Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی در ۳ میلیون هکتار از اراضی کشور اجرا می‌شود که ۶۰ درصد آن در اراضی دیم و ۴۰ درصد در اراضی آبی انجام می‌شود. ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، فرزاد زلقی ظهر امروز در نشست ملی فنی و تخصصی بررسی و آسیب شناسی بذر کارهای کشت مستقیم اظهار داشت: کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی شدن کشاورزی، حفظ منابع آب و خاک و رسیدن به توسعه پایدار مهمترین مولفه و فاکتورهای کشاورزی حفاظتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه کشور؛ کشاورزی حفاظتی را بعنوان اولویت اصلی کشاورزی کشور قرار داده است که بر همین اساس مقرر شده دولت ردیف بودجه‌ای را به این امر تخصیص دهد و بخش کشاورزی نیز 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور را به کشاورزی حفاظتی اختصاص دهد.

زلقی با بیان این نکته که تنها راه نجات بخش کشاورزی، استفاده از کشاورزی حفاظتی است خاطر نشان کرد: کشاورزی حفاظتی تحول و انقلابی در بخش کشاورزی است بنابراین کشاورزان را باید به این مهم تشویق و ترغیب کرد.

 مجری طرح کشاورزی حفاظتی با اشاره به اینکه از سال86 شروع کشاورزی حفاظتی در کشور انجام شد و از سال 93 دفتر کشاورزی حفاظتی رسماٌ کار خود را آغاز کرده است اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی پروژه و طرح نیست بلکه تغییر رویکرد و فرهنگ کشاورزی است که با پیشرفت علم و دانش، روش سنتی کشاورزی به مدرن تبدیل می‌شود.

زلقی عنوان کرد: کشت یک میلیون و900هزارهکتار از اراضی کشاورزی کشور به روش خاکورزی انجام شده که یک میلیون و 700 هزار هکتار آن به صورت خاکورزی حفاظتی انجام شده و 200 هزار هکتار آن سه اصل کشاورزی حفاظتی را انجام داده است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت بیان کرد: دولت مکلف شده سالی 500 هزار هکتار کار کند و اکنون در 11 استان که 4 استان پایلوت پروژه ایران ایکاردا و 7 استان نیز پایلوت پروژه ایران سیمیت هستند. اکنون سال سوم اجرای این پروژه‌ها است و پیشرفت خوبی داشتیم. اخرین نسخه علمی دنیا در بحث کاهش مصرف نهاده‌ها، صرفه جویی در مصرف انرژی و آب، حفظ رطوبت خاک، افزایش ماده آلی در خاک و غیره در کشاورزی حفاظتی اتفاق می‌افتد.

استاندار مازندران: دانش جدید وارد بخش کشاورزی شودآبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی کردستان با فاضلاب؛ ‌وقتی ‌مسئولان واقعیت را انکار می‌کنندهمدان| 27 پروژه کشاورزی و دامپروری به مناسبت دهه فجر در اسدآباد افتتاح می‌شود

زلقی با بیان اینکه اکنون در کشور با بحران آب و خاک مواجه هستیم گفت: اگر خاک فقیر شود غیر قابل جبران است و تنها راه مقابله با آن کشاورزی حفاظتی است. اکثر اراضی زیر عدد یک است و باید در پروسه ده ساله درصد ماده الی خاک را بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه این شیوه با تغییر ذهنیت و باور در اجرای کار برای کشاورزان اجرا می‌شود که متاسفانه با کندی مواجه است اظهار داشت: ردیف بودجه ملی برای این طرح پیش بینی شده است تا کشاورزان از تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد جهت خریداری ابزار این کار

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اعلام کرد: 60 میلیارد تومان جهت ارائه تسهیلات به بانک ها توزیع شده و خریداری 1300 دستگاه ماشین آلات را در برنامه داریم که با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله برای کشاورزان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41405/P/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری

به گزارش خبرگزاری مهر، نصرت الله نیکو با بیان اینکه یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان در سال گذشته به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است، افزود: این میزان اراضی کشاورزی در قالب ۴۹ طرح در سطح استان انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین یک هزار و ۹۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی در قالب ۱۳۰ طرح با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد در دست اجرا برای سامانه‌های نوین آبیاری است.

به گفته وی استان قزوین رتبه ۱۰ در سطح کشور برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را به خود اختصاص داده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای اجرای طرح سامانه‌های نوین ابیاری تا کنون بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی به سنانه نوین ابیاری تجهیز شده است.

نیکو اضافه کرد: تعهد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان ۳ هزار هکتار است که امیدواریم با تأمین بموقع اعتبار بتوان به این هدف دست یافت.

کد خبر 6087945

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد