Web Analytics Made Easy - Statcounter

خانه‌های بهداشت برای پاسخگویی به ابتدایی‌ترین نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه شکل می‌گیرند و پروژه‌های سلامت نیز از اهمیت ویژه‌ای نزد مردم برخوردارند بنابراین در گزارش پیش رو بخشی از مهمترین اتفاقات اخیر حوزه سلامت آذربایجان غربی اشاره می‌شود. ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۵ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، همه ساله در دهه فجر انقلاب اسلامی پروژه‌هایی با عناوین و قالب‌های مختلف افتتاح می‌شود اما در این میان حوزه سلامت به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه روند توسعه شاخص‌های سلامت در آذربایجان غربی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از وضعیت مطلوبی برخوردار است انتظار می‌رود این وضعیت مطلوب حفظ شده و تلاش‌های لازم در جهت افزایش رفاه مردم در زمینه سلامت روز به روز افزایش یابد.

اکنون آذربایجان غربی در زمینه پوشش خدمات درمانی  دارای 1119 پزشک عمومی، 1226 پزشک متخصص و 587 دندان‌پزشک است که این تعداد در سال 57 در زمینه پزشک عمومی 187، پزشک متخصص 73 و دندان‌پزشک 38 نفر بود و علاوه بر آن در بسیاری از شهرستان‌های آذربایجان غربی همچون تکاب،شاهین‌دژ، چالدران و بوکان هیچ‌گونه تخت بیمارستانی و به طبع آن هیچ پزشکی وجود نداشت.

افزایش 5 برابری تعداد خانه‌های بهداشت در آذربایجان غربی

علاوه بر آن در سال 1350 حدود 31 درصد کودکان ساکن در مناطق کوهستانی و 44 درصد کودکان ساکن در مناطق جلگه‌ای روستایی بیمار تشخیص داده شده‌اند و درصد کودکان بیمار در مناطق مرفه 26 درصد و در مناطق کم درامد  شهری 56 درصد  بوده است و در همان سال کل بیماران بستری در بیمارستان‌های استان اعم از زایمان و سایر موارد 25 هزار و 585 نفر بوده  که درواقع از هر هزار نفر 19 نفر بستری را شامل می‌شود.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 192 خانه بهداشت، 46 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 30 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، 3 مرکز آموزش بهورزی، 9 مرکز بهداشت شهرستانی در آذربایجان غربی وجود داشته که پس از اجرای طرح تحول سلامت این تعداد به  1042 خانه بهداشت، 51 مرکز خدمات جامع روستایی، 248 پایگاه سلامت شهری، 112 مرکز خدمات جامع  و 8 مرکز آموزش بهورزی رسیده است.

تبدیل آذربایجان غربی به قطب پیوند کلیه کشور

بر اساس تحقیقات انجام‌شده شمار مبتلایان به فشار خون در ایران به مرز 10 میلیون نفر رسیده است و در این میان بیماری کلیه به عنوان یکی از بیماری‌های خاموش در سراسر دنیا مطرح است و اکنون با توجه به افزایش روز افزون این  بیماری در ایران نیاز به پیشگیری، توجه و مراقب در رابطه با این بیماری بیش از گذشته احساس می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی می‌گوید: تا کنون 2 هزار و 800 مورد پیوند کلیه در ارومیه انجام‌شده که در نوع خودکم‌نظیر است.

جواد آقازاده می‌افزاید: نخستین عمل پیوند کلیه در سال 67 در ارومیه انجام شدهو در سال‌های گذشته به طور متوسط بیش از 90 پیوند کلیه در این استان به ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌گوید: هر هفته دو عمل پیوند در ارومیه انجام می‌گیرد که نشان از ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی و افزایش این قابلیت‌های درمانی در ارتباط با  بیماری کلیه در استان است.

ارتقاء سطح بهداشت و درمان در آذربایجان غربی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسیدگی به وضعیت بهداشت مناطق محروم اولویت یافته و مورد توجه قرار گرفت، توسعه خانه‌های بهداشت و آموزش روستاییان، دسترسی به آب آشامیدنی سالم در روستاها، مدیریت صحیح پسماند و راه‌اندازی مراقبت آزمایشگاهی بهداشت مواد غذایی و ارتقاء سطح ایمنی بهداشت مواد غذایی از اقدامات مهم در زمینه بهداشت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی می‌گوید:  بعد از طرح تحول سلامت حرکات خوبی در قالب نقشه راه در بحث آموزش، پژوهش، عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها پژوهش صورت گرفت.

وی می‌افزاید: در حاشیه شهر خدمات بهداشتی و درمانی ارائه نمی‌شد چراکه افراد ساکن در این مناطق نه شامل خدمات‌رسانی روستایی و نه شامل شهری می‌شوند که تلاش کردیم با همکاری کمیته امداد، نیروی انتظامی، سپاه و بهزیستی افراد حاشیه نشین را تحت پوشش قرار دهیم.

کاشان|290 خانه بهداشت در استان اصفهان به مردم خدمت رسانی می‌کندافتتاح 25 خانه بهداشت ساخته شده توسط بانک آینده در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه27 خانه بهداشت در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه افتتاح شد

4 مرکز تشخیص زودرس و غربالگری سرطان در استان افتتاح شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌گوید: در سال‌های 1394-1393 حدود 9900 نفر بیمار سرطانی در استان تشخیص داده‌شده و سالانه 5000 مورد جدید تشخیص داده می‌شود.

وی می‌افزاید: تشخیص زودرس بیماری سرطان هدف اصلی ما است که خوشبختانه ما به این هدف در استان رسیده‌ایم. سرطان ریه در استان آذربایجان غربی و در بین مردان رتبه اول کشوری است که با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی که داریم سیگار می‌تواند عامل مهمی باشد که متأسفانه از نظر شیوع استعمال سیگار استان ما رتبه اول کشوری را دارد.

آقازاده می‌گوید: اینک 7 مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان در استان شامل بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه، بیمارستان شهید مطهری ارومیه، نقده، مهاباد، میاندوآب، ماکو و خوی می‌باشیم به غیر از شهرستان خوی که در دست اقدام است و کلیه مراکز از نظر فیزیکی پیشرفت فیزیکی 100 درصدی را دارندکه مبلغ 16 میلیارد تومان برای ساخت این فضاها و 4 میلیارد تومان برای تجهیز هزینه شده است.

راه اندازی مراکز پیشگیری از سرطان در آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌افزاید: چهار مورد از مراکز یاد شده در ارومیه، نقده و مهاباد است که از میان این مراکز 3 مرکز دارای دستگاه ماموگرافی هستند. 

وی می‌گوید: در مراکز تشخیصی و غربالگری شهرستان مهاباد با دستگاه‌های سونوگرافی، ماموگرافی و کلونوسکوپی تجهیز شده‌اند و بقیه مراکز هم در آینده نزدیک به این تجهیزات مجهز و به بهره برداری می‌رسند.

افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی "قره ورن" میاندوآب با حضور مقامات استانی با اعتباری بالغ بر بیست میلیارد ریال و گلنگ زنی موسسه آموزش عالی سلامت بوکان با 200 میلیارد ریال و پارک 12 هزار متری پیرانشهر با 15 میلیارد ریال از پروژه‌های شاخص  دهه فجر امسال است.

انتهای پیام/ش

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حادثه و تصادف در تعطیلی روز پانزده اردیبهشت آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، روز تعطیلی شنبه پانزده اردیبهشت با چندین حادثه در استان آذربایجان‌غربی همراه بود.

۳ مصدوم در تصادف پراید با دنا

حمید محبوبی مدیرعامل هلال‌احمر آذبایجان‌غربی گفت: ساعت ۱۲:۴۹ روز شنبه در محور ایواوغلی-خوی، برخورد پراید و دنا گزارش شد که نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات ایواوغلی خوی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند

وی افزود: در این حادثه اقدامات پیش بیمارستانی لازم بر روی مصدومین انجام و مصدمین به مرکز درمانی منتقل شدند.

تلاش ٢ ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم دارای عارضه قلبی در ارتفاعات شیوه بیرو اشنویه

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ساعت ۱۳:۵۵ ظهر روز شنبه ۱۵ درخواست نیروهای اورژانس جهت دسترسی به مصدوم در ارتفاعات شیوه بیرو اشنویه به مرکز کنترل عملیات هلال احمر استان گزارش شد که دو تیم از نجاتگران هلال‌احمر اشنویه بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

وی گفت: پس از ۲ ساعت جستجو در ارتفاعات ،نجاتگران به مصدوم دسترسی پیداکردند و بعد از انجام CPR و اقدامات احیای قلبی و ریوی مصدوم به عوامل اورژانس تحویل داده شد.

گفتنی است، مصدوم این حادثه مرد ۶۰ ساله بود که به همراه خانواده به کوهستان رفته و در آنجا دچار ایست قلبی شده بود.

۶ مصدوم در تصادف یکدستگاه خودروی سواری پژو ۲۰۶ با خودروی پژو پارس

محبوبی گفت: ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه روز شنبه در محور ارومیه به سرو یک دستگاه خودروی سواری پژو ۲۰۶ با خودروی پارس برخورد کردند که نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات سرو ارومیه بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: این حادثه ۶ مصدوم داشت که مصدومین بعد از رهاسازی، انجام اقدامات اولیه و پیش بیمارستانی به مرکز درمانی منتقل شدند.

تلاش ۴ ساعته نجاتگران هلال احمر برای یافتن مفقودی در دره انبی روستای انبی ارومیه

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌غربی ادامه داد: ساعت ۱۳:۱۲ روز شنبه گزارشی مبنی بر گم شدن یک نفر در دره انبی روستای انبی به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر اعلام شد که نجاتگران پایگاه امداد و نجات سیلوانا شهرستان ارومیه پس از دریافت گزارش حادثه وکسب اطلاعات از آخرین موقعیت مکانی، بلافاصله‌ با تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام شدند.

وی گفت: پس از ۴ ساعت صعود در ارتفاعات سخت گذر ،ساعت ۱۷:۱۱ با دسترسی به مفقودی، وی به صورت ایمن به پایین ارتفاعات انتقال یافت.

واژگونی یکدستگاه خودروی پژو ۲۰۶ SD در محور ارومیه-سلماس با ۵ مصدوم

محبوبی گفت: ساعت ۱۳:۴۷ دقیقه روز شنبه در محور ارومیه - سلماس (روستای قولنجی) یک دستگاه خودروی سواری پژو ۲۰۶ SD از جاده منحرف و واژگون شد که پایگاه امداد و نجات جاده ای شهید افشارجو ( گردنه قوشچی) هلال احمر ارومیه بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: این حادثه ۵ مصدوم داشت که مصدومین بعد از رهاسازی، انجام اقدامات اولیه و پیش بیمارستانی به مرکز درمانی انتقال داده شدند.

مفقودی ارتفاعات بیکوس پیرانشهر پیدا شد

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ساعت ۱۶:۱۰ روز شنبه گزارشی مبنی بر سقوط از صخره یک نفر در ارتفاعات روستای بیکوس پیرانشهر به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر اعلام شد که نجاتگران پایگاه امداد و نجات جلدیان هلال احمر پیرانشهر پس از دریافت گزارش حادثه وکسب اطلاعات از آخرین موقعیت مکانی، بلافاصله‌ با تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: پس از ۴ ساعت جستجو و صعود در ارتفاعات سخت گذر ،با دسترسی به مصدوم مفقودی و اقدامات پیش بیمارستانی و کمک های اولیه، وی به صورت ایمن به پایین ارتفاعات و به مرکز درمانی انتقال یافت.

گفتنی است، لازم به ذکر است ،مصدوم مردی ۴۳ بود که برای جمع آوری گیاهان کوهی به ارتفاعات صعود کرده بود.

نجات جان ۴ مفقودی در ارتفاعات اوچ دره شاهین دژ

وی افزود: طبق گزارش واصله به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان در ساعت ۱۱:۱۲صبح روز شنبه مبنی بر مفقودی چهار نفر در ارتفاعات اوچ دره شهرستان شاهین دژ، تیم امداد ونجات هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

محبوبی گفت: تیم اعزامی بعد از طی مسافت و حضور در محل حادثه،پس از ۴ ساعت به چهار طبیعت گرد مفقودی دسترسی پیدا کردند و آنها را پس از انجام کمکهای اولیه به پایین دست کوهستان انتقال دادند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902860

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • اولین مرکز شیمی درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • دستگاه‌های خدمات‌رسان آذربایجان‌غربی به حالت آماده‌باش درآمدند
  • ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان در لردگان
  • بهبود خدمات‌رسانی شهرداری تبریز با بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران
  • چند حادثه و تصادف در تعطیلی روز پانزده اردیبهشت آذربایجان‌غربی
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/