Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:03:06 GMT

تولید آنزیم‌های صنایع غذایی و شوینده در کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۲۹۸۲

تولید آنزیم‌های صنایع غذایی و شوینده در کشور

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی موافقتنامه‌ای سه جانبه، تولید آزمایشگاهی هفت آنزیم مصرفی در شوینده‌ها، صنایع غذایی و خوراک دام را با سرمایه گذاری و مشارکت صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست فناوری و یک شرکت خصوصی اجرا می‌کند.

به گزارش ایسنا، موافقت نامه این طرح در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در محل سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به امضای دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و نمایندگان صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و یک شرکت خصوصی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که با حضور دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، دکتر خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از معاونان و رؤسای مؤسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، هفت قرارداد دیگر واگذاری دانش فنی هم بین مؤسسات پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و شرکتهای خصوصی امضا شد.

دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) و تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، طی سخنان خود به تشریح توانمندی‌های علمی ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پرداخت و توفیقات محققان این سازمان در قیاس با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را، دارای رشدی چشمگیر توصیف کرد.

وی تصویب سه قانون بخش کشاورزی شامل قانون ثبت و گواهی بذر، قانون حفاظت خاک و قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی را از دستاوردهای بخش کشاورزی در دوران بعد از انقلاب برشمرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این موضوع که در سال ۱۳۵۷ کل تولیدات کشاورزی حدود ۲۶ میلیون تن بوده، حجم آن را در سال ۱۳۹۲ به میزان ۹۷ میلیون تن و برای سال ۹۷ به میزان ۱۲۲ میلیون تن اعلام کرد که از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است.

وی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سال ۱۳۵۸ تاکنون تعداد ۲۲۰ رقم و بذر جدید به بخش کشاورزی معرفی کرده است که این امر، حاصل پشتیبانی موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی سازمان از بخش تولید بوده است، همچنین در حوزه آموزش و ترویج از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ سرانه آموزش بهره‌برداران از ۲۱ دقیقه به ۱۱۰ دقیقه افزایش یافته است؛ رویدادهای پربرکتی نیز در جذب و ساماندهی مروجین کشاورزی حاصل شده و بیش از ۱۰ هزار نفر از آنان در مراکز خدمات دهستان مستقر شده و برای هریک از آنان پهنه‌بندی انجام شده است.

خاوازی جمع‌آوری اطلاعات روستاییان و کشاورزان را یکی دیگر از دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نام برد که تدوین آن برای بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، وی انتقال ۲۷۰ دانش فنی به بخش خصوصی را از اقدام‌های مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در راستای برون‌سپاری وظایف غیر حاکمیتی نام برد که ۶۸ درصد آن مربوط به پنج سال گذشته بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنزيم صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین

سازمان اقتصادی کوثر در سال‌های اخیر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برده و دیگر نیازی به واردات مرغ اجداد نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالی که بیش از ۹۰ درصد مرغ اجداد جوجه‌یک‌روزه از کشور‌های دیگر تامین می‌شد حال رئیس سازمان اقتصادی کوثر می‌گوید که ایران با دانش متخصصان از واردات اجداد از کشور‌های غربی بی نیاز شد و در زمره هشت کشور دارنده این فناوری استراتژیک قرار گرفته است. ناصر فخاری حتی می‌گوید که ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر نیز ایجاد شده است.

براساس آمار سامانه سماصط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ درصد بازار جوجه‌یک‌روزه کشور متعلق به سویه راس، آربوراکرز و کاپ بوده که از طریق واردات مرغ اجداد از دو شرکت بزرگ اصلاح نژادی آویاژن و کاپ تامین شده است.

نژاد مرغ ایرانی آرین یا همان لاین ایرانی پس از سال‌ها دوباره احیاء شده است، فعالان دامپروری بهره‌وری نژاد مرغ آرین را پایین می‌دانند، اما منتخصصان کشور می‌گویند که کار اصلاح نژادی پایان نیافته و ادامه دارد.

ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با تاکید بر اینکه خودکفایی به معنای قطع ارتباط اقتصادی با خارج نیست بلکه مقصود از خودکفایی استقلال اقتصادی و رفع وابستگی به بیگانگان است گفت: موضوع تحریم‌ها نقطه عزیمت این سازمان برای قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان بود و تلاش‌های همکاران سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه‌های مهم اقتصادی شد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و فرمان مقام معظم رهبری در زمینه توسعه امنیت غذایی کشور تصریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برد و به جرأت می‌گوییم امروز تمام مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می‌شود و در تامین این کالای راهبردی که تولید گوشت مرغ به آن بستگی دارد دیگر نیازی به واردات از کشور‌های دیگر نداریم.

فخاری در مورد خودکفایی در حوزه صنعتی اشاره کرد: شرکت جمکو توانست با تولید سه الکتروموتور عمودنصب، ضدانفجار و فوق سنگین سنکرون ضمن شکستن انحصار تولید این چند کالای پر اهمیت رکود و توقف در برخی صنایع مانند معادن نفت و گاز آب و برق را از چهره تولید ملی بزداید و موجب بهره‌وری و خودباوری شود، به گونه‌ای که میتوان ادعا کرد، در کشور هیچ الکتروموتوری مورد نیاز نیست.

همچنین مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر این سازمان را در امر مولدسازی دارایی‌های راکد پیشقراول عنوان کرد و گفت: مولدسازی غیر از آنکه مطالبه دولت مردمی بود، یک واقعیت و الزام اجتناب ناپذیر نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: اگر به دنبال بهره‌وری هستیم بهینه‌سازی منابع یا استفاده بهینه از منابع ضرورت پیدا می‌کند، لذا از ابتدای دوره مدیریت جدید تشخیص دادیم که داشته‌های غیرفعال سازمان مانند: املاک متروکه، خطوط تولید تعطیل و همچنین کارخانه‌ها و کارگاه‌های راکد را در مسیر افزایش توان تولید بکار بگیریم.

 



فخاری ادامه داد: وقتی مولدسازی به عنوان یکی از چند اولویت نخست سازمان اقتصادی کوثر شناخته شد، به شرکت‌های وابسته ابلاغ شد فهرستی از اموال راکد خود تهیه و برای بررسی به سازمان گزارش کنند.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در خصوص مصارف درآمد‌های حاصل از مولدسازی گزارش داد: درآمد‌های حاصل از مولدسازی اموال خارج از چرخه و غیر فعال را در نوسازی و بروزرسانی خطوط تولید، تقویت نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌های مولد، انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید استفاده کردیم.

از مصادیق مولدسازی می‌توان به مولدسازی اراضی راکد سازمان، طی سه پروژه آل یاسین، نجم و ایران ماک به منظور ساخت دو هزار واحد مسکونی مرغوب و با کیفیت؛ مولدسازی سردخانه متروکه شرکت زَربال، برای ساخت پروژه اقامتی گردشگری نوشهر در زمینی بالغ بر هجده هزار مترمربع؛ مولدسازی در چهل محدوده بایر معدنی با هدف بهره برداری فلزاتی از جمله مس و آهن و...؛ مولدسازی دوازده؛ کارگاه استحصال مواد معدنی راکد در شهر‌های اَزنا، خرم آباد، قُروه و... نام برد.

همچنین از دیگر مصادیق این سازمان می‌توان به مولدسازی اراضی راکد شرکت کشت و صنعت خاوردشت، با هدف کشت و برداشت کُلزا؛ مولدسازی خطوط تولید شرکت به چین سامین، بعد از بیست سال رکود و سکون؛ مولدسازی سیزده فارمِ غیر فعال تولید مرغ مادر توسط شرکت مرغِ اجدادِ زربال؛ مولد سازی خطوط تولید صنایع لبنی رابتا، وابسته به شرکت شریف آباد؛ راه اندازی دستگاه‌های راکد خط تولید شرکت خوراک دام پارس؛ مولدسازی ده هکتار از اراضی نیروگاه بیستون، برای اجرای طرح سیکل ترکیبیِ نیروگاه زاگرسِ کوثر؛ مولدسازی انبار متروکه فتح و واگذاری آن به شرکت جِمکو برای تولید و تعمیر الکتروموتور‌های سبک، متوسط و سنگین؛ اخذ سیصد جلد سند تک برگ برای اراضی احمدآباد مستوفی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم