‌معلم شده‌اند، ادامه می‌دهد: طی این مدت در استان سمنان تربیت ۶۲ نفر ممتحن آزمون‌های شفاهی دوره‌های تربیت‌معلم قرآن کریم نیز در دستور کار قرار داشته است همچنین در سطح استان شاهد تربیت ۱۵ نفر داور مسابقات قرآن کریم دارای گواهینامه داوری بوده‌ایم.

شکری بابیان اینکه ۵۴ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت (ع)، ۲۷ خانه قرآن و عترت (ع) شهری و ۳۴ خانه قرآن و عترت (ع) روستایی در سطح استان سمنان پروانه فعالیت دارند، تأکید داشت: این مؤسسات و تشکل‌ها در کنار جلسات سنتی و هفتگی، اساتید و پیشکسوتان قرآنی به آموزش قرآن کریم و فعالیت‌های این حوزه در طول سال می‌پردازند.

وجود ۶۰ حافظ قرآنی در استان سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین گفت: در این استان ۱۶۰ نفر حافظ کل قرآن کریم وجود دارد که ۲۲ نفر از آن‌ها دارای مدرک تخصصی حفظ هستند همچنین این استان۲۸۰ نفر قاری قرآن کریم دارد که ۵۰ نفر از آن‌ها قاری ممتاز کشوری محسوب می‌شوند.

شکری تصریح کرد: در استان سمنان ۱۲۰ تشکل قرآنی اعم از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت (ع)، خانه‌های قرآن و عترت (ع) شهری و روستایی مجوز فعالیت گرفته‌اند که در کنار سایر فعالان قرآنی سطح استان به ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش کلام‌الله مجید می‌پردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه بیش از ۱۳۰ دوره تربیت‌معلم قرآن کریم در استان برگزارشده است، گفت: ۶۲ نفر در سطح استان دارای گواهینامه تربیت ممتحن مجاز دوره‌های تربیت‌معلم و ۱۹ نفر دارای گواهینامه تربیت مدرس هستند که می‌توانند در دوره‌های تربیت‌معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم تدریس کنند.

توسعه درزمینهٔ پزشکی و داروسازی

در حوزه بهداشت و درمان نیز استان سمنان توانسته در دوران پس از انقلاب دستاوردهای خوبی را داشته باشد، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان سمنان بابیان اینکه در سال ۵۷ فقط چهار درمانگاه دولتی در سطح استان وجود داشته است، می‌گوید: امروز فقط هشت درمانگاه تأمین اجتماعی در سطح استان سمنان وجود دارد.

سید مجتبی اکرم بابیان اینکه ۷۰ درصد از جمعیت بیش از ۷۰۲ هزارنفری سمنان، معادل ۴۹۱ هزار نفر، تحت پوشش تأمین اجتماعی استان سمنان هستند، معتقد است: در استان ۵۰۰ تخت بیمارستانی به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی این استان خدمات بستری به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند که نسبت به سال‌های پیش از انقلاب با اختلاف بسیاری شاهد توسعه در این زمینه بوده‌ایم.

محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه ۴۰ درصد داروهای دامپزشکی کشور در سمنان تولید می‌شود، گفت: این نکته‌ای است که در قبل از انقلاب اسلامی اصلاً مطرح نبود اما امروز خوشبختانه شاهد توانمندی استان سمنان در این زمینه هستیم.

وی می‌افزاید: تنها در نیمسال اول ۹۷ درمجموع ۵.۵ میلیون دلار فراورده‌های دامی از طریق گمرک سمنان طی این مدت صادرشده است همچنین باید گفت چهار میلیون دلار از مجموع درآمدهای دامپزشکی استان سمنان مربوط به آلایش غیرخوراکی است که کشورهای  افغانستان، عراق، ترکمنستان، ترکیه، انگلستان و ... در زمره مشتریان تولیدات هستند.

توسعه به برکت انقلاب اسلامی

امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای زیادی در سطح استان سمنان هستیم که به برخی از آن‌ها اشاره شد، موضوعاتی مانند راه روستایی، گازرسانی و آب‌رسانی، رفع محرومیت، آموزش‌وپرورش و ... موضوعاتی هستند که در طول انقلاب اسلامی شاهد توسعه بسیاری بوده‌اند.

امروز روستاهای ما به‌خصوص در مناطق محروم توانسته‌اند دارای خدمات خوبی باشند که ساخت خانه بهداشت، خانه ورزش، استقرار روحانی، درمانگاه و ... در زمره این خدمات است که تا پیش از انقلاب اسلامی رنگ آن‌ها نیز در روستاها دیده نمی‌شد تنها در یک‌قلم تولید گندم روستائیان در استان در قیاس با سال ۵۷ رشد قابل توجهی داشته است، تا قبل از انقلاب اسلامی تنها ۱۰ هزار تن گندم در استان تولید می‌شد این رقم امروز به ۱۱۰ هزار تن رسیده که توانسته توسعه خوب اقتصادی را در استان و روستاها به وجود آورد و این مهم البته در حالی است که در ۱۵ سال اخیر استان سمنان با خشک‌سالی وسیعی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد توسعه خوبی در استان سمنان هستیم اما عزم مسئولان درباره توسعه خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم همچنان باید رو به افزایش باشد.

کد خبر 4532013

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران تبلیغات اسلامی سمنان جهاد كشاورزي استان سمنان خانه بهداشت دامپزشکی استان سمنان سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان سمنان علی شکری محمد سعیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۷۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام احمد نظری امام جمعه موقت شاهرود گفت: معلم تراز انقلاب اسلامی فردی است که مخاطب خود به ویژه نسل جوان و دانشجویان را به علم، تقوا، تربیت و آن‌چه مورد رضایت خدا در همه عرصه‌ها است، دعوت کند.

وی به ۱۲ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر اشاره کرد و گفت: کارگران رزمندگان عرصه اقتصادی هستند و کارگری مجاهدت در راه خدا است.

امام جمعه موقت شاهرود به سفر آیت الله رییسی رئیس جمهور به استان سمنان در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۳ درصد از مصوبات این سفر به شهرستان شاهرود اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه مسوولان این مصوبات را برای مردم تبیین کنند، ابراز کرد: مردم شاهرود تا ۶ ماه آینده میزان جذب اعتبارات این سفر را از مسوولان پیگیری می‌کنند

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • تقویت انسجام ملی در سایه انجام عملیات وعده صادق
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است