Web Analytics Made Easy - Statcounter

بروجرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نگین صنعت در لرستان تبدیل شد، به‌طوری‌که امروز با ۴۹۱ واحد صنفی ‌در مقایسه با قبل از انقلاب رشد ۲۰ برابری را تجربه کرده‌ است. ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۵ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، بخش صنعت و معدن استان لرستان متأثر از وجود منابع زیرزمینی غنی و متعدد، محصولات کشاورزی متنوع، دامداری گسترده، سوخت و انرژی­های مناسب و همچنین نیروی­کار متخصص زمینه گسترش و رشد چشمگیری دارد و از کل 88900 واحد صنعتی موجود در کشور؛ 1438 واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک در لرستان مستقرند؛ این رقم معادل  62/1% کل تعداد واحدهای صنعتی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از واحدهای بزرگ و متوسط استان عبارتند از ‌پتروشیمی لرستان، سیمان دورود، فروآلیاژ ایران، فولاد ازنا، نساجی بروجرد، صنایع غذایی گهر، داروسازی بایر افلاک، صنایع شیر ایران (سهامی خاص)، پارت لبن، تعاونی تولید الکل اتیلیک، آب­معدنی بیشه، پلی استر لرستان، داروسازی اکسیر، آهک صنعتی و هیدراته لرستان.

بررسی واحدهای صنعتی استان لرستان نشان می‌­دهد از نظر تعداد واحدهای صنعتی و میزان سرمایه­ گذاری انجام شده، شهرستان بروجرد با دارا بودن 44 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 2361243 میلیون ریال به ترتیب رتبه اول و دوم استان و شهرستان خرم­ آباد با دارا بودن 34 واحد صنعتی با سرمایه ­گذاری 398589 میلیون ریال به ترتیب رتبه دوم و اول استان را به خود اختصاص داده ­اند.

علی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: در حال حاضر40اتحادیه صنفی در این شهرستان وجود دارد و در حال فعالیت در حوزه‌های مختلف هستند.

وی افزود: با گذشت 40 سال از انقلاب حدود 9 هزار و 819 پروانه کسب و 2هزار کسبه بدون پروانه و در حال پروانه به‌مجموع 12 هزار و تعداد 61 نمایندگی بازرگانی در بروجرد در حال فعالیت هستند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بروجرد عنوان کرد: تا پایان سال 57 و طبق آمار 24 واحد صنفی تحت‌پوشش صنایع لرستان در این شهرستان مشغول فعالیت و دارای پروانه بهره‌برداری هم بودند.

صنایع تبدیلی صادرات محور در اردبیل ایجاد می‌شود‌صادرات کالاهای غیرنفتی پس از انقلاب 86 برابر شدمیزان صادرات و واردات در استان اردبیل 70 درصد افزایش یافت

وی بیان کرد: عمده‌ترین بخش صنایع ما در پیش از انقلاب در زمینه تولید آرد، سنگ نما، کارخانه یخ، موزاییک‌سازی، آجرفشاری و سماورسازی بود، البته ما در این زمان کارخانه قند فعلی را هم داشتیم که در حال حاضر در حوزه جغرافیایی شهرستان دورود قرار دارد، حجم سرمایه‌گذاری ثابت دراین کارخانجات بالغ بر حدود 800 میلیون ریال و اشتغال مستقیم آن‌ها هم حدود  600نفر نیروی انسانی بوده‌است.

شاهرودی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سیاست‌های دولت مبنی بر تمرکززدایی از مرکز و شهرهای صنعتی، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظرگرفته شد تا اقدام به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم نمایند که شهرستان بروجرد هم در این مورد مستثنی نبود، چون برای دست‌یافتن به پیشرفت می‌بایست اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بروجرد خاطرنشان کرد: این شهرستان برخوردار از اقلیم مناسب، شبکه انرژی مناسب، سفره‌های غنی زیرزمینی، دسترسی به راه‌های ارتباطی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جنوب به مرکز و راه‌آهن سراسری است، هم‌چنین به‌خاطر همجواری با شهرهای صنعتی همدان، اراک و اصفهان و وجود نیروهای تحصیل‌کرده، مجرب و متخصص و برخوردار از فرهنگ صنعتی با روحیه مشارکت بالا باعث شده تا اغلب سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در لرستان را دارند، شهرستان بروجرد را برای سرمایه‌گذاری صنعتی خود مناسب دیده و با طی کردن روال قانونی نسبت به ایجاد طرح‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: بروجرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نگین صنعت در لرستان تبدیل شد، به‌طوری‌که امروز 491 واحد صنفی توانسته‌اند پروانه بهره‌برداری خود را از سازمان صنعت معدن و تجارت استان لرستان اخذ نمایند، در مقایسه با قبل از انقلاب رشد 20برابری را تجربه کرده‌ایم.

وی بیان کرد: درحال حاضر حجم سرمایه‌گذاری ثابت ما در کارخانجات بروجرد به 516میلیارد تومان رسیده که در قیاس با قبل از انقلاب رشد 6450برابری را به‌دست آورده، حدود 8 هزار و 596 نفر در این واحدها مشغول فعالیت هستند، این آمار نسبت به قبل از انقلاب اسلامی رشد 14 برابری داشته‌است، هم‌چنین بعد از انقلاب اسلامی تعداد پروانه‌های بهره برداری صادرشده در شهرستان بروجرد  هزار و 18 فقره بوده که 527 فقره از آن‌ها به دلایلی ابطال گردیده‌اند.

شاهرودی در مورد افزایش صادرات در بروجرد گفت: قبل از انقلاب اسلامی صادرات کالاهای صنعتی به خارج از کشور در حد صفر بود، در حالی که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هرساله میلیون‌ها دلار انواع کالاهای صنعتی که عمدتاً شامل داروهای انسانی، داروهای دامی، سنگ نما، انواع نخ و پارچه، انواع میخ، ماکارونی، نقل و مرباجات، سیم برش کوه بری، سیم لاکی، ظروف تفلون، انواع کاشی کف و دیوار و انواع صابون‌های آرایش وبهداشتی به خارج از کشور صادر می‌شود، به‌عنوان نمونه میزان صادرات کالا در سال  1396برای  پنج واحد تولیدی(شرکت هاردپیچ، شرکت صباظرف، داروسازی اکسیر، ماکارونی سمیه و زاگرس فارمد پارس) به وزن 3 میلیون و 62 هزار و 720 کیلوگرم، ارزش دلاری 18 میلیارد و 794 میلیون و 898 هزار و 91 و مبلغ ریالی 650 میلیارد و 377میلیون و 890 هزار و 733 بوده‌است.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بروجرد تصریح کرد: ما امروز هرچه داریم به برکت انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب است وهم‌چنین مردمی که همیشه و در هر شرایطی پای امام، آرمان‌ها و انقلاب ماندند و صحنه را ترک نکردند، به برکت خون شهدا امروز کشور ما در امنیت به سر می‌برد و همین امر پشتوانه‌ای است برای تلاش بیش‌تر و دستیابی به افتخارات است.

شاهرودی در مورد بازرسی‌های بازار در روزهای پایانی سال گفت: مانور ما از اول بهمن شروع‌شده و تا نیمه‌فروردین سال 98 ادامه خواهد داشت، از مردم بروجرد تقاضا می‌کنیم با مشاهده هرگونه تخلف در مورد قیمت‌ها و فروش اجناس بدون اتیکت و یا تفاوت قیمت بین اتیکت و هزینه پرداختی، مراتب را از طریق سامانه 124 به اداره صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

انتهای پیام/ن

R41450/P4001/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۷۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ضرغام محمدی صبح شنبه در بازدید از اجرای طرح هادی روستای «مال محمود» بخش ریگ شهرستان گناوه اظهار داشت: اجرای طرح هادی روستای مال محمود به متراژ شش هزار مترمربع و با اعتبار قریب ۲۲ میلیارد ریال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت دهیاری روستا در حال انجام است.

بخشدار ریگ از پیگیری بی وفقه دهیار این روستا و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گناوه و همکاری مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تقدیر کرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰ هزار متربع آسفالت معابر روستایی در بخش ریگ انجام شد که به لحاظ کمیت بیش از ۱۰ سال قبل از آن بوده است.

بخشدار ریگ یادآور شد: برای دوره جاری ۱۵۰ هزار متر مربع در سطح روستاهای بخش آماده آسفالت داریم که تا کنون ۱۰ هزار متر مربع در روستاهای «مجنون» و «مال محمود» اجرا شده و سایر روستاها نیز ظرف یک تا ۲ ماه آینده به انجام خواهد رسید.

وی ضمن قدردانی از زحمات گسترده و بی وقفه سایر دهیاران، خواستار پیگیری آنها در جذب حداکثری سهمیه قیر شهرستان در راستای توسعه و عمران بیشتری در روستاهای بخش ریگ شد.

کد خبر 6089571

دیگر خبرها

  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود