مشروح| حجتالاسلام علمالهدی: تقسیم مساجد به شیعه و سنی عامل تفرقه است/ سالاری: گروههای تکفیری ربطی به اهل سنت ندارند
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۹۰۹۸
به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری تقریب، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، نشست تخصصی «هماندیشی علمای شیعه و اهل سنت» با حضور حجتالاسلام سیدحامد علمالهدی معاون ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی و عثمان سالاری یکی از فعالان اهل سنت در حوزه تقریب در خبرگزاری تقریب، برگزار شد .
در این نشست وضعیت اهل سنت کشورمان به صورت مقایسهای در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و نیز تعامل نظام جمهوری اسلامی با اهل سنت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشروح این نشست تخصصی در ادامه میآید:
*با توجه به اهمیت و جایگاه مجمع جهانی تقریب مذاهب و اینکه معاونت شما در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با اهل سنت است، در رابطه با اقدامات انجام شده این معاونت در سالهای گذشته و نوع تعاملی که با آن ها دارید توضیح دهید.
حجتالاسلام علمالهدی: بنده ابتدا ایام خجسته چهلمین سالگرد پیروزی اسلامی را تبریک عرض میکنم و انشاالله شاهد سال بلوغ انقلاب اسلامی و نا امیدی دشمن باشیم. یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران بعد از پیروزی، تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تعامل و ارتباط با اهل سنت است.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارتباط وسیعی بین روحانیون اهل سنت و شیعه وجود نداشت. گاهی ممکن بود شیعه و سنی در داخل یک شهر در کنار هم زندگی کنند ولی ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، سنی نشین داریم در آن زمان نبوده است.
بنده نزدیک به دو دهه است که در سمت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با مدارس علوم دینی، علمای اهل سنت و همچنین و اساتید اهل سنت دانشگاه در مناطق مرزی در ارتباط هستم و دفتر معاونت امور ایران در امور اهل سنت بر روی همه اقشار سراسر کشور باز است و این ارتباط موجب به وجود آمدن یک نوع روابط عاطفی و اعتماد بین ما و اهل سنت شده است.
گاهی اتفاق افتاده است که مراجعاتی از مناطق مرزی کشور داریم که ارتباط مستقیمی با حیطه کاری ما ندارد ولی ما با آغوش باز پذیرای این عزیزان بوده و هستیم و چنین اتفاقاتی باعث ایجاد یک اعتماد متقابل شده است که این امر به سادگی به دست نیامده است، زحمات و سختی های فراوانی در این راه تحمل کرده ایم تا این اعتماد حاصل شده است.
در حال حاضر به برکت وجود انقلاب اسلامی ایران، هرساله کنفرانس وحدت در تهران برگزار میشود که به واسطه آن از علما و شخصت های برجسته اهل سنت کشورهای مختلف دعوت به عمل میآید و در طول سال مجمع تقریب مرتبا کرسیهای جمهوری اسلامی ایران را در دنیا احیا میکند که این یکی از حرکتهای عظیم در انقلاب اسلامی بشمار میآید.
تقریب: گزارشی در مورد عملکرد معاونت ایران تقریب مذاهب اسلامی در ارتباط با اهل سنت بیان کنید.
حجتالاسلام علمالهدی: معاونت امور ایران تقریب مذاهب اسلامی در چند سال گذشته پیرامون روابطی که با علما و مدارس علوم دینی اهل سنت در بازدید از مناطق و رسیدگی به مشکلات اهل سنت داشته است به وجود آورنده ارتباط وسیعی با برادران اهل سنت بوده است.در مرحله اول دوره های آموزشی برای علمای اهل سنت برگزار شد که تعداد کثیری از این علما و روحانیون اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبری پرونده دارند.
با شروع برگزاری آزمونها و دوره های آموزشی و استقبال بسیار خوبی که از این دوره ها شد، تعداد چشمگیری از عزیزان اهل سنت ما به عنوان روحانی کاروان های اهل سنت چه در حج عمره و تمتع انتخاب شدند.
دومین گروهی که مورد توجه ما قرار گرفت، معلمین و بحث آموزش و پرورش بود. ما در اکثر نقاط استان ها که تلفیقی از اهل سنت و شیعه بوده اند( برادران و خواهران) توانستیم دوره های آموزشی را برگزار کنیم که اعتقاد ما در این اردوهای آموزشی تقویت افکار تقریبی معلمین بود؛ مجموع این دورههای آموزشی بسیار موفق بود و در حال حاضر درخواست تکمیل برای این گونه دورهها در سطوح بالا وجود دارد ولی به دلیل کمبود بودجه دست ما را در برگزاری این گونه برنامهها بسته است. با این حال مجمع جهانی تقریب در طول سال انواع برنامه های فرهنگی و مناسبتی را در بیشتر استان های سنی نشین برگزار میکند.
*یکی از مباحثی که اهل سنت مطرح میکنند، نداشتن مسجد جامع است، نظر شما دراین باره چیست؟
حجتالاسلام علمالهدی: چیزی که در اینجا مطرح میشود این است که مسجد خانه خداست و اینکه ما مساجد را به شیعه و سنی تقسیم کنیم یک بحث تفرقه انگیز اختلافی است؛ نکته ای که اینجا مطرح میشود این است که همه ما مسلمانیم و شیعه و سنی آزاد هستند که در هر مسجد اقامه نماز کنند و بنابراین این تقسیم بندی برخلاف اهداف نظام و اهداف مجمع تقریب است چراکه هدف ما ایجاد امت واحده است.
*ما اهل سنت را اقلیت نمیدانیم چون برادران اهل سنت، مسلمان هستند
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که این اختلاف عملاً ایجاد شده است ما باید چه کنیم که این اختلاف افکنی ها از بین برود؟ ما اهل سنت را در داخل ایران جزو اقلیتها حساب نمی کنیم چون برادران اهل سنت، مسلمان هستند و ما در قالب یک امت واحده و اسلام هستیم، همه ما یک دین داریم و این تفاوت های مذهبی نباید ما را از یکدیگر جدا کنند؛ ما میگوییم که تمامی مساجد بر روی اهل سنت و شیعه باز است و هر کسی می تواند آنجا حضور پیدا کرده و مراسم عبادی و معنوی خود را به هر سبکی که هست برگزار و اقامه کند.
تقریب: درباره طرح آیتالله اراکی که قرار بود یک مجتمع فرهنگی برای اهل سنت راه اندازی شود، به چه نتیجهای رسید؟
حجتالاسلام علمالهدی: طرح آیتالله اراکی این بود که در منطقه ۲۲ تهران به عنوان یک "طرح ملی" یک مجتمع فرهنگی برای برادران اهل سنت اختصاص داده شود که در آن مسجد، کتابخانه و سالن همایشها در نظر گرفته شود و مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در ساخت آن مشارکت کند، چون طبیعتا تعدادی از برادران اهل سنت ما در تهران ساکن هستند و اینکه نماز جمعه داشته باشند هیچ ایرادی ندارد.
*مجمع جهانی تقریب کتابهایی را به چاپ میرساند که مورد استفاده اهل سنت و شیعه باشد
تقریب: آیا تاکنون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کتابی با کمک اهل سنت منتشر کرده است؟
حجتالاسلام علمالهدی: خیلی از کتابهایی که مجمع جهانی تقریب به چاپ رسانده است مولفشان از اهل سنت هستند یا از منابعی در تهیه این کتاب استفاده شده است که اهل سنت و شیعه آن را قبول دارند، مانند بدایة المجتهد. در واقع مجمع جهانی تقریب کتابهایی را به چاپ میرساند که مورد استفاده اهل سنت و شیعه باشد چون در بسیاری از موارد منابع ما مشترک است و نمونه کتابی که توانستیم در طول سال های گذشته از آن رونمایی کنیم جامع احادیث اهل سنت و شیعه بود و این کتاب بسیار ارزشمندی است که مهمانان کنفرانس چه داخلی و خارجی از آن استقبال کردند.
تقریب: خیلی از برادران اهل سنت ما در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسیدند. از شهدای اهل سنت در دوران دفاع از حرم آماری دارید؟
حجتالاسلام علمالهدی: آمار دقیق را میتوان از بنیاد شهید به دست آورد و البته آمارهای هر استان به تفکیک است و البته آمارشهدای اهل سنت غرب کشور بیشتر از شرق ایران است چون فاصله آنها از مناطق جنگی و جبهه ها بیشتر بوده است.
طبق فتوای صریح رهبری که ناسزا گفتن به خلفای راشدین و صحابه پیامبر و مقدسات اهل سنت حرام است بر همین اساس عنوان می کنیم که باید پایبند به اصول باشیم چون اصل مذهب بر همین است و زمانی که رهبری مطلبی را عنوان میکند ما باید مطیع اوامر ایشان باشیم.
*محبت اهلبیت پیامبر یکی از موارد مشترک بین اهل سنت و شیعه است
مجمع جهانی تقریب در حرکتی در زمان میلاد حضرت زهرا(س) جشن سادات را برگزار می کن دو محبت اهل بیت پیامبر یکی از موارد مشترک بین اهل سنت و شیعه است. ما در بین اهل سنت و شیعه ساداتی داریم و برگزاری جشن میلاد این بانوی گرامی اسلام میتواند یکی از نمادهای وحدت باشد و کمیسیون سادات در طی چند سال اخیر در کنفرانس وحدت برگزار می شود.
* در طی این چند سال آیا درخواستی در زمینه فیلم تقریبی داشته اید؟
حجتالاسلام علمالهدی: ما یقین داریم که کار رسانه و فیلم میتواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد ولی مشکل اساسی بودجه است و درخواست ما از اصحاب رسانه این است که خودشان پیش قدم شوند و ما هم در کنارشان به آنها کمک کرده و زمینه را فراهم میکنیم.
*سالاری: رهبر انقلاب بزرگترین طلایهدار تقریب و پیشگام وحدت اسلامی هستند
تقریب: در این نشست قرار است به بررسی عملکرد 40 ساله تعامل نظام انقلاب اسلامی با اهل سنت پرداخته و یک مقایسهای بین وضعیت اهل سنت قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران داشته باشیم، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟
سالاری: خداوند سبحان را شاکر و سپاسگزاریم که در دهه چهارم انقلاب شکوهمند و طوفانزای اسلامی ایران قرار گرفتهایم. حقیقت امر این است که حضرت امام راحل (ره) و همچنین مقام معظم رهبری بر دو مطلب تاکید داشتهاند؛ اولین موضوع، رمز پیروزی، وحدت کلمه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی بین اقشار و طوایف طبقات مختلف جامعه است.
دومین موضوع، مرز بین اسلام و کفر است چراکه شاکله فکری امام و رهبری، مبتنی بر نفی سلطه جویی و سلطه پذیری بوده است که عملا هم مواضع نظام جمهوری اسلامی را در رابطه با حمایت بی دریغ از مظلومین، مستضعفین جهان، استعمار زدایی و استکبار ستیزی، شاهد بوده ایم.
بنابراین اساس و پایه دین و ایدئولوژی، وحدت اسلامی است، لذا مقام معظم رهبری به عنوان بزرگترین طلایه دار تقریب و برجسته ترین پیشگام وحدت اسلامی در تقریب مذاهب هستند.
بنده بارها گفتهام که یکی از بزرگترین معجزههای عصر فعلی مقام معظم رهبری هستند که جهان اسلام را احیاکردهاند؛ به طوریکه گفتمان مظلوم نوازی و ظالم ستیزی را از مرحله تئوری به عمل تبدیل کرده اند و جهان بینی، جهان اسلام را دچار یک دگردیسی اساسی نمودهاند.
در مقطع فعلی ما شاهد این هستیم که مقام معظم رهبری در تمامی مواضع و رویکردها براساس پارامترهای صادقانه و عالمانه و امیدوار کننده صحبت میکنند و این باعث شده است که جهان اسلام بتواند با روحیه بیشتر و مضاعف تر، در مقابله با دنیای شرک و نفاق و تزویر، پایمردی موثری را داشته باشد؛ بنابراین، علتالعلل انقلاب اسلامی ایران از نظر من در طی چهار دهه گذشته مبتنی بر رهبریت های حکیمانه مقام معظم رهبری تلقی میکنم؛ جهان اسلام یک هویت واحد دارد و این هویت واحد توانسته در راستای اطاعت و تبعیت از تعالیم و دستورات مقام معظم رهبری توفیقات مضاعفی داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران مقوله امت اسلامی در قانون اساسی به رسمیت شناخته است
همه ما میدانیم ما دو نوع نعمت داریم؛ یکی نعمت عامه است که شامل همه نعمت های الهی می شود و دومین نعمت، تامه است در راستای اطاعت و تبعیت از دستورات تعالیم پیامبران الهی حاصل میشود، رمز و راز موفقیت هایی که جمهوری اسلامی ایران در پی داشته، رهبریت های مقام معظم رهبری بوده است که توانسته اند این وحدت و تقریب را در مرحله نظر و فکر به عرصه عمل یکی از بزرگترین معجزههای عصر فعلی مقام معظم رهبری هستند که جهان اسلام را احیاکردهاند؛ به طوریکه گفتمان مظلوم نوازی و ظالم ستیزی را از مرحله تئوری به عمل تبدیل کرده اند و جهان بینی، جهان اسلام را دچار یک دگردیسی اساسی نمودهاند مبدل سازند؛ جمهوری اسلامی ایران مقوله امت اسلامی را به عنوان یک اصل در قانون اساسی به رسمیت شناخته است.
تقریب: البته این موضوع یکی از مهم ترین دستاورد های بعد از انقلاب است بشمار میآید، این مطلب درست است؟
سالاری: بله؛ رمز و راز موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران، توانسته وحدت و تقریب مذاهب اسلامی را در مرحله نظر به عرصه فعل و عمل مبدل سازد.
جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که مقوله تحقق امت واحده اسلامی را به عنوان اصل 11 قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است که در این میان امت اسلامی فقط شامل شیعیان نیست، در واقع میتوان گفت که شامل شیعیان و اهل سنت میشود؛ نحلههای فکری مختلفی و مذهبی به رسمیت شناخته و سیاست امت اسلامی منطبق اصل 11 قانون اساسی اتحاد ملل اسلامی است.
در اصول 152و154 قانون اساسی دولت مکلف به همکاری با مسلمین و حمایت بیدریغ از مستضعفین جهان است، بنابراین اطاعت بی دریغ از اوامر مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان توانسته امت اسلامی را از حوادث و گزند ها بیشماری مصون بدارد؛ زمانی که در جهان، اساس و مبنای ایدئولوژی عدالت، اخلاق، بندگی و عبودیت خدا باشد امت اسلامی پاسخگوی تمام نیازها است، اما زمانی که هیچ یک از این موارد بر مبنای ایدئولوژی امت اسلامی نباشد ما شاهد فاشیسم، صهیونیسم و یهود هستیم؛ در اصل 11 قانون اساسی یکی از ابداعات حقوقی نوین ارزشمندی که ایجاد شد مجمع تقریب مذاهب اسلامی بوده است.
مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی توانستهاند در سه عرصه اخلاق، علم و عمل، تلاش های همه جانبهای را انجام دهند و نسبت به تئوری سازی وحدت مذاهب اسلامی و تبدیل معقوله وحدت از مرحله فکر و نظر به عرصه عمل و فعل اقدامات همه جانبه ای صورت گرفته است.
آنچه که پیرامون تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی گذشته است توانسته طبق معنویات مقام معظم رهبری مبنی بر امت واحده اسلامی را به نحو احسن محقق کنند. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که ایجاد خیزش فکری و شکوفایی معنوی مضاعف در جهان اسلام رخ بدهد، مستلزم آن است که اختیارات مجمع جهانی تقریب بیشتر شود و بتواند با قدرت بیشتری در عرصه جهانی خدمات برجسته و شایان توجهی را ارائه دهد.
تقریب: جناب آقای سالاری توضیحاتی در مورد مهم ترین مطالبات و دغدغه های اهل سنت در ایران بیان کنید، برخی اهل سنت نسبت به حقوق شهروندی خود در کشور ما معترض هستند و یا این احساس را دارند که در حقشان جفا شده است و در این زمینه به نداشتن مسجد مستقل اشاره میکنند، نظر شما در این باره چیست؟
سالاری: در برهه و مقطع فعلی چون نگاه و رویکرد مقام معظم رهبری به عنوان رئیس اصلی حاکمیت، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که مقوله تحقق امت واحده اسلامی را به عنوان اصل 11 قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است که در این میان امت اسلامی فقط شامل شیعیان نیست، در واقع میتوان گفت که شامل شیعیان و اهل سنت میشود فراتر از رویکرد های فراجناحی و فراقومیتی است، ما نباید از منظر شیعه و سنی به این موضوعات نگاه کنیم و باید از دید بحث حاکمیت قانون اساسی، که به عنوان سند تبیینی کشور به رسمیت شناخته شده است در آن حوزه بررسی کنیم.
قانون اساسی در اصول 159و 173و 174 دستگاه هایی را برای این موضوع در نظر گرفته است و مرجع اصلی رسیدگی به شکایات و ملزومات دادگستری جمهوری اسلامی ایران است که در نگاه قالب قانون اساسی و مقام معظم رهبری مبتنی بر نگاه برابر و مساوی تشکیل شده است.
ما نباید موضوع را با نگاه و رویکرد شیعه و سنی بررسی کنیم چرا که بر اساس اصل 173و 174 قانون اساسی دیوان عدالت اجتماعی وجود دارد که اگر در مورد هریک از ادارات ، مقامات و مدیران اجرایی شکایتی باشد می تواند شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برساند؛ در واقع میتوان اظهار کرد که قانون برای همه یکسان است و تعریف دقیق قانون به این معنا است که، قانون به عنوان یک قائله حقوقی کلی و دائمی است که برای همه تسری دارد و استثنایی در آن وجود ندارد.
این اختلاف و مناقشه در ابعاد مختلف یک امر طبیعی است و ربطی مسائل اعتقادی ندارد و با هر اقدامی از سوی مراجعی که بخواهد شیعه وسنی را تفکیک کند به شدت مخالفم هستم؛ هر شخصی اگر گمان میکند تخطی و تعارضی، در حوزه های شخصی و خصوصیاش اتفاق افتاده است باید از طریق مراجع قانونی اقدام کند.
در مورد بحث مساجد و حوزه های علمیه در قانون پیش بینی شده است، همانطور که ما دارای حوزه علمیه در قم هستیم، شورای سرپرستی مدارس اهل سنت را هم داریم که هرکدام براساس یک مکانیسم و ساز و کار قانونی تهیه شده است؛ شورای سرپرستی و نظارت اگر کاستی را پیش روی خود ببیند باید مسیر قانونی را توسط مراجع و مقامات ذیربط طی کنند، ملاک و معیار اصلی شایسته سالاری است همه افراد جدای از هر فرقه خاصی اگر شاهد هرگونه نابرابری باشند باید از طریق قانون اساسی اقدام کنند.
تقریب: برخی با مانور دادن بر روی این مسائل اختلاف افکنی میکنند؛ به ویژه در بازه انتخابات، نظر شما چیست؟
سالاری: معیار سیاستورزی اخلاقی و معنوی کشورمان در مقام معظم رهبری خلاصه میشود و زمانی که ما میگوییم اوامر ایشان فصل الخطاب هستند، واقعا اینطور است. ایشان اعلام میکنند که سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران وحدت اسلامی است و امام(ره) میفرمایند در جمهوری اسلامی شیعه و سنی باهم برابر و برادر هستند و از حقوق مساوی برخوردار هستند و قانون اساسی به عنوان بالاترین سندی که چهارچوب های حقوقی و سیاسی کشور را تعیین و تبیین میکند از این رو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای اینکه نگاه مکانیکی مغالطه به یک نگاه مبتنی بر کرامت محوری تبدیل شود تبدیل شود، به وجود آمده است.
اختلاف بین شیعه و سنی از نظر فقهی و کلامی تاریخی علمی امری بدیهی است، اختلاف این امر بدیهی است و حل این موارد باید در یک مکان علمی، آکادمی و حوزهها و آن هم با ادبیات رحمانی و با روش عفیفانه بحث و مباحثه شود.
تقریب: نگاه اهل سنت نسبت به مقوله داعش و تکفیریها چیست؟
سالاری: مقام معظم رهبری فرمودند که خط قرمز جهاناسلام، اسلام آمریکایی و انگلیسی است که اسلام آمریکایی در واقع مسلمان نماهایی هستند که تکفیری هستند و در واقع اعتقاد عملی و نظری به اسلام ندارند و هر کدام از آنها خود را مجتهدی جامع شرایط عنوان میکنند و از قرآن و دین باور های غلط خرافاتی دارند؛ گروه های تکفیری در واقع مسلماننما هستند و اینها یک نوع انحراف اساسی و بنیادی در دین اسلام هستند که ربطی به اهل سنت ندارند.
* مسجد الاقصی رمز عزت مسلمین است
تقریب: در حال حاضر یکی از شبهات مطرح شده در رابطه با اهل سنت که از سوی دشمنان برجسته میشود، کمک کردن ملت ایران به مردم غزه و فلسطین است که برخی در این خصوص اظهار نظر جنجالی میکنند و معتقدند این کار عبث است چون آنها تشیع را قبول ندارند، نظر شما چیست؟
سالاری: نگاه مقام معظم رهبری نگاه فرا مذهبی و فراجناحی است و ایشان فرمودند که مسجد الاقصی رمز عزت مسلمین است ایشان مسائل شیعه و اهل سنت را به طور کامل حل کردند و چیزی که برای ایشان مهم است، دغدغه امت اسلامی جهان کفر است در واقع ایشان به دنبال حاکمیت قرآن هستند. بنابراین نمیتوان گفت که خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به مسلمانان فلسطین انجام داده است، در واقع کمک به اهل سنت است، چون سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر کمک به مسلمانان جهان است؛ در مقطعی از زمان هم به جمهوری اسلامی افغان ها کمک کردند و این شاکله وجودی مقام معظم رهبری و امام راحل بود که خدا گونه فکر میکردند و پیامبر گونه عمل می کنند.
بنابراین معتقدیم این دو شخص بزرگوار جهان بینی سیاسی جهان اسلام را دچار یک دگردیسی اساسی و بنیادی کردند و گفتمان مظلومین نوازی و ظالم ستیزی را از مرحله فکر و نظر به عمل تبدیل کردند.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۹۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کجسلیقگی مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
کوروش زارعی در نشست خبری جشنواره تئاتر بچههای مسجد گفت: یکی از دلایلی که نوجوانان ما از مسجد فراری شدند به خاطر کج سلیقگیهایی است که در مسجد رخ میدهد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانهای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچههای مسجد» صبح امروز با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سیدمصطفی موتورچی دبیر این جشنواره در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
زارعی با اشاره به برگزاری این جشنواره در شهر یزد گفت: شعار این جشنواره «خانه هنرم مسجدم» است؛ ما از 4 سال پیش که سیزدهمین جشنواره را در قزوین برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تئاتر بچههای مسجد نیازمند بازنگری است و باید سند تحول و چشماندازی برای آن طراحی شود. به همین دلیل، به مدت سه سال جشنواره را تعطیل کردیم و چشم انداز 9 ساله تئاتر مسجد را طراحی کردیم که مبنای برگزاری رویداد 2-3 سال اخیر نیز همین چشم انداز است.
اقدام زیبای بچه مسجدیهای قم به مناسبت روز معلمزارعی تاکید کرد: اکنون در سال چهارم این چشمانداز هستیم و فکر میکنیم بعد از 4 سال کار زیربنایی توانستیم به نقطه خوبی برسیم. بچههای مسجد از سراسر ایران در این رویداد حضور دارند و انگیزه خوبی در بین آنان ایجاد شده است. آنها به شکوفایی رسیدند و فکر میکنم خروجی خوبی خواهند داشت.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به برگزاری دورههای تخصصی کارگردانی تئاتر گفت: سال گذشته در مشهد دوره پیشرفته کارگردانی تئاتر را برگزار کردیم. قرار است خروجیهای این دوره طرحهای خود را ارائه بدهند و اگر تایید شود، بودجه ساخت نمایش دریافت خواهند کرد. با این کار کارگردانان جدیدی را در عرصه هنرهای نمایشی وارد کار خواهیم کرد که حتما انرژی جدیدی خواهند بود.
او درباره طراحی چشمانداز 9 ساله بچههای مسجد توضیح داد: این کار برای این بود که بچهها را به رشد خوبی برسانیم تا در جشنوارههای معتبر دیگر تئاتر مثل جشنوارههای مقاومت، ایثار و حتی بینالمللی فجر حضور پیدا کنند و کارهایشان دیده شود. جشنواره تئاتر بچههای مسجد امسال خروجی بیش از 800 گروه نمایشی از سراسر کشور است که 200 تای آنها روستایی هستند. هدف ما در چشم انداز این است که تئاتر را به روستاها بکشانیم و از این طریق استعدادیابی کنیم. اکنون 3-4 گروه برگزیده که در یزد حضور دارند، روستاییاند و حتما هنرشان به جامعه تئاتر کشور معرفی خواهد شد.
سید مصطفی موتورچی دبیر جشنواره تئاتر بچههای مسجد در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: پانزدهمین جشنواره تئاتر مسجد در شرایطی برگزار خواهد شد که فراخوانی منحصرا برای جشنواره امسال صادر نشده است. دلیل این موضوع این است که در 3 سال گذشته رویدادهای تولیدی متعددی در دفاتر مساجد سراسر کشور با عنوان «محرابیان» برگزار شده و جشنواره امسال محلی برای نمایش نیروهای تربیت شده از طریق همین رویداد است.
وی ادامه داد: در این رویداد، نوجوانان علاقهمند به تئاتر در قالب یک گروه کار خود را از مساجد محلهشان شروع میکردند و آرام آرام به رویدادهای استانی میرسیدند. در نهایت، با رقابت این گروهها و معرفی برگزیدگان، 3 اثر به عنوان برگزیده هر روستا معرفی میشدند. این رویداد به مدت دو سال برگزار شد و هر استان تاکنون 6 گروه برتر معرفی کرده است. این نمایشها در ابتدا به صورت غیرحضوری بازبینی شدند و 42 اثر به بازبینی حضوری رسیدند. در اواسط فروردین ماه نیز بازبینیهای حضوری انجام شد و در نهایت به 14 نمایش رسیدیم که از روزهای 18 تا 20 اردیبهشت ماه در بافق یزد به نمایش درمیآیند.
موتورچی با تاکید بر پیش زمینههای کار هنری در مساجد گفت: معتقدیم تربیت مربی، پیش زمینه کار هنری در مساجد است. به همین دلیل، همزمان با رویداد تولیدی محرابیان، سلسله دورههای تربیت مربی هم برگزار شد و مربیان هر استان و استانهای همجوار گرد هم آمدند. سه سال پیش با 200 مربی کار خود را آغاز کردیم و اکنون به 800 مربی رسیدهایم که به معنای 800 گروه است. علاوه براین، پیش زمینه دیگر، توجه به نمایشنامه مناسب جهت اجرا در مساجد است. در اجرای تئاتر در مساجد باید به پارامترهایی مثل تک جنسیتی بودن، زمان نمایش، مخاطب خاص آن و .... توجه داشت. بر همین اساس، تاکنون سه دوره نمایشنامه نویسی «گلدستهها» برگزار شده است که خروجی آن 150 نمایشنامه مسجدی است. باید تاکید کنم تمام 14 گروهی که در جشنواره امسال حضور دارند، همه این مراحل را پشت سر گذاشتهاند.
وی داوران این دوره از جشنواره را معرفی کرد و گفت: خانمها اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه داوران این دوره از جشنواره تئاتر بچههای مسجد هستند.
کوروش زارعی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در جشنواره بچههای مسجد، آن چیزی که در دستور کار خودمان قرار دادیم، «گروه محوری» است. عمده جشنوارهها رویکردهای فردگرایی دارند اما ما اصل و اساس کار این جشنواره را بر گروه بودن بچهها قرار دادیم. بر همین اساس نیز جایزههای ارزشمند جشنواره به گروهها تعلق میگیرد. با این کار میخواهیم به بچهها یاد بدهیم که تئاتر کار فردی نیست و گروهی است و اگر بتوانید گروه موفقی داشته باشید تئاتر بهتری روی صحنه خواهید برد.
وی درباره جایزه ویژه این جشنواره گفت: جایزه ویژه جشنواره جایزه ویژه فرج الله سلحشور است؛ هنرمند نام آشنایی که فعالیت هنری خود را از مسجد شروع کرد. این جایزه از این پس در جشنواره خواهد بود و به یک گروه برتر که اجرای خوبی از نظر ساختاری داشته باشند و مسجدی باشند و در دورههای ما حضور پیدا کرده باشند اهدا میشود.
زارعی درباره انتخاب داوران زن در جشنواره امسال نیز گفت: هدف این بود تا جایگاهی برای داوران زن قایل شویم و از هنرمندانی که با تجربه و تحصیل کرده هستند استفاده کنیم. نمیشود که داوران جشنواره همیشه مردان باشند، در حالی که زنان هنرمند ما نیز از توانمندیهای بسیار خوبی برخوردار هستند.
او درباره جزییات مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز بیان کرد: مراسم افتتاحیه را در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار خواهیم کرد و اجراها و مراسم اختتامیه نیز در امامزاده عبدالله است. این مکان محل برگزاری مسابقه برای نمایش در برابر دیدگان داوران است و هر گروه بعد از این اجرا 3 اجرای دیگر نیز در مساجد شهر یزد و بافق خواهد داشت.
موتورچی درباره جوایز جشنواره نیز توضیح داد و گفت: در بخش بازیگری، از 7 نفر از بازیگران زن و آقا برتر تقدیر میکنم و رتبه بندی نخواهیم داشت. ما همیشه گفتهایم که در این جشنواره گروه محوری مهم است و به همین دلیل 5 جایزه گروهی با رویکردهای مختلف میدهیم. علاوه براین، دو مراسم پاسداشت خواهیم داشت. جایزه کارگردانی و تولیدات بصری نیز خواهیم داشت. باید اشاره کنم که در مجموع نزدیک به 300 میلیون جایزه میدهیم که جایزه 5 گروه برتر و جایزه فرج الله سلحشور بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. براین اساس، هرکدام از گروههای برگزیده 10 میلیون و گروه برگزیده جایزه سلحشور نیز 20 میلیون تومان هدیه دریافت خواهند کرد.
زارعی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اجرای نمایش در مسجد کیفیت اجرا در سالن را دارد یا خیر، گفت: بگذارید سوالی را مطرح کنم و آنهم این است که آیا اجرای تئاتر در گاراژ یا پارکینگ به اندازه اجرا در یک سالن همراه با نورپردازی کیفیت دارد؟ پاسخ منفی است اما فراموش نکنید که در اروپا و آمریکا، اجرای نمایش در کارخانههای متروکه و گاراژها نیز برگزار میشود. جشنواره بچههای مسجد یک جشنواره محیطی است و سالهاست که در همه دنیا تئاترهای محیطی برگزار میشود. بنابراین اجرای نمایش در مساجد شوآف نیست. این جشنواره شکلی از تئاتر خلاق است و به گروه یاد میدهد که میتوان یک نمایش را بدون نورپردازی و لباسهای آن چندانی برگزار کرد. بنده معتقدم اگر گروهی بتواند با همین امکانات کم با مخاطب ارتباط برقرار کند و در دل اجرای خود مفاهیم مورد نظرش را آموزش بدهد موفق است. ما بچهها را با دست خالی بار میآوریم تا اگر روزی به تالار وحدت رفت بداند دستاوردش از کجا بوده است.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در واکنش به صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر فاصله گرفتن مساجد از اجرای برنامههای فرهنگی در سالیان اخیر گفت: به نظرم این موضوع تحت تاثیر کج سلیقگی مدیران فرهنگی و از سویی دیگر کج سلیقگی در هیئت امنا مساجد رخ داده است. فراموش نکنید که دوره اول جشنواره بچههای مسجد را در سال 1374 برگزار کردیم اما بی تدبیری و مسیر غلط فرهنگی این جشنواره را به مدت دو دهه تعطیل کرد. این جشنواره به جایی رسیده بود که سومین جشنواره معتبر تئاتر کشور بود اما تعطیل شد. یکی از دلایلی که نوجوانان ما از مسجد فراری شدند به خاطر کج سلیقگیهایی است که در مسجد رخ میدهد و بچهها را از مسجد رانده میشوند. اگر تاکیدات موکد رهبر انقلاب در سالهای اخیر نبود وضعیت بدتر بود. شاید یکی از دلایلی که باعث شد در سالهای اخیر ضربههای فرهنگی از سوی نوجوانان بخوریم به این دلیل است که بچهها از مسجد رانده شدند. ما میخواهیم به بهانه تئاتر و فعالیتهای هنری دوباره پایشان را به مساجد باز کنیم.
انتهای پیام/