Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:07:49 GMT

سود و زیان، پیوستن یا نپیوستن به FATF

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۱۰۸۱

سود و زیان، پیوستن یا نپیوستن به FATF

تهران- ایرنا- «تقوی: مخالفان اف‌ای‌تی‌اف بگویند با کدام اقتصاددانان مشورت می‌کنند»، «تلاش برای کسب دو صندلی خالی مجلس خبرگان در پایتخت »، «اسرائیل و فراز و فرود رابطه ایران و روسیه در سوریه» و «دولت روحانی و دو سپر؛ یکی برای ترامپ و دیگری برای مخالفان داخلی» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** تقوی:مخالفان اف‌ای‌تی‌اف بگویند با کدام اقتصاددانان مشورت می‌کنند
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: این اقتصاددان با انتقاد از اینکه چرا سیاسیون برای اطلاع از تبعات پیوستن و نپیوستن به اقتصاددان‌ها رجوع نمی‌کنند تا از نتایج کار مطلع شوند، گفت: «مساله اصلی این است که روشن شود اگر هر مسیر را انتخاب کنیم عواقب کار برایمان چه خواهد بود، به عنوان مثال اگر به این کنوانسیون بپیوندیم و از لیست سیاه خارج شویم، مراودات ما با نظام جهانی تسهیل شود و روابط بانکی ما عادی شود چه اتفاق اقتصادی برای ما رخ می‌دهد. طبیعی است شرایط برای ما بهبود می یابد و فضایی برای گره زدن منافع اقتصادی خود به جهان می‌یابیم، کاری که اغلب کشورهای جهان انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه در توضیح این مطلب ادامه داد:من به عنوان کسی که 47 سال است معلم اقتصاد هستم می دانم دور ماندن از نظام جهانی چه نتایجی برای یک کشور دارد، طبیعی است که امکان صادرات کالا و خدمات از میان می‌رود، تولید در کشور عمق پیدا نمی‌کند و دسترسی به تکنولوژی مشکل می شود اما باید دید در برابر چه چیزی، چه چیز دیگری را از دست می دهیم.» «در اغلب کشورهای جهان سیاست را با وزنه اقتصاد محک می‌زنند و این اقتصاد است که مسیرها را روشن می‌کند اما در ایران اقتصاد با وزنه سیاست محک می‌خورد و نتیجه آن نیز معطل ماندن اقتصاد و عدم توسعه یافتگی و رونق می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه صداهایی که از ایران به گوش می‌رسد می‌تواند زمینه را برای بحرانی شدن وضعیت فراهم نماید، گفت: به هر حال FATF ناظر بر پولشویی برای فعالیت‌های غیرقانونی و غیرانسانی است و طبق اعلام نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل داعش و القاعده را به عنوان گروه تروریستی می شناسند.» «ایران در این سال‌ها خود در صف اول مبارزه با این گروهک‌های تروریستی است و خود بزرگترین ضربه‌ها را دیده است، حال چطور می‌شود که با صدای بلند، ایستادن مقابل این کنوانسیون را فریاد می‌زنند در حالی که در عمل ایران بارها نشان داده است که مقابل تروریست‌ها تمام قد ایستاده است.»

تقوی در پاسخ به این سئوال که آیا با نپیوستن به این کنوانسیون‌ها ممکن است حتی فروش نفت ما درگیر بحران شود، گفت: هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. مذاکرات توسط گروه‌های سیاسی صورت می گیرد، آنها نیازی نمی‌بینند اطلاعات دقیق تری را به ما اقتصاددانان بدهند تا تحلیل کنیم چه می شود و چه باید کرد. در عین حال مخالفان سیاسی این دست کنوانسیون‌ها نیز اتفاقا خود را بی نیاز از مشورت با اقتصاددانان درباره اطلاع از عواقب نپیوستن به آن می دانند.

او گفت: به هر حال FATF نه به تحریم های آمریکا ارتباط دارد نه به زنده ماندن برحام، بلکه به حضور ایران در عرصه تجارت بین الملل ربط پیدا می کند، اینکه ما بعد از لغو تحریم های آدم بی‌اعتباری چون ترامپ می‌خواهیم با دنیا مراوده داشته باشیم یا خیر، در موضعمان نسبت به این دست کنوانسیون‌ها مشخص می‌شود.

** تلاش برای کسب دو صندلی خالی مجلس خبرگان در پایتخت
وبسایت خبری «رویداد24» گزارش داد: با وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی (در هشتاد و دو سالگی) و آیت الله نصرالله شاه آبادی (در 86 سالگی)، تهران دو صندلی خالی برای انتخابات مجلس خبرگان دارد و اصولگرایان امیدوارند اسفند 98 در انتخابات میان دوره‌ای، مصباح یزدی 86 ساله و محمد یزدی 89 ساله را راهی مجلس خبرگان کنند تا اگر اتفاقی برای احمد جنتی 91 ساله افتاد، بتوانند ریاست این رکن مهم را حفظ کنند.

پیش از این با وفات مشکینی در 86 سالگی و مهدوی کنی در 83 سالگی، ریاست مجلس خبرگان ناچار تغییر کرده بود. هاشمی شاهرودی نیز یکی از گزینه‌های ریاست این مجلس بود که بر اثر بیماری از دنیا رفت.

اسدالله ایمانی نماینده 5 دوره استان فارس و اکبر هاشمی رفسنجانی نماینده 5 دوره مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، نتوانستند دوره پنجم را به پایان برسانند. مرحوم واعظ طبسی نیز نامزد انتخابات خبرگان نشد و در همان ایام انتخابات وفات کرد. علی اصغر معصومی نیز نامزد انتخابات خبرگان نشد و یک سال بعد از انتخابات وفات کرد.

آیت الله عصاب محفوظی از گیلان نیز این دوره ترجیح داد نامزد مجلس خبرگان نشود و علی اکبر مشکینی، محمد محمدی گیلانی و سید حسن طاهری خرم آبادی (تهران)، مختار امینیان (ایلام)، ابوالقاسم خزعلی (خراسان) بعد از 4 دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری، در نیمه راه دوره گذشته وفات کردند.

** اسرائیل و فراز و فرود رابطه ایران و روسیه در سوریه
وبسایت خبری «فرارو» در گفت و گو با شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه، نوشت: یکی از مسائلی که این روز‌ها بسیار شنیده می‌شود بهبود رابطه اسرائیل و روسیه است و این را می‌توان از میزان رفت و آمد‌های مقامات دو کشور نیز به وضوح مشاهده کرد. ضمن اینکه برخی از کارشناسان خاورمیانه معتقدند که حملات هوایی اسرائیل به سوریه و برخی مواضع ایران در این کشور نیز با اطلاع روسیه صورت گرفته است و معتقدند که با توجه به اینکه مسئولیت حفاظت از حریم هوایی این کشور بر عهده روس‌ها است، پس بعید است که این حملات بدون اطلاع آن‌ها انجام شده باشد.

در همین خصوص شعیب بهمن تحلیلگر مسائل روسیه طی گفت و گو با فرارو عنوان کرد: «ورود جمعیت قابل توجه روس‌تبار‌ها به اسرائیل که حدود یک پنجم ساکنان سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند بعد از عبری و عربی، سومین زبان رایج در این مناطق به شمار می‌آید. علاوه بر این طی سال‌های گذشته این اقلیت قدرتمند در ساختار سیاسی اسرائیل حضور قابل توجهی داشته وزرای خارجه، دفاع و رئیس پارلمان اسرائیل، روس تبار بودند؛ بنابراین وجود اقلیت قدرتمند و نخبگان سیاسی همواره به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر روابط میان روسیه و اسرائیل به شمار می‌آید.»

او افزود: «رابطه میان اسرائیل و روسیه مانند هر رابطه دیگر، دارای فراز و نشیب‌های بسیار بوده و در برخی موارد سطح این رابطه تنزل و گاهی هم افزایش پیدا کرده است. اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بعد از اتفاقی که برای جنگنده روسی رخ داد و روسیه، اسرائیل را مقصر این ماجرا عنوان کردند، رابطه میان این دو تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است.»

بهمن ادامه داد: «واقعیت این است که بخش اعظم دستاورد‌های روسیه در سوریه به واسطه همکاری و همیاری ایران بدست آمده است. علاوه بر این روس‌ها به خوبی می‌دانند که عمق نفوذ استراتژیک ایران در سطح منطقه به چه اندازه است و خروج ایران از سوریه ماجرایی نیست که با اعمال فشار روس‌ها رخ دهد. علاوه بر این روس‌ها می‌دانند که انجام چنین عملی منجر به این خواهد شد که بخش قابل توجهی از نفوذشان در منطقه از بین برود. زیرا رسما حضور روسیه در سوریه به واسطه رایزنی‌های ایرانی صورت گرفته است.»

بهمن در پایان تاکید کرد: «علاوه بر این‌ها بحث حضور ایران در سوریه مرتبط و وابسته به روسیه نیست. ایران پیش از حضور مستقیم نظامی روسیه در سوریه حضور داشت و این حضور به دعوت دولت سوریه انجام گرفته است؛ بنابراین تا زمانی که دولت سوریه دعوتش را پس نگیرد ایران حضور خواهد داشت. ضمن اینکه نفوذ و حضور ایران در سوریه و کل منطقه با مبنا‌های روسیه انجام نگرفته است.» «واقعیت این است که تهران و مسکو در سوریه دارای یک سری همکاری‌های قابل توجه در حوزه‌های نظامی و امنیتی هستند که در واقع این همکاری به نوعی است که بازیگری مثل اسرائیل نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند.»

** دولت روحانی و دو سپر؛ یکی برای ترامپ و دیگری برای مخالفان داخلی
وبسایت خبری «عصر ایران» به بهانه مخالفت‌ها با سازوکار ویژه مالی اروپا، در گزارشی نوشت: «instex» ابزار مالی جدید اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال اجرایی شدن است. در این ابزار مالی قرار است یک صندوق یا یک نهاد مالی تاسیس شود که پول هایی که از صادرات ایران به اروپا که عمدتا نفت است، در این صندوق جمع و در مقابل این نهاد مبلغ کالاهایی که ایران از کشورهای عضو این نهاد تهیه می‌کند، را نیابتا از طرف ایران پرداخت می کند. حتی این ابزار مالی شامل کشورهای غیراروپایی مانند روسیه، چین و قطر هم می‌شود.

بعد از بیانیه فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد اینستکس، مخالفت‌های پیش بینی شده در داخل علیه این ابزار مالی شکل گرفت. تقریبا تمام رسانه‌های مخالف دولت به سازوکار جدید اتحادیه اروپا تاختند و حسابی از خجالت آن درآمدند.

دولت روحانی این روزها دو سپر در دست دارد. یکی برای مقابله با ترامپ و سران اسرائیل و عربستان و دیگری برای مقابله با مخالف خوان‌های داخلی. واقعا یک دولت چقدر توان دارد که برای هر تصمیمی، اینقدر بجنگد؟ هدف، حل مشکل است و به نظر می‌رسد ابزار مالی جدید اروپا، می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصاد ایران را حل کند. بله، قطعا این سازوکار مالی، درمان قطعی نیست و نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند و اقتصاد ایران را به قبل از خروج آمریکا از برجام برگرداند.

این سازوکار اما می‌تواند پاتکی باشد به تک‌های آمریکایی‌ها. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، ایران و اروپا در حال گرفتن تصمیمی هستند که آمریکا نقشی در آن ندارد. نه تنها نقشی ندارد بلکه علیه تصمیمات آمریکا نیز هست. مرحله اول این سازوکار، به نیازهای اساسی یا کالاهای اساسی مانند مواد غذایی، داروها و کالاهایی که به نوعی با زندگی مردم ارتباط دارد، اختصاص دارد.

مخالفان این کانال مالی بگویند راه حل‌شان چیست؟ این سازوکار مالی را قبول نکردیم خوب چه کنیم؟ چرا فقط نشسته و غر می‌زنید. به صورت مشخص بگویید راه حل شما برای اقتصاد ایران چیست؟ وقتی می‌گوییم راه حل یعنی اعلام برنامه‌ها با جزئیات کامل. یعنی به مردم اطمینان بدهید که اگر این سازوکار را قبول نکنیم، اقتصاد ایران سروسامان خواهد گرفت. کالاهای اساسی به راحتی تامین می‌شود.

** ماجرای حلقه های افراط از اختلال در سخنرانی تا پرتاب مهر و کفش
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز نوشت: لغو سخنرانی رئیس مجلس در کرج در پی انتقاد امام جمعه این شهر را شاید بتوان ادامه حرکت برخی رفتارها تفسیر کرد،رفتارهایی که گفته می شود ناخواسته وحدت جامعه را نشانه گرفته است.

این نخستین بار نیست که سخنرانی رئیس مجلس در روز 22 بهمن مورد هجمه قرار می گیرد، پیش از این و در بهمن 91 بود که قائله قم رخ داد. در همین روز بود که افراد وابسته به حلقه‌ای خاص در قم در میانه سخنرانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه (س) با پرتاب مهر و کفش به سمت علی لاریجانی در سخنرانی وی اخلال ایجاد کردند. حلقه‌ای که کمی بعدتر و در گزارشی که در صحن علنی مجلس قرائت شد از آن تحت عنوان حلقه پرتو یاد شد.

این بار اما تفکرات نزدیک به این حلقه سر از نماز جمعه کرج درآورده و از زبان حسینی همدانی امام جمعه این شهر جاری شده و اتفاقا برای دومین بار سخنرانی علی لاریجانی در 22 بهمن را هدف گرفته است. شخصی که به عنوان فردی معتدل در جریان اصولگرایی شناخته شده است، اعتدالی که چندان مورد علاقه افراطیون نیست و شاید همین موضوع دلیل قانع کننده ای برای حملات به وی با هدف فشار برای تغییر مواضعش باشد. موضوعی که محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز هم در گفت وگو با انتخاب برآن تاکید کرده و می گوید: به هرحال گروهی به اشتباه توقع دارند که آقای لاریجانی، چون اصولگرا است، هرآنچه خودشان قبول دارند را ‏بدون هیچ، اما و اگری قبول کنند. آن‌ها باید بدانند، علی لاریجانی رییس مجلس نظام است و توقعی که از یک ‏چنین صاحب منصبی می‌رود، چیزی جز اعتدال و مصلحت اندیشی نمی‌تواند باشد.

محمدتقی رهبر ادامه می دهد: عده‌ای ‏انتظار دارند لاریجانی چیزی غیر از مطالبات‌شان را پیگیری نکند و شاید هم دوست دارند، مقابل دولت ‏روحانی بایستد. در این شرایطی که خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها ما را با بحران روبرو کرده ‏است، منطقی این است که همه در کنار هم باشیم تا بتوانیم، مملکت مان را از شر دشمنی آمریکایی‌ها رها ‏کنیم. الان موقعی نیست که گروکشی یا یارکشی کنیم و به دشمن اجازه بدهیم، به ما ضرر برساند.

** اسناد جدید درباره جنگ ایران و عراق
پایگاه خبری «فرارو» در گزارشی نوشت: اسناد سری دولت بریتانیا نشان می‌دهد که آمریکا برای ممانعت از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ با عراق، طرحی نظامی علیه ایران تهیه کرده بود، اما بریتانیا با این طرح مخالف بود.

اخیرا سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای، از جمله بریتانیا، برای تسهیل تجارت بین اروپا و ایران، سازوکاری به نام اینس‌تکس راه اندازی کرده‌اند که در واقع نوعی مخالفت با تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود. چه چیزی باعث می‌شود که بریتانیا با سیاست دونالد ترامپ در برابر ایران مخالفت کند و تلاش‌های اروپایی برای کمک به تهران در دور زدن تحریم‌های آمریکا را رهبری کند؟

اسناد سری بریتانیا نشان می‌دهد که دلیل این مخالفت، اهمیت استراتژیک ایران برای بریتانیا و کل غرب است. بی‌بی‌سی عربی به اسناد سری دولت بریتانیا دست یافته که نشان می‌دهد اختلاف‌نظر بریتانیا و آمریکا درباره ایران به سال‌های جنگ ایران و عراق باز می‌گردد.

این اسناد نشان می‌دهد که آمریکا از پیروزی ایران در جنگ نگران بود؛ بنابراین تلاش‌های نظامی و اقتصادی انجام داد تا این امر اتفاق نیافتد. دو سال قبل از پایان جنگ، نشانه‌هایی درمورد امکان تبدیل نگرانی آمریکا به واقعیت بروز پیدا کرد. مهمترین نشانه، تصرف شبه جزیره فاو از عراق در مارس 1986 بود. طبق اسناد جدید، آمریکایی‌ها معتقد بودند که این تحول نظامی، به ایران روحیه داد و باعث شد که ایران سیگنالی درباره پایان جنگ ندهد. این وضعیت ادامه یافت تا اینکه ارتش عراق در آوریل 1988، یعنی چند ماه قبل از توقف جنگ، جزیره فاو را بازپس گرفت.

در 19 و 20 مارس 1986 میان آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها در واشنگتن درباره جنگ (ایران و عراق) گفت و گو‌هایی انجام شد. بریتانیایی‌ها به طور واضح متوجه شدند که آمریکایی‌ها با هدف جلوگیری از پیروزی ایران، برای نوعی مداخله در جنگ، از جمله مداخله نظامی، برنامه‌ریزی می‌کنند. طبق اسناد یادشده، وزارت دفاع بریتانیا، با این تمایل آمریکا مخالفت کرده و بر عدم مشارکت در این برنامه‌ها تاکید کرده است.

** در لواسان چه خبر است؟
تارنمای خبری «فرارو» با اشاره به وعده تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی در این گزارش آورده است: شهر لواسان این روز‌ها در کانون توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است. انتشار گزارش‌هایی از ساخت و ساز‌های غیرقانونی، کوه خواری و زمین خواری در این منطقه خوش نشین بیخ گوش پایتخت حساسیت‌ها را در مورد آن افزایش داده است.

امام جمعه لواسان می‌گوید منتظر تخریب برخی ساخت و ساز‌های غیرقانونی در این شهر باشید. او به شدت از تخلفات در زمینه ساخت و ساز در این شهر خوش آب و‌ هوای شمال تهران انتقاد کرده و خواستار توجه رسانه‌ها به مناطق اطراف لواسان شده است.

در هفته‌های اخیر دو اتفاق بیش از همه توجه‌ها را به لواسان جلب کرد. اول افشای تخلفات صورت گرفته از سوی یک نماینده مجلس و نزدیکان برخی مقامات ارشد کشور در ساخت و ساز یک ویلا در لواسان که بازتاب گسترده ای داشت.

مسئله دیگر این بود که لواسان در حال تبدیل شدن به حیات خلوت پولدار‌ها و ثروتمندان است. کسانی که که خیلی قانون پذیر نیستند و از موقعیت مالی و اقتصادی خود برای دور زدن قوانین و تخلف از اجرای آن‌ها استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد موج افشاگری در این زمینه ادامه خواهد داشت، کما اینکه برخی فعالان رسانه‌ای در این باره وعده افشاگری‌های تازه داده اند. ناظران معتقدند این افشاگری‌ها با بدتر شدن اوضاع اقتصادی دامنه دار خواهد بود و به زودی متوقف نخواهد شد. باید دید در این بین مقامات مسئول برای کنترل زمین خواری، کوه خواری و ساخت و ساز‌های غیرقانونی در مناطقی همچون لواسان چه اقدامی انجام خواهند داد، تاکنون که هیچ خبری از اقدامات موثر در این زمینه وجود ندارد. پیشنهاد امام جمعه لواسان نیز بیشتر به برخورد قضایی ختم می‌شود. او خواستار تخریب است، اما آیا تخریب سازه‌های غیرقانونی، مانع تخلفات بعدی می‌شود؟

** اینستاگرام برای ایرانیان تا چه اندازه مهم است؟
وبسایت خبری «عصرایران» در گزارشی نوشت: در حالیکه گفته می‌شود قریب به 50 میلیون ایرانی از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند، استقبال از اینستاگرام هم در حال افزایش است. تلگرام بیشتر متن‌محور است و علیرغم فیلتربودن کماکان مورد علاقه ایرانیان است اما طیف وسیعی از مردم بیشتر وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند. پلتفرمی که به دلیل عکس و ویدئو محور بودن برای هر قشر سنی و تحصیلی جذابیت های وسوسه‌کننده ای دارد. بر اساس آمار منتشره ایرانیان هشتمین کشوری هستند که بیشتر صفحه را در اینستاگرام ساخته‌اند.

طبق آخرین آمار به ترتیب: آمریکا، هند، برزیل، اندونزی، ترکیه، روسیه، ژاپن، ایران، انگلستان، مکزیک و چین از اینستاگرام استفاده می کنند. بر اساس آمار ارائه شده هر فرد ١٥ساله و بیش‌تر در ایران به طور متوسط ١ساعت و ٤دقیقه در روز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد. با آنکه سیاسیون بیشترین تمرکز خود را بر تلگرام گذاشته‌اند و بیشتر دغدغه «خبر» دارند که بر تحولات سیاسی اثرگذار است، به نظر می‌رسد اینستاگرام بیشترین نقش را در ایجاد ذائقه و تغییر سلیقه‌ها در میان جامعه است.

در این میان اینستاگرام زمینه‌ساز تولید و گسترش بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی شده‌است. در واقع هر فروشنده اینترنتی می‌کوشد در این پلتفروم تبلیغ کند و مشتری‌هایش را از این دریای 25 میلیون نفری به تور بیندازد. برخی از چهره‌های پرهوادار اینستاگرام که اصطلاحاً به آنها شاخ می‌گویند گاهی برای یک پست تا 50 میلیون تومان تقاضا می‌کنند و یک استوری که فقط 24 ساعت دوام دارد را بالاتر از 5 میلیون تومان می‌فروشند.

به نظر می‌رسد اینستاگرام از سوی خبرگزاری‌ها و چهره‌های سیاسی-اجتماعی چندان جدی گرفته نمی شود یا فعالیت در آن را دون شان خود می دانند و ترجیح می دهند به «توئیتر» بروند اما رها کردن 25 میلیون مخاطب خطاست.

** عده‌ای از رهبری جلوتر حرکت می‌کنند/ 40سالگی انقلاب زمان وحدت است نه افتراق!
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» در گزارشی با طرح این پرسش که «ماجرای بهم خوردن سخنرانی لاریجانی در کرج چیست؟» نوشت: «در پی تهدید حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که قرار بود به مناسبت 22 بهمن به استان البرز سفر کرده و در جمع مردم کرج سخنرانی کند، لغو شد.» این خبر به سرعت در رسانه های گروهی داخلی و خارجی بازتاب یافت و تریبون های ضد انقلاب و معاندین نظام که منتظر فرصتی برای درشت نمایی اختلافات داخلی در ایران هستند، خیلی برجسته و پررنگ به آن پرداختند.

رهبر معظم انقلاب 4 خرداد 95 در دانشگاه امام حسین(ع) در بخشی از سخنان خود به برخی از حرکت های سال های گذشته پرداخته و می گویند: «تبیین را اساس کار بدانید؛ بنده می‌بینم گاهی افرادی، جوانهای احتمالاً صالح و مؤمنی، با یک کسی یا جلسه‌ای مخالفند؛ بنا می‌کنند هیاهو کردن، جنجال کردن و شعار دادن؛ من با این کارها موافق نیستم؛ هیچ فایده‌ای ندارد.»

این دومین تذکر رهبر انقلاب در این باره بود. رهبر معظم انقلاب در دیداری که در تاریخ 28 بهمن ماه 1391 با مردم آذربایجان شرقی داشتند با انتقاد صریح و شدید از اقدامات برخی افراد در بر هم زدن مجلس سخنرانی رئیس مجلس در قم افزودند: اینکه عده ای برخی را ضد ولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام(ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند. ایشان در ادامه گفتند: «کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند که حسابشان جداست.»

قطعا جمهوری اسلامی در 40 سالگی انقلاب نیاز به فضای متفاوتی دارد. فضایی که متاثر از وحدت تام ملی باشد و اگرهم اختلافی در درون هست، با تسویه حساب های اینچنینی به فکر حل آن نبود. برخوردهای چکشی و تند نتیجه ای جز سوء استفاده های خارجی نخواهد داشت. موضوعی که به وضوح در مورد همین اتفاق اخیر می توان آن را مشاهده کرد.

** ماجرای اعتراض جنجالی بهداد سلیمی!
وبسایت خبری «فرارو» با بیان اینکه «بی‌عدالتی در ورزش صدای قهرمانان را در آورد»، در گزارشی نوشت: انتشار یک استوری از بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری علیه فوتبالیست‌های تیم ملی و انتقاد از پاداش‌ها دریافتی آن‌ها جنجال بزرگی را در عرصه ورزش کشور ایجاد کرده است. روزهای گذشته فضای مجازی به محلی برای یارکشی و صف بندی حامیان و منتقدان بهداد سلیمی تبدیل شده است. این فضا نشان می‌دهد که اظهار نظر سلیمی حرف دل بسیاری از ورزشکاران کشور بوده و آن‌ها نسبت به وجود تبعیض در ورزش کشور انتقاد دارند.

پست ابتدایی سلیمی که در آن بازیکنان تیم ملی فوتبال متهم به «بی غیرتی» شده بودند واکنش‌هایی منفی زیادی به دنبال داشت. از جمله آنکه برخی بازیکنان تیم ملی با انتشار بیانیه‌ای هماهنگ در صفحات مجازی خود به سلیمی اعتراض کردند.

روز یکشنبه تعدادی از ورزشکاران و قهرمانان ورزشی کشور از جمله: حمید سوریان، احسان لشگری، حسن رنگرز قهرمانان کشتی، حسین توکلی، بهادر مولایی، نواب نصیرشلال و رسول تقیان قهرمانان وزنه‌برداری، حسین کیهانی قهرمان دوی سه هزار متر با مانع بازی‌های آسیایی و امیر مهدی زاده قهرمان کاراته به حمایت از بهداد سلیمی پرداختند و به کسب عنوان‌ها و قهرمانی‌های به دست آمده توسط سلیمی اشاره کردند.

محمدرضا داورزنی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در این باره گفت: «چنین بحث‌های نباید در فضای مجازی و رسانه‌ها کشیده شود این در شأن ورزشکار و رسانه نیست.» «اینکه ما بخواهیم خود را با رشته‌های دیگر مقایسه کنیم قیاس درستی نیست هر رشته جایگاهی در کشور دارد و بر اساس آن پاداش دریافت می‌کند.»

ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: «قرار بر این است که در سال آینده آئین نامه پاداش مدال‌آوران را اصلاح کنیم تا بر اساس آنچه که بودجه برای پاداش در نظر گرفته است بر مبنای برنامه‌ریزی انجام شده پاداش‌ها داده شود.» به این ترتیب وزارت ورزش به نوعی در این ماجرا طرف فوتبالیست‌ها را گرفت. در همین رابطه سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک نیز روز گذشته به این مساله واکنش نشان داد و دوطرف را به آشتی دعوت کرد.

روز یکشنبه وزارت ورزش میزان کمک‌ها امسال به تیم ملی فوتبال را اعلام کرد؛ که می‌تواند بر فضای منفی علیه تیم ملی و فدراسیون فوتبال دامن بزند. بنا به اعلام داورزنی معاون وزیر ورزش «از ابتدای سال جاری، 27 میلیارد تومان کمک و چهار ونیم میلیون دلار ارز به فوتبال پرداخت کرده‌ایم که بسیار بیشتر از تعهد ابتدای سال وزارتخانه بوده است.»

این اظهار نظر‌های و انتقادات می‌تواند زمینه ساز تلاش وزارت ورزش برای تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال باشد. مهدی تاج رئیس فدراسیون مشمول قانون بازنشستگی شده و باید پیشتر از سمت خود کناره گیری می‌کرد، اما او با استفاده از تبصره‌های قانون هنوز در جایگاه خود مانده است. برخی دیگر از مدیران فدراسیون نیز وضعیت مشابهی دارند.

** عملکرد 8 ساله کی‌روش؛ خوب، بد، زشت؟
پایگاه خبری «پارسینه» در نقدی بر عملکرد سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران؛ نوشت: تیم ملی فوتبال ایران بعد از حذف و شکست سنگین مقابل ژاپن مورد نقد اکثر کارشناسان فوتبال قرار گرفت که پیشتر توسط کادر فنی تیم ملی به نوعی سرکوب می شدند و اجازه بیان انتقادات از آنها گرفته می شد. با این حال در دوران پساجام ملت ها فرصتی دست داد تا منتقدین با دیدن نیمه پر و خالی لیوان، عملکرد هشت ساله ی کی روش را نقد کنند.

یک: کادر فنی و همه بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران خلاف جوی که به‌دلیل جدل‌های گاه‌وبی‌گاه «کارلوس کی‌روش» و «برانکو ایوانکوویچ» راه افتاده بود، بسیار متحد و منسجم بودند. پدید‌آوردن و خلق چنین فضای سازنده و تیم همایندی، به‌طور ‌قطع از گرگ بالان‌دیده‌ای نظیر کی‌روش برمی‌آمد، کارلوس مانوئل بریتو لئال کی‌روش به‌اسم و در رسم «بزرگ» بود. موسم هشت ساله‌ تصدیِ نیمکت تیم ملی، او را برای بازیکنانش تبدیل به الگو کرده است، موفقیت نسبی‌اش و ساختار نارس فوتبال ایران، از او یک «پارادایم» ساخت.

دو: برای رسیدن به فینال ناموعود به دقیقه‌ 56 تقابل با چشم‌بادامی‌های نیلی‌پوش می‌رسیم. آنی قبل‌تر، قریب به نیمی از سربازانش دشمن را گم کردند، به‌جای دنبال‌کردن توپ، به طرح‌واره‌ ذهنی خود عمل می‌کنند، تا به داور نهیب بزنند. دروازه‌ مستحکم ایران به شکل غریب و اسف‌باری فرو می‌ریزد، شاید کارلوس در آن لحظات غم‌بار، آرزو می‌کرد که از «الگوی» خود، دست کشیده بود و قلب دفاعش را با رهبری مجرب راهی میدان می‌کرد.

سه: کارلوس در کنفرانس مطبوعاتی زیر لب کلمه ممنوعه را زمزمه می‌کند، دیگر به خطِ پایان رسیدیم، ولی به‌یقین این تخاصم‌های بادلیل و بی‌دلیل، ولی بی‌پایان، تنها در شخصیت کی‌روش ریشه نداشت. کدام سرمربی باید برای همه‌چیز بجنگد؟ زمین تمرین، لباس، حقوق و حتی خوراک!

** عملیات نیروهای بسیج مردمی برای شناسایی عاملان حمله تروریسی به زائران ایرانی
وبسایت خبری تحلیلی «مشرق» در گفت وگو با یک منبع میدانی نوشت: روز گذشته اتوبوس زائران کشورمان از شهر بلد به سمت شهر سامراء در جنوب استان صلاح الدین در حرکت بود که در کمین هسته های خاموش گروهک تروریستی داعش گرفتار شد و هدف قرار گرفت. عناصر تروریستی داعش در جریان این عملیات تروریستی، اتوبوس را به رگبار بستند که باعث شد 7 تن از زئران کشورمان و یک شهروند عراقی زخمی شوند و در ادامه از منطقه متواری شدند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: نیروهای تیپ 43 بسیج مردمی پس از این عملیات تروریستی به سرعت وارد عمل شدند و جست و جوی منطقه به منطقه را برای شناسایی تروریست‌های داعش در دستور کار قرار دادند.

این منبع میدانی از ادامه عملیات نیروهای بسیج مردمی در حومه شهر بلد برای دستگیری عناصر مخفی داعش خبر داد و گفت: نیروهای عراقی در روستاها و مزارع حومه شهر بلد حضور چشمگیری دارند. از شمال استان صلاح الدین نیز خبر می‌رسد، نیروهای تیپ 31 بسیج مردمی عملیاتی را در حومه جنوبی پالایشگاه بیجی برای پاکسازی منطقه از تله‌های انفجاری کار گذاشته شده و شناسایی عناصر مخفی داعش آغاز کردند.

به گزارش مشرق، رزمندگان تیپ 31 بسیج مردمی پس از دریافت اطلاعات دقیق از نیروهای ویژه، عملیات دیگری را در منطقه «البوجواری» در حومه شهر بیحی (محور شمالی شهر تکریت) انجام دادند. هدف از انجام این عملیات، تأمین امنیت بیشتر این منطقه و شناسایی هسته‌های خاموش داعش است؛ خبرها از رشته کوه‌های حمرین حاکیست، نیروهای اطلاعات موفق شدند چند مقر و پایگاه عناصر مخفی داعش را شناسایی کنند. براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای عراقی اطلاعات را در اختیار نیروهای هوایی ارتش عراق قرار دادند و در ادامه جنگنده‌ها برفراز رشته کوه‌های حمرین به پرواز درآمدند و مقرها و پایگاه تروریست‌های داعش را منهدم کردند.

** شرایط امروز نتیجه به حاشیه راندن نسل اول انقلابیون است
«شفقنا» در گفت وگو با محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، نوشت: محسن رهامی معتقد است برخی از کژروی ها نتیجه به حاشیه راندن نسل اول انقلابیون است و شواهد نشان می دهد به مرور کسانی که یاران نزدیک امام(ره) بودند و پا به پای امام آمدند، فراموش می شوند.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با قاطعیت می گوید اگرچه به دولت فعلی انتقاد داریم، اما از روحانی حمایت کردیم و همچنان هم حمایت خواهیم کرد چرا که برعکس عده ای می دانیم اگر دولت صدمه ببیند، به حاکمیت نیز آسیب وارد خواهد شد.

این چهره اصلاح طلب عملکرد دولت های بعد از انقلاب را نیز مورد بررسی قرار داد؛ و به منتقدان دولت دفاع مقدس سخن امام(ره) را یادآور شد که فرموده بودند: مخالفان مهندس موسوی یک نانوایی نمی توانند اداره کنند، از دولت ایراد می گیرند!

رهامی در ادامه علاوه بر اینکه در مورد عملکرد دولت سازندگی نکاتی را بیان کرد، در مورد انتقادی که اخیراً چهره ی برجسته ی اصلاح طلب به مرحوم هاشمی داشت، اظهار می کند: مشخص نیست که آیا این انتقادات چراغ سبز به حکومت است یا خیر؟! چون برخی از سران نظام از آقای هاشمی رنجیده بودند. یا اینکه منتقدین هاشمی، می خواهند دولت روحانی را که آقای هاشمی حامی آن بود از اصلاحات جدا بدانند؟!

رهامی وکیل پرونده حادثه کوی دانشگاه نیز بوده و در این گفت وگو ارزیابی کلی از مناظره اخیر تاجزاده و زاکانی درخصوص حادثه کوی دانشگاه دارد و یادآوری می کند که در ماجرای کوی دانشگاه گزارش منتشر شده توسط شورای امنیت، افراد را با نام لباس شخصی ها مشخص کرد و نامی منتشر نشده بود ما به عنوان وکیل هرچه تلاش کردیم، زورمان نرسید که نام افراد را به دست بیاوریم. در مورد کوی دانشگاه زخم هایی جدی در نهان وجود دارد که باز کردن آنها مسائلی را به دنبال خواهد داشت.

** حجت الاسلام موسوی لاری: ایثار آقای عارف و «اتحاد» به وجود آمده باعث پیروزی شد / اعتراض موسوی لاری به تحریفات برخی رسانه ها
وبسایت خبری «شفقنا» در خصوص گفت و گوی اخیر با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری که با تحریفات برخی رسانه ها مواجه بوده است، پیرو مصاحبه با یکی از اعضای دفتر ایشان، نوشت: سخن آقای موسوی لاری در آن گفتگو این بود که در صورت اصرار ما بر حضور آقای عارف در انتخابات 92 (فرض اول)، و کنار نرفتن آقای روحانی از رقابت (فرض دوم)، نتیجه شکست بود.

معنای سخن آقای موسوی لاری این است که ایثار آقای عارف و «اتحاد» به وجود آمده باعث پیروزی شد. در حالی که برخی رسانه های دیگر که به انعکاس این مصاحبه پرداخته اند، با مغالطه در پیش‌فرض‌ها، موضوع بحث را به کل تغییر داده و مساله را به توانایی‌های شخصی عارف و روحانی فروکاسته اند و موجب برداشت نادرستی شده اند.

اما حالا به سطح دیگر بحث‌ بپردازیم ک رسانه هایی نیز به خطا یا مغرضانه، در انعکاس این مصاحبه مطالبی بدان افزوده‌اند که هیچ وجهی از حقیقت ندارد. برای مثال یکی از روزنامه‌ها هنگام انتشار گفت و گو، با اشاره به صحبت‌های حاج‌آقا درباره انتخابات سال 92 از این تیتر استفاده کرده بود که: «اصلاحات با عارف زمین‌گیر می‌شد». کافی است نگاهی به متن بیاندازید تا دریابید این تیتر نه تنها اشتباه که از بنیاد «دروغ» است و احتمالا حاصل تصمیم آنانی که در پی اختلاف افکنی‌اند.

برای مثال توجه به این بخش از مصاحبه در شفقنا می‌تواند به خوبی موضع ایشان در این زمینه و بی‌وجه بودن تیتر مذکور را اثبات کند: «دولت آقای روحانی محصول یک «توافق» است، وقتی کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات به جز آقای عارف کنار رفتند، جمع‌بندی دوستان ما این شد که این دو نفر باید یکی شوند که احتمال موفقیت داشته باشیم. در نهایت آقای عارف ایثارگری کرد و کنار رفت و «توافق» در انتخابات 92 پیروز شد، قبل از این توافق روحانی 6 درصد آرا داشت و بعد از این توافق درصد آرای روحانی بالای 50 درصد آمد».

** احمد حکیمی پور: در مساله فساد باید از سیاسی کاری پرهیز کرد
پایگاه خبری «شفقنا» در گفت و گو با احمد حکیمی پور عضو سابق شورای شهر تهران و دبیرکل حزب اراده ملت، آورده است: افشاگری ‌در مورد واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران در زمان محمدباقر قالیباف جنجالی را به پا کرد که رسانه ها نام آن را جنجال «املاک نجومی» نامیدند. دکتر احمد حکیمی پور عضو سابق شورای شهر تهران و دبیرکل حزب اراده ملت، برای اولین بار دست بر روی این موضوع گذاشت و به طور جد خواستار برخورد با مفسدین شد. حکیمی پور بنا به گفته خودش نه برای توطئه علیه شخصی یا به دلایل سیاسی این موضوع و اسناد مربوطه به آن را با واسطه ای، رسانه ای نکرد بلکه قصدش تنها مبارزه با فسادی بود که در شهرداری تهران به دلیل پر پول بودن این سازمان وجود داشته و به مرور ابعاد مختلف آن مشخص و مطرح می شود.

حکیمی پور معتقد است: همه چیز در جامعه ما سیاست زده است و کفه سیاست بسیار سنگین است وقتی مساله ای سیاسی شد دیگر پیگیری آن ممکن نیست. در مساله فساد باید از سیاسی کاری پرهیز کرد و این مورد را برای رقیب چماق نکرد تا گارد نگیرند و موضوع از اصل خارج نشود و مقابله به مثل تلقی نشود. مساله فساد جناحی نیست.

** آیت الله العظمی صانعی: امروز اهل را نااهل و نااهل را اهل می گویند
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با آیت الله العظمی یوسف صانعی، نوشت: آیت الله العظمی صانعی، در سال 1316 شمسی، در خانواده ای روحانی در روستای نیک آباد اصفهان متولد شد. در سال 1325 وارد حوزه علمیه اصفهان و پس از گذراندن دروس مقدمات و کسب فیض از محضر علمای آن حوزه، در سال 1330 برای ادامه تحصیل، رهسپار حوزه علمیه قم شد. استعداد زیاد و جدّیت فراوان ایشان باعث شد که از همان زمان در زمره طلاب موفق و مورد توجه و علاقه بزرگان حوزه در آن زمان قرار گیرند. در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال 1334 شمسی، رتبه اول را احراز کرد و مورد تشویق مرحوم آیت الله العظمی بروجردی قرار گرفت. از همین سال بود که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد درس خارجِ امام خمینی (س) در آن شرکت نموده و توانست تا سال 1342 به طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مبانی مُتقن حضرت امام بهره برده، در زمره شاگردان برجسته ایشان قرار گیرد.

امام خمینی(س) در مورخ 1/12/1358، در حالی که تنها حدود یک سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذشت، با دقت و آگاهی کامل و هوشیاری فراوان نسبت به همه جوانب و شایستگی های مورد نیاز، یکی از مهمترین مسئولیت های علمی و اجرایی کشور را به این شاگرد برجسته و یار همیشگی خود سپرد و وظیفه خطیر عضویت در شورای نگهبان را به ایشان واگذار کرد. آیت الله العظمی صانعی، پس از حدود سه سال تلاش بی وقفه در این مسئولیت خطیر، در مورخ 19/10/1361 از آن شورا کناره گیری کرد. تیر ماه سال 1364 امام خمینی(س) با استعفای آیت الله العظمی صانعی از دادستانی کل کشور موافقت کردند. پس از آن ایشان به قم رفت و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم شد. تدریس علوم حوزوی توسط آیت الله العظمی صانعی تا امروز ادامه دارد.

به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دیداری با آیت الله العظمی یوسف صانعی داشتیم. ایشان با گشاده رویی فراوان از چند تن از اعضای تحریریه جماران در دفتر خود استقبال کرد و در این دیدار ضمن یادآوری چند خاطره از امام خمینی(س) و توصیه هایی به پایگاه خبری جماران ، نظر ایشان را در مورد برخی از مسائلی که اخیرا در فضای رسانه ای کشور مطرح شده، از جمله برنامه «بهتان برای حفظ نظام» یکی از شبکه های خارجی و برخی دیگر از مسائل بیان کرد.

این مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه حصر کردن از اشتباهاتی است که تحقق پیدا کرده، گفت: امروز اهل را نااهل می گویند و نااهلان در بعضی از مصادر امور هستند. این نااهلان کاری کرده اند که کمتر از کسانی که واقعا امام را می شناختند و واقعا طرفدار امام بوده اند را باقی گذاشته اند که بتواند کوچکترین خدمتی داشته باشد. باید از اندیشمندان مخالف و موافق استفاده کنیم. استفاده از افکار همه کسانی که دغدغه اسلام و معیشت و عزت مردم را دارند ولو با روش های ما در حکومت کردن مخالف باشند را به مسئولین توصیه می کنم.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تارنماها لوايح چهارگانه FATF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۱۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در مورد رتبه دوم ایران در بحث رشد اقتصادی در بین ۲۰کشور برتر دنیا از لحاظ رشد اقتصادی ، گفت: در سال اول دولت تراز تجاری مثبتی داشتیم چهار میلیارد دلار ارزاوری برای کشور داشتیم که این حاصل تلاش‌های شبانه روزی دولت بود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دیپلماسی منطقه ای و اقتصادی دولت یکی از برنامه های دولت بود که اقدامات  مثبتی در این زمینه انجام شد. پیوستن به قراردادهای  منطقه ای مثل بریکس، شانگهای و اوراسیا تاثیر مثبتی بر تقویت ارتباطات تجاری ما داشته است که باید تقویت شود چرا که قطعا در آینده اثرات مثبت خودش را بیشتر از زمان فعلی دارد. به کارگیری سیاست های فعال و هوشمندانه در بازار جهانی انرژی رویکرد بسیار مثبتی بوده است که ما انجام دادیم و توسعه تجارت انرژی ایران با پیگیری صدور خدمات فنی و مهندسی و توان دانش بنیان کشور در جهت بازسازی پالایشگاه های مستهلک شده در کنار عضویت در بریکس و پیوستن به پیمان شانگهای زمینه ساز اصلی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شده است و امسال باید با مشارکت مستقیم مردم در جهش تولید نفت و گاز، این رویکرد تداوم داشته باشد.

محبی بیان کرد: پیوستن ما به بریکس و شانگهای تغییرات اساسی در اقتصادمان بوجود آورده است اما باید این قبیل اقدامات تداوم داشته باشد و تبدیل به ارتباطات رسمی طرفینی شود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: رشد ما در بحث فروش نفت گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی و بازسازی پالایشگاههای نیمه فعال کشورهای همراه و همسو با ما بسیا خوب بوده است و عمده رشد اقتصادی مان نیز از همین حوزه ها حاصل شده است.

محبی خاطر نشان کرد: دولت زمینه ها را فراهم کرده است  که رشد اقتصادی بهتری را تجربه کنیم تا عقب افتادگی هایمان در دهه های گذشته را نیز جبران کنیم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • پیوستن رهبران فناوری دنیا به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی آمریکا
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم
  • استقبال موسیالا از پیوستن امباپه به بایرن مونیخ
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!