Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - ایرنا - قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اعلام کرد که دستاورد علمی محققان این پژوهشگاه در تکثیر روش کشت بافت سیب های پایه مالینگ با سود آوری برای کشاورزان و بهره برداران همراه شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر پژمان آزادی عصر سه شنبه در حاشیه آئین رونمایی از 40 برونداد و فناوری در حال توسعه زیست فناوری کشاورزی که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مستقردر کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: برای دستیابی به این روش تنها 880 میلیون ریال هزینه شده اما سودآوری آن برای کشاورزان و بهره برداران کلان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از کشت گیاه شوری پسند سالیکورنیا به عنوان دستاورد دیگر علمی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: طبق بررسی ها در یک سرمایه گذاری 30 میلیارد ریالی دراین بخش گذاری بیش از یک هزار و 600 میلیارد ریال اثربخشی داشته است.
آزادی با بیان اینکه تاکنون در بیش از 100 هکتاراز اراضی شور کشور به صورت پایلوت کشت این گیاه انجام شده، گفت: توسعه این کشت با اشتغالزایی همراه است.

***فعالیت آنزیم ها گسترش می یابد
قائم مقام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران به دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: روز گذشته قرارداد توسعه وتکمیل دانش فنی تولید انواع آنزیم ها را با بخش خصوصی منعقد کردیم.
وی ادامه داد: منظور از آنزیم ها، آنزیم های شوینده، غذایی و خوراک دام است که در این قرارداد 15 میلیارد ریال از صندوق توسعه زیست فناوری به این پروژه کمک شده است.
آزادی گفت: با همکاری شرکت بین المللی پارس که یکی از برندهای معروف آن «هوم کر» است می توانیم تا 2 سال آینده با تولید این آنزیم ها نیاز به واردات را تا سطح زیادی کاهش دهیم.
این محقق به تولید بذور هیبرید نیز اشاره کرد و افزود: 95 درصد بذور هیبرید مورد نیاز در داخل کشور وارداتی است که قرار دادی را با بخش خصوصی برای تولید بذر هیبرید خیار و فلفل دلمه ای منعقد کرده ایم.
وی بیان داشت: با فناوری اصلاح معکوس که با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته به زودی تولید لاین های والدینی شده بذور هیبرید انجام خواهد شد و امیدواریم با این فناوری تا چند سال آینده اولین شرکت های بذری تولید لاین را در داخل کشور داشته باشیم .
قائم مقام پژوهشگاه کشاورزی ایران گفت: این موضوع به صورت غیرانحصاری برای شرکت های مختلف بوده و با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی چندین شرکت در این حوزه علاقمند شده و در حال مذاکره با آن ها هستیم.
وی به دیگر فناوری پژوهشگاه کشاورزی در زمینه محصول خرما اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس تعداد زیادی از درختان خرمای جنوب کشورمان از بین رفت و نتوانستیم برای آن ها جایگزین مناسبی داشته باشیم .
وی اظهار داشت: کشت بافت روش مناسبی برای تولید انبوه نهال خرما در کشور است که یکی از بهترین نوع خرما که «مجول» است، پروتکلش توسط محققین پژوهشگاه تولید شده و اکنون در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم آن را به این بخش واگذار کنیم.
وی اضافه کرد: در این بخش تا 10 میلیون اصله نهال خرما این دانش فنی پوشش داده می شود و امیدواریم نیاز به واردات نهال در این حوزه نداشته باشیم.
وی افزود: در حوزه جلبک ها و مواد با ارزش افزوده بالا مثل بتاکارتن نیز پژوهشگاه دستاوردهای ارزشمندی داشته و دانش فنی آن کامل به دست آمده است.
وی اظهارداشت: با همکاری ستاد حوزه فناوری دریایی و همچنین همکاری شیلات موسسه شیلات در بحث تولید انبوه جلبک هایی را داریم که انواع مواد با ارزش افزوده بالا را تولید کنیم و اکنون با پنج شرکت در حال مذاکره هستیم.
وی گفت: سیاست پژوهشگاه سیاست حمایتی است بطوریکه در قراردادها ابتدا مبلغ کمی دریافت می کنیم و در صورتیکه محصول تولید شد و در بازار به فروش رفت رویالیتی آن را دریافت می کنیم.
وی تاکید کرد که افراد یا شرکت هایی که خواستار سرمایه گذاری در این بخش هستند می توانند با خیال راحت ورود پیدا کرده زیرا بعد از اینکه تولید کردند رویالیتی را پرداخت می کنند.
آزادی اضافه کرد:برای بعضی از فناوری ها قرار شده ستاد زیست فناوری حمایت های خوبی ازشرکت هایی داشته باشد که برای بار اول در این عرصه کارتجاری را شروع می کنند.
وی گفت: در بحث پروبیوتیک ها، جلبک ها و بذور هیبرید ستاد آمادگی دارد که حمایت کاملی از شرکت های طرف قرارداد داشته باشد.
وی یادآور شد که هرسال میانگین سه تا چهار قرارداد بین این پژوهشگاه و بخش خصوصی منعقد می شود و در سال جاری نیز تا کنون چهار قرارداد تجاری سازی دستاوردها منعقد شده است.
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از سال 1379 با هدف توسعه و استفاده از فناوری های نوین کشاورزی به منظور حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی در کرج تاسیس شده است.
6156/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فناوري هاي كشاورزي بيوتكنولوژي كشاورزي البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۵۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان

سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان از صادرات ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مازندران به خارج از کشور خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از با اشاره به اینکه با توجه به آغاز کشت برنج در اراضی کشاورزی به منظور تأمین و توزیع کود شیمیایی توزیع آن بین کشاورزان شتاب گرفته است، اظهار کرد با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی از سوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، روند تأمین و ارسال کود شیمیایی به مازندران شتاب گرفته که به طور روزانه ۸۰۰ تا یک‌هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاس وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن کودهای پایه ازته، فسفاته و پتاسه برای کشاورزی مازندران تأمین شد که حدود ۱۰ درصد از کل سهمیه کودی استان در سال‌جاری است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس در سراسر مازندران توزیع شد و روند تأمین و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همچنان با شتاب بیشتری دستور کار است.

مؤمنی با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین کود مورد نیاز خود نداشته باشند، گفت: تلاشمان بر این است تمام سهیمه ابلاغی کود شیمیایی مورد نیاز استان تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران به خارج از کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب سه هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب یک‌هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

این مسئول با اعلام اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب چهار هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک‌هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

مؤمنی از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند بیان و خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با دو هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد که در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 748484

دیگر خبرها

  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی