Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@04:31:22 GMT

قیمت واقعی "سکه" چند است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۴۲۵۸

عصر ایران؛ علیرضا باغانی - صحبت از سکه است ، البته نه الان.خیلی وقت است که صحبت از خرید سکه و نگهداری این مسکوک است.خرید طلا و سکه یکی از اصلی ترین راه هایی است که مردم در کشور ما برای حفظ ارزش دارایی خود انجام می دهند.

از پائیز سال گذشته که اقتصاد کشور وارد فضایی ملتهب شد سکه همپای دلار خود را بالا کشید و در حالی که ماه ها بود در کانال یک میلیون و 300 هزار تومانی درجا می زد ، آن قدر جهش کرد که در تابستان همین امسال نرخ بالای 5 میلیون تومانی را هم به خود دید و حتی پیش فروش 7 میلیون و 650 هزار قطعه سکه هم نتوانست مرهمی باشد بر التهاب آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما سکه بهار آزادی ما چقدر ارزش دارد؟
برای تشخیص ارزش ذاتی سکه معمولا از دو روش استفاده می شود: یکی بر اساس قیمت جهانی طلا و دلار بازار آزاد و دوم بر اساس مظنه طلای بازار تهران.

برای به دست آوردن ارزش ذاتی سکه بر اساس طلای جهانی ابتدا باید بدانیم عیار سکه بهار آزادی 21.6 است و به عبارتی معادل  0.9  اونس طلای جهانی است که عیار 24 دارد. از طرفی وزن سکه بهار آزادی 8.133 گرم و یک اونس طلا برابر 31.1 گرم است و حاصل ساده شده اعداد فوق در هم یک ضریب قابل اتکا به ما می دهد که عدد تعریف شده 0.235 است.
حال با ضرب کردن نرخ هر اونس طلای جهانی در نرخ دلار بازار آزاد و ضرب عدد حاصل شده در ضریب مذکور(عدد 0.235) ، به سادگی به ارزش ذاتی سکه می رسیم. مثلا اگر قیمت هر اونس طلا اکنون 1315 دلار باشد و نرخ دلار را هم 11700 تومان در نظر بگیریم ارزش ذاتی سکه این گونه محاسبه می شود:
3615592 =0.235*11700*1315

برای به دست آوردن ارزش ذاتی سکه بر مبنای مظنه طلای بازار تهران نیز ابتدا باید بدانیم در واقع قیمت یک مثقال طلای 17 عیار ملاک اصلی است و مقدار و در واقع وزن یک مثقال برابر 4.608 گرم است. از طرفی با دانستن عیار 21.6 و وزن 8.133 گرمی سکه به ضریب 2.253می رسیم که اگر آن را در مظنه طلای 17 عیار ضرب کنیم به ارزش ذاتی سکه بر مبنای مظنه 17 عیار می رسیم. مثلا اگر مظنه 1585000 تومان باشد ، ارزش ذاتی سکه می شود...
3571000=2.253*1585000

بنابراین الان قیمت سکه در بازار آزاد بر اساس فرمول یک(دلار و اونس جهانی)604 هزار تومان حباب دارد و با فرمول دو 649 هزار تومان!


منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قیمت سکه سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۴۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درجا زدن فدرال رزرو آمریکا نردبان طلای جهانی شد

قیمت طلا امروز پنجشنبه پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را طبق انتظار ثابت نگه داشت و نشان داد که همچنان به سمت کاهش احتمالی نرخ می‌رود، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا ۰.۳ درصد افزایش یافت و پس از افزایش بیش از یک درصدی جلسه قبل به ۲۳۲۳ دلار و ۶۶ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با یک درصد افزایش به ۲۳۳۳ دلار و ۳۰ سنت رسید.

سرمایه‌گذاران منتظر گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده هستند که در روز جمعه منتشر می‌شود. گزارش اشتغال روز چهارشنبه نشان داد که حقوق و دستمزد خصوصی ایالات‌متحده در آوریل بیش از حد انتظار افزایش یافته است. گزارشی از وزارت کار ایالات متحده نشان داد که فرصت‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه مارس به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده است، در حالی که تعداد افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند کاهش یافته است.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی طلا انعطاف‌پذیری را نشان داد و سالانه سه درصد رشد کرد و به ۱۲۳۸ تن در سه ماهه اول رسید که قوی‌ترین شروع یک سال از سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا علیرغم افزایش هشت درصدی تقاضای طلا در هند در سه ماهه مارس، افزایش قیمت‌های اخیر چالشی را ایجاد می‌کند که به طور بالقوه منجر به پایین‌ترین مصرف سالانه در چهار سال گذشته می‌شود.

طبق گزارش رویترز، نقره با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۶.۷۹ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با حدود یک درصد افزایش به ۹۵۸.۹۵ دلار و پالادیوم ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۹۵۶.۳۱ دلار رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • درجا زدن فدرال رزرو آمریکا نردبان طلای جهانی شد
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت طلا و سکه کاهشی شد؛ سکه چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۲ اردیبهشت ماه
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود