Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی اعلام کرد با پایان طرح های توسعه آلومینیوم جنوب و بهره برداری از کارخانه جاجرم (خراسان شمالی) تا آخر امسال، ایران به رتبه دوازدهم جهانی در این صنعت دست می یابد.

به گزارش سه شنبه تارنمای ایمیدرو، ایران اکنون از نظر ظرفیت تولید آلومینیوم در رتبه هجدهم جهان قرار دارد که اتمام این طرح ها، سبب ارتقای 6 پله ای جایگاه کشور می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد طرح «آلومینیوم جنوب» دهه 80 خورشیدی متوقف شد‌ اما ایمیدرو در دولت یازدهم با گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) آن را به حرکت درآورد و اکنون در سه مرحله 300 هزار تنی تعریف شده است و انتظار می رود مرحله نخست آن پایان امسال یا اوایل سال آینده افتتاح شود.
آلومینیوم جنوب بزرگ ترین طرح تولید شمش آلومینیوم در ایران است که با مشارکت پنج بانک اجرا می شود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس برنامه راهبردی تدوین شده برای افق 1404، دستیابی به هدف تولید یک میلیون و 200 هزار تن را برای آلومینیوم پیش بینی کرده است.
گزارش های پیشین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حاکی از آن است که میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار است که 21.5 درصد از کل سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را تا افق 1404 دربرمی گیرد.
آمار تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی ایران در دوره 9 ماهه امسال نشان داد صادرات زنجیره آلومینیوم و محصولات آن به وزن 75 هزار و 455 تن به ارزش 145 میلیون و 700 هزار دلار رسید که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال به ترتیب 47 و 43 درصد کاهش نشان می دهد.

** وضع تولید شمش آلومینیوم و آلومینا
ایمیدرو در گزارش امروز خود اعلام کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم سال 1357 برابر با 18 هزار تن بود و پارسال به 442 هزار تن رسید و امسال به 475 هزار تن می رسد.
پیش بینی شده است میزان تولید آلومینیوم ایران در پایان سال 1397 به 385 هزار تن افزایش یابد؛ در حالی که پارسال 337 هزار تن ثبت شد.
پیش از این اعلام شد، کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم با ظرفیت 40 هزار تن تا پایان امسال افتتاح می شود و برای آن به میزان 94 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 160 میلیارد تومان از محل منابع ایمیدرو و محل منابع داخلی خود شرکت، انجام شده است.
همچنین طرح تولید پودر آلومینا با ظرفیت اولیه 800 هزار تن برای تامین حداقل نیاز راهبردی صنعت آلومینیوم کشور به این ماده معدنی تعریف شده است که سرمایه گذاری لازم برای این طرح 650 میلیون یورو برآورد و بوکسیت مورد نیاز طرح نیز از طریق واردات تامین می شود.
طرح تولید 160 هزار تن محصولات عریض آلومینیومی (فویل،پلیت و ورق قوطی) با سرمایه گذاری 600 میلیون از دیگر اقدامات انجام شده در صنعت آلومینیوم است.
روند تولید آلومینا از سال 1381 (آغاز تولید آلومینا در ایران) تا پارسال نشان می دهد تولید آلومینا از 102 هزار تن در آغاز به 240 هزار تن در سال 96 افزایش یافت که رشد بیش از 2 برابری تولید این ماده معدنی را نشان می دهد.
پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان تولید پودر آلومینا به 245 هزار تن برسد.
به گزارش ایرنا، سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران آمار تولید شمش آلومینیوم (خالص) را در سه واحد تولیدی ایرالکو، المهدی و هرمزال در 9 ماهه امسال 228 هزار و 314 تن اعلام کرد که بیش از 48 درصد آن سهم ایرالکوست.
بررسی ها حاکی از آن است که رشد میانگین سالیانه مصرف آلومینیوم در جهان 6 درصد و رشد سالیانه مصرف آلومینیوم در ایران 12 درصد برآورد می شود.
25 درصد مصرف آلومینیوم جهان به ساخت وسایل نقلیه اختصاص می یابد. 25 درصد آن در صنعت ساختمان، 17 درصد در بسته‌بندی، 12 درصد در صنعت برق و بقیه در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اقتصام*1559*1961*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چهل سالگي انقلاب ايميدرو آلومينيوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۳۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند

هم زمان با نمایشگاه خودرو پکن، ۲ خودرو جدید کرمان موتور که امسال به بازار می‌آید نیز مشخص شد.

به گزارش عصر ایران، کمپانی جی‌ای سی (JAC) که در ایران بیشتر آن را با نام جک می‌شناسند، سال هاست که در زمینه تولید خودرو‌های سواری و کار و تجاری فعالیت کرده و بیشتر محصولاتش نیز هم اکنون در بازار ایران حضور دارند. برای نمونه می‌توان به جک S ۵ اشاره کرد که پس شروع مونتاژش در کرمان موتور، موفق شد تا سهم زیادی از بازار کراس اوور‌ها را به خود اختصاص دهد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که معروفیت برند جی‌ای سی در ایران با فروش بی نظیر S ۵ رقم خورد و این خودرو توانست دیدگاه مثبتی برای جک به وجود آورد.

جی‌ای سی در سال‌های اخیر علاوه بر تولید خودرو‌های متنوع، بر روی پیشرفت در زمینه خودروسازی مدرن نیز تمرکز کرده و همگام با دیگر شرکت‌های چینی، در دنیا به شهرتی نسبی رسیده است. حضور جی‌ای سی در نمایشگاه خودرو پکن که میزبان بزرگان صنعت خودروسازی دنیا نیز هست می‌تواند نشان دهنده جایگاه این کمپانی باشد.

در سال‌های اخیر اضافه شدن قوای محرکه الکتریکی به خودرو‌ها بسیار مرسوم شده و به همین دلیل اکثر خودروسازان حاضر در اتو اکسپو چین، اتوموبیل‌های تمام برقی و یا هیبریدی خود را به نمایش درآوردند. با توجه به چنین موضوعی، جی‌ای سی نیز در کنار دیگر شرکت ها، خودرو‌های تمام برقی و هیبریدی خود را به نمایشگاه آورده و در معرض دید عموم قرار داده است.

این کمپانی علاوه بر حرکت در مسیر بکارگیری از قوای محرکه روز دنیا، طراحی محصولات خود را نیز با الگو‌های نوین جهانی به روز کرده تا به صورت همه جانبه در زمینه خودروسازی پیشرفت کرده باشد.

با ورود به غرفه جی‌ای سی در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴، در درجه اول کانسپت DE Fine دید بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد. نزدیک شدن به تولید خودرو با پلتفرم DE جزو اهداف توسعه‌ای جی‌ای سی است و در این راستا هوآوی با تکنولوژی‌های خود قصد دارد تا سرعت رسیدن به نسخه نهایی را برای JAC بیشتر کند.

کانسپت DE Fine

به طور کلی جی‌ای سی ۴ پلتفرم برای ابعاد مختلف بدنه در نظر گرفته که در میان آن‌ها پلتفرم DI که مختص خودرو‌های کوچک و متوسط مانند EV۳ است، تجاری سازی و به مرحله تولید رسیده است.

نام دو پلتفرم دیگر JAC که بخش‌های نهایی طراحی شان را سپری می‌کنند DP و DM است که به ترتیب برای تولید خودرو‌های آفرودی و MPV‌ها کاربرد خواهند داشت.

جی‌ای سی با چه خودرو‌هایی پا به اتو اکسپو پکن گذاشت؟

از مهم‌ترین خودرو‌های این برند که احتمالاً به زودی در خیابان‌های ایران تردد خواهند کرد می‌توان EV۳ را نام برد که به یک پیشرانه تمام برقی مجهز شده و با توجه به ظاهر جذابش و همچنین تنوع پایین خودرو‌های هاچ بک و درون شهری، می‌تواند مورد پسند بسیاری از جوانان و خصوصا بانوان قرار گیرد. جک EV۳ دارای یک موتور برقی با حداکثر قدرت ۷۰ کیلووات است. این هاچ بک نخستین محصول جک است که به باتری‌های استوانه‌ای تجهیز شده است و حداکثر سرعتش هم به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

خودروی هاچ بک جک ۳ EV

دیگر محصولی که در غرفه جی‌ای سی معرفی شد، X۸ بود که کرمان موتور اقدامات لازم برای مونتاژ این کراس اوور را انجام داده و در آینده‌ای نزدیک تولیدش را آغاز خواهد کرد. این خودرو هم از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری TGDI استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار است. گشتاور این پیشرانه نیز ۲۵۰ تا ۲۸۰ نیوتن متر اعلام می‌شود و در نهایت از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد.

محصول X۸

JS۶ هم که حضورش در ایران قطعی شده و جزو جدیدترین محصولات این برند است نیز در نمایشگاه حضور داشت. لازم به ذکر است که JS۶ قرار است در نسخه پلاگین هیبرید در کرمان موتور مونتاژ شود.

شرکت جک علاوه بر خودرو‌های سدان، کراس اوور و هاچ بک، پیکاپ‌های شاسی مستقل را نیز در سبد محصولات خود دارد. از این رو برای نمایش دستاورد‌های خود در تولید این کلاس بدنه، علاوه بر نسخه تمام بنزینی و تجهیز شده T۹ (هانتر)، نسخه تمام برقی و دو دیفرانسیل این پیکاپ را نیز برای اولین بار معرفی کرده است.

T۹ (هانتر)، نسخه تمام برقی

در بخش دیگری از غرفه، ون RF۸ که یک MPV محسوب می‌شود نیز حضور داشت و به علت طراحی داخلی لوکس و تجملاتی اش، مورد توجه مراجعین قرار گرفت. آرایش صندلی‌ها در این MPV به صورت ۲+۲+۳ بود تا سرنشینان ردیف دوم فضای کافی در اختیار داشته و سفر راحت تری را تجربه کنند. در مورد این موضوع می‌توان گفت که امروزه خودروسازان سعی دارند تا اکثر کراس اوور‌ها و SUV‌های خود را نیز با این چینش صندلی تولید کنند، چرا که فضا برای بکارگیری امکانات رفاهی بیشتر فراهم می‌شود.

دیگر خبرها

  • برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد