Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اظهارات رئیس بانک مرکزی آذربایجان مبنی بر عدم کاهش ارزش منات در سال جاری میلادی کارشناسان اقتصادی از ریسک های موجود در این حوزه سخن می‌گویند. ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ائلمان رستم اف رئیس بانک مرکزی آذربایجان گفت: امسال کاهش ارزش منات نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در کنفرانسی مطبوعاتی در تشریح جدی نبودن صحبت ها در مورد کاهش نرخ ارزش منات گفت: تمام پیش بینی ها بر پایه اقتصاد کلان استوار است. در سال گذشته دولت برنامه ارزی متعادلی داشت ودر آمد حاصل از فروش نفت سه میلیارد دلار افزایش داشته است. در سال جاری نیز منابع دریایی زیادی برای ثبات وجود دارد. شرایط امسال نیز مثل سال گذشته است. در سال جاری در بازار ارز آذربایجان 8/6میلیارد یورو سرمایه رد و بدل و تاثیر قیمت نفت بر ارز به طور قابل توجهی محدود خواهد شد. سیاست بر پایه تورم کم و ایدئولوژی نرخ ارز استوار است.

 

سرنوشت مانات همچنان وابسته به قیمت نفت است.

به گزارش رادیو آزادلیق آذر مهدی اف ، کارشناس امور اقتصادی جمهوری آذربایجان در رابطه با این خبر معتقد است:سرنوشت مانات آذربایجان هنوز وابسته به قیمت نفت است.

وی با خاطر نشان کردن افزایش ذخایر بانک مرکزی و صندوق دولتی نفت در دو سال اخیر گفت: افزایش این ذخایر باعث حفظ نرخ مانات شده است. اگر امسال نیز قیمت نفت در بازار جهانی بین چهل تا پنجاه دلار بماند هیچ مشکلی جدی برای مانات به وجود نخواهد آمد و دلیلی برای کاهش ارزش پول ملی وجود ندارد.

به گفته آذر مهدی اف "حتی کاهش قیمت نفت به کمتر از چهل دلار به صورت کوتاه مدت هم نمیتواند مشکلی بوجود آورد. چون ذخایز دولت امکان ثابت نگهداشتن مانات را برای حداقل یک سال را به وجود آورده است. ولی در صورت طولانی بودن این دوره زمانی کاهش قیمت نفت، می توان چگونگی سرنوشت مانات را در سالهای آتی مورد بحث قرار داد."

اقتصاد دان دیگر آذربایجان، وقار بایرام اف معتقد است: قیمت طلایی سیاه در بازار جهانی عامل مؤثر بر نرخ ارز ملی هر کشوری از جمله آذربایجان است. البته در این مورد نروژ یک استثناست. وبه طور قابل توجهی تأثیر نفت بر پول ملی در این کشور محدود است. برخی کشورها از جمله امارت متحده عربی نیز توانسته این تاثیر را به حداقل برساند. با این حال علیرغم کاهش سهم نفت در صادرات آذربایجان در سالهای اخیر هنوز بخش مهمی از صادرات این کشور را نفت خام تشکیل میدهید و این یعنی هنوز برای کم کردن تاثیر نفت بر پول ملی زود است. چرا که بخش قابل توجهی از صادرات این کشور را هنوز نفت خام تشکیل میدهد. بر اساس اطلاعات کمیته آمار دولتی، نفت خام 81 درصد از صادرات کشور را تشکیل میدهد. به همین دلیل برای محدود کردن تاثیر نفت بر پول ملی نیاز به کاهش سهم نفت در صادرات و درآمد دولت است.

وقار بایرام اف اضافه کرد: دو عامل بر پول ملی تاثیر گذار است:یکی از آنها قیمت نفت در بازار جهانی است. وی در اظهارات قبلی خود نیز خاطر نشان کرده بود که پنجاه دلار خط قرمز آنهاست. چرا که درصورت کاهش قیمت نفت عملکرد بانک مرکزی محدود خواهد شد. و طبیعی است که با افزایش قیمت به بیش از شصت دلار این محدودیت برداشته شود. به همین خاطر قیمت فعلی نفت به بانک مرکزی این توان را میدهد که نرخ ارز را به شکل فعلی حفظ کند. اما خطر کاهش قیمت نفت ارزش مانات را نیز تهدید میکند.

درسیاست های پولی و اعتباری بانک مرکزی اشاره شد که افزایش واردات نیز از دلایل کاهش ارزش مانات است. کاهش ارزش پول به طور مستقیم با قیمت نفت در بازار جهانی مرتبط است؛ چرا که 91درصد در آمد دولت از فروش نفت خام است. بر اساس این دیدگاه نفت تاثیر خود را بر پول حفظ میکند ودر سال های اینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی دیگر عامل موثر بر مانات مبادلات ارزی در کشورهای همسایه است.

بخش شمالی آذربایجان 35درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل میدهد که 26درصد سهم ترکیه است. اگر یک دلار بیش از هفتاد روبل باشد فشار بر مانات بیشتر میشود. همچنین در نظر داشته باشید که 90درصد محصولات کشاورزی آذربابجان به روسیه صادر می شود، این هم یکی از عوامل مؤثر بر ارزش پولی مانات است. در حال حاضر دو عامل؛ قیمت جهانی نفت و ارزش پولی کشور های همسایه برارزش  مانات تاثیر گذار است.

افزایش 70 درصدی سفر اتباع جمهوری آذربایجان به ایرانالهام علی‌اف: جمهوری آذربایجان در حال تبدیل شدن به مرکز حمل و نقلی اوراسیاستالهام علی‌اف: تصمیم شرکت‌های آمریکایی برای فروش سهامشان در جمهوری آذربایجان کاملاً طبیعی استجمهوری آذربایجان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات گرجستانهشدار کارشناس سیاسی در آستانه تفاهم‌نامه همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان: آذربایجان نباید ساده‌لوح باشدوزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان: مبادلات تجاری ایران و آذربایجان 73 درصد افزایش یافت

 

یادآوری

در نتیجه کاهش ارزش اقتصادی آذربایجان در فوریه و دسامبر سال 2015 ارزش مانات در برابر دلاربه نصف کاهش یافت.

بیش از 10بانک در این کشور بسته شدند وفقط پس انداز شهروندان به آنها داده شد. با این حال نرخ مانات حدود دو سال است که بدون تغییر مانده است . یک دلاربرابر است با یک مانات وهفتاد قپیک.

 

 

 

R1349/P/S8,1414/CT12 واژه های کاربردی مرتبط قفقاز اخبار "جمهوری آذربایجان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قفقاز اخبار جمهوری آذربایجان قفقاز اخبار جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۱۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: یکی از ابتکارات وزارت کشور طی امسال برگزاری نمایشگاه معرفی زنجیره ارزش است که همه استان‌ها بتوانند ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد.

رحمتی افزود: یکی از زنجیره‌های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی زنجیره ارزش صنایع معدنی است که در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح‌های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ زنجیره کامل تولید فرش و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته ایم و در کنار آن زنجیره صنعت چرم، کیف و کفش نیز ارائه شده است.

رحمتی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات وجود دارد و صادرات این محصولات نشان دهنده جایگاه این زنجیره ارزش است و اتفاق خوبی در این نمایشگاه برای شناسایی سرمایه گذاران در طول این زنجیره ارزش افتاده است.

وی به توانمندی‌های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در کنار صنایع ظرفیت‌های گردشگری چشمگیری هم دارد.

وی تشریح کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است و در این راستا تفاهنامه‌ای در حضور وزیر محترم کشور مابین استان آذربایجان شرقی و کشور سوریه در سه محور اساسی به امضا رسید.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو دارای افتخارات ملی و بین المللی است و بر اساس تفاهمنامه امضا شده با سوریه مقرر شد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محور‌های مهم این تفاهم نامه بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت‌های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورمان فراهم می‌کند تا بتوانند با این استعداد‌ها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی‌های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران شاهد رشد و تحول در همه استان‌ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهمترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است که می‌تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو تفاهمنامه همکاری اقتصادی و تجاری در سه محور مهم مابین آذربایجان شرقی و سوریه با حضور وزیر کشور و استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

همچنین مراسم افتتاح واحد تولیدی انواع کفش ورزشی با سرمایه گذاری ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برگزار شد.

 قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهمنامه‌ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • پرداخت ۱۲ هزارمیلیارد ریال عوارض ارزش افزوده در آذربایجان غربی
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟